K
knyttet
Sv: fånghästarna: Hur går betet?
Jag har visserligen Finadyne hemma, men jag är inte så pigg på att medicinera. Pållan har inte fång nu, men jag är orolig för att hon "varnar" att det är på gång. Ger jag medicin då så känns det som att risken för fång inte minskar, utan tvärtom att medicinen slår ut magen helt. Det är besvärligt tycker jag, man vill ju hålla magen i balans och mediciner stör ju också magen.
Jag tror att jag ska vänta lite med att vänja in på gräs och hålla koll istället. Får man fler dagar på sig att kolla värme och puls, så är det ju lättare att säga vad som är normalt och vad som är en avvikelse. Nu känns det svårt eftersom hon är avskodd ganska nyligen och mycket händer med hovarna. Men vem har sagt att det ska vara enkelt att ha häst!
Man är ju nojig nog ändå när man har fånghäst, så det är nog bäst att blunda då.Min gick barfota i vintras när han fått sin fång och var konvalkescent. Han har alltid haft varma hovar, han bara är sån. Och det gör ju att jag nästan helt måste blunda för det. Annars har min fång varje dag
Mina distriktsveterinärer är hopplösa, de kan nog bara ställa diagnosen fång om hästen är blockhalt. Med stoet som fick fång förra året så åkte vi till klinik istället, fast då var det ju för att vi ville röntga också.Om du är orolig så skulle jag ta ut veterinär, bara för att vara säker. Eller kanske billigare (fast så får man kanske inte säga), om du råkar ha tex. Metacam hemma, ge henne en dos och se efter om pulsen blir mindre eller så.
Jag har visserligen Finadyne hemma, men jag är inte så pigg på att medicinera. Pållan har inte fång nu, men jag är orolig för att hon "varnar" att det är på gång. Ger jag medicin då så känns det som att risken för fång inte minskar, utan tvärtom att medicinen slår ut magen helt. Det är besvärligt tycker jag, man vill ju hålla magen i balans och mediciner stör ju också magen.
Jag tror att jag ska vänta lite med att vänja in på gräs och hålla koll istället. Får man fler dagar på sig att kolla värme och puls, så är det ju lättare att säga vad som är normalt och vad som är en avvikelse. Nu känns det svårt eftersom hon är avskodd ganska nyligen och mycket händer med hovarna. Men vem har sagt att det ska vara enkelt att ha häst!