Får inte rida i grimma för stallägaren.

Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.

Fast tänker du inte rätt egoistiskt här nu? Om stallägaren har kommit överens med hundägarna att respektive skall hålla sina djur i koppel /träns så får man ju respektera det.
Jag förstår inte kopplingen. Vilket intresse kan hundägarna ha av ryttarnas materialval?
Och varför måste hundägarna ha sina hundar kopplade? Borde väl räcka med dom lagar som redan finns.
Verkar vara en konstig miljö där TS har sin häst.

Läs f ö mitt inlägg #14 ang respekten för stallägarens direktiv.

LIA

Senast ändrad:

Har ett för mig ganska stort problem. Rider min häst mycket med bara grimma, alternativt halsring, både på banan och i skogen. Vilket är ett problem för stallägaren då hon säger att jag inte får. Hennes anledning är att de kommit överens med hundägarna i skogen att de inte får ha hundarna lösa och därför måste vi även ta vårt ansvar.

Får du inte rida med halsring ensam i paddocken heller? I stallet, på ridbanan och i hanteringen runt omkring hagarna får du göra som stallägaren säger om du vill stå kvar... det är hennes mark och hon som tar besluten om hur skötseln ska gå till.

Angående skogen så tror jag inte att hon egentligen kan tvinga dig, även om det låter som en acceptabel överenskommelse - för mig i alla fall. Som någon skrev, kan du inte bara ha ett sidepull med lösa tyglar på hästen? Du behöver du inte rida med det, använd bara halsringen som hjälp.

Kan påpeka att jag har världens snällaste och lydigaste häst vilket även hon påpekat, så det handlar inte om något sådant utan bara att man har bättre kontroll på sin häst i träns. Vilket jag absolut förstår men jag har även 100 % koll i grimma och halsring, även om något dyker upp osv.. Vilket hon vet.

Du har aldrig 100 % kontroll. Inte på något djur, om de inte är neddrogade. Sedan att de är väluppfostrade, lydiga, förtroendefulla och snälla är en annan sak. Då fungerar vanligen allting även under press. Men det går inte att förutse alla eventualiteter som kan hända - djur är ju egna individer med egen vilja, egna känslor och tankar. Vilket är hela konceptet med ridningen, att du kan samarbeta med en annan fristående individ.

Något rätt extremt var kanske när jag rätt nyss red förbi ett bygge där de lyfte material upp med lyftkran - hästis var helt fascinerad, stod och stirrade på de flygande plankorna. Inte rädd för fem öre - då. Men det är så mycket som kan hända som inte går att vara beredd på, och jag hade i förhand aldrig vågat garantera att han inte skulle bli rädd för något sådant.

För mig är det ett stort problem då jag inte nödvändigtvis vill rida i träns bara för att.. Lixom att jag inte får ha hästen lös i gången när jag borstar även om jag står precis bredvid och den står som ett ljus, även när det bara är jag i stallet.

Men står den som ett ljus kan du väl lika gärna ha linorna fastsatta? Spelar det någon roll om de sitter i grimman eller inte? Är det bara en principsak så visst, jag kan förstå att du vill bestämma själv - men då kanske det är bättre att stå i ett stall med folk som har samma syn på hästar som du.

Och ridningen - som sagt, vill du stå kvar så varför inte hänga på hästen ett sidepull, men Rida med halsringen?

Måste även leda i grimma och kedjegrimskaft om vi ska ut och promenera pga samma anledning som att rida hästen i grimma..

Måste du använda kedjan då? Om du bara knäpper fast grimskaftet i grimman som med ett vanligt grimskaft, och inte över nos eller underkäke, så är det väl ingen enorm skillnad.

Finns det någon form av lag som säger att jag inte får rida "löst" i skogen? Eller är det bara att acceptera läget och flytta? Dock har jag 2 kalendermånader uppsägning vilket inte känns så roligt.. Står ingenting i kontrakt eller trivselregler om det här.

Nej jag tror inte det finns någon lag, och det är ingen som refererat till någon sådan i tråden vad jag sett? Men om det är mycket folk som rör sig där så kan jag förstå om de känner sig tryggare ifall hästen har ett huvudlag. Även om du litar på din häst så gör inte alla människor runt om det.

Oavett hur du gör så hoppas jag att det löser sig för er!

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig låta stallägaren eller någon annan styra mig på det viset.
Min häst är min och det är jag och ingen annan som bestämmer vad h*n ska ha för utrustning.

Påståenden om 100% kontroll på en levande instinktiv varelse tycker jag är ren och skär överdrift. Med eller utan träns. Din häst lever, den existerar och den upplever, den är inte någon ultimat slavmaskin. Den har grundläggande behov där den kan känna sig hungrig, trött, törstig. Den har sociala behov där den behöver andra hästars närvaro osv. Att hästen lyder dig har ingenting med 100% lydnad att göra. Att du har lärt den ett par tricks som du kopplar ihop med 100% lydnad har ingenting med instinkter att göra.

Det handlar inte om dig eller om du har kontroll på din häst vid ridning. Det handlar inte heller om hur exakt mycket t.ex. ett träns påverkar hästens lydnad vid ridning eller inte. Skillnaden ligger i att ett träns faktiskt ger mer kontroll på en häst i en viss (instinktiv) situation (enligt mig) eftersom du kan påverka den mer med ett träns, jämfört med om du bara kan dra den i manen. Mer kontroll med ett träns ger förstås inte full kontroll. Att dra hästen i manen eller i halsringen ger också en viss kontroll, men inte full kontroll.

Eller har du något särskilt sätt du drar hästen i manen på som påverkar din häst starkare än om du hade haft ett träns på den? (Dvs vid situationer där din häst blir skrämd och sticker eller om du gasar över ett gärde med ett gäng andra hästar och du vill göra halt mitt på gärdet.)

/V

*kl*

Jag föreslår att du flyttar.
Om stallägaren har deal med hundägare osv i närheten så är det bara att respektera det!
Som många andra har skrivit, kan du inte ha en sidepull för syns skull och sedan träna med bara mantag/vikt/halsring?

I stallet jag står i ibland så måste man leda med kedjegrimskaft om man ska på promenad el liknande, det är bara att acceptera, finns en STOR ridskola och massa hundar och promenadfolk, det är inte helt smidigt med löshästar.
Sen är så klart alla hästar individer, min är inte så känslig för att dra i truten med bett, men med kedja så är hon som ett lamm. Dock brukar jag ha kedjan fäst i grimskaftet och sedan i grimman, dvs inte "lös", på så sätt sitter den inte åt, å får hon damp så släpper jag så jag kan använda kedjan (alltid under hakan).

Som skogstroll skriver, folk är så snabba på att säga att "hästen/hunden är jättesnäll"... Säkert, men om MIN inte är det då och kickar el liknande för att någon kommer för nära?! + att JAG kanske är lite osäker/rädd för andras hundar/hästar...

Respekt helt enkelt.. sen om det är "rätt" utrustning el ej är en annan sak :)

hoppas det löser sig där du står om du och häst trivs i övrigt!

KL

Om hästen blir rädd och vill fly så har man inte mycket att sätta emot med kedjor, bett och annat i alla fall. Flera hundra kilo mot våra fjuttiga kilon. Jag förstår inte att man tror att man har kontroll på flera hundra kilo häst med någon form av utrustning. Eller att hålla nära grimman i grimskaftet eller vilka idéer man nu har. Jag anser nog att det farligaste i hästhantering är att inte lära sig hästarnas språk, träna lydnad (precis som med en hund), lära sig hur den sociala strukturen i hästflocken fungerar och sedan försöka agera så nära den det går. Folk har sina hästar utan att kunna hantera dem från marken med rider gladeligen omkring i skog och mark. Det är farligt i min värld... Visst kan man sätta på hästen träns för syns skull för folk som inte kan något om hästar. Men när hästfolk lever i en falsk tro om kontroll då är vi illa ute...
I min lilla värld...

Annika

Jag kan tycka att antingen respekterar man de regler som finns eller så flyttar man, inte svårare än så egentligen :) Om du anser att du verkligen inte kan ha din häst uppbunden i stallgången och inte kan rida med träns, huvudlag med hackamore eller sidepull - ja då är det väl bättre att du söker dig någon annanstans. För tror du verkligen att stallägaren har dessa regler för att jävlas med dig? Det kanske finns en bra anledning? :)

Det har tillkommit en del regler i mitt stall med för trivselns skull. Stallägaren vill tex att vi leder hästen i grimskaft (inte ok att bara hålla i grimman alltså) och att vi har hjälm när vi rider. Det finns hästägare i mitt stall som utan problem kan leda sina hästar i enbart grimma och dressyrryttare som föredrar att rida utan hjälm men de har anpassat sig helt efter stallägarens önskemål och tycker inte att det är konstigt. Det var nämligen så att många av våra mindre erfarna ryttare började leda sina hästar utan grimskaft, rida utan hjälm och ha hästarna lösa i stallet. Jag säger bara kalabalik! :eek: Stallägaren kan ju inte säga att X får rida utan hjälm men Y måste ha det, då är det nolltolerans som gäller. Vi tyckte alla att dessa regler var jättebra, det var bara en tidsfråga innan någon skadades allvarligt (och skador hade det redan blivit på både människor och hästar)

Inte kontrollera, men påverka utgången när det inte handlar om lydnad utan om en flyktsituation. Du kan vända hästens huvud om du har någon form av huvudlag på.

Jag håller med om att man bör kunna lite hästspråk, träna lydnad och kunna kontrollera hästen från marken också. Däremot har man ofta kontroll på hästen på marken om man har det på hästryggen och vice versa. Jag skulle vilja se ridande hästmänniskor jobba på att kunna rida också. Det ger så mycket tillbaka till hästhanteringen på marken.

/V

Byt stall, håll fast vid dina rutiner i ridningen. Det håller din häst trygg.

Vissa människor har en massa idéer och i detta fall ser jag inte att du kan kompromissa. Stallägaren vill leva upp till en övernskommelse med grannar, det måste man respektera. Vill man inte, så bör man flytta. Stallägarens relation till grannarna är förmodligen viktigare än en enskild inackordering, så hon kommer inte att ändra sina regler.
Du har dina rutiner i din ridning som jag känner en viss beundran. Jag red själv in min häst i grimma, men satte in bett efter ett tag. Fast hon verkar helt klart nöjdare när jag rider i grimma...

Jag kan inte påminna mig ha sagt något om att "dra hästen i manen"? Vad gäller lydnad och kontroll så hänvisar jag till andra häst/hundägare som i likhet med mig valt en alternativ väg i sin djurhållning. Eftersom du tror att jag överdriver. Läs gärna annika1:s inlägg igen!

Inga kommentarer om (bristande) "respekt och hänsyn"?

LIA

Har inte läst alla inlägg men några stycken har jag hunnit med:)

Om jag var du hade jag tagit talat om för stallägaren hur jag känner om hela situationen.Berätta för henne att det skulle vara tråkigt om du får flytta hästen men du ser ingen annan utväg om hon ska sätta upp regler för dig och din häst.!

Om jag får uttala min åsikt tycker jag det var den dummaste "regel" jag har hört talas om , dessutom att hon har gått ihop med hundägare runt omkring!
Tror inte heller alla dessa hundägare ser skillnad på en grimma och ett träns :grin:,mestadels hennes eget påhitt kanske:angel:??!!

1. Det är omöjligt att du har 100% kontroll på din häst. Det är faktiskt fullständigt osannolikt. Jag tror dock inte att du ljuger när du skriver att du tror att du har det.

2. Det är brist på insikt att tro att man har 100% kontroll - oavsett i vilket sammanhang. Några 18-åriga killar brukar varje år tro att de är superba bilförare, sen får man plocka ihop resterna efter dem.

3. Tvång kan man exempelvis ta till när folk är i avsaknad av insikt eller empati (inlevelseförmåga). T.ex. så finns kopplingstvång. Då är man tvungen att respektera andra på en allmän plats. Vad man gör på sin egen bakgård är var och ens ensak, där råder inget kopplingstvång.

Lydighet hos djur har absolut ingenting med en "alternativ väg i sin djurhållning" att göra. Lydighet kommer med erfarenhet och mognad hos människan.

/V

Sen är det självklart att man får tänka på hur man själv går till väga.

Jag menar det är ju även säkerhetsrisk.

Hade personligen aldrig tagit en ritt i grimma vid en trafikerad /hårt trafikerad väg.
Eller på tävlingsplats.(där det är mycket liv och rörelse)

Absolut inte jag heller ! ! !

Det första jag gör redan INNAN jag bestämt mej om jag vill ha min/mina häst/hästar i ett inackorderingsstall är att kolla vilka trivsel"regler" som gäller där.
Och utifrån dom känner jag sen efter om jag vill leva upp till dom eller om jag ska titta efter ett annat stall.

När jag har stått så man har ridit i skogar som ej varit stallägarens har jag dessutom ALLTID tagit kontakt med berörda skogsägare och kollat hur dom har velat att jag ska rida på deras markerför att minimera eventuella skador.
Än så länge har åtmindstånde jag kunnat rida runt i skogarna utan att behöva vara orolig för vad skogsägaren ska säga.....

Det jag reagerar mest på är att TS vill ha sin häst lös i stallgången.

Till vilken nytta skulle det vara? Jag blir galen på folk som inte håller i sina hästar. Här har vi hingstar, hårt trafikerad bilväg genom gården och massa hagar med hästar.
När det då kommer hit folk med hästar och sen låter de stå lösa i stallgång och på stallbacken blir jag rätt irriterad. Är det så jädra svårt att hålla i tygeln när man spänner sadelgjorden?

Det är ett himla tjat om hjälmar och säkerhetsvästar och gud vet allt, men vanligt sunt förnuft, att hålla i hästen, verkar inte ha gått hem?

Gör vad ni vill om ni bor ensamma i en skog, men tänk om nån bilförare får sätta livet till när er häst springer ut på vägen när ni inte bryr er om att hålla i grimskaftet?

Det finns kopplingstvång i vissa städer och som jag har uppfattat det blir det vanligare. Helt rätt tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka