Får inte passet

F

femaleghost

Vi hämtade hem en travare i somras och hade på prov i 2 månader och köpte henne sen.De vi köpte henne av hade inte passet utan det hade den förr förra ägaren kvar tydligen.
Vi ringde till stc och fick bekräftat att passet fanns.
Efter mkt om och men fick vi tag på tjejen som har passet och hon skulle leta efter det och sända till oss men inget händer,vi ringer ich frågar,mailar osv men nu svarar hon inte ens.
Så himla dålig stil tycker jag.Trisst att behöva utfärda en kopia när man vet att det ligger ett pass.

Ska man helt enkelt ge upp eller ska man tjata vidare?

Detta sto har haft 8 ägare på 7 år innan hon kom till oss och fråna första ägaren till oss så är hon såld en gång utan ägarens vetskap((en fodervärd sålde henne vidare)Vi fick som tur var tag på ägaren och berättade att vi köpt henne och hon vart jätte glad då hon i flera år undrat vart hästen tagit vägen.

Krånglig historia som skulle vara mkt lång om jag berättade allt.
Men nu åter till saken,värt att tjata eller bara ge upp och betala för ett nytt pass?
 
Sv: Får inte passet

Hon har väl troligen tappat bort det men vill inte erkänna det? Annars finns väl ingen anledning att behålla det?
 
Sv: Får inte passet

Förstår inte varför vissa personer är så ovilliga att lämna ifrån sig hästens pass - Det är ju hästens identitetshandling och ska följa med hästen under hela dess liv! Hade samma strul med ett varmblod jag köte för några år sedan - Ägaren/säljaren hade inte passet, det fanns kvar hos hästens f.d tränare. Efter många samtal & mail med säljaren - Inget pass kom! Gick igenom hästens alla uppgifter på STC och hittade vem som haft henne i träning innan hon såldes till mig.

Fick tag i tränaren direkt och han bekräftade att passet fanns kvar hos honom - Fick det efter ett par dagar!

Mycket möjligt att personen tappat bort passet och inte vill tala om det - Så det är därför hon inte svarar dig! Hoppas på att du låter det rinna ut i sanden och skaffar ett nytt! Vilket kanske är lika bra att göra. //Linda
 
Sv: Får inte passet

Har ungefär samma problem med en häst just nu.Fattar inte varför folk inte FATTAR att passen ska med.
 
Sv: Får inte passet

Har en norsk kallblodstravare och samma historia här. Fel personer står registrerade som ägare och tjejen jag köpte honom av kunde ej få passet av föregående ägare. Har ringt de men numera svarar de inte. Är det inte mycket lurt som pågår inom travsporten för så här mycket problem med papper och pass har jag aldrig hört talas om med andra hästar.
 
Sv: Får inte passet

Damen jag köpte honom av hade registrerat honom här i Sverige med okänd härstamning så det passet fick jag med. Jag fick med vaccinationskort mm från Norge där hans registrerings nummer står. Kontaktade Norske Trav Sellskapet och fick reda på att hästen har fått ett norskt pass utfärdat redan och de ägarna som står registrerade är de som damen köpte honom av. Hon hade försökt få papperna från dem men de lämnade aldrig ut dem.

De säger att de fick honom av uppfödaren pga en skuld och sen tog de hit honom till Sverige. Det hela är konstigt om inte något lurt är på gång. Varför helt enkelt inte lämna med original passet? Tycker bara att det är synd när han har fin härstamning så varför inte ha ett pass med alla detaljer i.
 
Sv: Får inte passet

men varför hämtar ni hästen om ni inte får passet senast när ni lastar?

För att vi vart så ilal berörda när vi såg den magra hästkraken som stod i en sandhage och skulle till slakt annars.
Desutom så hade vi henne bara på prov först och passet skulel komma i och med att hon betalades.
 
Sv: Får inte passet

KL
Jag har en häst hemma vars pass kommit bort mellan förra ägaren och förr förra ägaren.
Ringer till rasföreningen och de kräver MIG på 1500kr (kopia av hans pass)för att det är slarvigt av MIG att hästens pass är borta.
Känns löjligt att betala de pengarna då det inte ens kostar en bråkdel att göra ett nytt pass åt honom men det får jag ju inte göra då han redan har ett pass. Nu är han utan pass och rasföreningn kan ta sig i häcken.
Lite trevliga kan man faktsikt försöka vara vilket de inte var när jag ringde och hörde med dem *muttermummel*.
 
Sv: Får inte passet

KL
Jag har en häst hemma vars pass kommit bort mellan förra ägaren och förr förra ägaren.
Ringer till rasföreningen och de kräver MIG på 1500kr (kopia av hans pass)för att det är slarvigt av MIG att hästens pass är borta.
Känns löjligt att betala de pengarna då det inte ens kostar en bråkdel att göra ett nytt pass åt honom men det får jag ju inte göra då han redan har ett pass. Nu är han utan pass och rasföreningn kan ta sig i häcken.
Lite trevliga kan man faktsikt försöka vara vilket de inte var när jag ringde och hörde med dem *muttermummel*.

Låter ungefär som de vi varit i kontakt med.
Det är svårt ibland.Voredet inte bättre om dom var mer tillmötesgående och lite billigare?Då skulel säkert fler hästar få sina pass.
 
Sv: Får inte passet

Vad händer om hästarna INTE har pass nu???
 
Sv: Får inte passet

Precis.... nu känns det bara som de gör allt för att tjäna pengar på en.Det är ju liksom bara att göra en kopia på passet och så var problemet löst! Har kontakt med både förr förra ägaren och förra!
 
Sv: Får inte passet

Finns säkert några smarta regler på VARFÖR det ska kosta massa extra....:crazy:
 
Sv: Får inte passet

Är det inte mycket lurt som pågår inom travsporten för så här mycket problem med papper och pass har jag aldrig hört talas om med andra hästar.

vaddå mkt lurt?
Vet många som köper travare som ridisar som inte ens bryr sig i att fråga efter passet, ser mer ut som frågetecken när man räcker fram det.
 
Sv: Får inte passet

Vad händer om hästarna INTE har pass nu???

Nja, man åker inte på böter el så. Jag har aldrig blivit frågad om pass på veterinär besöken, fast de har alltid varit med. Trubbel kan bli när hästen skall gå till de sälla jakt markerna. De flesta slakterier man åker till tar dem inte utan passet. Eller om man ska resa över gränserna.

För övrigt tycker jag att STC alltid är tillmötes gående och de kör juh alla över en kam. Tappas passet bort så får man betala för ett nytt som då blir dyrare än orginalet. Har väl att göra med att folk helt enkelt ska vara räddare om passet, vilket tyvärr alla inte är.
Många gånger glöms passen kvar hos fd tränaren när hästen flyttar därifrån.
 
Sv: Får inte passet

Tyvärr verkar det vara vanligt på travare också eftersom tyvärr många byter hem många gånger och passen kommer bort på vägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 812
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 836
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp