Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Eh.?.
Om halmen ligger strängad så är det väl inget hinder att pressa den och så sedan.
Och insådd kan det väl finnas under i alla fall.
Ligger det strängad halm och man avser att köra traktor och press på åkern tror jag väl inte att man på allvar kan hävda att en promenerande människa utgör någon märkbar påverkan på odlingen.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

åker o plantering ingår inte i allemansrätten
Men läs det jag länkade till. Och tryck på alla länkar så du faktiskt ser själv vad som gäller i de olika fallen.

Allting ingår i allemansrätten. Sen är det vissa saker som man gör skada på ifall man går på, tex planteringar.

Men är det ingen plantering på marken är det lugnt att gå där.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Eh.?.
Om halmen ligger strängad så är det väl inget hinder att pressa den och så sedan.
Och insådd kan det väl finnas under i alla fall.

Men så länge halmen ligger kvar är det ingen som sår i varje fall, när det väl är sått får man inte beträda men innan dess ser jag inget hinder. Insådd gröda bör man kunna se, är man osäker så får man låta bli att gå på stubbåkern.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men så länge halmen ligger kvar är det ingen som sår i varje fall, när det väl är sått får man inte beträda men innan dess ser jag inget hinder. Insådd gröda bör man kunna se, är man osäker så får man låta bli att gå på stubbåkern.

Och TS var ju osäker.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det är väl det som betecknar insådd? Att man inte sår efter man tagit halmen...?

Insådd gör du på våren.
Du sår ex havre som skyddsgröda och sedan sår du in vallfröna.
Havren växer fortare och inte förrän havren är skördad tar vallen fart.

Sedan har du ett alternativ till.
Halmen tas bort och sedan direkt-sås en ny gröda utan jordbearbetning.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men så länge halmen ligger kvar är det ingen som sår i varje fall, när det väl är sått får man inte beträda men innan dess ser jag inget hinder. Insådd gröda bör man kunna se, är man osäker så får man låta bli att gå på stubbåkern.

Om de flesta ser inte skillnad på en insådd gröda o normalt ogräs direkt efter skörden.
Och insådden görs på våren.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Insådd gör du på våren.
Du sår ex havre som skyddsgröda och sedan sår du in vallfröna.
Havren växer fortare och inte förrän havren är skördad tar vallen fart.

Sedan har du ett alternativ till.
Halmen tas bort och sedan direkt-sås en ny gröda utan jordbearbetning.

Jo jag hade också för mig att det var just så :)

Ditt senare exempel vet jag också, men det heter väl inte insådd?


Jag bor i en åker :p
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men läs det jag länkade till. Och tryck på alla länkar så du faktiskt ser själv vad som gäller i de olika fallen.

Allting ingår i allemansrätten. Sen är det vissa saker som man gör skada på ifall man går på, tex planteringar.

Men är det ingen plantering på marken är det lugnt att gå där.

:DFöljande ingår inte i allemansrätten
Tomtmark
Inhägnad industrimark/anläggning
Idrottsanläggningar
Planteringar
odlad mark
Militära områden (Kan spärras av eller öppnas efter behov)

Så långt ifrån allt ingår i allemansrätten

Ännu mer frapperande är väl att egentligen ingår ingenting i allemansrätten.
Eftersom ingenstans i den svenska lagboken står det skrivet vad som ingår eller inte ingår i allemansrätten.

Man får plöja igenom en mängd paragrafer för att finna vad man inte får göra...
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jo jag hade också för mig att det var just så :)

Ditt senare exempel vet jag också, men det heter väl inte insådd?


Jag bor i en åker :p

Fick ett brev från verket, citerar
Ogräsbrev nr 6. Ogräsbekämpning vid insådd av fånggröda
:D

Det senare beskrev jag som direktsådd, det heter väl så tror jag ;o)
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fick ett brev från verket, citerar
Ogräsbrev nr 6. Ogräsbekämpning vid insådd av fånggröda
:D

Det senare beskrev jag som direktsådd, det heter väl så tror jag ;o)

Det heter nog så, ja. Känner igen det :)

Min man jobbade med sånt där när han levde, men det är många år sedan jag hörde någon prata om det:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Och TS var ju osäker.

Nej jag var inte osäker på hurvida det var någon planterad växtlighet på åkern. Var ute och kikade på en som det definitivt växte upp grödor ur, men jag tror det är spillda vetekorn som grott. Det var inte någon vall i alla fall. Men jag valde bort den för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nu är jag inte bonde men jag är inte helt tappad utan ser skillnad på vall och andra grödor. På åkern som valdes ut fanns inte ett spår av någon sorts odlad gröda.

Något som jag dock inte riktigt förstår ska jag erkänna, är hur man skadar grödorna om de ligger som frön på marken? Jag menar, de måste väl gro innan de går att trampa sönder?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nu är jag inte bonde men jag är inte helt tappad utan ser skillnad på vall och andra grödor. På åkern som valdes ut fanns inte ett spår av någon sorts odlad gröda.

Något som jag dock inte riktigt förstår ska jag erkänna, är hur man skadar grödorna om de ligger som frön på marken? Jag menar, de måste väl gro innan de går att trampa sönder?

Fast det är ju inte frön nu?
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

*KL*

Här där jag bor händer det sig att stubbåkrarna blir besprutade också och det vill man ju inte gå i efteråt och det är ju heller inget som syns.

Stubbåkrar som hade blivit gödda med svinsväm (nermyllat sväm vid utkörandet) har det varit gående på här vid mina grannåkrar. Måste ha varit hejdlöst besvärligt innan stackarna hade bort lukten från sina skor sen.

Några till aspekter till frågan huruvida man skall gå på främmande stubbåkrar.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nu är jag inte bonde men jag är inte helt tappad utan ser skillnad på vall och andra grödor. På åkern som valdes ut fanns inte ett spår av någon sorts odlad gröda.

Något som jag dock inte riktigt förstår ska jag erkänna, är hur man skadar grödorna om de ligger som frön på marken? Jag menar, de måste väl gro innan de går att trampa sönder?

Det är väl ungefär som om någon knallar in i en hage och tjuvrider en häst.

Det är olagligt oavsett om hästen skadas eller ej.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Är du van kan du ju se det, antar jag. Mina barn skulle inte kunna se skillnad i alla fall. Jag själv skulle vara osäker så här i början just eftersom jag inte har någon insådd åker direkt bredvid mig att jämföra med. Snart gissar jag dock att (j)ägaren själv ihop med polarna i jaktlaget kommer promenera runt på åkern här och dessutom brukar han inte ha insådd.


kl

Jag har fått lära mig att man aldrig beträder någon åker av något slag utan att ha markägarens tillstånd. Det är så väldigt enkelt att ta reda på och ev. få tillstånd. Och då gäller det inte några grannbönder utan ägaren själv. Är jag verkligen ensam om mitt resonemang?

En rolig sak helt apropå åkrar! Här utanför har åkern aldrig skötts så bra som nu! Någonsin under mina 10 år här. Det är rent ut sagt härligt att se ett välgjort arbete, måste jag erkänna!. :bow: Men så insåg jag att det inte är den vanliga grannen själv som sköter om den i år!!:D

De tröskade, gjorde raka fina strängar (vad heter det, jag har glömt ordet :( ), lät det torka och började i går pressa. Samtidigt började traktorer hämta balar. De slutade när det blev mörkt och har lika många kvar att hämta, men jag antar de kommer inom kort för här kom alldeles nyss en som besprutar marken där inga balar nu finns.

Jag vet att jag låter helt knäpp, antar jag, men jag ÄR imponerad :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp