fånghästarna: Hur går betet?

Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Lånar knapp

Hittade en intressant artikel i senaste Ridsport. Är ifrån den årliga engelska hästveterinärkongressen.

Riskerna för fång är kopplade till en sockerart i gräset som kallas fruktan och kan bidra med kolhydratöverskott och därmed fånganfall. Hur mycket fruktan som finns i gräset i samma beteshage kan variera inte bara med årstiden utan också över dygnet.
En studie visar att i samma hage kan en häst som betar mellan 9 och 15 under soligt väder i maj få i sig två kilo fruktan den dagen, men bara 500 gram från samma mängd betat gräs om den går i samma hage kl 15-21 samma dag.
I juli med kyligt väder får samma häst i samma hage i sig mindre fruktan om han betar dagtid (575gram kl 9-15 mot 900 gram kl 45-21).
Fruktaninnehållet varierar också med olika gräsarter, med mindre i tex. timotej än i rajgräs, vilket alltså bör noteras.
Den allmäna rekommendationen är enligt denna forskning att det är mindre risk för en häst med fångtendens, om den alls får gå på gräs, att vara ute nattetid; mycket sent på kvällen eller (till) mycket tidigt på morgonen.
Som traditionen på en del håll redan säger är det bättre med väl avbetat bete, och att undvika senvåren (då tillväxten och fruktanhalten är kraftig). Mindre bekant är att kyligt väder, med tex. frost i kombination med sol, kan vara en riskfaktor pga. att det ger en ansamling av fruktan i gräset.

Så egentligen borde man, om man har fånghäst på bete, låta den gå i skogshagen och äta hö på dagen, och beta på natten. Vad jag fick ut av artikeln, kanske missförstod. Har läst den flera gånger men det är lite krångliga meningar att ta in.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Kunde de inte ha skrivit vad en HET Julidag innebär.
Under heta dagar står mina inne på dagarna o är ute på nätterna, för att slippa insektseländet.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Jo jag tyckte också det. Nu i maj förstår man ju att fruktanhalten är hög när gräset växer upp och är sprött och så. Men hur mycket varierar det under ett dygn i juli?
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Som traditionen på en del håll redan säger är det bättre med väl avbetat bete...

Fast det här stämmer ju inte riktigt. Det väl avbetade gräset är ju mer stressat dvs innehåller mer fruktan. Därför skulle jag föredra ett övervuxet gräs. Dessutom i en väl avbetad hage är det svårt att se det späda gräset som kommer upp (högt fruktaninnehåll).

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Saigon skrev:
En liten allmän varning bara när det gäller just tillvänjning vid gräs. Även om man vant in en fånghäst mkt långsamt på gräs och sedan succesivt ökat på mängden så att de klarar det gräset som finns i hagen så är det ändå mkt stor risk för återfall. Och den risken ökar dramatiskt när det blir väderomslag. Tex regn efter en tex en veckas solsken eller sol efter en veckas regn. Då spelar det ingen roll öht hur mkt man vant in dem innan för fruktanvärdena blir då så enormt höga att i princip alla f.d fånghästar reagerar (man ska ha väldig tur om inte). Ibland räcker det med regn efter bara ett par dagars solsken o vice versa.

Precis därför jag föredrar kontrollerad betning. Dvs jag väljer när och hur länge min pålla får beta resten går hon i hage med inget/lite gräs och äter hö. Om det då varit väderomslag så backar jag eller skippar betningen helt ett tag. Mkt pysslande fram och tillbaka. :)

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Vad är det för svulland du pratar om? Menar du fettansamlingar? Eller vätska?

/Maria
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

krambanan skrev:
Fast det här stämmer ju inte riktigt. Det väl avbetade gräset är ju mer stressat dvs innehåller mer fruktan. Därför skulle jag föredra ett övervuxet gräs. Dessutom i en väl avbetad hage är det svårt att se det späda gräset som kommer upp (högt fruktaninnehåll).

/Maria

Även jag brukar predika för överväxet gräs. :bow:
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Min ponny har gått kvar i stora vinterhagen och ätit de som kommit eftersom. Förra veckan började de se allt för grönt ut så då fick hon gå över till lilla hagen bredvid som är riktigt nedbetad.
Hon fick fång förra året vid midsommar efter att ha betat grönt sen April och gått ute sen Maj, så hon hade långsamt vant sig. Dessutom så säppte jag henne på ett gammalt magert övervuxet ängsbete i Juni och då fick hon fång..
Jag blir inte klok på fång, efter allt man läser. Har läst att fånghästar ej ska vara ute på natten då är sockerhalten högre, ej ute mitt på dagen när solen skiner....
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Flera skriver att man ska kolla avföringens lukt och konsistens men då undrar jag på vilket sätt skiljer sig en fånghästs avförings lukt och konsistens från normal avföring?
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

En häst får Fång för att den bl. a får rubbningar i tarmfloran.
När det händer så kan avf. lukte KO istället för häst och bollarna är lösare än vanligt.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

man ska släppa fånghästar där det är långt gräs om det är möjligt. i kort ny kommet gräs är näringen väldigt koncentrerad.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

krambanan skrev:
Vad är det för svulland du pratar om? Menar du fettansamlingar? Eller vätska?

/Maria

Nja, fett i nacken på hästar är ju oftast olämpligt ur fångsynpunkt (brukar ju kallas fångnacke) men det var inte det jag menade. Utan jag fick faktiskt lära mig det här häromdagen av en vet. vilket jag inte kände till tidigare. Men mga hästar blir lite svullna framme vid vid bogen alt nacken precis innan ett fånganfall (kommer inte ihåg exakt varför men det var ansamling pga proteinöverskott). Och faktum är att mitt sto var det (men då visste jag inte varför) samt att dagen innan hennes återfall så reagerade jag på att hon såg svullen ut över bogen. Trodde först att hon fått en spark.
Långt senare så tog jag upp det med vet. och fick då reda på att det hade samband med fånganfallet!
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Tabasco skrev:
Flera skriver att man ska kolla avföringens lukt och konsistens men då undrar jag på vilket sätt skiljer sig en fånghästs avförings lukt och konsistens från normal avföring?

Utöver det axel nämnde så kan de även ändra färg (de flestas blir mörkare)
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

carinah skrev:
Min ponny har gått kvar i stora vinterhagen och ätit de som kommit eftersom. Förra veckan började de se allt för grönt ut så då fick hon gå över till lilla hagen bredvid som är riktigt nedbetad.
Hon fick fång förra året vid midsommar efter att ha betat grönt sen April och gått ute sen Maj, så hon hade långsamt vant sig. Dessutom så säppte jag henne på ett gammalt magert övervuxet ängsbete i Juni och då fick hon fång..
Jag blir inte klok på fång, efter allt man läser. Har läst att fånghästar ej ska vara ute på natten då är sockerhalten högre, ej ute mitt på dagen när solen skiner....

Det låter nästan precis som förloppet för min nu avlivade häst. Gjorde likadant som du förra året. Hon fick beta i april och maj, och allt gick bra. Släppte henne i en gammal ogödslad skogshage i juni. Där fick hon fång av det gamla övervuxna gräset. Håller tummarna för mina nuvarande hästar inte är känsliga, för jag blir inte heller klok på hur man förhindrar att hästar får fång...:confused:
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

bettysmatte skrev:
Det låter nästan precis som förloppet för min nu avlivade häst. Gjorde likadant som du förra året. Hon fick beta i april och maj, och allt gick bra. Släppte henne i en gammal ogödslad skogshage i juni. Där fick hon fång av det gamla övervuxna gräset. Håller tummarna för mina nuvarande hästar inte är känsliga, för jag blir inte heller klok på hur man förhindrar att hästar får fång...:confused:

Fast man får ju inte glömma bort att fånghästar är otroligt känsliga för foderbyten. Det innebär ju att om man byter hage så blir det ju ett foderbyte :crazy:

Fång är en hemsk och förrädisk sjukdom. Sedan tror jag det är mycket individuellt hur känsliga hästarna är. Tror även att det kan vara "många bäckar små" som gör att bägaren till slut rinner över och utlöser ett fånganfall.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

För att undvika fång:

*Det absolut bästa är framförallt att se till att de aldrig blir feta/runda. Fett är en otroligt stor bov i det hela! Ju mer fett desto större risk.

*Alltid vänja in hästarna succesivt på gräs. Oavsett om de tidigare visat känslighet eller inte (gäller alla). Aldrig gå direkt från vinterhage (utan gräs) till sommarhage.
Bara ett par minuters tuggande per dag i början på våren som succesivt utökas. Räkna med minst 3 veckors övergång innan släpp görs.

*Alltid vara väldigt noggrann med långsamma foderbyten.

*Alltid släppa på magert/måttligt bete och hellre stödutfodra med hö än att släppa på kraftigt bete (oavsett häst)

*Aldrig ge ensilage/hösilage till hästar som inte arbetas och vara försiktig med alltför höga värden till hästar som bara arbetas lätt (återkopplat till risken för fetma)


*Ha uträknad foderstat grundad på grovfoder-analys. Undvika att ge tillskott som lucern etc om man inte har uträknat att det faktiskt behövs.

*Vara allmänt försiktig med att störa mag/tarmfloran. Undvika störningar av alla dess slag i största möjliga mån (mediciner, tillskott, foderbyten, avmaskning etc) Vara uppmärksam på om störning uppkommit -isf snabbt försöka åtgärda störningen.

Har man detta i bakhuvudet så har man minskat risken för fång rejält.
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Halm är bra att ge fånghästar då det håller magen i gång och dom vill ju äta ofta, min häst äter 2kg halm dygn och2,5 kg hö små portiner men ofta har funkat bra i 2 år för oss
 
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

Saigon skrev:
Nja, fett i nacken på hästar är ju oftast olämpligt ur fångsynpunkt (brukar ju kallas fångnacke) men det var inte det jag menade. Utan jag fick faktiskt lära mig det här häromdagen av en vet. vilket jag inte kände till tidigare. Men mga hästar blir lite svullna framme vid vid bogen alt nacken precis innan ett fånganfall (kommer inte ihåg exakt varför men det var ansamling pga proteinöverskott). Och faktum är att mitt sto var det (men då visste jag inte varför) samt att dagen innan hennes återfall så reagerade jag på att hon såg svullen ut över bogen. Trodde först att hon fått en spark.
Långt senare så tog jag upp det med vet. och fick då reda på att det hade samband med fånganfallet!

Intressant!

Men det där med för mkt proteiner och fång har man ju mer eller mindre uteslutit. Eller kanske ansamlingen proteiner är en sekundär grej. Måste undersöka det där närmare.

/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: fånghästarna: Hur går betet?

cassina skrev:
Fast man får ju inte glömma bort att fånghästar är otroligt känsliga för foderbyten. Det innebär ju att om man byter hage så blir det ju ett foderbyte :crazy:

Precis. Bytet av hage gav anfallet inte det övervuxna gräset. Har hänt mig också. Allt gick bra tills hon blev uppsläppt i skogshagen som har helt andra växter/grässorter. Pang så hade hon fånganfall.

Vänj in hästen i den hage och tid på dygnet den sen ska beta där. Vid ny hage får man göra en ny invänjning.

/Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp