Får inte rida i grimma för stallägaren.

Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.

Jag tycker du har en väldigt vettig stallägare... Lyssna på denne eller byt stall.

Jag motsätter mig inte att en del hästar är precis lika lydiga med eller utan träns. Men det handlar om respekt för andra som du kanske möter ute, någon som är hästrädd känner sig antagligen mer säker om du har ett träns än en ring om halsen.

Sen är det ju hästvärldens sämsta lögn att ha 100% koll på sin häst, tyvärr. Vi har haft några personer som gillar det mer alternativa hästlivet hos oss, det har varje gång resulterat i att de personerna åkt ambulans x antal gånger från stallet med bruten nacke, brutna ben, krackade revben o.s.v. Oavsett häst och de säger att hästen är "100% säker".

Samma sak med häst på gången, för allas trevnad så sätter man fast hästen när man håller på med den. Om något händer, kanske inte din häst men någonstans i stallet, och den blir rädd - vad gör du om den drar rakt ut eller in i någon annan häst och de sparkar? Jag säger inte att det är optimalt att en skrämd häst sitter fast men det ger dom andra några sekunders försprång ifall den skulle komma lös.

Vill du inte ha kedja på hästen när du går, träns med rakt bett funkar ännu bättre.

Att rida i grimma och säga att "min häst är jättesnäll och lydig" är ungefär lika hänsynslöst som att gå med hunden lös inne i stan "för att den är så snäll och lydig". Koppel/träns på av respekt för omgivningen.

Har du samma åsikt om bosal och sidepull?

Jag skulle vilja fylla på med en undran över hur långt man ska gå för att "tillmötesgå omgivningen"? När är det dags för "omgivningen" att visa hänsyn?

Hänsyn, är inte det något alla bör visa alla i alla sammanhang? Eller är det gnällspikarna som har ensamrätt på att kräva det?

LIA

Sen är det ju hästvärldens sämsta lögn att ha 100% koll på sin häst, tyvärr. Vi har haft några personer som gillar det mer alternativa hästlivet hos oss, det har varje gång resulterat i att de personerna åkt ambulans x antal gånger från stallet med bruten nacke, brutna ben, krackade revben o.s.v. Oavsett häst och de säger att hästen är "100% säker".
Det är inte alls någon lögn, däremot kanske alla inte lever upp till den kunskapsnivån.

Undrar vad för konstigt ställe du finns på. Alla "alternativa hästägare" bryter, varje gång dom hanterat sina hästar, nacke, ben, revben etc. Hur många gånger kan man f ö bryta sin nacke och ändå fortsätta hantera sin häst alternativt?? :eek:

LIA

Håller med de ovan. kolla om det e ok med annat bettlöst alternativ med stallägaren, eller ha träns + halsring och rid med halsringen men du har tyglarna där som säkerhet :)

Stallet jag står på ligger centralt och det finns många andra gårdar runt om kring. Jag har alltid ett sidepull på för säkerhetsskull, samt av den att det alltid finns personer som stör sig på att man skulle rida helt utan.

Tycker dock att om det sker en olycka och man trillar av skadar sig hästen betydligt mer med en grimma eller ett träns än om man skulle ha en halsring.
Men finns det en regel att hundar måste vara kopplade ska man självklart ta sitt ansvar att ha hästen "kopplad" också.
Dock räknas hästen bara som sällskapsdjur om du leder den så vet inte exakta regler kring detta.
Att leda hästen i kedja är ju en väldigt dum sak. bättre att leda med så säker utrustning som möjligt om olyckan skulle vara framme. Det är verkligen inte en kedja, dock inte heller en fri häst. Då det, hur bra koll man än har på den, är ett flyktdjur som flyr vid fara.

Ja självklart händer alla brott på en gång och varje gång... Glömmer av att buke är 90% paragrafryttare och resten hästfolk. Är rätt säker på att du förstod.
Och nej, 100% säker häst tror jag inte på.
Antar att det är lika bra att dra sig ur med det för denna tråd lär inte bli direkt trevlig.

Kan känna att just kedjegrimskaft känns ganska överdrivet.
Själv hatar jag att hantera hästar i kedjegrimskaft, även om jag fått göra det ( i skolan, på en praktikplats och på ett sommarjobb)
Skulle aldrig använda kedja på mina egna hästar.
Som någon skrev innan, om hästen kommer lös kan den ju faktiskt skada sig mer med kedja än med vanligt grimskaft.

Intressanta åsikter.
Vad anser din stallägare vara ett träns då?
Att slita hästen i munnen med ett bett är inte alls alltid den säkraste lösningen.
Och personligen så föredrar jag repgrimma före kedja till vanlig grimma om jag skall ut och leda hästar.

kl
Att visa hänsyn är inte samma sak som att göra som andra vill. Det är snarare självutplåning. Då du och hästen är vana att rida med grimma och halsrem med hänsyn till hundägare och andra så finns det ingen anledning att göra som någon annan vill "bara för att". Det finns alltid en massa åsikter om vad som är bäst och säkrast. Hängslen och livrem har aldrig kompletterat varandra.

Rider in och påbörjar tömkörning/inkörning bettlöst för att sedan variera. Vill inte riskera att rycka ovana hästar i munnen. De skall kunna stanna på kommando och ev. förstärkning av ett tag i grimman om de stirrar upp sig. Lyssnar de inte på det så lyssnar de inte på bettet heller. Men var och en blir ju salig på sin tro, fast det har ju inte med hänsyn att göra.

Möter jag en okopplad hund så anser jag inte att hundägaren är hänsynslös om hunden är lydig. Och jag tror inte gemene man vet skillnad på träns och grimma så varför skulle de bry sig?

Nej stå på dig! Trivs du i stallet så förklara att du själv tar ansvar för hur du rider och med vilken utrutsning.

Rider in och påbörjar tömkörning/inkörning bettlöst för att sedan variera. Vill inte riskera att rycka ovana hästar i munnen. De skall kunna stanna på kommando och ev. förstärkning av ett tag i grimman om de stirrar upp sig. Lyssnar de inte på det så lyssnar de inte på bettet heller. Men var och en blir ju salig på sin tro, fast det har ju inte med hänsyn att göra.

:bow::bow: Håller med till 100%

Att bara rida i halsrem kan jag förstå om stallägaren inte vill, men en grimma borde funka kan jag tycka, iaf om du har två tyglar sas och kan styra hästen åt alla håll med hjälp av dessa.

Det jag tror att hästrädda människor är mest oroliga för om de möter ett ekipage är de tror att om ryttaren rider i grimma och ett grimskaft kan personen inte styra hästen åt sidan utan hästen kommer gå rakt på dem och bita dem (:p). Men om du har tyglar, eller ett grimskaft på var sida, kan du styra hästen åt höger och vänster och det kanske då anses som att du har bättre kontroll.

Tyvärr får du nog flytta, jag har stått i stall där man tex inte får göra iordning hästen på stallgången... att försöka få rätt mot en stallägare är ingen ide att lägga ner energi på. Hitta ett stall som passar dig och din stil bättre. Självklart kan du rida som du vill med vilken utrustning som helst, men eftersom din stallägaren inte vill det är det lika bra att du under dessa månader rider med sidepull, grimma med tyglar på bägge sidor eller ngt, du kan ju ha tränset med tyglar och ändå rida hästen med halsring.

Lycka till och var rädd om dig!

Ömsesidig hänsyn och respekt ska det vara. Därför förväntar jag mig att man håller sina hundar kopplade där de ska vara kopplade och på samma sätt har jag träns på hästen när jag rider på allmän plats. Jag förväntar mig också att t.ex. cyklister tar det lugnt när de passerar mig och hästen på samma sätt som jag lämnar plats åt dem.

Att jag sedan har en trevlig och lyhörd häst som kan ridas utan utrustning är en annan sak. Jag behöver inte visa upp det på allmänna platser.

Kan tillägga att jag och/eller mina djur har flertalet gånger blivit attackerade och ibland skadade av lösspringande hundar.

Jag tycker trots allt om hundar. Däremot tror jag inte för ett ögonblick på påståendet från hund- eller hästägare att deras djur är 100% lydiga. Vi hästägare och ryttare är skyldiga att visa respekt mot omgivningen - även om vi tror att vi vet att vi klarar av att rida utan utrustning. Vår omgivning får stå ut med att vi rider där de också vistas.

/V

Kan du inte köpa ett sidepull eller ett indianhackamore istället? Då har du ju "träns" fast ändå inte :) Alternativt får du väl ha tränset på även när du rider med halsring och bara använda tyglarna när någon ser :D

Hej!

Har ett för mig ganska stort problem. Rider min häst mycket med bara grimma, alternativt halsring, både på banan och i skogen. Vilket är ett problem för stallägaren då hon säger att jag inte får. Hennes anledning är att de kommit överens med hundägarna i skogen att de inte får ha hundarna lösa och därför måste vi även ta vårt ansvar.

Kan påpeka att jag har världens snällaste och lydigaste häst vilket även hon påpekat, så det handlar inte om något sådant utan bara att man har bättre kontroll på sin häst i träns. Vilket jag absolut förstår men jag har även 100 % koll i grimma och halsring, även om något dyker upp osv.. Vilket hon vet.

För mig är det ett stort problem då jag inte nödvändigtvis vill rida i träns bara för att.. Lixom att jag inte får ha hästen lös i gången när jag borstar även om jag står precis bredvid och den står som ett ljus, även när det bara är jag i stallet.

Måste även leda i grimma och kedjegrimskaft om vi ska ut och promenera pga samma anledning som att rida hästen i grimma..

Finns det någon form av lag som säger att jag inte får rida "löst" i skogen? Eller är det bara att acceptera läget och flytta? Dock har jag 2 kalendermånader uppsägning vilket inte känns så roligt.. Står ingenting i kontrakt eller trivselregler om det här.

Snälla hjälp!:confused:

Fast tänker du inte rätt egoistiskt här nu? Om stallägaren har kommit överens med hundägarna att respektive skall hålla sina djur i koppel /träns så får man ju respektera det. Om inte du följer det så kommer ju inte hundägarna heller följa det och då kommer dom ju såklart släppa sina hundar lösa. Även om du har kontroll på din häst när det springer omkring lösa skällande hundar kring hästbenen så kanske inte alla som rider i samma skog som du har det?

Så skall inte någon annan än du kunna rida i skogen då för att du måste rida tränslöst?

Om stallägaren har en överenskommelse med någon annan så förväntas man ju följa det som inackordering och känns det helt orimligt så är det ju bara att flytta.

Fast tänker du inte rätt egoistiskt här nu? Om stallägaren har kommit överens med hundägarna att respektive skall hålla sina djur i koppel /träns så får man ju respektera det. Om inte du följer det så kommer ju inte hundägarna heller följa det och då kommer dom ju såklart släppa sina hundar lösa. ...

Tja nu är det väl inte riktigt så. Det finns lagar som styr när hunden (inte hästen) får vara lös i naturen och de väger mycket tyngre än vad en enskild person tycker. Häst och hund är olika djurslag.

Sen - säger som andra sagt: Inte lös i stallgången - ok. Låt tränslöst bli bettlöst så kan ni väl båda hitta en variant ni kan acceptera.

När man läser ditt inlägg, slås man av din kategoriska ståndpunkt och ditt behov av att stödja den med extrem överdrift. Inte så konstigt att man reagerar.

Tydligt och klart att du inte tror på 100%, men du ska inte kalla det lögn. Att du inte upplevt det, betyder inte att det inte finns. Vidga vyerna! :)

LIA

Ömsesidig hänsyn och respekt ska det vara. Därför förväntar jag mig att man håller sina hundar kopplade där de ska vara kopplade och på samma sätt har jag träns på hästen när jag rider på allmän plats. Jag förväntar mig också att t.ex. cyklister tar det lugnt när de passerar mig och hästen på samma sätt som jag lämnar plats åt dem.
På vad sätt skulle det vara bristande hänsyn och respekt om jag väljer annat än träns? Det avgörande måste väl vara om jag har full kontroll på hästen? Dvs samma kontroll som jag skulle ha med träns, hingstkedja osv.

Jag är f ö helt säker på att icke hästfolk inte har en susning om hur och varför man rider med det ena eller andra. Man ser en häst med en människa på, vilket sätt människan valt att "styra" begriper eller bryr man sig inte om.

Jag tycker trots allt om hundar. Däremot tror jag inte för ett ögonblick på påståendet från hund- eller hästägare att deras djur är 100% lydiga. Vi hästägare och ryttare är skyldiga att visa respekt mot omgivningen - även om vi tror att vi vet att vi klarar av att rida utan utrustning. Vår omgivning får stå ut med att vi rider där de också vistas.
Som sagt, jag förstår inte "respektresonemanget". Respektlös är jag om jag struntar i vad hästen gör t ex, men vilken utrustning jag använder för att kontrollera den hör inte dit.
Betr 100% lydnad blir svaret detsamma som till Breccia. Bara för att du inte upplevt det, kan andra åstadkomma det. Det är faktiskt inte så märkligt att göra.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur