Får arbetsgivaren göra så??

Sv: Får arbetsgivaren göra så??

Okey jag trodde de sista du skrev gällde hela tiden, och så som jag förstod det.

Men kan jag alltså jobba mina 87% utan att ta ut 2½ dag FP och ändå behålla min sgi? De är det jag inte förstår, för när jag pratade med FK så sa dem att jag måste ta ut 2½ dag/månad för att inte sänka min SGI. Men som jag förstod det på dig så kan jag jobba 75% men ändå behålla min SGI?
:idea:

Nej, du har rätt i att för att behålla SGI måste du ta ut fp.

Men det kan du ju bara göra så länge du HAR fp-dagar kvar. Det är när de tar slut som du ändå kan fortsätta vara ledig (max 25%) UTAN ersättning. Och, jo, då påverkas nog SGI:n (så om du blir sjuk beräknas ersättningen bara på 75% lön som du ju då har.)

men man kan ha en hygglig ag som går med på det.
föresten, kollas detta? dvs att man tar ut fp för dagar man är ledig, sen att man sänker sin sgi är en annan sak.
för egen del är jag inte så orolig, vi har snålat med dagar så jag tror 3-åringen har kvar 100 och bebisen massor. skönt! vill inte jobba heltid på länge...

Nej, jag tror inte det kollas.....
Men egentligen söker man faktiskt "föräldraledighet med (eller utan) föräldrapenning" hos sin ag.

föresten, kan man kombinera lagarna? dvs man har rätt att jobba 75%, om man vill jobba tex 50, räcker det att man tar ut 25% fp för man har ju rätt till 75%.

Det vet jag faktiskt inte.....
Jag skulle inte TRO att det går.

Men nu måste du väl tala om den tjänstledighet man kan ta tills barnet fyller 8 år? Då man alltså får gå ner i sysselsättningsgrad till 75% tjänst UTAN att ta ut föräldrapenning från FK.

TS>>
FÖräldraledighet med föräldrapenning har man rätt att söka i princip "hur man vill". Bara man är ute minst 2 månader i förväg med ansökan. Det står någonstans att man ska samarbeta med ag och att ag ska "bevilja", men om en diskussion uppstår så har föräldern "företrädesrätt" och ag kan inte neka. Så; din sambo har rätt att jobba en halvdag per vecka såvitt jag kan tolka det.

Det var det jag anade, nu gör vi kanske så att jag tar ut en dag på helgen istället, och inte "bråka" med hans arbetsgivare, men jag tycker att neka så är grymt dåligt.Fast det är ju så klart upp till en själv att hålla reda på sina rättigheter, inte alltid så lätt med alla regler bara.

Jag har kvar fp-ersättningsdagar. Och ska ta ut dessa på halvtid from 1/2. Det är alltså fullt möjligt att jobba just endast 50% så länge jag tar ut fp (sjp-dagar eller 180-krdagar) för dessa dagar jag är hemma. När våra dagar är slut (september) så funderar jag på att kanske gå ner i tid och alltså söka föräldraledighet utan föräldrapenning.

Såg ditt det här inlägget Björk och hoppas du kan förklara lite för mig :), är dålig på fk-lagar osv.
Jag ska förhoppningsvis börja jobba 50% snart fram tills 1: sep som jag nämt i en annan tråd, sen gå upp till 75% då får jag ju fylla ut resten av tiden till heltid om jag vill med f-peng för att behålla SGIN, detta har man ju rätt fram tills barnet fyller 8 så långt hänger jag med. Men sen blev jag lite nyfiken på ditt inlägg ovan.Efter min son fyllt 1 år kan eller dagarna är slut kan man söka f-ledigt utan inkomst då och är det då upp till ag att bestämma om man får ledigt eller inte.Får du för din ag vara hemma 50 fast din son blivit 1 år (du behöver inte svara på denna frågan om du tycker den var för personlig)

*kl*
Ursprungsproblemet med den krånglande halvdagen kan väl inte vara så svårt att lösa med litet god vilja. Jag har full förståelse för att det inte i alla yrken/arbetsplatser går att arbeta halvdagar, det skulle till exempel vara totalt omöjligt i min bransch. Att som exempelvis musiker, lastbilschaufför i utlandstrafik, trafikpilot eller sjöman kräva att få jobba halvdagar skulle jag nog uppfatta som en aning verklighetsfrånvänt. :) Däremot kan man kanske tänka sig en kompromiss där man jobbar två dagar varannan vecka och tre varannan?

Efter min son fyllt 1 år kan eller dagarna är slut kan man söka f-ledigt utan inkomst då och är det då upp till ag att bestämma om man får ledigt eller inte.Får du för din ag vara hemma 50 fast din son blivit 1 år (du behöver inte svara på denna frågan om du tycker den var för personlig)
Som det står i länken i tråden (Föräldraledighetslagen) så har du rätt att söka tjänstledigt/föräldraledigt ner till 75% upp till barnets 8årsdag (eller kortare givetvis). Utan lön och utan fp.

Det handlar alltså om att du har rätt att gå ner i tid till 75% utan att förlora din heltidsanställning som ligger kvar i botten. Det har du laglig rätt till och ag kan inte neka dig den rätten.

Det är helkrångligt med fp-reglerna och jag ska inte säga att jag är 100% kunnig jag heller. Men just denna sak är jag tämligen säker på.

Så länge jag har fp-dagar kvar så får jag ta ut dem hur jag vill. Ag kan inte neka mig att jobba 50% så länge jag tar ut fp för de arbetsfria dagarna. När dagarna tar slut däremot så är det ovan nämnda som gäller (75%). Sen kan man ju alltid förhandla med sin ag om att bevilja tjänstledighet ändå, men det är nog få ag som vill gå med på det.

Så länge jag har fp-dagar kvar så får jag ta ut dem hur jag vill. Ag kan inte neka mig att jobba 50% så länge jag tar ut fp för de arbetsfria dagarna.
Menar du verkligen hur du vill, även i fraktioner av dagar? Apropå det jag skrev ovan finns det ju sådana krav som helt enkelt inte går för alla arbetsgivare att tillgodose, beroende på arbetets själva natur.

Förstår inte varför du måste ta ut FP 2 1/2 dagar/v, det måste ju räcka att ta ut så det täcker upp till 100%? Kan inte räkna så bra just nu känner jag :crazy:, men 2 1/2 dag motsvarar väl bra mycket mer än de 13% du saknar för heltidssysselsättning?

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 540
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2