Får inte komma ut varje dag..

linnsan

Trådstartare
Går i skolan (gymnasiet) lite drygt 2 mil hemifrån och bor även där på internat. Jag har en hund hemma och de där hemma säger att de inte har tid att gå ut med honom (har även en till hund inom familjen, men de hinner inte med honom heller). Egentligen tror jag att de har tid. Jag är en sån som anser att man har tid bara man vill och speciellt om man tagit sig an att ha djur.

Som det ser ut nu så kommer jag hem MINST på onsdagar. Alltså så får han komma ut alla dagar utom tisdagar och torsdagar. Eller komma ut och komma ut. Såklart får de ju göra sina behov och de är ute några timmar i hundgården, dock inte alltid men jag ska prata med päronen så de MÅSTE komma ut varje dag i hundgården (stor hundgård, kan snarare räknas som hage).

Nu undrar jag lite vad ni skulle säga om detta? Själv mår jag väldigt dåligt över det och jag ska försöka fixa så jag kan åka hem varje dag. Men det blir lite svårt med tiden då jag har häst också och vi slutar inte försen 17,00. Och sen tar det ca 30 min att åka hem med moppen. Sen är det ju skolarbeten också på det.

Såhär ungefär har jag tänkt mig att ett "veckoschema" ska se ut (har mått lite dåligt så har varit lite dåligt med ordentliga aktiviteter det senaste)

Måndag (fm): Gå MINST 2 h i skogen där de (iallafall min) kan springa lösa och rejsa runt.
Tisdag:--------
Onsdag: Cykla 1-1,5 h. Då i olika tempon så han både får springa allt vad han kan och lufsa lite.
Torsdag: ----------
Fredag: Cykla 1-1,5 h. Samma som ovan.
Lördag: Gå i skogen i MINST 3 h.
Söndag: Gå i skogen i MINST 3 h.

Sen såklart "hjärnaktiviteter" så som lydnad, spår, sök och lite agility. Sen åker vi även buss in till stan ibland som träning. Ska även börja på kurs med min vovvse:).

Det är små hundar kan tilläggas. Min väger 8,5 kg och den andra 7,5 kg. Ska kolla sen ikväll hur höga de är också. Min är 2 år i mars och andra fyller 6 år till sommaren.

Någon som har tips på hur man kan få föräldrarna till att gå ut med dem? Känns som att jag har försökt allt:crazy:.

Sv: Får inte komma ut varje dag..

I stället för att halvt stressa ihjäl dig för att komma hem,så kanske du kan ha hunden på internatet? Dygnet kommer inte att räcka till för dig,med först skola,sen häst och sen moppe hem..sen moppe till skolan!
Du ska ju hinna och sova också!

Men dina föräldrar måste ju ha vetat om att de skulle ha ansvaret för hunden-hundarna när du går i skolan!

Många på min dotters skola,som bor på internat har sina hundar med sig!

Tyvärr så får man inte ha med sig hunden om man inte går hundinriktningen:(. Vilket jag inte gör. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Bråkar i princip varje gång jag kommer hem med föräldrarna om detta. Och sen mår jag ju dåligt själv också av det..

De visste om att de skulle ta hand om hundarna men problemet är att jag alltid gjort det innan och de har inte riktigt samma syn på det hela som jag har. De tycker ju att hundarna mår bra.

Hej

jag tror att du stressar dig i onödan, om du har möjlighet att tex en dag mitt i veckan samt under helgen göra långpromenader o stimulera hunden så är min personliga åsikt att om hunden varje dag har tillgång till en större rastgård med hundkompis under ett par timmar faktiskt klarar sig på det.....

Ser hunden ut att lida av detta? Om inte hunden mår direkt dåligt av att inte komma ut på promenad varje dag så tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Brukar du cykla med dina hundar? Tycker det verkar mycker att lägga in cykling 2 dagar i veckan och sen nästan varje dag 2 timmars motion.

Om det är det du förväntar dig av dina föräldrar så förstår jag att de inte gör det. Vanliga kisserundor är ju en sak men timtals motion varje dag är en annan sak.

När du bodde hemma och hade båda skola, häst och hund hur fick du timmarna att räcka till? Komma hem vid 16-17 tiden och sen äta. klar vid 16,30-17,30 tiden sen ut med häst 1 timme, mocka m.m minst 30 min. Där är ju klockan minst 18-19 och sen 1,5 timme med hundarna där är kl 19,30-20,30 och sen läxor på minst 30 min. Vilket blir att du inte var klar förren vid 21-21,30 varje dag. Och då har jag räknat rätt snålt på tiden eftersom jag inte vet om du hade hästen hemma eller inte.

När jag bodde hemma (alltså gick på högstadiet) så kom jag hem 15:30. Sen så var jag i stallet och red och pysslade och hade med mig hunden (hade bara ena då) som följde med när jag red och var lös i stallet så då slog jag två flugor i en smäll så att säga:).

Ne asså vad jag vill är att de ska ut med hundarna iallafall en liten sväng. De går alltså inte ut alls med dem utan släpper bara ut de så de får kissa. Men jag tror väl kanske inte att de mår dåligt av det. Min hund är ju visserligen sån som behöver mycket motion för att må bra. Han tuggar annars på allt.

Men jag brukar inte gå så långa promenader. Brukar på helgerna vara ute ungefär 1,5 timme i skogen och sen när jag kommer hem på vardagarna cykla 30-45 min ungefär (sen också lite hjärngympa).
Men jag tycker det är för lite så därför har jag bestämt mig för att öka. Speciellt nu när min vovve har blivit äldre. Självklart begär jag inte att de ska gå en promenad på 2-3 h. Men en halvtimme eller en kvarts cykling hade ju inte varit helt fel. Jag vill gå/motionera så mycket med som "kompensering" för de andra dagarna. Men det kanske inte behövs?

Senast ändrad:

Är 2 dagar i veckan mycket cykling? Det visste jag faktiskt inte:o. Det är väl inte dåligt på ngt sätt?

Ju bättre fysisk kondition du håller dem i, ju mer mental stimulans orkar de med/kräver de.

Jag skulle be mina föräldrar göra hjärngympa/trixträning/leka med hundarna istället för att få ångest över att de inte får motionera tillräckligt.

Om de kan hitta på något i reklampauserna på TVn, ge hundarna lite problemlösning till frukosten, godissök på gräsmattan/i hundgården så tar det kanske inte lika mycket fysisk energi från dem samt mindre tid eftersom aktiviteterna kan kombineras med annat de gör. Gör de detta varje dag, hundarna får vara några timmar i rastgården och du ägnar några motionstimmar, skogsimmar, spårtimmar eller kurstimmar med dem på onsdagen och helgen så skulle det räcka, tycker jag.

Kanske kan du fråga dina föräldrar om en av dem kan cykla till affären med hundarna och den andre tar bilen för att hämta hundar, make och shoppingkassar? Det skulle inte kosta så mycket för dem men skulle hjälpa hundarna. Kanske finns det något annat tillfälle som ni sett förbi men som enkelt skulle kunna bli ett tillfälle för dina föräldrar och hundarna att umgås tillsammans med motion? (Försök underlätta för dina föräldrar istället för att bråka så kanske de lättare förstår och accepterar dina argument.)

Lycka till!
/Syrsa, vars erfarenhet säger henne att de där veckoschemana sällan fungerar annat än som ångestframkallande "måsten" som man inte kan fullfölja och därmed bara skapar mer ångest eftersom man "slår på sig själv" för att man inte höll dem.

Är 2 dagar i veckan mycket cykling? Det visste jag faktiskt inte:o. Det är väl inte dåligt på ngt sätt?

Om hunden inte är van vid att man cyklar med den så är det mycket. Och då speciellt 1,5 timme på en gång.

Vad är det för ras? alla raser tål inte att man cyklar med dom. Utan de behöver längre uppvärming än de får med cykling plus att de ofta får ta i mer än de klarar av på en gång. Fick det förklarat för mig av massören efter att jag hade fått gå dit med min hund och då cyklade jag i mycket lugnt tempo, hon travade hela tiden och det var ca 10 min per gång. Men hon fick låsningar som behövde masseras upp. Så jag slutade snabbt att cykla med hunden :D är visst inte samma sak när man går eller springer lösa.

Jo, veckoschemat ger mest ångest:D.. Jag ska prata med dem om det. Tack så mycket!:)

Det kanske finns nån som går hundinriktningen som vill låna din hund? Vad är det för ras?

Senast ändrad:

Jodå, jag brukar cykla med hundarna. Så vana är de. Änsålänge har jag inte cyklat i 1,5 h. Jag brukar cykla i 30-45 min ungefär:). Tror nog de blir uppvärmda. Brukar värma upp minst 5 min. Först trav och sen lite lätt galopp.
Sen ökar jag lite.

Hur menar du att de får låsningar? Om de drar?

Varför skulle inte alla raser tåla att man cyklar med dem?

Det är blandraser. Familjens är Lhasa apso, Cairn terrier och 50 % yorkshire terrier.

Min är Lhasa apso, bichon frise, cotton le teur, bichon havanais och 50 % yorkshire terrier. Jag har säkert en massa stavfel och det skulle inte förvåna mig om jag har skrivit ngn av raserna fel på min hund:angel:. Jag har det uppskrivet någonstans och jag har dåligt minne:angel:.

Bägge är 30 cm höga eller ngn cm över 30.
:)

Har frågat men ska kolla runt lite mer. För det hade varit perfekt!:)

Jag tror faktiskt att vovvarna klarar sig med tre "tråkdagar" i veckan :) Det är ju trots allt sällskapshundar och får de dessutom vara i rastgården så tror jag inte det är några problem.

Du kan inte försöka hitta någon sorts "dagmatte"? Någon tjej eller kille som tar hundarna nån timme per dag efter sin egen skola och motionerar dom och kör lite hjärngympa? Mot en lite ersättni9ng då kanske.
Kram

Jo det kanske skulle finnas ngn liten tjej/kille som vill leka lite med dem:D Dock så har ju min problem med hundmöten. Men de skulle ju kunna gå i närheten.

Jodå, jag brukar cykla med hundarna. Så vana är de. Änsålänge har jag inte cyklat i 1,5 h. Jag brukar cykla i 30-45 min ungefär:). Tror nog de blir uppvärmda. Brukar värma upp minst 5 min. Först trav och sen lite lätt galopp.
Sen ökar jag lite.

Men snälla nån! Cykla INTE med dem i 1,5 h! Om du kan undvara 1,5 h för att cykla med dem skulle jag hellre använda den till att lägga spår, rasta, gå spåret. Eller bara strosa en timme i skogen. Eller träna var och en av dem 30 min i något där de får koncentrera sig mycket (efter rastningen). Att just ut och räsercykla tror jag egentligen inte att de blir gladare av. Umgås med dem, sparka fotboll, simma (när det blir varmare). Det tror jag att de uppskattar mer än att tokspringa i först trav och sedan galopp och sedan öka.

/Syrsa.

Sen ökar jag lite.

Hur menar du att de får låsningar? Om de drar?

Varför skulle inte alla raser tåla att man cyklar med dem?

Det är blandraser. Familjens är Lhasa apso, Cairn terrier och 50 % yorkshire terrier.

Min är Lhasa apso, bichon frise, cotton le teur, bichon havanais och 50 % yorkshire terrier. Jag har säkert en massa stavfel och det skulle inte förvåna mig om jag har skrivit ngn av raserna fel på min hund:angel:. Jag har det uppskrivet någonstans och jag har dåligt minne:angel:.

Bägge är 30 cm höga eller ngn cm över 30.
:)

Nä inte låsningar av att dra, min drar inte en sekund utan stela muskler och därför låsningar i korset bogarna m.m

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 297
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 668
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 290
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka