Får inte bensinpengar!

Sv: Får inte bensinpengar!

Halvt kl

BavyxvbIYAAhK4O.png

Hör till skaran som tycker att "hen" är ett idiotiskt påfund, men kom igen båda jävla sidorna. Så fruktansvärt trött "diskussion" och så fruktansvärt trötta tramserier från alla håll.

Jag har inte brytt mig innan, men jag har blivit så trött på "höna" att jag bryr mig nu. Du har ju iq iallafall och inser att det är löjligt att anmärka på det så fort någon skriver det.

Nej alltså, jag förstår att man reagerar eftersom det bara är ohyfsat och lika idiotiskt att dra in hen-diskussionen i en tråd totalt irrelevant för ämnet (eller diskussion och diskussion, men i brist på bättre ord...). Men sedan tycker jag det är skillnad på det och på att börja med "hen hen hen hen hen hen hen" och framhålla hur mycket man tänker använda ordet bara för att provocera, vilket jag sett att fler användare på senaste tiden här gjort i fler, igen för ämnet irrelevanta trådar.

Men ja, det är ju ett öppet forum, alla får ju uttrycka vad de vill, jag personligen tycker bara det är så jäkla trist när nivån ska tvärsjunka varje gång ämnet vidrörs.

För att besvara TS fråga ur min synvinkel:
Jag hade nog faktiskt klivit tillbaka och accepterat senare betalning eftersom jag inte nämnt det här med betalningen och tidsrymden från början. Visst kan jag också tycka att bensinpengar är något underförstått, men jag hade nog ändå känt att om jag inte uttalat mitt "krav" så hade jag helt enkelt fått lära mig att inte bara utgå ifrån att alla delar min moral, och se till så att det inte händer igen.

Jag håller med dig, eftersom det ändå är ett riktigt ord numera tycker jag att det bästa bara är att låta det vara. Men nu har jag tröttnat (kanske behöver något att få utbrott på också:p)
Jag tycker också att det är ett sjukt smidigt internet ord som jag sa innan och jag tänker inte alls genusladdat runt det. Det är helt enkelt smidigt.

Egentligen kanske hen borde få en egen tråd och så fort någon skriver något om det i en tråd så skickas allt direkt till den:p
För som du säger är det tråkigt när det blir så, men jag har tröttnat så mycket nu att jag tänker explodera varje gång jag ser hen=höna.

Usch jag är så less på personer som inte förstår att bensin kostar pengar. Satt i en liknande situation där en kompis åkte med mig flera gånger till en bensinkostnad av flera hundra kr. När jag sedan bad om 150 kr för bensin så fick jag minsann höra hur jäkla snål jag var...

Hoppas du får dina pengar!

Ja, eller ännu hellre att berörda bara... accepterar och inser att det är lika fritt fram att gilla som ogilla ordet, oavsett om man gör det av ideologiska eller praktiska skäl. Tycker att både ja- och nej-sidan brukar ha vettiga argument för just sin ståndpunkt (hit hör dock inte "jag använder det bara för att provocera" eller "HÖHÖHÖ HÖNA"), varför inte bara lämna det där liksom.

Men men, jag ska väl inte gnälla på att folk upprörs över vad andra skriver när jag själv faktiskt gör detsamma nu. :p

Hjälper inte nu men kanske framöver.

Om det är via en förening ni åker, och ni samåker till träningar regelbundet, tycker jag att föreningen ska informera och uppmuntra till att dela på bensinen.

Jag paddlar en hel del kajak med Friluftsfrämjandet, och de uppmuntrar till sammåkning när man ska åka till avfärdsplatsen. De rekommenderar då starkt att föraren ska ta emot pengar för sammåkningen och har rekommenderat en summa per mil.

Jag och min sambo har god ekonomi, men vi har båda haft det snålt förr. Så vi tycker egentligen att det kvittar om vi ändå tänkt åka den sträckan själva. Men de vi kört har insisterat. Och jag tror det är bra att även vi tar emot pengar, för nästa gång kanske det är någon som verkligen behöver ersättningen, och då är det ju tråkigt om den som åker med blivit bortskämd med att få göra det gratis.

Kort sagt, en policy i föreningen skulle kunna vara till hjälp i framtiden.

Lycka till!

Jag med! Det verkar ibland som att de som inte har egen bil eller körkort inte förstår att det kostar att åka bil också!

Hoppas också jag får dem! Förstår inte riktigt varför man förväntar sig att få åka 30 mil helt gratis :o

Whirlie: Det är inte via en förening men jag har i alla fall lärt mig att inte anta att det är självklart att man delar bensin!

kl.
Personen frågade mig idag om hen får åka med mig ned till Stockholm igen, kände bara "nej tack" :meh:. Har dessutom i stort sett full bil vilket känns lite skönt!

OnT

Jag håller helt med att det både är märkligt och oförskämt att anta att man ska kunna följa med på en bilresa utan att betala sin del av bensinpengarna! Har man ont om pengar just nu borde ju medresenären ha sagt det från början och frågat om det var okej att betala lite senare!

Däremot sitter du som du såklart redan insett själv redan i situationen och det är lätt att vara efterklok och säga att du borde ha påpekat detta innan eftersom det uppenbarligen inte var uppenbart för alla. Det du kan göra nu är väl att fortsätta påpeka hur viktigt det är att få pengarna. Kanske få de andra medresenärerna att också påpeka det? Annars är väl som någon annan nämnde att så länge försöka låna pengarna på annat håll. Att försöka driva in skulden känns ju knappast som varken värt besväret eller att du skulle tjäna någon tid på det.

OffT

Eller hen, vårt tredje ord:)
Hen är ett helt perfekt internet ord, eftersom här vill du inte alltid avslöja könet för att hålla det anonymt.

Att så lång tid efter vi har fått ordet komma och skrika höna är så väldigt patetiskt och omoget. Vi har en hel del ord i Sverige som är annat i andra länder, hora t.ex. Jag ser ingen som kommer och skriker tid om man skriver hora.

Jag håller med om att det är löjligt att börja prata om hönor så fort någon skriver "hen". Som alla säkert vet har ju hen en helt annan betydelse i SAOL!

Däremot det andra. TS har i sin trådstart angett detta;
de åkte i lördags och inte i söndags
de åkte till Stockholm och inte till Sundsvall
de skulle träna, inte köpa julklappar
de var fyra stycken i bilen och inte fem
det var andra gången de åkte och inte tredje
de tankade med bensin och inte med diesel
det kostade 100 kronor per person och inte 150
TS behöver köpa kursböcker och inte hundmat
TS träffade snålåkaren för första gången för en månad sedan och inte för två veckor sedan.

Att då mena att det pga anonymiteten är bra att dölja vilket kön snålåkaren har är nästan lika löjligt. Och inte bara lite genushysteriskt. Inte alls konstigt att folk reagerar, även om det är märkligt att reagera med hönsprat.

Sen tycker även jag, vilket jag inser är totalt emotsägande mitt egna inlägg, att det är dumt att konstant förstöra trådar om andra ämnen med dessa diskussioner. Det ger ju bara mer eld åt otyget.

Jag har lånat pengar på annan väg för att köpa kursböcker. Inser själv att det inte är ngn idé att försöka driva in pengarna.

Och angående det övriga så har du helt rätt, jag har angett både dag och stad vi åkte till. Kanske är det så att personen som tjuvåkte helt enkelt ser sig själv som en hen ;) Så är det nog inte och är det så är det inget jag vet något om.
Lite tråkigt dock att tråden ska urarta i ett synande av mitt skriftliga språk (nej jag tar det inte personligt).

Anledningen till att jag ens nämner när jag träffade snålåkaren är för att poängtera hur ytligt bekanta vi är. Nu tvivlar jag visserligen på att snålåkaren hänger här, och gör den personen det. Ja då får den veta på ännu ett sätt att jag inte tycker att sättet den personen betett sig på är ok.

Men jag har i alla fall fått lite råd och fått höra vad andra tycker om situationen vilket var vad jag ville :)

P.S jag har även länk till min personliga blogg här på buke ;)

Senast ändrad:

Nej jag antog att din avsikt inte var att vara anonym! Mitt inlägg var som svar till Kethets, med ditt inlägg som exempel. Och jag kunde definitivt ha varit tydligare med att jag menade att det ungefär alltid är just så. Folk beskriver allting annat in i minsta detalj. Men just detta är väldigt viktigt att generalisera över.

Alltså, jag kan ha fel men är det inte så att man använder" hen" för att kön i många fall är lika relevant som ursprung ("invandrarbakgrund" till exempel)?

Jo. Och det är lysande! Jag älskar ordet HEN.

HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN HEN

Alltså, jag kan ha fel men är det inte så att man använder" hen" för att kön i många fall är lika relevant som ursprung ("invandrarbakgrund" till exempel)?

Precis. :) Och hela denna hen-debatten tycker jag bevisar hur löjligt besatta vi är av kön. För det är vi. Jag har ex. flera gånger hört folk säga att de tycker det är jobbigt med människor som inte ser ut som varken man eller kvinna - "man vet ju inte vad de är!". Ehmn, människa kanske?

Förlåt för OT. TS: antingen kan du ju kräva att få pengarna, eller så får du låna av någon annan. Det beror väl lite på hur mycket det är "värt att bråka".

Konstigt nog är det långt ifrån självklar att man delar på bensinpengar... Jag har nog aldrig blivit erbjuden pengar för bensin :cautious: och jag har flera gånger fått höra att "ja, men det kostar ju lika mycket för dig att åka själv" :banghead: Klara spelregler från början underlättar i alla mänskliga möten (tja, med djur också :D )

Ok, så någonstans brast kommunikationen, hur uppenbart man än tycker att det är med betalning. Men SÅ bedrövligt är det väl ändå inte att personen ger dig pengar sedan? Visst, det kan ju tyckas lite lustigt att hen ville åka till Stockholm igen efter att du pratat om pengarna, men samtidigt så berättar personen att hen är "minst lika orolig som dig, inte betalat räkningar" etc & en hundring (som du ändå inte direkt får en drös kurslitteratur för) tycker jag inte gör så mycket om betalningen ändå kommer den 25, eller när pengarna nu trillar in på dennes konto.
Det är självklart i de flestas ögon men eftersom att det inte togs upp innan, kan man inte heller räkna med att alla tänker likadant.
Jag vet inte, jag kan ha fel, men räkna inte med att hen tänkt "tjuva till sig" en resa till Stockholm när det kan vara så att det bara blev ett stort missförstånd. & angående den andra resan kan hen ju tänkt att det var ok att lägga på det "på skulden" eftersom du inte sa något första gången. Vet inte, jag skulle aldrig gjort så själv, försöker bara vara openminded så att säga, haha.

Men sedan tycker jag det är skillnad på det och på att börja med "hen hen hen hen hen hen hen" och framhålla hur mycket man tänker använda ordet bara för att provocera, vilket jag sett att fler användare på senaste tiden här gjort i fler, igen för ämnet irrelevanta trådar.
Det har jag också sett.

Sedan verkar flera användare roas av att göra totalt förlöjliga dom som ogillar ordet hen. Ogillar man ordet fräsch eller ordet karl gör ingen hån av en, som exempel.

Det har jag också sett.

Sedan verkar flera användare roas av att göra totalt förlöjliga dom som ogillar ordet hen. Ogillar man ordet fräsch eller ordet karl gör ingen hån av en, som exempel.

Och hur ofta ser du någon gå in i en tråd och skriva enbart för att en person använder karl eller fräsch som den första personen ogillar?

Avskyr också hen, ett av de fulaste ord som finns. Men nu var det inte det tråden handlar om.

Jag har aldrig krävt bensinpengar av någon, never ever, så jag tycker inte alls det är någon självklarhet. Det bjuder jag på, särskilt om jag ändå skulle åkt dit själv.

Om du inte har råd att köra bilen utan att få betalt från alla passagerar borde du ha klargjort det innan, så hon ev kunde ha valt att inte följa med. Nu kan du inte göra någonting öht, om personen inte kan/vill ge dig den där hundralappen så är det så.

Nu var det så att vi var en grupp på över 20 personer som alla skulle till samma ställe. Jag blev tillfrågad om jag kunde köra en av bilarna eftersom att jag har bil och körkort. Det var sedan en ansvarig som såg till att fylla alla bilar. Men jag hade lika gärna kunnat åkt med någon annan om det var så att inte min bil hade behövts. Så hade min bil varit tom hade jag alltså inte kört ned. En kan alltså inte säga att jag "ändå skulle åka".

Det var alltså en organiserad resa där vi löste samåkningen på bästa sätt. För att spara pengar på bensin och för att alla som inte hade bil/körkort skulle kunna åka med.

Jag är student och tycker ärligt talat inte att jag är särskilt snål när jag vill dela på bensinpengarna för en resa på ca 40 mil när man är 4 stycken som åker i bilen.

Personen hade ju kunnat klargjort innan att hon inte hade pengar. Det var vår andra resa och hon åkte med någon annan förra gången, då delade de också på bensinen så det kan inte ha kommit som en stor suprise.. Självklart kan jag inte tvinga personen att ge mig pengar. Jag tycker bara inte att man beter sig så.

kl.
Angående hen, undrar om de som har så svårt för ordet också avskyr personer som inte vill definiera sig som man eller kvinna?

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 958
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar