Vad var syftet med att filma och lägga upp på nätet?Förstår inte frågan?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad var syftet med att filma och lägga upp på nätet?Förstår inte frågan?![]()
Dokumentation av deras "aktion" som pågick inne på vännens gård.Vad var syftet med att filma och lägga upp på nätet?
OK så du fanns med i bakgrunden? Jag gissar att det alltid finns folk i bakgrunden när man filmar och att man inte kan fråga alla om lov.Dokumentation av deras "aktion" som pågick inne på vännens gård.
Jo. Identifierbara nu levande EU-medborgare *skall* enligt GDPR uttryckligen samtycka till att få sina personuppgifter behandlade (så länge som inte något av undantaget gäller) .OK så du fanns med i bakgrunden? Jag gissar att det alltid finns folk i bakgrunden när man filmar och att man inte kan fråga alla om lov.
Nix. I fokus. Och bara jag just då.OK så du fanns med i bakgrunden? Jag gissar att det alltid finns folk i bakgrunden när man filmar och att man inte kan fråga alla om lov.
Personuppgifter ja, i det här fallet handlar det om en bild som dessutom är i bakgrunden.Jo. Identifierbara nu levande EU-medborgare *skall* enligt GDPR uttryckligen samtycka till att få sina personuppgifter behandlade (så länge som inte något av undantaget gäller) .
Long story, och det finns en handfull rättsliga grunder varav samtycke bara är en. Bara att läsa på.
Ja. En identifierbar bild *är* definitionsmässigt, och i alla avseenden som rör GDPR, en personuppgift.Personuppgifter ja, i det här fallet handlar det om en bild som dessutom är i bakgrunden.
Det finns en massa undantag bla för konstnärligt eller journalistisk verksamhet.Ja. En identifierbar bild *är* definitionsmässigt, och i alla avseenden som rör GDPR, en personuppgift.
Det gjorde dessutom en noggrann filmning av min reg.plåt. Så nog var jag identifierbar allt.Ja. En identifierbar bild *är* definitionsmässigt, och i alla avseenden som rör GDPR, en personuppgift.
Men vad var det ni gjorde som de ville åt?Det gjorde dessutom en noggrann filmning av min reg.plåt. Så nog var jag identifierbar allt.![]()
Misstänker att det rör sig om en grupp djurrättsaktivister som var där och bråkade. Deras syfte är att skrämmas som f-n. Alltså gör DE intrång på privat mark och filmar.Men vad var det ni gjorde som de ville åt?
Vid det gula huset? I så fall var ju knappast du eller bilen "i bakgrunden".Det gjorde dessutom en noggrann filmning av min reg.plåt. Så nog var jag identifierbar allt.![]()
Strängt taget har bakgrund eller förgrund ingen större betydelse i sammanhanget. Är personen identifierbar så krävs rättslig grund för att ens börja filma, oavsett publicering eller ej.Vid det gula huset? I så fall var ju knappast du eller bilen "i bakgrunden".
Jag har inga som helst planer på att göra något alls.I Tyskland frikändes aktivister som filmat i början av 2017. Innan har de fällts. Men är det något att bråka om för din del?
Kort fråga. Jag är inte uppdaterad på nuvarande regler.
Får man filma någon och lägga ut på internet utan tillstånd från personen? Det skedde inne på privat mark om det gör någon skillnad.
Nej, riktigt så enkelt kan man inte säga att det är.Men på allmän plats så är det fritt fram..... dessutom är det rätt fritt fram att även lägga ut bilder på andra om de är tagna på allmän plats.... Jag kan i princip dra upp min kamera och ta en närbild på någons öga så länge jag inte hindrar personens framfart....
GDPR har ju kommit, men ännu så finns inget i domstol prövat ärende och till dess tror jag de flesta fotografera glatt kör på enligt det gamla......
Nä det jag menade var möjligheten att identifiera, nu vet jag inte om det är rätt video jag sett men där filmade de människa och sen zoomade in regskylt (vitsen med det?!). Det juridiska har jag noll koll på.Strängt taget har bakgrund eller förgrund ingen större betydelse i sammanhanget. Är personen identifierbar så krävs rättslig grund för att ens börja filma, oavsett publicering eller ej.
Låter som den filmen jag tror @tanten menar. Med tjejen som filmar som ljudligt beklagar sig över polisens våldNä det jag menade var möjligheten att identifiera, nu vet jag inte om det är rätt video jag sett men där filmade de människa och sen zoomade in regskylt (vitsen med det?!). Det juridiska har jag noll koll på.
Alla dessa youtubers filmar ju hela tiden massa okända människor? Jag brukar försöka hålla mig undan kameror för vill inte hamna på youtube.