Får inte rida i grimma för stallägaren.

Elisha

Trådstartare
Hej!

Har ett för mig ganska stort problem. Rider min häst mycket med bara grimma, alternativt halsring, både på banan och i skogen. Vilket är ett problem för stallägaren då hon säger att jag inte får. Hennes anledning är att de kommit överens med hundägarna i skogen att de inte får ha hundarna lösa och därför måste vi även ta vårt ansvar.

Kan påpeka att jag har världens snällaste och lydigaste häst vilket även hon påpekat, så det handlar inte om något sådant utan bara att man har bättre kontroll på sin häst i träns. Vilket jag absolut förstår men jag har även 100 % koll i grimma och halsring, även om något dyker upp osv.. Vilket hon vet.

För mig är det ett stort problem då jag inte nödvändigtvis vill rida i träns bara för att.. Lixom att jag inte får ha hästen lös i gången när jag borstar även om jag står precis bredvid och den står som ett ljus, även när det bara är jag i stallet.

Måste även leda i grimma och kedjegrimskaft om vi ska ut och promenera pga samma anledning som att rida hästen i grimma..

Finns det någon form av lag som säger att jag inte får rida "löst" i skogen? Eller är det bara att acceptera läget och flytta? Dock har jag 2 kalendermånader uppsägning vilket inte känns så roligt.. Står ingenting i kontrakt eller trivselregler om det här.

Snälla hjälp!:confused:

Sv: Får inte rida i grimma för stallägaren.

Om du och stallägaren inte är överens om de regler stallägaren sätter upp i sitt stall, då tror jag nog att det enda raka är att flytta.

Vad du gör i skog och mark är vad jag kan se inte stallägarens bekymmer (även om hon gör det till sitt). Däremot kan det tänkas - om det inträffar något - kan anses som oaktsamt om du rider i grimma/halsring, vilket kan ställa till det vid en utredning (hästen kommer lös, bilolycka, dödsfall etc). Det är ju att hårddra resonemanget, men ibland behöver man nog göra det för att se vilka konsekvenser ett handlande kan få.

I ditt fall hade jag flyttat hästen, det verkar inte som ni kommer att reda ut situationen, du och stallägaren.

I ditt fall hade jag nog försökt kompromissa med ett bettlöst alternativ förutsatt att jag trivdes i övrigt. Kan förstå att stallägaren är rädd för att något ska hända men samtidigt är det din sak att kunna rida med grimma om du vill.

I ditt fall hade jag nog försökt kompromissa med ett bettlöst alternativ förutsatt att jag trivdes i övrigt. Kan förstå att stallägaren är rädd för att något ska hända men samtidigt är det din sak att kunna rida med grimma om du vill.

Instämmer - pröva tanken med bettlöst träns på stallägaren dvs vad anser hon om det.

Tror din stallägare säger så av omtanke för dig :) Och att du rider i skogen med träns och inte med halsring ger de övriga i skogen en trygghet när de är ute samtidigt som dig. På liknande sätt som hundrädda är tryggare i skogen när de lydiga, snälla hundarna är kopplade och inte går lösa brevid sin ägare. Så om överrenskommelsen lokalt är att även snälla lydiga hundar skall vara kopplade i skogen omfattar det moraliskt även din snälla lydiga häst, den skall vara "Kopplad" för att de andra skall känna sig trygga med att möta er.

Om du inte vill flytta, bör du förstås göra som stallägaren bestämmer både i stallet och i skogen. Men om du vill rida med halsring och det är viktigt för dig, kan du inte ha på träns, tyglar och halsring och rida med halsringen ändå? Fast tränset och tyglarna är med? Så får både omgivningen och du som ni vill.

Förstår ändå inte resenemanget som din stall ägare säger. Rider du i rep och grimma har du den fast. Om du åker av även om du har bett är det inte ofta man kan hålla fast den ändå.

Sen förstår jag inte resenemanget med att inte kunna ha bett. Man har inte bett på olydiga hästar. Jag kan rida min häst i skogen utan något med om jag skulle vilja, men jag gör det inte. Hon följer mej lös i skogen utan något. Men ändå rider jag med bett. Rider du i rep grimma och med rep om du tyrillar av och hästen sticker och trasslar in sej så går aldrig rep grimman sönder. Hästen kan hänga sej eller fastna illa. Rider men med träns och tyglar går de sönder om hästen trassalr in sej.

Det är lite som att säga jag har inget säkerhets bälte på mej för jag krockar aldrig. ???? Hästen är ett djur och ingen maskin. Bett handlar inte om olydiga eller lydiga hästar. En del säger att repgrimman kan vara väldigt skarp också. Till och med lika skarp. De är väldigt omtåliga över den där sista biten mulen där repet sitter till och mer kännsligare än i munnen.

Min kompis red sin häst i inget, men hon tränade och red även dressyr med bett. Hon styrde med manen och sätet.
VArför är det så svart och vitt hela tiden.

Man har inte en repgrimma där nosen e som känsligast.

TS.
Håller med de ovan. kolla om det e ok med annat bettlöst alternativ med stallägaren, eller ha träns + halsring och rid med halsringen men du har tyglarna där som säkerhet :)

Jag förstår din stallägare till fullo. Jag förstår också dig till fullo med att du vill rida din häst som du vill. Men om jag skulle möta dig på ritt ute i skogen (jag har aldrig träffat dig o vEt ej vem du är) så skulle jag bli skraj! Tänk pm hennes häst får för sig att följa efter min, tänk om den går fram till min häst, tänk om... Vi är vanemänniskor som känner oss trygga när saker är som de ska vara. Även fast jag tror att du har full koll på din häst, medan andra som rider på bett kanske har noll koll... Tror att du kan lösa det som ovan talare har sagt, med träna på som du inte använder. Vad tror du om en nosgrimma bara som du fäster tygeln i? Det brukar jag rida ut i, folk reagerar inte då det "ser normalt" ut. De ser inte att bettet saknas. :)

Svarar mer ikväll men vill bara förtydliga att jag rider med grimma och inte repgrimma. :) rider med bett oxå men vill variera.

Till övriga: får rida på bettlöst men hävstång dvs engelskt hackamore, för tex sidepull har väl mer tryck på sidorna va?

Din stallägare är ett pucko med kontrollbehov. Jag har aldrig ens ägt ett träns och ändå hållit på med hästar i över 30 år (tom. ridit en klubbhoppning i grimma,,,,,,,,där hästen fö. knöt upp grimskaftet och gick och la sig i skuggan bakom kiosken i väntan på omhoppningen.) :angel:

Jag har bara ett råd, och det är att flytta.

McG - som gjort hund av alla hästar.

Om stallägaren har gjort upp med markägarna i området om vart dennes inackorderingar får rida så förstår jag till fullo att stallägaren då ställer krav på bl.a. att ryttarna t.ex. håller sig på markerade ridvägar, sköter sig samt har sina hästar under kontroll.

Att rida i grimma och säga att "min häst är jättesnäll och lydig" är ungefär lika hänsynslöst som att gå med hunden lös inne i stan "för att den är så snäll och lydig". Koppel/träns på av respekt för omgivningen.

Det övriga är ett säkerhetstänk som jag också håller med om. Står du inackorderad kan du inte chansa med säkerheten och då också riskera stallägarens fastighet och utrustning, samt andra inackorderade. Vill du ha hästen på det vis du vill får du hitta en stallägare som följer samma linje, eller skaffa eget stall.

man har bättre kontroll på sin häst i träns. Vilket jag absolut förstår men jag har även 100 % koll i grimma och halsring, även om något dyker upp osv..

Så i träns har du 150% kontroll....?

Varför skulle du ha mer kontroll med bett än utan? Man kan faktiskt uppfostra hästar. I paniksituatinoer hjälper varken bett eller kedjegrimskaft, det enda man kan göra åt dem är att träna förebyggande.

TS:
Om du är tvungen att stå kvar i stallet så skulle jag antingen prata med stallägaren om bettlösa träns (sidepull, bitless bridle) eller rida med kombinerat träns + halsring och ha tyglarna "för syns skull".

Själv skulle jag omedelbart fly från sådan hästsyn som din stallägare uppvisar, knappast något jag vill ha omkring mig eller mina hästar.

/Migo
som alltid rider in hästarna helt utan huvudlag, går via grimma till sidepull/kapson och först när hästen är skolad sätter in ett bett.

Varför skulle du ha mer kontroll med bett än utan? Man kan faktiskt uppfostra hästar.

Javisst kan man det. Men möter jag en person ute som rider i halsring och denne säger "hästen är så snäll och lydig" så litar jag lika mycket på det som på en person som går med en lös hund för att den "är så snäll och lydig". Dvs jag tror det när jag ser det...

Ägaren till djuret hävdar gärna att det är både snällt och lydigt men ofta brister det i självinsikten och jag för min del törs inte alls lita på att främlingar faktiskt har uppfostrat och fått sådan pli på sina djur för trots att de hävdar att djuret är så snällt så - så är det förbannat ofta det ändå inte sköter sig.

Står man sedan i någon annans stall och rider på någon annans mark så får man anpassa sig efter deras regler eller skaffa eget.

Med bett i munnen på hästen kan jag lättare få in den på en volt än om jag rider i halsring som TS gör.

Finns väl inget som säger att TS måste använda bettet bara för att det sitter i munnen på hästen....?

Kedjegrimskaft!? Omgivningens extrema åsikter bottnar antagligen i okunskap plus erfarenhet av dåliga "hästmänniskor".
Det finns som du vet många som inte kan häst och därför inte klarar av dom. Det innebär i många andras ögon att ingen klarar av sin häst! :eek:

Så nu står du inför den eviga frågan vilket som är bäst. Säkerhet i hästen eller säkerhetsprylar. Om inte stallägaren förmår att se skillnaden på dessa, är det för dig att anpassa dig till vederbörandes regler. Men inget hindrar ju att du försöker påverka, visa och övertala fram undantag.

LIA

Ja, eller så har du träns och halsrem. Med tränset på för syns skull... Vem har sagt att du behöver använda det? ;)

Men varför kan du inte ha tränset för sys skull? Det finns ingte som säger att du inte kan rida i grimma/halsrem iaf. Men att du har tränste som "nödbroms".

Och se om nu stallägaren lägger sig i för mycket om vad du har/hur du hanterar din häst (utifrån att du lyder dom svenska reglerna vill säga;)). Så e det ju bara till att flytta. Din häst ditt beslut.

Kedjegrimskaft!? Omgivningens extrema åsikter bottnar antagligen i okunskap plus erfarenhet av dåliga "hästmänniskor".

Det är väl inget som är extremt med kedjegrimskaft? Tvärtom kan det vara ett bra hjälpmedel i vissa lägen.
Har man dessutom en häst som går snäll med vanlig grimma skadar det inte att ha kedja heller för man använder den inte, även om det kan kännas lite onödigt.

Det är kravet på att ha kedjegrimskaft det gäller. Oavsett hur "väluppfostrad" hästen än är.
Om du läser hela mitt inlägg förstår du kanske hur jag menar.

LAI

Är det så att stallet ligger bra till för dig och du har svårt att hitta en annan stallplats? Jag skulle försöka hitta en annan stallplats och när jag gjort det prata med stallägaren och säga att om hon håller fast vid sina idéer så flyttar du. Om hon vill ha dig och dina pengar kvar så får hon acceptera att du rider som du vill. Däremot får du köpa att hon inte vill ha hästen lös i hennes stall. Jag vet inte hur det är i dina skogar men de skoga jag har ridit i har inte precis kryllat av folk så att det skull vara av hänsyn till andra människor verkar konstigt i mina öron. Med mina hundar som är lösa kallar jag alltid in dem och sätter dem bredvid mig en bit ifrån där de andra människorna går tills de kommit en bra bit bort. Jag har alltid mötts med stor glädje för att jag har lydiga hundar även av hundrädda människor. Gör likadant med hästen så kommer människor att uppskatta att du tar hänsyn oavsett om du har något i munnen eller inte.

Lycka till vilket val du än gör!

Jag tycker nog att du bör visa din stallägare hänsyn och följa de regler som denne sätter upp, annars står det dig fritt att byta stall. Jag tycker inte att det är några orimliga grejer hon kräver när man får något i utbyte, det vill säga hänsyn från hundägarna. Jag har mött massor med lösa och "lydiga" hundar som lik förbannat springer och skäller runt hästens ben när man är ute, det är ingen höjdare. Hästen är inte direkt rädd för hundar, men om de blir för närgångna så kan han skicka en hov efter dem. Och jag skulle definitivt inte vilja möta en lös häst heller, samma där har jag sett massor av "lydiga" hästar som gör lite som de vill men de är ändå världens snällaste. Med det inte sagt att du inte har kontroll, absolut inte, men det vet man inte när man bara möter någon i skogen.

Om du gärna vill rida ut med halsring hade jag gjort som andra föreslagit, ta på tränset men rid med halsringen så kan de du möter ändå känna sig lugna. Eller hitta ett bettlöst alternativ.

Kedjegrimskaftet måste ju inte nödvändigtvis inverka bara för att du har det när du är ute och går.

Men som sagt, känner du att det är krav du inte kan förlika dig med är det kanske bättre att byta stall till ett där du och stallägaren har mer samma syn :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka