Fångvarning nu!!!

Sv: Fångvarning nu!!!

jag har släppt dem på bete VÄLDIGT sent istället då för att slippa det värst näringsrika gräset...

Det är inte den höga NÄRINGEN i gräset som orsakar fång (det är en gammal tro att det skulle vara den höga halten av protein på försommaren som orsakar fång). Det man ska göra på våren är att undvika låta de beta efter frostnätter och att introducera dem försiktigt för gräset (som ju är nytt foder för dom varje vår)med lite i taget, som med allt annat NYTT som man tillsätter i foderstaten, så att magen hinner vänja sig.
(det är en obalans i magen som gör att de får en fångattack)

nu får man väl stalla in tidigt för att slippa frosten också då...

Ja det måste man. För det är även farligt på dagen, efter en frostnatt. Då är det mycket fruktan i gräset. Dessutom är det farligt att låta de beta "en solig dag då temperaturen stannar under 15 plusgrader" vilket ju gäller på många ställen i landet just nu. När temperaturen sjunker stiger fruktanhalten mer o mer...

Funkar de där munkorgarna på fånghästarna?
:crazy:

Nu har jag persoligen bara erfarenhet av två fånghästar på riktigt nära håll... Ingen av dem ägs av mig.

Den ena konstaterades med belastningsfång..
Den andra är fjorden jag har här på vintrarna. När den flyttade hem till ägarna tidigare i somras så drabbades hon av fång. Munkorg införskaffades för att begränsa ätandet samt hålla hästen sysselsatt.
Med munkorg så tar det så lång tid för dem att få i sig hö/gräs att de inte behöver stå overksamma.

Fjorden som fick sin fång tidigare i somras kan nu gå ute hela dagarna (med munkorg). Samt att ägaren har fått klartecken från veterinär att börja sätta igång henne...

Glömde.... Första dagarna var ju fjorden inte så förtjust i anordningen..

Men nu har hon inget emot munkorgen. Hon stoppar villigt in mulen när det är dags att ta på den. Hon försöker inte heller bli av med den.

Just ja, det där med munkorg glömde jag också svara på. Eller rättare sagt heter det "gräsreducerare" (munkorg är sånna som de inte kan äta ALLS genom) alltså begränsar det tillgången. De kan inte äta lika mycket.

Iaf - i vårat stall går alla shettisar (alla har haft fång) med gräsreducerare av märket Green Guard och det fungerar bra. De står inne på natten utan "korgarna" med lite hö. Har klarat sig bra.
Man måste bara få "korgarna" att sitta ordentligt för annars klurar de ut hur de kan få ut mulen... eller av med hela grimman ibland också...

Till större ponnyer och hästar finns Globus variant som består av en nylongrimma med en "korg" av nylon och gummi med ett litet, runt hål längst ner. Den har fungerat kanonbra till nordisen i stallet, som ännu inte drabbats av fång trots kraftig övervikt, men som behöver bantas/hållas nere i hull. På henne fungerade inte GreenGuard för den lyckades hon bara få av!

Det är inte den höga NÄRINGEN i gräset som orsakar fång (det är en gammal tro att det skulle vara den höga halten av protein på försommaren som orsakar fång). Det man ska göra på våren är att undvika låta de beta efter frostnätter och att introducera dem försiktigt för gräset (som ju är nytt foder för dom varje vår)med lite i taget, som med allt annat NYTT som man tillsätter i foderstaten, så att magen hinner vänja sig.

Ja det måste man. För det är även farligt på dagen, efter en frostnatt. Då är det mycket fruktan i gräset. Dessutom är det farligt att låta de beta "en solig dag då temperaturen stannar under 15 plusgrader" vilket ju gäller på många ställen i landet just nu. När temperaturen sjunker stiger fruktanhalten mer o mer...

Vad jag menar när jag släpper dem sent är hela dagar, jag ökar typ en timma i veckan tills de tillslut går heldagar, och då är man ute i juli.

Har hört om det där med proteinet osv, men jag vill ta det säkra före det osäkra då de ändrar sig hela tiden.

Fast om det är SÅ farligt för dem att äta frostgräs skulle ju fler hästar ha fång tycker jag, för i hagar som är stora finns det ju gräs i, och det gör ju att hästarna äter gräset, att få dem att undvika det är ju omöjligt!!! Ja det är att ha dem inne då, men hur gör ni med lösdriftshästar??
Själv släpper jag ju ut mina vid 6 varje dag vinterhalvåret, och är det inte snö, ja då är det ju frost/is i gräset....

Den som Globus har finns till ponny, den har väldigt många möjligheter till inspänning och passar min shettis perfekt.
Har henne i grushage med liiiiite gräs och munkorg på, är toppen :-)

Jag TROR att orsakssambanden ligger mycket djupare än så och därför drabbas bara vissa hästar av fång. Dels kan det säkert vara genetiskt, men jag tror att det spelar stor roll hur utfodringen under året ser ut. Och hur sammansättningen av gräset ser ut.

Lösdriftshästar klarar sig ofta bättre för att de betar i princip året runt av det de kan gräva fram. Då blir "chocken" vid högt sockerinnehåll inte samma "chock".

Men det här är bara slutsatser jag drar av min egen högst begränsade erfarenhet. Jag har aldrig haft och har ingen häst med fång själv (har 18 st islandshästar på lösdrift året runt).

Vad har du så kul åt? Kom du inte på nåt att säga mer?
Är det inte sant det jag skrev så vill jag se KÄLLOR till dina påståenden.

Jag har källa till det jag säger (att det är fruktan som är största boven till fång och det har ingenting med HÖG näringshalt att göra):
http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm

LÄS PÅ istället för att TRO och hitta på egna motiv.

JAG VET att det är det höga halterna av fruktans som orsakar fång, men jag har inte läst mig till allt jag vet utan det är beprövat. Folk är SÅÅÅ duktiga i teorin men hur är det i praktiken haft häst i över 20 år och inte haft fång borde väl säga en hel del. Men ni som har fånghästar vet ju tydligen allt och lite till.

Jag har också haft häst till och från i 20 år.
Men jag kan vara ödmjuk och säga att jag tror aldrig att jag blir fullärd
Sen blir man ju lite mer kunnig på områden, där ens hästar har varit sjuka, tex vi med fånghästar,kolikhästar, hosthästar.

Jag läser mig inte till hur man ska hantera sina djur i olika situationer,utan har blivit lärd under resans gång.
Jag hade ALDRIG kunnat förutse att mina djur skulle drabbas av de sjukdomar dom gjort.
Men blir kunnig under resans gång.......:smirk:

Hej från Hambo

Senast ändrad:

JAG VET att det är det höga halterna av fruktans som orsakar fång, men jag har inte läst mig till allt jag vet utan det är beprövat. Folk är SÅÅÅ duktiga i teorin men hur är det i praktiken haft häst i över 20 år och inte haft fång borde väl säga en hel del. Men ni som har fånghästar vet ju tydligen allt och lite till.

Jag har ingen fånghäst och har aldrig haft. :cool:

Är det shettisar du har? Eller nån annan fångbenägen ras? För med många andra raser är det inte särskilt svårt att undvika fång... Själv har jag bara hållt på med kallblod (mer eller mindre fångbenägna).

Och bara för att du har lyckats undvika fång betyder det fortfarande inte att LUSERN skulle vara olämpligt foder. Fråga en agronom eller en kunnig veterinär!

Senast ändrad:

Fast om det är SÅ farligt för dem att äta frostgräs skulle ju fler hästar ha fång tycker jag, för i hagar som är stora finns det ju gräs i, och det gör ju att hästarna äter gräset, att få dem att undvika det är ju omöjligt!!!

Men alla hästar får inte fång hur mycket fruktan de än äter... Man kan inte vara försiktig med ALLA hästar utan bara de som haft fång eller är fångbenägna.
Nordisen i vårat stall som är/har alltid varit KRAFTIGT överviktig har hittills inte fått fång (hon är 15år) trots att hon gått på dygnet runt bete många somrar (krafttigt bete och säkert frost emellanåt också) och ägarna inte vart särskilt försiktiga. (är okunniga och inte engagerade i sin häst)

Jag håller med Milly om att det faktum att man aldrig haft en fånghäst säger kanske mer om vad man haft för slags häst än om hur man skött den.

I något inlägg av, jag tror, Helena Handberg såg jag att man i någon undersökning kommit fram till att lucern skapar en miljö i tarmen som förebygger fång. Har själv inte tagit del av undersökningen så jag kan inte uttala mig till hundra procent.

Jag håller med Milly om att det faktum att man aldrig haft en fånghäst säger kanske mer om vad man haft för slags häst än om hur man skött den.

I något inlägg av, jag tror, Helena Handberg såg jag att man i någon undersökning kommit fram till att lucern skapar en miljö i tarmen som förebygger fång. Har själv inte tagit del av undersökningen så jag kan inte uttala mig till hundra procent.

Ja vi får hoppas att HH kan hitta till denna tråd!

Fast... Min häst fick fång efter flera veckors bete.
Alltså hon hade stått i samma hage hela vintern, dagtid och på så sätt automatiskt vant sig vid gräset när det började ploppa upp.
Sen ca 3-4 veckor efter att de börjat gå ute dygnet runt - DÅ fick hon fång (början av juni..)
Så nånting I gräset måste det ju bero på. ?

Folk är SÅÅÅ duktiga i teorin men hur är det i praktiken haft häst i över 20 år och inte haft fång borde väl säga en hel del. Men ni som har fånghästar vet ju tydligen allt och lite till.

Faktum kvarstår att när man har en häst som drabbats av en åkomma så vill den ansvartagande hästägaren lära sig mer om hur man förebygger för att slippa samma sak...

Det kan vara en av anledningarna till de som har haft fång på sina hästar ofta kan mer än gemene man om just fång och vad som orsakar detta och hur man förebygger...

Sen finns det en grupp hästägare som är intresserade rent allmänt... och läser och tar till sig/eller förkastar nya rön och ny forskning..

Allt var inte bättre förr.... och allt nytt är inte heller av ondo...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 405
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna