Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.
Har ett för mig ganska stort problem. Rider min häst mycket med bara grimma, alternativt halsring, både på banan och i skogen. Vilket är ett problem för stallägaren då hon säger att jag inte får. Hennes anledning är att de kommit överens med hundägarna i skogen att de inte får ha hundarna lösa och därför måste vi även ta vårt ansvar.
Får du inte rida med halsring ensam i paddocken heller? I stallet, på ridbanan och i hanteringen runt omkring hagarna får du göra som stallägaren säger om du vill stå kvar... det är hennes mark och hon som tar besluten om hur skötseln ska gå till.
Angående skogen så tror jag inte att hon egentligen kan tvinga dig, även om det låter som en acceptabel överenskommelse - för mig i alla fall. Som någon skrev, kan du inte bara ha ett sidepull med lösa tyglar på hästen? Du behöver du inte rida med det, använd bara halsringen som hjälp.
Kan påpeka att jag har världens snällaste och lydigaste häst vilket även hon påpekat, så det handlar inte om något sådant utan bara att man har bättre kontroll på sin häst i träns. Vilket jag absolut förstår men jag har även 100 % koll i grimma och halsring, även om något dyker upp osv.. Vilket hon vet.
Du har aldrig 100 % kontroll. Inte på något djur, om de inte är neddrogade. Sedan att de är väluppfostrade, lydiga, förtroendefulla och snälla är en annan sak. Då fungerar vanligen allting även under press. Men det går inte att förutse alla eventualiteter som kan hända - djur är ju egna individer med egen vilja, egna känslor och tankar. Vilket är hela konceptet med ridningen, att du kan samarbeta med en annan fristående individ.
Något rätt extremt var kanske när jag rätt nyss red förbi ett bygge där de lyfte material upp med lyftkran - hästis var helt fascinerad, stod och stirrade på de flygande plankorna. Inte rädd för fem öre - då. Men det är så mycket som kan hända som inte går att vara beredd på, och jag hade i förhand aldrig vågat garantera att han inte skulle bli rädd för något sådant.
För mig är det ett stort problem då jag inte nödvändigtvis vill rida i träns bara för att.. Lixom att jag inte får ha hästen lös i gången när jag borstar även om jag står precis bredvid och den står som ett ljus, även när det bara är jag i stallet.
Men står den som ett ljus kan du väl lika gärna ha linorna fastsatta? Spelar det någon roll om de sitter i grimman eller inte? Är det bara en principsak så visst, jag kan förstå att du vill bestämma själv - men då kanske det är bättre att stå i ett stall med folk som har samma syn på hästar som du.
Och ridningen - som sagt, vill du stå kvar så varför inte hänga på hästen ett sidepull, men Rida med halsringen?
Måste även leda i grimma och kedjegrimskaft om vi ska ut och promenera pga samma anledning som att rida hästen i grimma..
Måste du använda kedjan då? Om du bara knäpper fast grimskaftet i grimman som med ett vanligt grimskaft, och inte över nos eller underkäke, så är det väl ingen enorm skillnad.
Finns det någon form av lag som säger att jag inte får rida "löst" i skogen? Eller är det bara att acceptera läget och flytta? Dock har jag 2 kalendermånader uppsägning vilket inte känns så roligt.. Står ingenting i kontrakt eller trivselregler om det här.
Nej jag tror inte det finns någon lag, och det är ingen som refererat till någon sådan i tråden vad jag sett? Men om det är mycket folk som rör sig där så kan jag förstå om de känner sig tryggare ifall hästen har ett huvudlag. Även om du litar på din häst så gör inte alla människor runt om det.
Oavett hur du gör så hoppas jag att det löser sig för er!