Får inte rida i grimma för stallägaren.

Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.

Men vad hindrar att du har grimman över tränset har ett snällt bett i munnen på hästen och tyglar till det- och sedan när du rider använder du BARA bettet i nödsituationer.

Dvs har en tygel till grimman och en tygel till tränsbettet- ungefär som när man rider på kandar?

Men vad hindrar att du har grimman över tränset har ett snällt bett i munnen på hästen och tyglar till det- och sedan när du rider använder du BARA bettet i nödsituationer.

Dvs har en tygel till grimman och en tygel till tränsbettet- ungefär som när man rider på kandar?

Missade iofs att du hittat nytt stall, men hoppas att allting går bättre där och det är vettigare regler på nya stället.

Kan väl tillägga att jag själv rider i grimma på min ena häst just nu (hingst) men bara i hagen pga av att han har tänder som behöver fixas till på klinik och jag tycker han gott kan få munnen skonad under väntetiden. Men han är en snäll och klok gammal gentleman på 24 år så det är ju inte lika "risky" som att göra samma sak med nån ung och riktigt yster häst.

Ja, det har jag verkligen gjort! :) Min är också äldre, 15 och väldigt lugn och sansad, skulle aldrig göra det på en "vildare" häst givetvis!

Hoppar in i tråden jag också :) Min äldre ponny som nu jag har ägt i ca två år tycker verkligen inte om att gå med kedja under hakan, så just när de gäller han så är de bättre att inte använda kedja. Utan kedja går han hur lugnt å snällt som helst, med kan han nästa bli panik slagen.(han har antaglig varit med om någon, men inget jag har fått veta) Så för min del hade de varit väldigt besvärligt att måsta leda i kedja. Visst de går garanterar att vänja han vid de, men känner varför ska jag göra de när de funkar så bra att leda utan de, och tom bättre. Så tycker att ibland kan inte alla regler passa alla hästar.

MVH Jeanette

KL

Jag har ridit som dig (TS) i 3 år, i både skog och på banan. Men av rena säkerhetsskäl har jag tagit för vana att så fort jag ska utanför stallet rida i hackamore med knutna tyglar utan att röra dem. Funkar alldeles utmärkt.

Har en gång när jag var ute och red fått en OKOPPLAD hund efter oss hängande i hasorna. Och eftersom hästar är FLYKTDJUR flyr dem från faran. Har man då inget huvudlag alls och hästen börjar skena kan du inte styra den utan någon form av huvudlag. Skulle den då springa någonstans du vet att den absolut inte kan springa kanske du måste ta tag i ena tyglen för att svänga den, för ja, en häst kan inte springa ordentligt rakt fram med huvudet skarpt åt sidan. Den tvingas därför svänga.
Finns en del risker med att rida i våra samhälle utan huvudlag tyvärr...

F ö, jättekul att höra att folk har naturligt häst-tänk! Tusen plus på det :laugh:

Skönt för dig med ny stallplats :) Hade aldrig själv heller pallat alla de krav på hur man ska hantera sin häst. Leder mina två med grimskaftet runt halsen (som ett hundkoppel), samt båda samtidigt och då är ena pållen en hingst på det :p
Sedan kanske jag ska nämna att det är 2 minisar och jag hyr ett ställe själv så det finns inga andra hästar i närheten.

KL

Jag har ridit som dig (TS) i 3 år, i både skog och på banan. Men av rena säkerhetsskäl har jag tagit för vana att så fort jag ska utanför stallet rida i hackamore med knutna tyglar utan att röra dem. Funkar alldeles utmärkt.

Har en gång när jag var ute och red fått en OKOPPLAD hund efter oss hängande i hasorna. Och eftersom hästar är FLYKTDJUR flyr dem från faran. Har man då inget huvudlag alls och hästen börjar skena kan du inte styra den utan någon form av huvudlag. Skulle den då springa någonstans du vet att den absolut inte kan springa kanske du måste ta tag i ena tyglen för att svänga den, för ja, en häst kan inte springa ordentligt rakt fram med huvudet skarpt åt sidan. Den tvingas därför svänga.
Finns en del risker med att rida i våra samhälle utan huvudlag tyvärr...

F ö, jättekul att höra att folk har naturligt häst-tänk! Tusen plus på det :laugh:
Ja det är tråkigt när folk måste lära sig den hårda vägen.

När det var ganska nytt med bettlöst- nya modet för att man ville vara "snäll" mot hästen, så fick ambulanshelikoptern här köra några vändor.
Hundar som jagade hästarna hem utan sina ryttare.
Hästarna... hade bara tur som inte blev påkörda eller att folk var i vägen.

Var det snällt?
Avgör själv..

Tur att inte bönderna förr fick för sig att köra hem hö o timmerlass utan bett.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka