Får inte rida i grimma för stallägaren.

Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.

BYT STALL!!

Allvarligt talat även om man rider en häst i träns blir hästen tex rejält skrämd och lägger dövörat till så spelar det ingen roll om man har träns eller grimma, samma sak när man leder hästen - vill den sticka så GÖR den det med eller utan kedjegrimskaft!!!

Jag själv hyr ut boxar i mitt stall och skulle inte tvinga mina inhyrningar att de måste ha kedjegrimskaft etc etc. Som sakt vill hästen dra iväg så GÖR DEN DET med eller utan träns, kedjegrimskaft etc etc..

Det pratas om att andra ska känna sig trygga när de möter er då kan man ju lika gärna säga att alla hundar måste ha kedje stryphalsband för att de dem möter ska känna sig trygga!!!!

Byt stall!

Jag skulle bytt stall om det inte fanns ngt annat som verkligen kompenserade detta, kanske att allt för övrigt är toppenbra, då skulle jag stanna och inte rida med grimma/repgrimma annat än på ridbanan, för det måste hon väl tycka är ok? Och rida med träns i terrängen. Alternativt ha träns under grimman och ha den som nån form av säkerhetsåtgärd, men det blir ju mest för syns skull sas. För säkerheten sitter ju inte i tyglarna. Men om det är viktigt för stallägaren så må så vara. Man ska alltid försöka respektera och följa deras regler eller komma fram till en gemensam lösning, går inte det och man inte vill följa reglerna så blir flytt en enda lösning- annars konflikt.

1. Det är omöjligt att du har 100% kontroll på din häst. Det är faktiskt fullständigt osannolikt. Jag tror dock inte att du ljuger när du skriver att du tror att du har det.
Först bör du bestämma dig, är det omöjligt eller osannolikt?
Så är det en fråga vad du lägger i ordet "kontroll"?

2. Det är brist på insikt att tro att man har 100% kontroll - oavsett i vilket sammanhang. Några 18-åriga killar brukar varje år tro att de är superba bilförare, sen får man plocka ihop resterna efter dem.
Tramsig och onödig jämförelse.

3. Tvång kan man exempelvis ta till när folk är i avsaknad av insikt eller empati (inlevelseförmåga). T.ex. så finns kopplingstvång. Då är man tvungen att respektera andra på en allmän plats. Vad man gör på sin egen bakgård är var och ens ensak, där råder inget kopplingstvång.
Kopplingstvång är något relativt i verkligheten, om du nu är inne på hundar. T ex inget absolut kopplingstvång i naturen. Vart vill du komma?
För att vara kvar på hundar, så skriver du att 100% "kontroll" inte finns där heller. Undrar just hur många aktiva brukshundsfolk som håller med dig. Jag gör det inte, beroende på att jag vet bättre.

Lydighet hos djur har absolut ingenting med en "alternativ väg i sin djurhållning" att göra. Lydighet kommer med erfarenhet och mognad hos människan.
Jodu, dom har en hel del med varandra att göra. Du saknar bara insikten. Din sista mening förstår jag inte.

Väntar fortfarande på kommentarer om (bristande) "respekt och hänsyn". Och hur var det där med att dra hästen i manen??

LIA

Vad jag vet gäller följande:

"I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud. Koppeltvång gäller alltid i naturreservat (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund). Hundförbud gäller t ex på lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!."
saxat från hundsport.se

Alltså specifika platser! Vad jag har förstått! Gäller det "hela städer" nu för tiden, eller?

Då jag har haft häst uppstallad och även ridit på annat vis i Stockholms innerstad, Lill-Janskogen - Vallhallavägen - Gärdet - Djurgården, så gäller det att man inte får rida UTAN träns eller kandar om man rider utanför ridhusen.... Eller för den delen köra häst utan körträns......

Visst förekommer det lösa hästar ändå för folk trillar av, men ve ock fasa HUR många FLER hade det inte varit om folk hade ridit/kört UTAN huvudlag.....

Har för mej att samma gäller även i Göteborgs innerstad och i Halmstad....

+ Lager

Ni är kloka, håller med i vartenda ord!:bow::bow:

Ingen människa har 100% koll på en annan levande varelse, och framförallt inte ett flyktdjur. Däremot kan lydnaden vara (och borde alltid vara) mycket mycket god. Men det är ändå inte detsamma som 100%.

Många människor förväxlar det här med glada, snälla, välartade och väluppfostrade djur med att det skulle råda fullständig och total lydnad och kontroll.

Jag förstår inte kopplingen. Vilket intresse kan hundägarna ha av ryttarnas materialval?
Och varför måste hundägarna ha sina hundar kopplade? Borde väl räcka med dom lagar som redan finns.
Verkar vara en konstig miljö där TS har sin häst.

Läs f ö mitt inlägg #14 ang respekten för stallägarens direktiv.

LIA

Jag uppfattar helt enkelt inte det så utan mer ömsesidig respekt för varandra och en överrenskommelse. Jag tror ju dock inte detta har tillkommit helt utan anledning utan det finns ju säkert någon bakomliggande orsak som vi inte fått reda på.

*knapplån*

Ett sidospår kanske, men vad gäller hundar i naturen är det Jaktlagen som styr. Detta innebär i praktiken att man ska ha hunden kopplad i naturen, alternativt så lydig som vore den kopplad.

Alla hundar driver och förföljer vilt, om det inte är väl diciplinerade jakthundar vi pratar om som är rena på visst vilt. Och inte ens då är de 100 % fria från driva och förfölja.

---
Från den 1 mars får inga hundar springa lösa i mark där det finns vilt. Det är med hänsyn till det vilda och detta gäller alla slags hundar, alltså inte bara jakthundar. Nu startar djurens föryngringsperiod och då är det viktigt att vi visar respekt och håller våra hundar i koppel.

Under tiden 1 mars - 20 augusti: "Skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i mark där det finns vilt." (6§ Jaktlagen)

Under den övriga tiden av året: "Ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt." (6§ Jaktlagen).

OBS! Det finns vissa undantag från 6§ Jaktlagen vad gäller jakt och jaktträning med hund, se 16§ i jaktförordningen.
---

Då jag har haft häst uppstallad och även ridit på annat vis i Stockholms innerstad, Lill-Janskogen - Vallhallavägen - Gärdet - Djurgården, så gäller det att man inte får rida UTAN träns eller kandar om man rider utanför ridhusen.... Eller för den delen köra häst utan körträns......

...
Ytterligare en anledning att inte vara Stockholmare.:grin: Ingen av våra hästar - som är inkörda och som ridits omväxlande western eller engelskt i dressyr och som hoppats har haft speciella träns - bortsett från uppvisningsträns i western. De har ridits, körts i samma träns och det har valts utifrån hästens behov och vad som passat den bäst. Det har inte ens varit tal om kandar eller speciella körträns. Träns ok men det är jag som äger hästen som avgör vilken typ som passar hästen - inte en "ordningsstadga" eller vad det nu är man fått till.

Alla hundar driver och förföljer vilt, om det inte är väl diciplinerade jakthundar vi pratar om som är rena på visst vilt. Och inte ens då är de 100 % fria från driva och förfölja.
Alla hundar gör inte det! Långt ifrån, vilket jag tror att du också vet.

LIA

Att det finns en bakomliggande anledning är ju troligt. Därför mina frågor.
Hur jag än vrider och vänder på det vi fått veta, så tycker jag det verkar konstigt. Men eftersom inte TS verkar veta bakgrunden, så får vi fortsätta att leva i ovisshet. :)

LIA

Nu har du nog missuppfattat alltihopa.

Man ska inte använda något specialträns/kandar/körträns utan man använder det man brukar använda = man ska inte rida i grimma eller utan något alls.

OK men som du skrev fattade jag det som att det var träns/kandar resp körträns - och det finns speciella träns för körning - som gällde. Jag missförstod.

*kl*

Tack för denna tråden. Nu vet jag hur noga jag skall vara om jag någon gång behöver inackordera min häst eller ha en inackordering...

hmm, asså om du absolut bara vill rida i halsring eller grimma så är kanske alternativet att flytta din häst, du skulle ju annars kanske kunna rida med ett träns fast utan bett om du tycker att själva bettet är problemet.tycker att det är bra att folk försöker rida sina hästar lite naturligare, så tummen upp för dig!

kl

Alltså. Hur svårt kan de va o sätta träns på sin häst? Det handlar inte så mycket om hur mycket kontroll du har på din häst, mer om respekt för dina stallkamrater och stallägaren. Har ägaren gjort upp med de omkring att det är så som gäller, då följer väl du som uppstallad reglerna. Du kanske tycker det är en dum regel och flyttar, eller så står du kvar i stallet och visar respekt för alla runt omkring. :)

Det är väl inget som är extremt med kedjegrimskaft? Tvärtom kan det vara ett bra hjälpmedel i vissa lägen.
Har man dessutom en häst som går snäll med vanlig grimma skadar det inte att ha kedja heller för man använder den inte, även om det kan kännas lite onödigt.

Jag kan tillägga att jag har en häst som så fort jag får på ett kedjegrimskaft blir helt galen. Gudasnäll annars. Blotta tanken på kedjan kväver henne. Så ett krav på kedja kan göra mer skada än nytta.

TS: Jag förstår din syn på det hela. Men jag som stallansvarig (i ett annat stall) har ansvar om det händer nåt. Så jag hade nog heller inte gillat om de i mitt stall ren enbart i halsring. Grimma hade jag nog inte sagt nåt om.
Men för grannsämjans skull med folk i stallets omgivning hade jag nog gärna sett grimma eller träns på hästen. Men jag förstår dig med. Men det är ett svårt läge =)

Lite uppdatering till alla!

Nu har vi flyttat till ett stall som är mycket bättre! :) Känns hur bra som helst..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka