Fångvarning nu!!!

T

Tokmaja

Igår fick min shettis fång... kan inte annat än att svära.. hade inte ens en tanke på att det kunde ske NU när det inte ens finns gräs kvar...:mad:
Men det var tredje shettisen vet. var ute hos bara igår!!!
Innan det var det tom ett fullblod som hade rykt med och fått det, massor med hästar den här veckan och vet sa att om det hade blivit frost i natt visste de precis vilka som skulle ringa idag.... (nu var det som tur var varmt i natt).

Så vill bara skicka ut en varning till er, kolla era hästar noga nu!!!

Och en fråga, hon ska ju stå inne nu då ett par dagar, hur ska jag sysselsätta henne när jag inte får ge henne mat direkt... har bara nytt hö och jag får helt enkelt sätta henne på bantningsdiet för att hon ska få lite i sig i alla fall... men det räcker ju som sagt var inte länge.
Hur har ni sysselsatt dom??
Får de gnaga på trädgrenar?

Sv: Fångvarning nu!!!

Blanda hö och halm, ge även probimin eller krafft magtarm.

Varför ska jag ha probimin (vad är det) och magtarm?

Har inget halm och vet ingen som har runt här heller, de flesta har inte fått in nått för i år heller.

Fång börjar som en obalans i magen oftast, även från gifter eller gräsets egen Glykol- därav ge magstabiliserande medel.
Det allra bästa är att ge paraffinolja för att försöka rensa bort det som dn reagerat på- omedelbart

För att hästen ska få balans i sin mage/tarm efter att ha ätit gräs med hög fruktanhalt.

DET sa vet. inget om att jag skulle ge henne.
Ringer nog och frågar dom innan jag ger henne något mer medel, hon får ju redan medicin som de skrivit ut, ger jag något mer kanske det inte alls passar med den som jag fått av dom, och det kan ju ställa till ännu mer oreda för henne.

Vet att det börjar i magen, men har faktsikt aldrig hört om någon som ger magmedicin till dom.
(har i of inte varit direkt drabbad heller innan å andra sidan.)

Dessutom får hon ju inget krafftfoder alls, så mag och tarm går inte att få i henne.

våra shettisar får lite lusern för att få i sig sina tillskott dvs. mineraler och även kiselgur då den ena har exem (dock har inte någon av dom fång) D-ponnyn får magtarm för sin fång hon fick i våras, det och mineraler blandas i lusern (lusern är grovfoder och enligt vår klinikvet. ofarligt för fånghästar)

Våran fick nytt hö + halm eftersom det var det ända som fanns att tillgå. Det fungerade bra. Efter nån vecka gick hon där det fanns en del träd och kunde gnaga lite på dem.
Tyvärr fick hon ett nytt fånganfall efter 1 1/2 månad - fick i sig lite fallfrukt :(.

Fattar inte varför alla ger sina hästar Lucern inte konstigt att dom får Fång, Lucern är komat inget annat.

Fattar inte varför alla ger sina hästar Lucern inte konstigt att dom får Fång, Lucern är komat inget annat.

dom får absolut inte fång av lusern. var har du fått det ifrån?
lusern är hästmat= framtaget till häst

Ja alla har vi ju olika teorier, och även vet har ju olika, fråga tio och du får tio olika svar. Det är så kraftfoder och lucernfixerat, se till hur hästarna hade det förr itiden dom jobbade och slet för sitt havre som var det enda kraftfodret dom fick. Och visst var det hästar som fick fång då med men inte som nu. Jag tror absolut att det är allt "onödigt" vi stoppar i vanliga ridhästar som orsakar fång. Det är skillnad på tävlingshästar på Elitnivå, men hur många såna finns det. Hö och vatten ev lite mineraler och en saltsten duger utomordentligt.

Dom som har gett dig rådet att ge "magmedicin" har så rätt för sig. För att hälpa tarmen att komma i balans så snabbt som möjligt finns massor av olika alternativ. Själv fick jag rådet om vanlig bakjäst vilket jag provade och det har gett min häst hjälp! Min veterinär rådde mig vid återbesöket att ge bakjäst oxå men det hade jag redan börjat med då.. hihi..

Titta runt här lite på buke i gamla trådar om fång, där finns massor av matnyttiga tips och idéer att ta med sig!

Min lilla docka fick fång i våras och vi håller än idag på att hitta rätt balans här, fång är en hemsk sjukdom som gör livet svårt som häst och hästägare :(

DET sa vet. inget om att jag skulle ge henne.
Ringer nog och frågar dom innan jag ger henne något mer medel, hon får ju redan medicin som de skrivit ut, ger jag något mer kanske det inte alls passar med den som jag fått av dom, och det kan ju ställa till ännu mer oreda för henne.

Vet att det börjar i magen, men har faktsikt aldrig hört om någon som ger magmedicin till dom.
(har i of inte varit direkt drabbad heller innan å andra sidan.)

Dessutom får hon ju inget krafftfoder alls, så mag och tarm går inte att få i henne.

Ja alla har vi ju olika teorier, och även vet har ju olika, fråga tio och du får tio olika svar. Det är så kraftfoder och lucernfixerat, se till hur hästarna hade det förr itiden dom jobbade och slet för sitt havre som var det enda kraftfodret dom fick. Och visst var det hästar som fick fång då med men inte som nu. Jag tror absolut att det är allt "onödigt" vi stoppar i vanliga ridhästar som orsakar fång. Det är skillnad på tävlingshästar på Elitnivå, men hur många såna finns det. Hö och vatten ev lite mineraler och en saltsten duger utomordentligt.

hästarna levde inte lika länge som de gör nu.¨

visst duger hö,vatten och mineraler bra, men det beror ju på hur höet är...

Jo så är det ju absolut det är väl lika som med oss människor vi lever ju längre också men , men det är lika med oss vi håller ju på att förgöra oss med all skitmat. jaja nog om det.

Usch vad tråkigt! :(

Jag som hade tänkt börja släppa min på gräs igen i helgen, nu blev jag ju orolig :eek:

Vad får du det ifrån? I en flora tex står det att ett av namnen för lusern, alfalfa är från arabiskan och betyder ungefär hästmat.
Jag håller med dig om att man får lika många svar som personer man frågar men min erfarenhet är att här på detta forum får man många bra svar som stämmer med den senaste forskningen. Sedan kan man tycka att det är synd att inte alla yrkesverksamma är uppdaterade.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 405
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI