Sv: Får jag?

Bra fråga. Så här ser första annonsen ut på Hästnet när man kollar hästjobben. Och det är ett företag som annonserar:

Jobb i tävlings och utbildnings stall / med mindre inackorderings verksamhet. Stallplatsen ingår med alla tillbehör, spån, krafft foder, fri tillgång på hösilage, ridhus och ridbana ingår. Vi söker en driver tjej/kille som med ett stort engagemang och ansvarstagande kan ta hand om stallsysslor, såsom mockning, intag och fodringar. dylikt. motionsridning av våra hästar finns tillgängligt efter erfarenhet. Vid ex antal timmar arbete kan en mindre ekonomisk ersättning betalas.

Liksom, "kom hit och jobba röven av dig så kanske du får lön". Hmm.
 
Sv: Får jag?

Förtal gäller inte juridiska personer ex. företag.

Ett litet tillägg som är viktigt att komma ihåg: Enskilda firmor, alltså enskilda näringsidkare, är INTE juridiska personer. Alltså skulle man, åtminstone teoretiskt, kunna bli anmäld för förtal av en sådan för att förtalet i praktiken gäller personen bakom den enskilda firman.
 
Sv: Får jag?

Vad är det värsta som kan hända då? Att du blir "tvingad" att radera inlägget? Nej kör säger jag bara du har kött på benen och skriver korrekt, dvs inga lösa påståenden. Skriv ut källor och gärna kopiera dessa!
 
Sv: Får jag?

Kl

Det är också en skillnad om man publicera låt säga lön och vilkor för 100 företagare än för en enstaka. Det blir inte att utpeka ett visst företag då direkt.
 
Sv: Får jag?

Fast jag kan inte skriva ut källor ifall dessa önskar vara anonyma. Vissa jobbar möjligen kvar på stället och då är det nog inte så poppis hos ag om de avslöjar att de jobbar för svartlön...

Värsta som kan hända är väl att jag blir fälld för förtal vilket jag inte är jättesugen på:p.
 
Sv: Får jag?

Vad är det värsta som kan hända då? Att du blir "tvingad" att radera inlägget? Nej kör säger jag bara du har kött på benen och skriver korrekt, dvs inga lösa påståenden. Skriv ut källor och gärna kopiera dessa!

Det värsta som kan hända är att man blir dömd för förtal, det lär inte vara så kul att ha i sitt CV.. ;) Och böter på det.
 
Sv: Får jag?

Jaha. Aldrig hört att någon blivit fälld för förtal för att ha gått ut med sådanna uppgifter. Kan du inte höra med en jurist då för säkerhetsskull? Känns ju lite löjligt att du skulle bli dömd för en sådan sak. Tror inte det är sannolikt. Bara för det säger väl juristen nej... Kan du inte då (om nej) lämna ut uppgifter men inte peka ut utan mer hinta om vilka det gäller? Eller blir det verkningslöst inlägg då?
 
Sv: Får jag?

Ja jag vet ju inte. Tänker som du, men vågar inte riktigt chansa känner jag. Tänkte i vilket fall som försöka ha en så lång lista som möjligt med vilka ryttare det gäller. Så har ni info skicka gärna PM;).
 
Sv: Får jag?

Ett litet tillägg som är viktigt att komma ihåg: Enskilda firmor, alltså enskilda näringsidkare, är INTE juridiska personer. Alltså skulle man, åtminstone teoretiskt, kunna bli anmäld för förtal av en sådan för att förtalet i praktiken gäller personen bakom den enskilda firman.
Helt korrekt, bra att du påpekade det. :)
 
Sv: Får jag?

*knapplån*

Nej, en sådan tråd är inte tillåten enligt forumreglerna och kommer att tas bort om den uppstår.

Lovis
moderator
 
Sv: Får jag?

Sorry, det är jag som är ute och seglar.

Som svar på den VERKLIGA frågan: nej, jag tror det är väldigt riskabelt att ge sig på att göra en sådan lista. Förtal handlar inte bara om påhittade historier, utan förtal kan man dömas för även om det är sanningen som gör sig hörd.
 
Sv: Får jag?

alltsa, ne. Jag hade inte tagit risken som privatperson. Men, det du kan gora ar att samla uppgifter och namn pa arbetsgivare arbetare foretag, och sedan skicka informationen till tidningar och skatteverket. Sa far de rota i det.
 
Sv: Får jag?

Tack för länken:).

Det står dock så här:
”Om en uppgift är sann får den i regel, även om den är nedsättande, spridas om det är försvarligt med hänsyn till det allmänna nyhetsintresset. Någon allmän rätt att alltid få säga sanningen, om uttalandena är kränkande, finns dock inte. En avvägning måste göras mellan skyddet mot kränkande yttranden och yttrandefrihetens krav” konstateras bl.a. i RH 2002:39.
Vilket jag tolkar som att det är "allmänintresset" som egentligen definierar huruvida en klandrande sann uppgift är förtal eller inte?

Vidare:
Om det anses försvarligt att lämna de aktuella uppgifterna (t.ex. med anledning av högt allmänintresse), och de var sanna eller den uppgiftslämnande hade skälig grund för dem, skall förtalsbrott dock inte anses föreligga, enligt 5 kap. 1 § 2 st. BrB. Det krävs alltså både att uppgiftslämnandet var försvarligt och att skälig grund för uppgifterna fanns. Om det inte var försvarligt att lämna uppgifterna (t.ex. för att de inte rör en offentlig person), ska deras sanningshalt inte ens bedömas i processen
Jag anser ju att det är försvarligt att avslöja svartbetalande kändisar:p.

Känns som om jag måste få tag på en jurist att fråga.
 
Sv: Får jag?

Jag anser ju att det är försvarligt att avslöja svartbetalande kändisar:p.

Jag tror det är just där det faller. "Kändisar" har vi inte många av i ridsporten. Om du frågar en slumpvis vald person på stan om dom kan nämna någon kändis inom ridsporten, så tror jag inte du fått många svar förutom (eventuellt) Malin Baryard.
Visst, det är många som utövar ridsport, men även om _alla_ som rider (~0.5 miljoner varje år) känner till samtliga de "kändisar" du vill lista, så blir det enbart ~5% av Sveriges befolkning som känner till dem.
Tyvärr lär domare, jurister och andra vara del av resterande 95%..

Visst, för oss är dom kanske kända, men inte för gemene man, dvs, allmänheten..
 
Sv: Får jag?

Grejen är utöver det du postar , svaren och diskussionerna som du kan starta . Som bloggägaren kan du hamna illa till pga sånt också .
 
Sv: Får jag?

Kan du inte kontakta någon journalist och hjälpa denne göra en grej om ämnet? De borde ha koll, och det kan ju finnas ett intresse.
 
Sv: Får jag?

Göra en "svartlista" på folk inom hästbranschen och vad de betalar sina anställda och publicera med namn på en blogg? Tänker på att diverse kvällstidningar konstant listar vad folk tjänar/köper hus för osv hela tiden. Då borde det vara tillåtet, eller?

Ett mycket stort problem med en sådan lista du talar om att det i allmänhet handlar om ord mot ord. Det är knappast något bevis att någon några anklagar folk, och sedan har sådana listor en tendens att endast innehålla ett fåtal namn och handfasta bevis oftast saknas. Sidor som den du pratar om har en tendens att ha karraktären av att ge sig på och "svartmåla" ett fåtal företag.
 
Sv: Får jag?

Tack för länken:).

Det står dock så här:

Vilket jag tolkar som att det är "allmänintresset" som egentligen definierar huruvida en klandrande sann uppgift är förtal eller inte?

Vidare:

Jag anser ju att det är försvarligt att avslöja svartbetalande kändisar:p.

Känns som om jag måste få tag på en jurist att fråga.

Du anser att det är försvarligt och att det gäller kändisar - men de domar som finns avser antingen situationer där avslöjandet av uppgiften kan anses som mycket mer försvarligt(vårdnadstvist) eller där allmänintresset kan ses som oerhört mycket högre(publicera artiklar om en person som pekats ut som Palmes mördare). Precis som Stallmannen skriver så är det en mycket begränsad grupp som känner till de "kändisar" som finns i hästvärlden och de flesta som skulle ta del av uppgifterna skulle med största sannolikhet göra det av ren nyfikenhet - samma nyfikenhet som gör att man läser skvallertidningar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Myzan87
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 913
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp