fånghästarna: Hur går betet?

Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Min gick barfota i vintras när han fått sin fång och var konvalkescent. Han har alltid haft varma hovar, han bara är sån. Och det gör ju att jag nästan helt måste blunda för det. Annars har min fång varje dag ;) :crazy:
Man är ju nojig nog ändå när man har fånghäst, så det är nog bäst att blunda då.;)

Om du är orolig så skulle jag ta ut veterinär, bara för att vara säker. Eller kanske billigare (fast så får man kanske inte säga), om du råkar ha tex. Metacam hemma, ge henne en dos och se efter om pulsen blir mindre eller så.
Mina distriktsveterinärer är hopplösa, de kan nog bara ställa diagnosen fång om hästen är blockhalt.:crazy: Med stoet som fick fång förra året så åkte vi till klinik istället, fast då var det ju för att vi ville röntga också.
Jag har visserligen Finadyne hemma, men jag är inte så pigg på att medicinera. Pållan har inte fång nu, men jag är orolig för att hon "varnar" att det är på gång. Ger jag medicin då så känns det som att risken för fång inte minskar, utan tvärtom att medicinen slår ut magen helt. Det är besvärligt tycker jag, man vill ju hålla magen i balans och mediciner stör ju också magen.

Jag tror att jag ska vänta lite med att vänja in på gräs och hålla koll istället. Får man fler dagar på sig att kolla värme och puls, så är det ju lättare att säga vad som är normalt och vad som är en avvikelse. Nu känns det svårt eftersom hon är avskodd ganska nyligen och mycket händer med hovarna. Men vem har sagt att det ska vara enkelt att ha häst!:p
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Värmen skulle jag inte lägga så stor vikt på, men pulsen:eek:
Är hovarna trasiga?

Helena Handberg skrev att det bästa du kunde göra initialt var att kyla hovarna/ benen.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Madick skrev:
Min kompis shettis fick fång för första gången igår. Det som jag tänkte på kan vara orsaken är att vi ett par nätter haft RIKTIGT kallt, så det varit is på bilrutorna. Detta borde stressa gräset rejält och skapa höga fruktanvärden?

Svar ja. Frostgräs är farligt. :(

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

knyttet skrev:
Jag har visserligen Finadyne hemma, men jag är inte så pigg på att medicinera. Pållan har inte fång nu, men jag är orolig för att hon "varnar" att det är på gång. Ger jag medicin då så känns det som att risken för fång inte minskar, utan tvärtom att medicinen slår ut magen helt. Det är besvärligt tycker jag, man vill ju hålla magen i balans och mediciner stör ju också magen.

Jag skulle inte heller gett medicin. Som du säger så stör de magen rejält.

Puls i hovarna kan ju bero på många saker. En del hästar kan man känna pulsen på fast dom är helt friska det är om den blir starkare än normalt man ska vara försiktig. Kanske du börja känna efter nu noggrannare och hittar den helt enkelt. Vet själv hur man blir när man är nojig. :angel:

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

axel skrev:
Helena Handberg skrev att det bästa du kunde göra initialt var att kyla hovarna/ benen.

Tydligen ska man tom kunna stoppa ett anfall om man är tillräckligt snabb med att kyla. Och man skulle kyla från karpus/has och ner.

/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag tänkte inte längre än till nästippen där, med medicinen :o

Krambanan och axel: *lägger på minnet*
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

krambanan skrev:
Tydligen ska man tom kunna stoppa ett anfall om man är tillräckligt snabb med att kyla. Och man skulle kyla från karpus/has och ner.

/Maria

Detta råd har jag fått av min veterinär. Tydligen har det gjorts tester i Australien på detta.

När mitt sto hade fång ställde vi henne i spolspiltan (brevid boxen) och spolade mängder av kallt vatten på hennes ben i ungefär 20 minuter. Detta upprepade vi så ofta vi kunde. Däremellan satte vi mjuka kylklampar på benet. Hade alltid såna i frysen...
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Läste nyss på ett annat ställe (http://equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/eqcripple611/) att dom rekommenderade inte detta pga att man då dödar den vävnaden som redan har syrebrist. *suck* Kan dom inte bara vara överens någongång.

På sidan www.laminitisresearch.org i artikeln om Laminitis Medical Therapy rekommenderar dom iallafall att man ska kyla. Och dom är väl världsledande med sin forskning om jag fattat det rätt? Så jag väljer att tro på dom och HH.

Var kan man köpa mjuka kylklampar? Kan vara bra att ha hemma.

Annars hittade jag detta om fång på samma sida:

http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_6_Glucose_Theory.pdf


/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag köpte vanliga återfrysbara benpaddar på H..ks.
Sitter med kardborrband.
Då får man en nedkylning upp till knät.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

krambanan skrev:
Läste nyss på ett annat ställe (http://equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/eqcripple611/) att dom rekommenderade inte detta pga att man då dödar den vävnaden som redan har syrebrist. *suck* Kan dom inte bara vara överens någongång.

På sidan www.laminitisresearch.org i artikeln om Laminitis Medical Therapy rekommenderar dom iallafall att man ska kyla. Och dom är väl världsledande med sin forskning om jag fattat det rätt? Så jag väljer att tro på dom och HH.

Var kan man köpa mjuka kylklampar? Kan vara bra att ha hemma.

Annars hittade jag detta om fång på samma sida:

http://www.laminitisresearch.org/downloads/chrispollitt_6_Glucose_Theory.pdf


/Maria

Jag väljer att tro på min veterinär angående kylningen. H*n var häromåret på ett symposium i USA om fång där detta diskuterades. Tester hade gjorts i Australien där de framkallade fånganfall och kylde några av hästarna. De hästar med kylda ben klarade sig bäst:crazy:

Artikeln om att inte kyla är ju från år 2000. Förhoppningsvis har forskningen gått framåt.

Jag köpte de mjuka "kylklamparna" i en sportaffär. Går även att värma dem. Ser ut ungefär som en genomskinlig vetekudde.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jepps, det var då jag ringde klinik och for in med honom. Men när jag skulle lasta för att fara dit så hade det mesta lagt sig... Typiskt. Vetrinären sa att han hade något skumt med höger bak, en ömhet han inte kunde förklara. Det var den hoven som fick värst fånganfall... :(

Dock hade han ingen puls då samt att jag fick beröm för hur hovarna såg ut. Strax därefter så kom dock pulsen igen...

Han var mest svullen precis där bogen går över till halsen och groparna över ögonen. Näst värst mellan ganasherna och bak mot halsen... Lite degig på halsen och över resten av ansiktet. Såg hemskt ut!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Vet inte, väntar på att vetrinär ska komma ut och titta ytterligare.

Men Cushing stämmer inte hundra heller så jag vet inte. Har pratat med flera vet och de tyckte inte att han hade symptom nog att testa för Cushings, men jag ska ta upp det när vetrinären kommer. Hon som kommer ut verkar mer intresserad än de andra så jag hoppas på bra hjälp.

Vi ska göra blodprov för bandmask, har gjort andra blodprov innan... Han är ju stel men det har hela tiden kunnat härledas till ett gammalt problem med snett bäcken. Det rättades till efter jag hade ägt honom i 2 mån men det verkar spöka nu igen.

Han är ju känslig för det han äter. ½ morot i två dagar ger honom puls...

Tillägg: Att bäckenet och den värre stelheten har kommit nu de sista veckora efter han överanstrände sig när han jagade ponnies i hagen. Han fick en ny hagkompis som inte var populär...
 
Senast ändrad:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Det låter lite konstigt med så mkt svullnad...

Men jag har haft en häst en gång som svullnade igen totalt över hela ansiktet efter att ha ätit ngt i hagen som han inte tålde... Så jag tycker det låter mer som ngt sådant med din häst än att det skulle ha samband med fången...
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Det tydligaste tecknen på Cushing är ju pälsen och återkommande fånganfall utan förklaring, så risken för Cushing på din häst bara för att den var svullen över ögonen (fettansamlingar över ögonen får Cushing-hästar) låter inte så troligt.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

cassina skrev:
Jag väljer att tro på min veterinär angående kylningen. H*n var häromåret på ett symposium i USA om fång där detta diskuterades. Tester hade gjorts i Australien där de framkallade fånganfall och kylde några av hästarna. De hästar med kylda ben klarade sig bäst:crazy:

Artikeln om att inte kyla är ju från år 2000. Förhoppningsvis har forskningen gått framåt.

Jo jag ville bara visa att man ska vara försiktigt med att lyssna på saker man hört. Utan kolla upp det. Finns oftast många olika åsikter. Sen postade jag ju också en tillförlitlig källa på att kyla är bra.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Är det bara jag som har kallressad linfröolja till min fånghäst? Fången fick hon av mögligt hösilage för några år sedan. Ej något återfall i fång ännu. Nu betar hon en timme om dan sen några veckor tillbaka. Ibörjan bara en kvart. Ingen puls eller värmeökning. Det finns lite gräs i rasthagen också. Hur många av er har låtit hästen beta på konstgödsladt bete? En liten tanke jag har att det blir obalans i jorden när det inte är ekologiskt. dvs giftfritt. Vi människor mår också bättre av ekologiskt odlat. Tom våra miljömål i Sverige förordar ekologiskt. Kanske blir våra djur sjuka av miljögifter precis som vi? Många symtom som ej går att häröra till en tydlig sjukdom, misstänks komma från vår förorenade miljö. Ja, lite utlägg om hälsofunderingar.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag ger också linfröolja i förebyggande syfte mot fång. Vad jag har förstått så har det gjorts undersökningar som visar att det hjälper till att förebygga fång.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Har haft vet. hemma idag och nu har min stumpa fått fång. Har ingen som hälst erfarenhet av det. Hon ska iallafall stå inne över helgen och stå på torv det var tydligen det mest skonsamma för hovarna. Sen måste jag göra iordning en grushage till henne. När vågar man släppa ut henne i större hage?? Om hon nånsin kan gå på gräs igen. Vet. tyckte iallafall inte att mun korg var ett bra alternativ, dom får i sig gräs med den.. Har ju bara stora gräshagar runt om där vi bor...Hmmm det blir nog att tänka om en hel del.
Kan vinter hagen bli en året-runt hage? Men det är ganska gott om gräs där även fast dom har gått där hela vintern och våren, och vant sina magar med färskt gräs- trodde jag. Tyckte att jag vänjde mina hästar med betet i sommarhagen bra(1 vecka) med tanke på allt gräs i vinter hagen....
Stumpan ska få metacom (?) i 10 dagar och fick en direktverkande spruta av vet. i f.m och hon är redan "bättre".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp