Fånghäst i gräshage..

Sv: Fånghäst i gräshage..

KL

Till alla utom LIA (wars häst tydligen kommer från mars och drabbas aw fång på ett sätt som ingen annan häst gör): Det är mycket wiktigt att hästen tas från betet och stallas in på ett fast och mjukt underlag om den wisar tecken på fång. Ett alternatiw till stall är förstås liten sjukhage med djup sand eller liknande. Kontakt omedelbart weterinär! Beroende på anfallets allwarlighetsgrad bedöms sedan den fortsatta behandlingen.

I artikeln som LIA hänwisar till står det tydligt att hästen ska stå stilla på ett fast och mjukt underlag. Hur man löser detta är upp till war och en, för mig förefaller det swårt utan uppstallning eller liten sjukhage. OW har aldrig rekommenderat att fånghästen i det akuta skedet (=det subkliniska som LIA awser) ska gå med en flock hästar i en hage. Detta är direkt olämpligt, äwen om det mycket wäl kan hända att en häst med mkt lindrig fång faktiskt blir frisk TROTS detta.

Ber om lov att få komma in med en fråga då jag känner att denna tråd ändå var aktuell för mig...

Min häst har haft lite smygande symtom på fång, stelhet på morgonen och något förhöjd temp (med 0,3 grader). Ingen markering på något ben, inga varma hovar, utan bara stapplig efter natten inne. Jag kontaktade ändå vet och han sa att vi provar att sätta in fenadyne.

Morgonen efter var min pålle symtomfri. Jag antar att detta är någon typ av lindrigt fånganfall? Eller fång som inte brutit ut ännu?

Jag sitter nu och väntar på att vet ska ringa upp igen och kommer att fråga honom, men tänkte kolla med er så länge -

När kan man börja vänja hästen vid att gå ute igen? och hur gör man? Han var varit symtomfri i två dagar nu, stått inne i två och en halv.

När jag släpper ut honom - ska jag börja i liten rasthage? med eller utan gräs? några timmar bara? Har inte möjlighet till nån spånad hage - har en relativt mjuk ridvolt som ligger i hagen och ett avtängslat skogsparti med mycket jordig mark blandad med gräspartier.

Hur skulle ni vana göra - detta är första gången jag har en "fånghäst"

Låt honom vara på ridvolten, om den är mjuk är det ju bra.
Sen får du fråga vet vad han/hon anser. Vänta med gräset.
Hej från Hambo

Oki.

inga fler? Hur snabbt och hur mycket kan man släppa hästen på bete efter lindriga fångsymtom? (läs mitt inlägg ovan)

Vill gärna höra era åsikter då det är nytt för mig att vara med "fånghäst"?

Har försökt---

problemet med fångtrådarna är att de blir såååå långa - 53 sidor tar ju en evighet att ta sig igenom och det är bara ena tråden. :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 161
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka