fånghästarna: Hur går betet?

Sv: fånghästarna: Hur går betet?

krambanan skrev:
Jo jag ville bara visa att man ska vara försiktigt med att lyssna på saker man hört. Utan kolla upp det. Finns oftast många olika åsikter. Sen postade jag ju också en tillförlitlig källa på att kyla är bra.

/Maria

Jag instämmer!
Det är inte lätt när man står där med sin fånghäst att veta vad och vem man ska lyssna på:crazy: Den ena säger si och den andra så...
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag har gett linfrö hela livet till 14-åringen som fick fång.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

axel skrev:
Jag har gett linfrö hela livet till 14-åringen som fick fång.

Dum fråga kanske, men blir det ngn skillnad på linfrö som dom är, el olja?

Min fång häst har gått i vinter hagen hela tiden, o betat av det som kommer upp. Nu är det ju frågan om jag måste dela av hagen så att han går på en liten ruta, för jag antar att det fullkomligt kommer att explodera efter detta intensiva regn
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Fjunet skrev:
Jag ger också linfröolja i förebyggande syfte mot fång. Vad jag har förstått så har det gjorts undersökningar som visar att det hjälper till att förebygga fång.

Har du någon länk till någon undersökning? Har aldrig hört detta innan och det vore intressant att läsa lite om.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Önskar att det kunde vara det men då gick han i grushage, med hö och vatten. Det kom när jag började att ge honom lite lucern hackad strå. Det har han ätit innan utan problem. Nu fick han fång när jag gav det, så det var bara att ta bort. Hann och ge den enorma mängden av 100g... Bra med hushållsvåg :)

Så han kan inte ha fått i sig något den vägen :(
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Han fäller pälsen som han ska, visst har han kvar lite fortfarande men det är inte mycket och den långa vinterpälsen är inte kvar.

Jag gav linfröolja till min häst fram tills för någon dag sedan. Nu kan jag inte ge något krafft alls och han slickar inte i sig oljan som den är. Men den har helt klart haft positiv effekt på mjället i pälsen. Däremot vet jag inte hur mycket det har gjort för magen...

Tänk på att 1dl kraft kan ge reaktion! Liksom en halv morot... Känsliga djur!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Linfrökaka som är uppblött ger denna sliskiga konsistens.

Det man bör ha hemma som fånghästägare är Probimin o Parrafinolja.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Lånar sista knappen.

Är det någon som vet om det har någon betydelse om man köper första eller andraskörd av hö till en fånghäst.
Är det mer eller mindre sockerarter i det ena eller andra?????
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Ingen aning:o
Men mer näring kan leda till överhull.

Jag vill gärna ha ett ngt sämre hö o kunna fodra upp med mer energi v.b.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Ja, men det är oljan som är förebyggande mot fång, inte kakorna. Oljan är mer koncentrerad. Läs mer i min exemtråd här på Hästvård.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Skrev om att inte medicinera i onödan - och såg att flera skrivt så. Ibland är det bättre att läsa allt! Bara att ta bort...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Det enda som har hänt med en andraskörd är att vitaminerna försvinner. Och om det är dåligt lagrat så är det större risk att det är av dålig hygienisk kvalite.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Ja vi har redan diskuterat det. Fast du kanske inte har läst hela tråden än? ;)

Edit: Hehe. Ja det är alltid bra att läsa allt men ibland blir man så ivrig att svara.

/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Varför paraffinolja? Menar du ifall hästen smiter och får i sig massa kraftfoder?

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Menar du att du ger det jämt i fodret då? Eller ger du det när du tror hästen har fått i sig något farligt? Förklara, är lite trög idag tror jag. :rofl:

/Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp