Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack.Det gick snabbt att hitta.
Kanske får du svar här?
https://lawline.se/answers/filma-och-publicera-utan-samtycke
Mitt juridiska tänkande är delvis avstängt pga helg och olidlig värme i kombination, men Lawlines svar är skrivet före den numera ikraftträdda GDPR som också kan orsaka en del huvudbry och komplikationer i ett sådant fall.
I det här fallet är det en aktivistgrupp, i en illegal aktion, som filmade mig inne på en tomt. Så i strikt mening ingen privatperson.Filmen ligger på deras sida på nätet.Nja igen, lite längre ner framgår det att också en privatperson kan hamna inom GDPRs regelverk, om publicering sker utanför "den privata sfären". Och här var ju syftet att lägga ut filmen på internet. Då får det prövas om något av de angivna undantagen är uppfyllda (konstnärligt syfte, webbsida med utgivningsbevis etc).
Inte en susning. Facebook.Tror du att de har ett utgivningsbevis för sin webbsida?
Kort fråga. Jag är inte uppdaterad på nuvarande regler.
Får man filma någon och lägga ut på internet utan tillstånd från personen? Det skedde inne på privat mark om det gör någon skillnad.
Får man fråga vad du gjorde?I det här fallet är det en aktivistgrupp, i en illegal aktion, som filmade mig inne på en tomt. Så i strikt mening ingen privatperson.Filmen ligger på deras sida på nätet.
Det är inte filmen i sig som kränker utan sammanhanget med de andra filmerna tagna samtidigt som är kränkande.
De sände live. Så absolut uppsåt att sprida.
Nej, du har missuppfattat. Undantaget i GDPR gäller inte privatpersoner generellt, utan enbart den personuppgiftbehandling som privatpersoner gör *inom den helt privata sfären*. Och utifrån TS beskrivning går det sannolikt att ifrågasätta här.Ja, om personen som filmar och lägger ut är privatperson är det ok. Det är även ok om det är en journalist som gör det med journalistiskt syfte och för en publikation med utgivningsbevis och ansvarig utgivare.
Parkerade min bil, tittade på dem och gick in till en god vän.Får man fråga vad du gjorde?
Vad var syftet?Parkerade min bil, tittade på dem och gick in till en god vän.![]()
Förstår inte frågan?Vad var syftet?
I would guess hälsa på vännen?Vad var syftet?