Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först bör du bestämma dig, är det omöjligt eller osannolikt?1. Det är omöjligt att du har 100% kontroll på din häst. Det är faktiskt fullständigt osannolikt. Jag tror dock inte att du ljuger när du skriver att du tror att du har det.
Tramsig och onödig jämförelse.2. Det är brist på insikt att tro att man har 100% kontroll - oavsett i vilket sammanhang. Några 18-åriga killar brukar varje år tro att de är superba bilförare, sen får man plocka ihop resterna efter dem.
Kopplingstvång är något relativt i verkligheten, om du nu är inne på hundar. T ex inget absolut kopplingstvång i naturen. Vart vill du komma?3. Tvång kan man exempelvis ta till när folk är i avsaknad av insikt eller empati (inlevelseförmåga). T.ex. så finns kopplingstvång. Då är man tvungen att respektera andra på en allmän plats. Vad man gör på sin egen bakgård är var och ens ensak, där råder inget kopplingstvång.
Jodu, dom har en hel del med varandra att göra. Du saknar bara insikten. Din sista mening förstår jag inte.Lydighet hos djur har absolut ingenting med en "alternativ väg i sin djurhållning" att göra. Lydighet kommer med erfarenhet och mognad hos människan.
Jag förstår inte kopplingen. Vilket intresse kan hundägarna ha av ryttarnas materialval?
Och varför måste hundägarna ha sina hundar kopplade? Borde väl räcka med dom lagar som redan finns.
Verkar vara en konstig miljö där TS har sin häst.
Läs f ö mitt inlägg #14 ang respekten för stallägarens direktiv.
LIA
Ytterligare en anledning att inte vara Stockholmare. Ingen av våra hästar - som är inkörda och som ridits omväxlande western eller engelskt i dressyr och som hoppats har haft speciella träns - bortsett från uppvisningsträns i western. De har ridits, körts i samma träns och det har valts utifrån hästens behov och vad som passat den bäst. Det har inte ens varit tal om kandar eller speciella körträns. Träns ok men det är jag som äger hästen som avgör vilken typ som passar hästen - inte en "ordningsstadga" eller vad det nu är man fått till.Då jag har haft häst uppstallad och även ridit på annat vis i Stockholms innerstad, Lill-Janskogen - Vallhallavägen - Gärdet - Djurgården, så gäller det att man inte får rida UTAN träns eller kandar om man rider utanför ridhusen.... Eller för den delen köra häst utan körträns......
...
Alla hundar gör inte det! Långt ifrån, vilket jag tror att du också vet.Alla hundar driver och förföljer vilt, om det inte är väl diciplinerade jakthundar vi pratar om som är rena på visst vilt. Och inte ens då är de 100 % fria från driva och förfölja.
Det är väl inget som är extremt med kedjegrimskaft? Tvärtom kan det vara ett bra hjälpmedel i vissa lägen.
Har man dessutom en häst som går snäll med vanlig grimma skadar det inte att ha kedja heller för man använder den inte, även om det kan kännas lite onödigt.