Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Är du van kan du ju se det, antar jag. Mina barn skulle inte kunna se skillnad i alla fall. Jag själv skulle vara osäker så här i början just eftersom jag inte har någon insådd åker direkt bredvid mig att jämföra med. Snart gissar jag dock att (j)ägaren själv ihop med polarna i jaktlaget kommer promenera runt på åkern här och dessutom brukar han inte ha insådd.


kl

Jag har fått lära mig att man aldrig beträder någon åker av något slag utan att ha markägarens tillstånd. Det är så väldigt enkelt att ta reda på och ev. få tillstånd. Och då gäller det inte några grannbönder utan ägaren själv. Är jag verkligen ensam om mitt resonemang?

En rolig sak helt apropå åkrar! Här utanför har åkern aldrig skötts så bra som nu! Någonsin under mina 10 år här. Det är rent ut sagt härligt att se ett välgjort arbete, måste jag erkänna!. :bow: Men så insåg jag att det inte är den vanliga grannen själv som sköter om den i år!!:D

De tröskade, gjorde raka fina strängar (vad heter det, jag har glömt ordet :( ), lät det torka och började i går pressa. Samtidigt började traktorer hämta balar. De slutade när det blev mörkt och har lika många kvar att hämta, men jag antar de kommer inom kort för här kom alldeles nyss en som besprutar marken där inga balar nu finns.

Jag vet att jag låter helt knäpp, antar jag, men jag ÄR imponerad :D
Ett väl utfört arbete förtjänar alltid respekt.

Kolla bara när de plöjer idag,med sina fina vändplogar...undrar hur många av dem som klarar av att plöja snyggt med en gammaldags tegplog lägga upp snygga ryggar o slutfåror;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Undrar om de inte ska plöja nu faktiskt. ;) De pysslar med något här nu, ska bli intressant att se!

Jag tog till och med foto på dem i går när de la upp balar på vagnen, snygga maskiner var det också! :)

Det är sånna här dagar som gör att jag älskar att bo på landet!

Deras arbete är enorm skillnad mot stallägarens arbete, där jag har min häst, är gjort. De tog hö, som låg kvar i tre veckor och som vändes en gång. Det luktar BARA damma, inget annat. Det är tredje året i rad som deras hö är skitdåligt. Hur fasen kan man misslyckas så och varför gör man inte ensilage istället för hö ifall man upplever att det är svårt med vädret och få till hö?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Undrar om de inte ska plöja nu faktiskt. ;) De pysslar med något här nu, ska bli intressant att se!

Jag tog till och med foto på dem i går när de la upp balar på vagnen, snygga maskiner var det också! :)

Det är sånna här dagar som gör att jag älskar att bo på landet!

Deras arbete är enorm skillnad mot stallägarens arbete, där jag har min häst, är gjort. De tog hö, som låg kvar i tre veckor och som vändes en gång. Det luktar BARA damma, inget annat. Det är tredje året i rad som deras hö är skitdåligt. Hur fasen kan man misslyckas så och varför gör man inte ensilage istället för hö ifall man upplever att det är svårt med vädret och få till hö?

Ett problem du har som hästägare är väl att kossorna stoppar i sig det mesta..

Nu är jag inte så hemma på hästar men jag har för mig att de inte ska ha ett så proteinrikt foder som möjligt (tidigt hö) utan gärna lite grövre med mer växtfiber(senare skördat hö) Så om inte höet är skördad expre (lokalt uttryck, extra) för hästar så blir gärna höet "dammigt"
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Tyvärr, man får generellt inte gå på en stubbåker utan lov. Många nuförtiden sår direkt i stubben och det är i princip omöjligt att säga om det har gjorts eller ej genom att se på marken.

Nja.. alltså här på vår åker syns det rätt tydligt när de sått in rakt i stubben, det ser ut som de har harvat rakt på stubben och det kan man inte missa!
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ett problem du har som hästägare är väl att kossorna stoppar i sig det mesta..

Nu är jag inte så hemma på hästar men jag har för mig att de inte ska ha ett så proteinrikt foder som möjligt (tidigt hö) utan gärna lite grövre med mer växtfiber(senare skördat hö) Så om inte höet är skördad expre (lokalt uttryck, extra) för hästar så blir gärna höet "dammigt"

Jag vet inte riktigt det där om protein och häst faktiskt (skäms på mig) men jag ger hellre henne ensilage än dammigt hö då hon är bronkithäst. Och det hö jag menar (för några år sedan visserligen men det som de tog nu är precis lika dåligt) är alltså väldigt väldigt dammigt så till och med veterinären omedelbart dömde ut det och sa att hon inte skulle ha en dag till av det egentligen. Ska själv köpa små ensilagebalar till henne denna vintern för att slippa deras äckliga hö. De har bara hästar så det är taget för just dem :)

En annan grej de gör är att de lägger upp höbalar som inte är tillräckligt torkade på loftet. Det i sig är ju ingen fara med ifall fläkten hade varit igång mycket och ordentligt. Så är det inte. Förra året slog värmen kraftigt emot mig där uppe så jag kände på några balar, som var varma i mitten och luktade inte angenämt.

Jag har fått lära mig att hö inte ska skötas så, men vad vet jag som varken äger mark eller är utbildad inom området ;)

Är det mycket protein i klöver? Jag hämtade ensilage med mycket klöver i förrförra vintern hos grannen som hade kossor varje dag när hon blev sjuk. Hon klarade det bra och var mycket förtjust i det!

Fast nu är vi nog väldigt OT, det kanske inte gillas :P
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Man får aldrig beträda oplöjd åker utan att fråga.
Från Ramonas länk " Det är ändå alltid förbjudet att ta sig fram över åkrar under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada."

Det räcker med risk.
Om boden vill så plöjningsfritt på våren så syns inte det på hösten, men åkern skall lämnas i fred.
Den är förbjudet område.
Att prova och se vad som händer som Ramona föreslår gör bara att man blir osams med markägare.
Och om man och hundägare att alla hundägare blir illa omtyckta.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Om ingenting annat så får du testa att gå på stubbåkern och se vad som händer. Är någon missnöjd med det så kommer du att få veta det. ;) Sånt där sprider sig väldigt snabbt.

Visst.
Och så blir man bannlyst från den marken för evigt.
Och resten av traktens hundägare också.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det är väl ungefär som om någon knallar in i en hage och tjuvrider en häst.

Det är olagligt oavsett om hästen skadas eller ej.

Haha nej det är verkligen inte samma sak! En häst är en levande varelse och någon som ryttaren har en personlig relation till. En åker är bara en åker.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja det är inte så svårt att se skillnad tycker jag.

Om det är jättelätt att hitta ägaren till en viss åkerplätt så dela gärna med dig om hur man gör! Att gå till närmsta bondgård funkar tyvärr inte, jag pratar om mark som ligger i utkanten av Lund, alltså i mer eller mindre tättbebyggt område och att avgöra i vilket av husen som markägaren bor tar flera dagar...

Sen är jag också ganska övertygad om att bukes markägare är betydligt mer måna om att hålla främlingar borta från sina marker än genomsnittet. De gånger jag har hittat någon att fråga (mer som att "är det okej att gå här just nu") så har de mest reagerat som att "ja varför skulle du inte få det". Jag fick dock ganska nyligen höra att man inte får rida på stubb och då väcktes frågan om det även är förbjudet att gå på stubb. Och det är det alltså, om man pajar något när man går. Men om det inte är sått så är det okej?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja det är inte så svårt att se skillnad tycker jag.

Om det är jättelätt att hitta ägaren till en viss åkerplätt så dela gärna med dig om hur man gör! Att gå till närmsta bondgård funkar tyvärr inte, jag pratar om mark som ligger i utkanten av Lund, alltså i mer eller mindre tättbebyggt område och att avgöra i vilket av husen som markägaren bor tar flera dagar...

Sen är jag också ganska övertygad om att bukes markägare är betydligt mer måna om att hålla främlingar borta från sina marker än genomsnittet. De gånger jag har hittat någon att fråga (mer som att "är det okej att gå här just nu") så har de mest reagerat som att "ja varför skulle du inte få det". Jag fick dock ganska nyligen höra att man inte får rida på stubb och då väcktes frågan om det även är förbjudet att gå på stubb. Och det är det alltså, om man pajar något när man går. Men om det inte är sått så är det okej?

I mina ögon är det inte ok även om det inte är sått, om man inte har frågat alls. :)

Men kan du inte fråga runt mer bland de som bor i närheten? De borde ju veta vems som är vems, någon av dem? Hade jag inte hittat nån ägare hade jag valt någon annan åker med ägare att fråga. :)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast om du går till fots förstör du ju ingen sådd. Är det späda plantor ser man ju det.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nja.. alltså här på vår åker syns det rätt tydligt när de sått in rakt i stubben, det ser ut som de har harvat rakt på stubben och det kan man inte missa!

Javisst det syns bra om det är direktsått.
Men är det istället en insådd som tagit sig dåligt då måste du vara duktig för att ser skillnad på vallbrodd o ogräsbrodd
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Haha nej det är verkligen inte samma sak! En häst är en levande varelse och någon som ryttaren har en personlig relation till. En åker är bara en åker.

haha. juridiskt sett så hamnar det nog på samma bord i alla fall. egenmäktigt förfarande.....

och en åker är i allra högsta grad levande.
Ett grustag är dött men en åker innehåller en mängd livsformer som gör det möjligt att odla livsmedel.;)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast om du går till fots förstör du ju ingen sådd. Är det späda plantor ser man ju det.

Problemet med ditt resonemang är ju att det är förbjudet att beträda plantering o odling under vår, sommar o höst och de delar av vintern när marken inte är frusen o snötäckt.

Lagtexten specar klart "Kan ta skada"

Så utan arrendatorns eller markägarens tillstånd så är det ett stort nono att knalla ut på ett gärde om hösten
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Sen är jag också ganska övertygad om att bukes markägare är betydligt mer måna om att hålla främlingar borta från sina marker än genomsnittet. De gånger jag har hittat någon att fråga (mer som att "är det okej att gå här just nu") så har de mest reagerat som att "ja varför skulle du inte få det".

Jag delar den uppfattningen. Jag har aldrig stött på någon markägare som nekat någon att passera till fots över en stubbåker. Jag har heller aldrig nekat någon att passera en stubbåker (som ändå ska plöjas), en med insådd blir ju självklart en annan fråga. Det finns betydligt större bekymmer än så att bry sig om som markägare än att enstaka fotgängare vill passera...

Jag kanske resonerade annorlunda om det var så att någon av åkrarna förvandlades till ett stort promenadstråk...
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag delar den uppfattningen. Jag har aldrig stött på någon markägare som nekat någon att passera till fots över en stubbåker. Jag har heller aldrig nekat någon att passera en stubbåker (som ändå ska plöjas), en med insådd blir ju självklart en annan fråga. Det finns betydligt större bekymmer än så att bry sig om som markägare än att enstaka fotgängare vill passera...

Jag kanske resonerade annorlunda om det var så att någon av åkrarna förvandlades till ett stort promenadstråk...

Det handlar inte om vad du eller jag tycker.
Det handlar om en lagtext som säger att du inte får beträda åker eller plantering, att dessa områden inte, som man säger i dagligt tal, inte ingår i allemansrätten.

Sedan har jag ingenting emot om det rids ngr gånger innan vi plöjjer upp en stubbåker. Problemet är att vi oftast har gröda på åkern vare sig det är stubb eller nysått. Av milöskäl sås det in fånggröda som fångar upp kväveläckage då åkern vilar över vintern alltså vill man inte ha en massa folk som slakar omkring på gärdena då...
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Som jag skrev har jag aldrig stött på någon (irl bör väl tilläggas) som nekat eller haft problem med enstaka fotgängare, steget upp till "massa folk" är långt.

Hos oss är det inget problem, vi har fortfarande värre saker att bekymra oss om än enstaka fotgängare. Den dag det blir ett problem (vilket jag har svårt att tro att det skulle bli här) är det såklart bra att hänvisa till en lagtext.
'
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ligger halmsträngen kvar beträder jag utan tvekan (med hund och till fots). När det bara är stubb är jag försiktigare, främst p g a besprutningen som är frekvent i det här området. Känns inte jättebra att hunden ligger och slickar tassarna sedan.

Jag har bra kontakt med bönderna i närheten och ingen av dem (inte ens den tjurigaste) har något emot att man kommer till fots. Tvärtom, är det strängat och ska pressas ser de gärna att man medverkar till att skrämma upp vilt om det ligger något och trycker.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ligger halmsträngen kvar beträder jag utan tvekan (med hund och till fots). När det bara är stubb är jag försiktigare, främst p g a besprutningen som är frekvent i det här området. Känns inte jättebra att hunden ligger och slickar tassarna sedan.

Jag har bra kontakt med bönderna i närheten och ingen av dem (inte ens den tjurigaste) har något emot att man kommer till fots. Tvärtom, är det strängat och ska pressas ser de gärna att man medverkar till att skrämma upp vilt om det ligger något och trycker.

Hur folk agerar är ju olika.Men vad som är lika är lagstiftningen och den säger solklart att beträdande av åker o planteringar under vegitationsperionden (vilket för Skånes del kan vara hela året) inte är ok.

Och det var väl frågan från början, om man får knalla omkring på en stubbåker utan lov. vilket härmed besvaras med ett nej ;o)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

haha. juridiskt sett så hamnar det nog på samma bord i alla fall. egenmäktigt förfarande.....

och en åker är i allra högsta grad levande.
Ett grustag är dött men en åker innehåller en mängd livsformer som gör det möjligt att odla livsmedel.;)

Du kan ju inte vara på riktigt om du inte anser att det är skillnad på en häst och en vetegrodd...:banghead:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp