Får man gå på stubbåkrar?

Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja det hade landsbygdsbo tyckt vart skönast, de flesta bönder är inte fullt lika gnälliga faktiskt. Man kommer väldigt långt med vänliga frågor.

Vad har jag sagt, jo du är tvungen att ha ett tillstånd, och hur får du det? Jo genom att fråga?:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag håller med. Det handlar inte om att skydda sin gröda. Det handlar om att säga nej FÖR ATT MAN KAN..

Om en stubbåker är insådd med vall tex så är det ju gräs vi pratar om. Det tål att gå på. Det tål ju för fasen att köra med maskiner på. De bönder jag känner skulle inte bry sig nämnvärt. kanske är en vall alltid förbjuden att gå på då? Det är ju en gräsplantering. Men ser ju själv om det blir märken där man går och isåfall låter man bli.

Det är samma sak som att tjuvrida en häst i en hage, det tål den..men det blir inte mindre olagligt för det.
Och det var ju TS fråga" Får man gå på en stubbåker?"
Och svaret är lika enkelt
-Nej inte utan löfte från markägare eller arrendator.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Ja här på buke är ju alla fullkomliga så vad förväntade du dig? ;)

Jag kan ärligt talat inte tro att nån öht. skulle bry sig om du skulle gå med jycken på stubbåkern, iallafall skulle ingen vettig människa häromkring bry sig men det är ju klart, sen finns det ju dom som till varje pris bara MÅSTE hävda sitt revir,,,,,bara för att dom kan och älskar att mästra andra. :cool: :devil:

Suck, om du svara Ja på TS fråga så framför du ju en lögn!

Lagtexten är klar i det här fallet.

Men visst sura till och blunda för sanningen om du tror det hjälperO_o
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men om du läser vad jag skriver så vet jag ju INTE vem som är markägare, utan har fått tipset att knacka dörr. Vilket då inte är tillåtet är dig. Lite svårt att vara alla till lags känner jag.

Det är inte direkt brottsligt (i den bemärkelsen att jag blir åtalad eller bötesfälld) att beträda en stubbåker, det värsta som kan hända är att jag blir ombedd att gå därifrån. Jag tror det blir mycket svårt för markägaren att bevisa att jag orsakat någon skada under rådande omständigheter (dvs inte sått och stenhårt i marken). Jag är helt övertygad om att jag inte orsakar någon skada där jag går, om det inte räknas att jag orsakar dåligt humör hos vissa ;).
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Suck, om du svara Ja på TS fråga så framför du ju en lögn!

Lagtexten är klar i det här fallet.

Men visst sura till och blunda för sanningen om du tror det hjälperO_o

Fast han skriver att de flesta inte bryr sig om jag skulle gå på deras marker? Alla är inte lika griniga som du utan tycker det är helt okej att jag går där oavsett om de vet om det eller ej. Jag har som sagt aldrig träffat på någon som ens kommit på tanken att säga nej de gånger jag har frågat :).
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men om du läser vad jag skriver så vet jag ju INTE vem som är markägare, utan har fått tipset att knacka dörr. Vilket då inte är tillåtet är dig. Lite svårt att vara alla till lags känner jag.

Det är inte direkt brottsligt (i den bemärkelsen att jag blir åtalad eller bötesfälld) att beträda en stubbåker, det värsta som kan hända är att jag blir ombedd att gå därifrån. Jag tror det blir mycket svårt för markägaren att bevisa att jag orsakat någon skada under rådande omständigheter (dvs inte sått och stenhårt i marken). Jag är helt övertygad om att jag inte orsakar någon skada där jag går, om det inte räknas att jag orsakar dåligt humör hos vissa ;).

Var har jag sagt att det inte är tillåtet?
Jag sa bara att om det finns skyltat att motorfordonstrafik är förbjudet så gäller det. Så ta du dina apostlahästar och knalla ner till bonden och fråga...
:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Nej och en domstol skulle heller inte likställa det. Det är struntprat.

En domstol skulle nog döma för egenmäktigt förfarande, eftersom du inte stjäl hästen. Och frågan är om detens skulle bli det om hästen frivilligt gått med på ridturen:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men var ska jag ställa bilen? Den får ju enligt tidigare inlägg från dig aldrig stå parkerad i vägkanten.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast han skriver att de flesta inte bryr sig om jag skulle gå på deras marker? Alla är inte lika griniga som du utan tycker det är helt okej att jag går där oavsett om de vet om det eller ej. Jag har som sagt aldrig träffat på någon som ens kommit på tanken att säga nej de gånger jag har frågat :).

Jag har svarat på vad lagtexten säger.
Och den säger klart o tydligt att du måste ha löfte.
Jag har även sagt att de flesta inklusive jag själv inte har ngt emot att folk vistas på stubben straxt före plöjning men att om de inte frågar så hjälper jag dem av åkern asp!:meh:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Men var ska jag ställa bilen? Den får ju enligt tidigare inlägg från dig aldrig stå parkerad i vägkanten.

Närmaste parkeringsplats vid allmän väg är väl trafiksäkert och bra:D
Om du står parkerad vid vägkanten till allmän väg är det inte mitt problem utan vägverkets, polisens och ditt.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

men att om de inte frågar så hjälper jag dem av åkern asp!:meh:
Då måste du se det först, men du kanske har fullsmetat med åtelkameror på dina marker eller också är det en villaträdgård om du ska kunna ha full bevakning 7/24-365. :meh:
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Då måste du se det först, men du kanske har fullsmetat med åtelkameror på dina marker eller också är det en villaträdgård om du ska kunna ha full bevakning 7/24-365. :meh:

Då är vi i alla fall överens om vad lagen säger. Sedan kan du ju alltid tjuvrida, stjäla eller förstöra om du inte åker dit.men det ändrar ju inte vad som är rätt o lagligt eller hur?

Och ja jag har ett antal åtelkameror ute.:D
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag har svarat på vad lagtexten säger.
Och den säger klart o tydligt att du måste ha löfte.
Jag har även sagt att de flesta inklusive jag själv inte har ngt emot att folk vistas på stubben straxt före plöjning men att om de inte frågar så hjälper jag dem av åkern asp!:meh:

Det enda du kan göra är be dem att lämna åkern. Och gör de inte det så händer inget för polisen lär inte bry sig om du ringer.

Du bara snackar en massa som vanligt. Det går inte till så på landet. Bönder är inte ute och avhyser folk som råkar gå på stubbåkrar. Det är bara enstaka rättshaverister som håller på så.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Fast han skriver att de flesta inte bryr sig om jag skulle gå på deras marker? Alla är inte lika griniga som du utan tycker det är helt okej att jag går där oavsett om de vet om det eller ej. Jag har som sagt aldrig träffat på någon som ens kommit på tanken att säga nej de gånger jag har frågat :).

Jag har inte heller varit med om att någon sagt nej till att jag gått eller ridit på deras stubbåker. I min ungdom använde jag dem mest till att galoppera på, här i skåne är de ju så pass stora att man inte når andra änden på 2 minuter vilket ju gjorde det extra kul! :o

Men jag hade alltid tillstånd från ägaren, och ibland fick jag också samma reaktion som du när jag frågade, att det ju var självklart att det gick bra! Samtidigt tycker jag att man frågar först. Lite vänlighet och artighet kommer man långt med, jag vet att på ett ställe var jag den enda som fick vara på en viss åker. Han som ägde den var en grinig gammal gubbe mot andra, men mot mig var han allt annat än grinig. Andra ungdomar jagade han bort från sin åker när han såg dem, "de trampar ner allt och förstör för mig" gormade han.:cautious: Jag frågade först om jag fick vara där. Hade jag inte tagit det steget och frågat honom så hade han nog kört i väg mig om jag varit på hans åker. Jag tycker att han förtjänade att frågas faktiskt. Och att lyssnas på också.
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Det enda du kan göra är be dem att lämna åkern. Och gör de inte det så händer inget för polisen lär inte bry sig om du ringer.

Du bara snackar en massa som vanligt. Det går inte till så på landet. Bönder är inte ute och avhyser folk som råkar gå på stubbåkrar. Det är bara enstaka rättshaverister som håller på så.


:) Jag har rätt att rent fysiskt avhysa någon från tomt, industrimark o plantering samt åker. Naturligtvis får jag inte använda mer våld än nöden kräver men det är den objudne gästen som sätter nivån och jag har rätt att följa den nivån han sätter så att det räcker för en avhysning
Du får tex inte avhysa någon från skogsmark utan specifik anledning (att han skadar skogen, eldar då det är eldningsförbud etc) Därför att han har rätt att vistas där, men åkermark klassas som odling och där gäller inte den sk allemansrätten
Nej och det gör jag inte heller.men vad jag pekar på är det aktuella rättsläget.
Sedan får du gärna tycka vad du vill om mig för det....det ändrar nada på lagtexten:D
 
Senast ändrad:
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

Jag har inte heller varit med om att någon sagt nej till att jag gått eller ridit på deras stubbåker. I min ungdom använde jag dem mest till att galoppera på, här i skåne är de ju så pass stora att man inte når andra änden på 2 minuter vilket ju gjorde det extra kul! :o

Men jag hade alltid tillstånd från ägaren, och ibland fick jag också samma reaktion som du när jag frågade, att det ju var självklart att det gick bra! Samtidigt tycker jag att man frågar först. Lite vänlighet och artighet kommer man långt med, jag vet att på ett ställe var jag den enda som fick vara på en viss åker. Han som ägde den var en grinig gammal gubbe mot andra, men mot mig var han allt annat än grinig. Andra ungdomar jagade han bort från sin åker när han såg dem, "de trampar ner allt och förstör för mig" gormade han.:cautious: Jag frågade först om jag fick vara där. Hade jag inte tagit det steget och frågat honom så hade han nog kört i väg mig om jag varit på hans åker. Jag tycker att han förtjänade att frågas faktiskt. Och att lyssnas på också.

:bow: :bow: Helt rätt, det var så jag också gjorde för att få rida där andra inte fick det. Det kostar så lite att vara artig och vänlig, även om man har rättighet att göra något utan att fråga (gäller överallt, i olika sammanhang).
 
Sv: Får man gå på stubbåkrar?

:bow: :bow: Helt rätt, det var så jag också gjorde för att få rida där andra inte fick det. Det kostar så lite att vara artig och vänlig, även om man har rättighet att göra något utan att fråga (gäller överallt, i olika sammanhang).
Speciellt i detta fallet, då man oftast får lov(om man frågar) att använda stubbåkern som lagen en inte ger en rätt till
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gula, böljande rapsfält har blivit en populär kuliss för Instagram- och Facebookbilder. Men man får inte gå ut på åkrar och posera med...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp