Fångvarning nu!!!

Sv: Fångvarning nu!!!

Det är så kraftfoder och lucernfixerat, se till hur hästarna hade det förr itiden dom jobbade och slet för sitt havre som var det enda kraftfodret dom fick.

Jag kan till viss del hålla med dig.... många överutfodrar sina hästar med kraftfoder...

Dock är lucern inget kraftfoder...
Lucern är ett grovfoder och kan bland annat användas som komplement, när man har dåliga proteinvärden på sitt grovfoder.
Dock är och förblir ett grovfoder....

Det är inte heller bra med lucern på hästar som inte behöver det eller för mkt proteinrikt gräs.

Och en fråga, hon ska ju stå inne nu då ett par dagar, hur ska jag sysselsätta henne när jag inte får ge henne mat direkt... har bara nytt hö och jag får helt enkelt sätta henne på bantningsdiet för att hon ska få lite i sig i alla fall... men det räcker ju som sagt var inte länge.
Hur har ni sysselsatt dom??
Får de gnaga på trädgrenar?

Nu tror väl alla att jag blivit tokig... Men mitt råd är att ställ hästen i sin box... sätt på en munkorg..typ gr**n g***d.... eller liknande.

Hästen kommer att ha full sysselsättning med att lära sig tekniken med att äta med denna anordning på, samtidigt som hon får i sig tillräckligt lite mat hela tiden....

När hon sen lärt sig tekniken så kan hon trots det inte äta fortare än att hon har sysselsättning hela tiden med att äta.

Investeringen är inte heller bortkastad... troligen kommer du att få begränsa hennes ätande även fortsättningsvis.....

Och en fråga, hon ska ju stå inne nu då ett par dagar, hur ska jag sysselsätta henne när jag inte får ge henne mat direkt...

När jag ger vår fångshettis hö så får han lite, men många gånger per dygn. Och sen är jag så "taskig" att jag strösslar ut det hö han får runt hela boxen, så då tar det en lååååång stund att äta när man måste plocka ett och ett strå. Annars sätter han ner mulen i tussen och har proppat i sej rubbet på fem röda. Det tycker jag i alla fall har gått bra för oss, för då har han haft nåt att göra. För shettis som han är, så låter han inte ett enda strå gå förlorat om han så ska arbeta sig blå. :rofl:

Och kom i håg att om hon är tjock så dra ner på maten, men INGEN svältkost. Och byt inte hö utan kör på med det du har så du inte får ytterligare ett foderbyte som ställer till det i magen.

Lycka till med hästen.

Maria *som efter sju månader snart kan sätta hästen i jobb*

Vi fick blanda i medicin etc i lite betfor. Sök på trådarna om fång, speciellt de svar som HH skrivit. Där får du mkt bra information!

för det första så är inte lusern ko mat :smirk: har ALDRIG hört en enda bonde som köper lusern till sina kobesättningar. lusern är bara torkat/pressat gräs, ungefär som ett bra hö.

förövrigt så är det deffinitivt inte lusernet som gav pållen här fång, inte ens kraftfodret (då hon nämligen inte hade något behov/fick det då) att ge sin häst någon dl. lusern för att få i den mediciner eller mineraler eller vad det nu är känns iallafall i min värld helt ok.

det va en dubbel kortison kur pålle här behövde i våras då hon lider av bronkit som utlöste fånget (vilket inte alls kom som en överaskning då det är en välkänd biverkning).

vintern har varit jobbig för många av dessa hästar, trots både lösdrift med väl ventilerad ligghall och hösilage och ventipulmin samt fabrol, så behövde hon 2 kurer för att den svullnad hon hade i luftstrupen långt ner skulle släppa.

en häst kan få fång av så oändligt mkt. mer än kraftfoder/gräs.

så som du resonerar "att dög det förr, så duger det nu" är ju lite onödigt. dom hade säkert gett sina hästar mer förr oxå (vilket många gjorde. bortsett från havren så gav man korn, vetekli, melass, morötter osv osv vilket går att hitta i gamla foderböcker från början av 1900.) om bara tillgången funnits. för väldigt länge sedan så va det inte mkt. hö hästarna fick vintertid, utan torkade löv, granris, torkat sly och annat som "fanns till hands".

utvecklingen går ju som bekant framåt - på både gott och ont ;).

kl

Har en New Forrest som fång i maj. Sedan dess har han enbart ätit hö och lucern (både i pelletsform och i form av hackad strå). Det har fungerat jättebra och han är nu i kanonform. Fin i hull, sval om hovarna, tydligt smärtfri och absolut ingen puls. För magens skull ger jag foderjäst. Har funderat allvarligt på bakjäst vilket enligt expertisen är det enda som är bevisat genom forskning verksamt. Kan alltså ge rådet att ge hästen bakjäst istället för en massa dyr probimin, Krafft magtarm och allt vad det heter. Vet dessutom de som numera får rådet med bakjäst av veterinär. Verkar kanon!

hur mycket jäst ska man ge en större/tyngre D-ponny ? spelar det någon roll villken ? har hört "lite löst" om det, men inte att det skulle vara bättre än tex. magtarm.

Du kan ge ganska mycket. Enligt min väns veterinär något paket om dagen vid akut fång. Ju mer man ger desto fortare tillfrisknande enligt denne. Annars tror jag att jag har hört cirka en fjärdedels paket per dag. Enligt HH har man forskat på detta och konstaterat att det ger bra resultat. Jag har inte läst någon jämförelse med mag-tarm (Krafft opponerar sig säkert mot detta). I alla fall är det grymt mycket billigare än mag-tarm.

jo, billigare läre det bli :angel: nu har ju inte ponnyn här akut fång längre. vet inte igentligen när hon hade det för allt va så diffust, men troligen i maj.

har ingen direkt erfarenhet av fång *tack och lov* hade en fångvarning på en shettis på -80 talet, hon lever än och har inte haft något mer. men behandlingarna då va ju långt ifrån hur det är i dag :crazy: i strort sett va det bara "inget protein" eller gräs.

ett tag efter avslutad kortison beh. så tyckte vi att D-ponnyn hade en liten rörelsestörning, hon hade ingen puls, värme, svullnad, dubbelslag (eller vad det nu kallades när dom trampar på trakten först) eller hälta -inget alls igentligen mer än att hon "rörde sig" något annorlunda :crazy:

åkte dock in och röntgade för att "vara säkra" och hon hade en lindrig roteration, både bak och fram. hon fick butta, PG-beslag, boxvila, liten hage osv. nu verkar hon bra, men hon ska ändå "vila" några mån. till. ska in igen nu för ny röntgen.

du har ingen susning om mängd i hennes fall ?

Jag kan till viss del hålla med dig.... många överutfodrar sina hästar med kraftfoder...

Dock är lucern inget kraftfoder...
Lucern är ett grovfoder och kan bland annat användas som komplement, när man har dåliga proteinvärden på sitt grovfoder.
Dock är och förblir ett grovfoder....

Kul att få fart på så många.:rofl::rofl::rofl:
Jag vet att lucern är ett grovfoder, och vad jag menar med komat så menar jag inte att det är framtaget till kor utan att JAG tycker att det är ett alldeles för kraftigt foder för en häst som haft fång. Men man får ju göra som man själv vill...

Ja alla har vi ju olika teorier, och även vet har ju olika, fråga tio och du får tio olika svar. Det är så kraftfoder och lucernfixerat, se till hur hästarna hade det förr itiden dom jobbade och slet för sitt havre som var det enda kraftfodret dom fick. Och visst var det hästar som fick fång då med men inte som nu. Jag tror absolut att det är allt "onödigt" vi stoppar i vanliga ridhästar som orsakar fång. Det är skillnad på tävlingshästar på Elitnivå, men hur många såna finns det. Hö och vatten ev lite mineraler och en saltsten duger utomordentligt.

Lucern är ett utmärkt HÄSTFODER för hästar som behöver lite mer protein. Det är stråfoder som passar hästens matintag alldeles perfekt.

Spannmålsbaserade foder är däremot tveksamt som hästmat, så havren kan du släppa om du vill göra 100% "rätt". Och pelleterade foder borde vara bannlysta utan en stark uppmaning att det ska blötas upp innan hästen får det.

Lucern är ett utmärkt HÄSTFODER för hästar som behöver lite mer protein. Det är stråfoder som passar hästens matintag alldeles perfekt.

Spannmålsbaserade foder är däremot tveksamt som hästmat, så havren kan du släppa om du vill göra 100% "rätt". Och pelleterade foder borde vara bannlysta utan en stark uppmaning att det ska blötas upp innan hästen får det.

Nog om det nu vi har alla olika teorier

När jag ger vår fångshettis hö så får han lite, men många gånger per dygn. Och sen är jag så "taskig" att jag strösslar ut det hö han får runt hela boxen, så då tar det en lååååång stund att äta när man måste plocka ett och ett strå. Annars sätter han ner mulen i tussen och har proppat i sej rubbet på fem röda. Det tycker jag i alla fall har gått bra för oss, för då har han haft nåt att göra. För shettis som han är, så låter han inte ett enda strå gå förlorat om han så ska arbeta sig blå. :rofl:

Och kom i håg att om hon är tjock så dra ner på maten, men INGEN svältkost. Och byt inte hö utan kör på med det du har så du inte får ytterligare ett foderbyte som ställer till det i magen.

Lycka till med hästen.

Maria *som efter sju månader snart kan sätta hästen i jobb*

Så gör jag, sprider ut höt i spånet så hon får jobba lite för det.
Hon har gått på bete fram tills i torsdags kväll, så hon har inte ätit något annat än gräs sen i maj tror jag, så jag var som tvingad att chocka magen med hö för henne, har ju gett dem hö i hagen men hon har inte varit intresserad alls av det, kanske har hon fått i sig lite, förhoppningsvis, så att inte höt blev en hel överasking för magen...

Nu tror väl alla att jag blivit tokig... Men mitt råd är att ställ hästen i sin box... sätt på en munkorg..typ gr**n g***d.... eller liknande.

Hästen kommer att ha full sysselsättning med att lära sig tekniken med att äta med denna anordning på, samtidigt som hon får i sig tillräckligt lite mat hela tiden....

När hon sen lärt sig tekniken så kan hon trots det inte äta fortare än att hon har sysselsättning hela tiden med att äta.

Investeringen är inte heller bortkastad... troligen kommer du att få begränsa hennes ätande även fortsättningsvis.....

Funkar de där munkorgarna på fånghästarna?
Nu verkar hon inte ha nån allvarlig fång då hon redan är väldigt mycket bättre, hon har haft jättelindrigt för en massa år sedan och vi fick inga "bieffekter" av det, mer än att jag har släppt dem på bete VÄLDIGT sent istället då för att slippa det värst näringsrika gräset... nu får man väl stalla in tidigt för att slippa frosten också då... *suckar*
Tyvärr står hon för tillfället också, gör väl inte saken bättre, vid bägge gångerna nu då som hon har haft fång har hon av någon anledning inte varit igång, så jag får verkligen se till i framtiden att hon får röra på sig, min teori är i alla fall att hästar i full kondis mer sällan får sådana "fodersjukdomar" som tex fång, än sådana som hon är nu, otränad och fet.... :crazy:

Jag tror även att när fångisarna står inne & på medecin, så vilar dom mer än om dom tex hade varit friska.
Ge lite mat & ofta så har hon/han nåt att göra.
Jag har även pysslat lite extra med honom, flätat man osv:love:
Min shettis har varit dålig i 2 mån, jag bytte medecin från metacam till finadyne efter 5 timmar var han symtomfri !

Han får fortfarande vara inne på nätterna men från morgon till kväll går han ute, jag fick ta bort munkorgen för han fick rysliga skavsår !
I dag ska han få börja beta 15 min gräs

Hoppas att detrfortsätter gå på bättringsvägen !

Hej från hambo

Ge h*nne inte salt sten (!!) fick lära mig det nu när kompoisens buse fick fång. Salten binder tydlugen fången vet ej om detta stämmde men vi följde det och tjjaa han mår bra :)

Kul att få fart på så många.:rofl::rofl::rofl:
Jag vet att lucern är ett grovfoder, och vad jag menar med komat så menar jag inte att det är framtaget till kor utan att JAG tycker att det är ett alldeles för kraftigt foder för en häst som haft fång.

Då vet du uppenbarligen inte mycket om vad som orsakar fång! VAD i lusern skulle vara det farliga? Mig veterligen finns det inte särksilt mycket fruktan i det... (det som normalt utlöser fång).

Och varför skulle det vara för kraftigt för hästar? Det innehåller ju ungefär samma värden som GRÄS som hästar är gjorda för att äta. Och vidare kan förstås HÖ (torkat gräs) innehålla samma värden - lika mycket energi och protein som lusern. Låter du då bli det höet? För att det är lika "kraftigt" som lusern?

NÄRINGEN i fodret har inget med fång att göra överlag. Det är sockerarten fruktan som är största boven! Sen akn t ex stärkelse i spannmål orsaka en jäsning i hästens mage vilket i sin tur kan leda till en fångattack.

Hur gör du om ditt hö visar sig vara proteinfattigt? (ett vanligt problem) Hur tillför du protein till hästen då? Eller låter du den falla ur och tappa sina muskler (och hovar, hud mm som också påverkas) av proteinbrist?
Eller du kanske inte ens analyserar ditt grovfoder och bara tror att allt hö innehåller tillräckligt? Sen funderar du på vårkanten varför hästen tappat så... och/eller fått dåliga hovar och/eller matt päls...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 405
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka