fånghästarna: Hur går betet?

Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Det är bra att ni tar det långsamt men det räcker inte alltid. Vissa fånghästar tål inte färskt gräs igen utan att bli ömma i hovarna eller utveckla fång. Gräs är ett ostabilt foder för en fånghäst, värderna i gräset kan skifta under samma dag t o m.
Exakt.

jag har gjort som många andra här, vant mycket långsamt vid gräs, och fått lära mig den hårda vägen. Som jag skrev så skulle våran ponny inte klara ett till fånganfall till och då har vi inte så mycket val. Visst, han har också älskat att gå och äta gräs på sommaren, men han vet inte sitt eget bästa i det fallet. Om vi ska få ha kvar honom några år till (han börjar bli lite till åren) så får vi göra så här. Ett till anfall för honom skulle innebära slakt och det vill vi undvika så länge han mår bra i övrigt. Visst det är synd att han inte får äta gräs, men han har sällskap, fri tillgång på halm, fodras med hö och rids. Han är piggare och gladare än på länge när vi nu bestämt oss (blivit "tvingade") att skippa gräset och ger honom en mer "jämn" föda.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Fast man får ju inte glömma bort att fånghästar är otroligt känsliga för foderbyten. Det innebär ju att om man byter hage så blir det ju ett foderbyte

Fång är en hemsk och förrädisk sjukdom. Sedan tror jag det är mycket individuellt hur känsliga hästarna är. Tror även att det kan vara "många bäckar små" som gör att bägaren till slut rinner över och utlöser ett fånganfall.
Instämmer även här.
Bara för att det gick bra förra året betyder inte att det går bra i år igen.
Vi har ju minimerat foderbyten genom att ge hö hela året från samma bonde och helst samma vall.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Men det där med för mkt proteiner och fång har man ju mer eller mindre uteslutit. Eller kanske ansamlingen proteiner är en sekundär grej. Måste undersöka det där närmare.
De vet jag talat med den senaste tiden ser inte proteinet som så stor fara vad gäller fång. Självklart ska man inte ha FÖR mycket proteiner till en fånghäst, men de flesta vet som är insatta i fång och foder hävdar starkt att det är foderbytena som är största boven i dramat.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Nej proteinet har inte absolut inte med fånganfallet att göra! Utan "rektionen" blir när störningen har uppstått (pga fruktaner)
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Bra idé med fångtråd!

Enligt min veterinär har de än så läge inte haft ett enda fånganfall, låter bra!

Min 15-åring fick ett lätt fånganfall förra sommaren, efter ett par veckor på rikt bete (som alla år). Som tur var så ringde jag i tid, reagerade på hans tunga andhämtning, när veterinären var på plats kom första fångsymptomet. Han blev röntgad då och någon vecka efter och inga förändringar syntes, tack o lov. Hans mamma dog i sviterna av fång så jag är rätt orolig.

Vad jag förstår så är det otroligt viktigt att hålla ner vikten, rida så ofta som möjligt och skära ner på maten i god tid. Jag köpte en munkorg av veterinären som han tog rätt bra (faktiskt) http://www.bestfriendequine.com/grazingmuzzles.htm och som var effektiv. Han kunde efter akuttiden gå i flock med sina vänner och vara häst trots fånganfallet. Fick dock ta in honom i paddocken några timmar o ge hö för att komplettera och låta honom slippa masken.

I år funderar jag på att låta honom gå på betet med munkorgen halva dygnet och i en nerbetad, ogödslad vinterhage utan munkorg resten av tiden. Fast jag vet inte om jag vågar riktigt, kanske blir det en "natthage" i beteshage där han får vila magen och mulen o ev käka hö (beroende på hur mycket hull masken släpper igenom). Han har vant sig naturligt med gräsets ankomst i sin stora vinterhage så jag utgår från att han har vant sig rätt bra. Sedan två veckor tillbaka har han sin munkorg på dagen o är inne på natten, men from nästa helg måste de ut i beteshagarna då stallet ska vara tomt (inackorderad).

Känns svårt att hitta någon riktigt bra lösning. Vet. avrådde från att ha honom i en hårtnerbetad hage för då finns risk att han söker upp o äter örter o skit som han annars inte skulle ha ätit.

Lycka till alla, och hoppas ni slipper fång i år!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jo jag vet. Det jag klurade på var hur proteiner som samlade vätska hängde samman med fången.


/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Kan berätta hur vi gör med shettisen i vårat stall... han kan inte gå på rent bete. Först så släpper vi storhästarna på en liten betesplätt som de får beta av så mycket som möjligt. Sedan så får lillponyn börja gå där nån timma per dag och vi ökar succesivt. tillslut så går han där hela dagarna, men är inne på natten eller står i en sandhage med vindskydd. På sommaren när han gått på "bete" ett tag så utökar vi hagen lite så han får mer och mer att beta av. Han stödutfodras hela tiden med hö, eftersom han får så lite gräs.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Då är jag med på vad du menar. Kunde inte riktigt klura ut hur du menade i ditt andra inlägg och klurade på om du missförstått vet. då jag vet att protein inte är den utlösande faktorn. Men nu är jag med på hur du och din vet menar. Men då återstår frågorna varför och hur blir det en vätskeansamling just där. Måste klura lite på det.

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

*kl*

Min häst var också svullen, kommer inte ihåg hur det var innan första fånganfallet men innan det han hade i höstas så var han svullen. Från bogen ända fram till mulen! Han var så svullen att han stördes när han andades under en halv dag!!! Sedan gick det ner och ett par dagar efter fick han fång.

Undrar varför? Hmm ska verkligen kolla om han är svullen ikväll!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

En fundering angående "fångnacke"... Min nordsvensk har tidigare haft fånganfall hos tidigare ägare. Vet inte hur ofta eller i vilket sammanhang. Under sin tid hos mig har hon ibland varit hård på halsen och den känns styv. Är det "fångnacke"? Hur pass allvarligt är det? Vad ska man göra när hon är stel? Hon kan även vara stel vissa dagar övriga tider på året, men det är mest under sommaren. Hon går kvar i sin vinterhage året runt. Den är stor men innehåller inte mycket gräs. Har varit bete de senaste 40 åren utan någon som helst gödning. Hon blir stel, men än så länge har det alltid stannat där. Känner ingen ökad puls, värme i hovar eller att hon inte skulle må bra. Rör sig som vanligt.

Kanske fel ställe att fråga? Men hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Kottis skrev:
En fundering angående "fångnacke"... Min nordsvensk har tidigare haft fånganfall hos tidigare ägare. Vet inte hur ofta eller i vilket sammanhang. Under sin tid hos mig har hon ibland varit hård på halsen och den känns styv. Är det "fångnacke"? Hur pass allvarligt är det? Vad ska man göra när hon är stel? Hon kan även vara stel vissa dagar övriga tider på året, men det är mest under sommaren. Hon går kvar i sin vinterhage året runt. Den är stor men innehåller inte mycket gräs. Har varit bete de senaste 40 åren utan någon som helst gödning. Hon blir stel, men än så länge har det alltid stannat där. Känner ingen ökad puls, värme i hovar eller att hon inte skulle må bra. Rör sig som vanligt.

Kanske fel ställe att fråga? Men hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag hittade nyligen en bra länk där man på de sista sidorna kan riskvärdera sin hästs skick för risken av fång. Var fettansamlingar inte får vara bl a.

http://www.animalhealthfoundation.com/PDF Files/laminitis prevention and mgmt at risk horse.pdf
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

*knapplån*

Intressant att höra om ny forskning och att läsa om andras erfarenheter av fång, alltid lär man sig nåt!
Fång är nog den värsta sjukdom som finns.:crazy: Och har man haft fång på hästen en gång så slutar man aldrig oroa sig efter det. Jag har blivit riktigt nojig, inte bara över fånghästen, utan över de andra hästarna också. Men så är det väl, ju mer man lär sig, desto mer finns det att hålla koll på.:(

Håller på att vänja in hästarna på bete nu. De går i vinterhage där det börjar att komma gräs så att de har att plocka med. Stödfodrar med hö. Jag släpper dem i beteshagen 1-2 timmar per dag (där det är kraftigt bete) för att vänja dem långsamt.

Ett av stona (har aldrig haft fång) skoddes av för ca 1 månad sedan och går barfota nu. Efter avskoning har hon fått varmare hovar och jag tycker att hon har fått puls i kotan också till och från. När jag låter henne gå över i beteshagen nu så är jag jättenoga att kolla varje kväll hur hon känns och såklart blir jag nojig igen. Värme och puls varje kväll känns oroligt, men jag vet inte om det kommer av ökad cirkulation barfota, eller att det är en fångvarning.:confused: Efter att ha haft fång på en häst förra sommaren så är man ju väldigt försiktig. Nån som har några synpunkter runt detta? Hon är i fint hull, lite gallig i kotorna nu, men bra i magen och avföringen är som vanligt. Kan puls finnas utan att det är ett fångtecken? Eller ska man oroa sig...

Stoet som fick fång förra året är dräktig och det har varit min stora vånda. Hur fodrar man upp en häst under dräktighet som inte får överutfodras? Inte enkelt...
Hon har gått på hö och mineraler större delen av dräktigheten. Nu har hon 2 månader kvar till fölning och jag har under de senaste månaderna börjat att ge henne kraftfoder, lite i taget så att magen håller sig i balans. Under hela året har hon ätit Probimin, dyrt men effektivt tycker jag. Det kommer hon att fortsätta att äta hela tiden.
När hon fölat ska hon få gå i en avbetad hage med fölet. Jag hoppas att det ska gå bra när fölet diar, har hört att fångrisken är betydligt mindre då. Men det blir en försiktig övervänjning ändå.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Min kompis shettis fick fång för första gången igår. Det som jag tänkte på kan vara orsaken är att vi ett par nätter haft RIKTIGT kallt, så det varit is på bilrutorna. Detta borde stressa gräset rejält och skapa höga fruktanvärden?

Båda ponnyn och en stor häst hade "svullnat" senaste dagarna, och så kom ponnyns fångsymptom igår.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Hon gav förklaringen men jag hängde inte riktigt med... Därför att för mig var det ointressant, det viktiga vara att veta om fenomenet som ytterligare en varningssignal.
Däremot är jag tveksam till om man hinner "stoppa" förloppet när det redan gått så långt. Men trotsallt så är det ju så att ju tidigare man sätter in medicin (och tar bort det som utlöste anfallet) desto bättre prognos. Så det kan ju ha sin funktion ändå.

Men klura du lite på det och kom tillbaka och upplys oss när du klurat ut svaret! :idea:
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Kottis skrev:
En fundering angående "fångnacke"... Min nordsvensk har tidigare haft fånganfall hos tidigare ägare. Vet inte hur ofta eller i vilket sammanhang. Under sin tid hos mig har hon ibland varit hård på halsen och den känns styv. Är det "fångnacke"? Hur pass allvarligt är det? Vad ska man göra när hon är stel? Hon kan även vara stel vissa dagar övriga tider på året, men det är mest under sommaren. Hon går kvar i sin vinterhage året runt. Den är stor men innehåller inte mycket gräs. Har varit bete de senaste 40 åren utan någon som helst gödning. Hon blir stel, men än så länge har det alltid stannat där. Känner ingen ökad puls, värme i hovar eller att hon inte skulle må bra. Rör sig som vanligt.

Kanske fel ställe att fråga? Men hoppas att någon kan hjälpa mig.

Alltid svårt att svara på när man inte ser hästen. Men om hon aldrig blir sjuk och inte visar några andra symptom så får du väl helt enkelt bara fortsätta och ge akt på det.

Jag har haft stel nacke under en veckas tid på min valack en gång också. Mitt i vintern. Inget gräs. Samma foderstat som tidigare. Men det hände inget mer. Har fortfarande ingen förklaring till det.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jag skulle nog tro att det har med barfotagången. Det där med varma hovar alltså. Hur kraftig är pulsen och hur rör hon sig? Ett tips kan vara att ringa till Strömsholm och be att få prata med hovsl. Micke. han har varit ett stort stöd genom min hästs fång, svarar på frågor från orolig matte och lugnar med sina kunskaper :D
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

95johsv skrev:
*kl*

Min häst var också svullen, kommer inte ihåg hur det var innan första fånganfallet men innan det han hade i höstas så var han svullen. Från bogen ända fram till mulen! Han var så svullen att han stördes när han andades under en halv dag!!! Sedan gick det ner och ett par dagar efter fick han fång.

Undrar varför? Hmm ska verkligen kolla om han är svullen ikväll!


Oj! Så svullen??!! Det visste jag inte att de kunde bli... Det låter ju enormt mkt.
På den vet. jag pratade med lät det bara som att de kunde bli lite runda över bogen samt i nacken och se lite allmänt uppblåsta och pluffsiga ut.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Nu har inte min ponny haft fång, men som minishettis så är han ju ständigt i riskzonen. Jag har inte bestämt mig fullt ut om hur jag ska göra med betet, ska prata med stallägaren idag. Men han ska motioneras under betestiden iallafall, minst 5 dagar i veckan. Om han ska gå i en grushage med lite gräs eller om han ska gå på bete med gräsreducerare vet jag inte.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

_Runaway_ skrev:
Jag skulle nog tro att det har med barfotagången. Det där med varma hovar alltså. Hur kraftig är pulsen och hur rör hon sig?
Jag hoppas också att de varma hovarna har med barfotagången att göra, pulsen är jag mer osäker på. Hon har svag puls, inte så distinkt som en häst med ett rejält fånganfall tycker jag. Men iallafall så att jag undrar om det är en "fångvarning". Min 2-åring är också oskodd, har ljumna hovar men jag har aldrig känt nån puls på henne. Jag kanske är onödigt orolig, men får jag fång på en häst till så tror jag att jag blir tokig.:crazy:
Det är svårt att se hur hon rör sig, det ser ok ut i hagen och hon rör sig villigt, men hon ömmar på grus. Då går hon ju försiktigare och vad som är ömhet av barfota och vad som är ev fångsymtom...jaa du!:cool:
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Hm.. Svårt sånt här :crazy: Min gick barfota i vintras när han fått sin fång och var konvalkescent. Han har alltid haft varma hovar, han bara är sån. Och det gör ju att jag nästan helt måste blunda för det. Annars har min fång varje dag ;) :crazy: Om du är orolig så skulle jag ta ut veterinär, bara för att vara säker. Eller kanske billigare (fast så får man kanske inte säga), om du råkar ha tex. Metacam hemma, ge henne en dos och se efter om pulsen blir mindre eller så. I så fall är det kanske ett litet fånganfall. Men det är så svårt att veta, och att säga vad andra ska göra..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp