Fånghäst i gräshage..

Sv: Fånghäst i gräshage..

Låt hästen stå still på bra underlag
Bra att hästen står på ett mjukt underlag där det inte gör så ont.

Frågar du Ove vad det betyder så kommer du få svaret boxvila.

Senast ändrad:

Mycket möjligt, för det är ju vad men slentrianmässigt säger.
Det är däremot inte vad han säger i intervjun! Han verkar tvärtom flexibel.

LIA

Låt hästen stå still på bra underlag

Inget om strikt boxvila. Dom instruktioner du fick angående din häst, var just för den. Alla hästar är inte likadana, vilket jag försökt framhålla om och om igen. Min fångis har "sin typ" av fångproblem och hon hanteras utifrån det.

Nej, man kan förstås också binda fast hästen i ett träd, förutsatt att markförhållandena är bra fär.

Din häst lär ha precis samma fång som alla andra hästar som har fång. Det är inte en indiwiduell sjukdom, den har samma patogenes oawsett wems hästen är. Däremot finns det olika allwarlighetsgrader. Fungerar det för din häst att gå i hagen med ömma howar så fortsätter du förstås att hantera problemet så. Men jag tycker inte att det är lämpligt att du på ett forum råder andra fånghästägare att göra som du eftersom det tywärr kan få förödande konsekwenser.

Och så var argumenten slut :angel:

Det är kanske bättre om du ser igenom hur du sköter din häst istället för att säga att jag "förvränger" saker.
Vilket jag inte gör, jag svarar på det du skriver utifrån mina åsikter och erfarenheter.

Det jag skriver handlar om HÄSTENS bästa, det du skriver handlar uppenbarligen om din bekvämlighet(?).
Dyrt med veterinär och jobbigt med boxvila..

Men jag tycker inte att det är lämpligt att du på ett forum råder andra fånghästägare att göra som du eftersom det tywärr kan få förödande konsekwenser.
Ta och läs mitt första (# 7) inlägg igen! Var kan du se att jag råder andra fånghästägare till något?

Vad jag gjorde var att berätta att jag faktiskt har en annan erfarenhet än de som övriga hade skrivit om. Varken mer eller mindre!

LIA

Ta och läs mitt första (# 7) inlägg igen! Var kan du se att jag råder andra fånghästägare till något?

Vad jag gjorde var att berätta att jag faktiskt har en annan erfarenhet än de som övriga hade skrivit om. Varken mer eller mindre!

LIA

Men du har väl skrivit och läst här tillräckligt länge för att inse att inte alla lusläser alla inlägg. Här är ett av dina andra inlägg i denna tråd.

Bevisligen kan man påverka förkoppet även utan boxvila! Bevisligen går fånget tillbaka med minskat foderintag. OBS att jag fortfarande här talar om min häst och inledningsstadiet!

Boxvila är f ö en standardordination vet brukar ta till i tid och framför allt otid oavsett omständigheter. Ofta med för hästen negativ inverkan.

Jag tycker inte alls att det framgår av texten att detta bara gäller din egen häst. Jag tycker att du tråden igenom har varit mkt bestämd med detta att boxvila inte alls är nödvändigt över huvudtaget. Det är det flera har reagerat på.

Men du har väl skrivit och läst här tillräckligt länge för att inse att inte alla lusläser alla inlägg. Här är ett av dina andra inlägg i denna tråd.

Jag tycker inte alls att det framgår av texten att detta bara gäller din egen häst. Jag tycker att du tråden igenom har varit mkt bestämd med detta att boxvila inte alls är nödvändigt över huvudtaget. Det är det flera har reagerat på.

Håller helt med.

LIA - om det inte var din avsikt att illustrera/föreslå till TS att det går lika bra att ha hästen kvar ute i hagen, så har du uttryckt dig minst sagt märkligt tråden igenom. Det går inte att tolka det på annat sätt än att du skriver i tråden för att visa att box/borttag från gräset inte alls är nödvändigt.

Jag har inte tagit in hästen, utom första gången hon fick fång, utan satt på munkorgen. Det har fungerat utmärkt, men förutsätter att man är tidigt ute i "fångutvecklingen".
Fångtecknen har börjat gå tillbaka ganska snart och efter 2-3 dagar har dom upphört helt.
Vill med det här inlägget visa att det inte alltid är tvunget med en massa specialbehandling eller dito hagar/boxar. En enkel minskning av gräsätandet genom påsatt munkorg kan kanske räcka.
kan kanske räcka LIA

Observera att jag talar om inledningsstadiet där dom första tecknen visar sig. På vad sätt skulle div hokus pokus med bäddar och underlag hjälpa mot det fånget?

Upplysningsvis så "går inte hästen omkring" i onödan på sina fånghovar eftersom det ömmar att göra det. Om sedan hästen står stilla (fastbunden?) i en box eller tar enstaka steg ute i en hage tror jag faktiskt inte har någon avgörande betydelse.

Bevisligen kan man påverka förkoppet även utan boxvila! Bevisligen går fånget tillbaka med minskat foderintag. OBS att jag fortfarande här talar om min häst och inledningsstadiet!

Boxvila är f ö en standardordination vet brukar ta till i tid och framför allt otid oavsett omständigheter. Ofta med för hästen negativ inverkan.

Det sista citatet om boxvila är rena rappakaljan för övrigt. Du kan knappast ha varit i kontakt med veterinärer de senaste årtiondena i ngn större bemärkelse om du anser att detta påstående är sant. Modern veterinärvård är högst medveten om att boxvila inte är optimalt för hästen ofta om det inte är absolut nödvändigt för dess fysiska tillfrisknande. Oftast ordinerar man hellre sjukhage om det inte finns ngn annan utväg, före boxvila, just för att hästen ska få en så human konvalcens som möjligt, som ändå kan erbjuda LITE mer "naturlig" stimuli om det alls är möjligt.

jag blir förvånad över din egen självställda "diagnos" om huruvida hästen har ont i sina hovar eller ej, i det "utgångsskede" du beskriver. Hur ställer du den diagnosen?

Mycket möjligt, för det är ju vad men slentrianmässigt säger.
Det är däremot inte vad han säger i intervjun! Han verkar tvärtom flexibel.

LIA

Och jag har haft fånghäst behandlad hos O.W, och på just punkten med boxvila var han INTE flexibel alls.

Stoet var ohalt i alla gångarter på mjukare underlag, gräs och mjukare. Hon markerade en aning i trav på hårt underlag (asfalt) dock.

Hon HATADE boxvila, var MYCKET lugn i hagen. Dels var det en gammal tant, dels så levde hon enligt devisen 'varför springa när man kan äta?'. Hon hade stått 6 veckor på box, och jag ville släppa ut henne i liten hage (typ 20 * 20 meter). De var njet och nix, STRIKT boxvila tills helt oöm.

Däremot är OW suverän på fång, mycket 'flexibel' med att klura ut rätt form av beslag för individen osv. Men var iaf då inte ett dugg flexibel ang att fånghästar ska ha strikt boxvila tills de är symptomfria och medicinlösa. Teoretiskt kan han ju ha ändrat sig radikalt på den punkten, men jag tvivlar. Han brukar ligga i framkant vad det gäller fång, forskning och studier och har så gjort i många år, och räknas ju som ledande/en av de ledande på fång i Sverige, så att han skulle - mot all sammantagen forskning - ha börjat bli 'flexibel' på den punkten känns tveksamt.

Däremot kan jag mycket väl 'se' honom säga att 'funkar det för dig så visst fortsätt så', men aldrig REKOMMENDERA att en fånghäst -oavsett stadie - inte boxas tills symptomfrihet inträder.

Men du har väl skrivit och läst här tillräckligt länge för att inse att inte alla lusläser alla inlägg.
Här talar vi om att se vad som står i ett inlägg, det första jag skrev!! Jag vet att många endast ser det dom vill se i inläggen. Inte minst sker detta i den här tråden. Tycker du att det är så man ska göra i en diskussion???
I så fall tackar jag för mig. Jag klarar nämligen inte av att "diskutera" på dom premisserna.

Citat:

Uppenbarligen tillhör du dom som inte klarar att läsa innantill? Att jag talat om min häst har jag understrukit tidigare, redan i mitt första inlägg. Vad begär du? Att jag ska upprepa detta i vartenda ett av mina inlägg?

Jag har inte alls påstått att boxvila inte är nödvändigt överhuvudtaget. Anser du det så lägger du själv in egna meningar i det jag skrivit. Varför du gör det kan man ju fundera över.

Så vad anser du att jag ska göra för att det ska stå klart för alla att jag uttalar mig om mina erfarenheter med just min häst och bara om min häst???

LIA

LIA - om det inte var din avsikt att illustrera/föreslå till TS att det går lika bra att ha hästen kvar ute i hagen, så har du uttryckt dig minst sagt märkligt tråden igenom. Det går inte att tolka det på annat sätt än att du skriver i tråden för att visa att box/borttag från gräset inte alls är nödvändigt.
Du behöver inte tolka något alls. Allt du behöver göra är att läsa mitt första inlägg innantill!!

Att, som du gör, trava en massa citat på varandra blir missvisande (antagligen vad du ville åstadkomma?), eftersom dom besvarade inläggen saknas och allt därmed rycks ur sitt sammanhang.

Men låt mig klargöra en gång för alla?
Jag ville med mitt första inlägg visa att det kan finnas fler sätt att hantera fång. I fallet med min häst behövs ingen boxvila eller smärtlindring (i samråd med vet), eftersom jag redan på ett tidigt stadium ser vad som är på gång, sätter på munkorgen och fånget därefter snart klingar av. Jag understryker än en gång att jag endast uttalar mig om just min häst och den grad av påverkan hon har/hinner få. Varje hästägare ska givetvis hantera sin hästs fång utifrån sin egen situation och förutsättningar.
Kan du fortsätta att missuppfatta?

Det jag skrev om veterinärers ordinerande av "boxvila" är inte alls någon rappakalja. Har även varit uppe här tidigare. Du saknar kanske själv heltäckande information om vad Sveriges veterinärer ordinerar?

LIA

Du tar upp din häst som exempel, jag tar upp min. Två exempel på att fång drabbar hästar på olika sätt och olika hårt. Varför ska då inte behandlingen anpassas?

Vad O W skulle säga i viss situation kan vi omöjligt veta. Jag utgår endast från det han sa i reportaget.

LIA

Du utgår från ett reportage, jag utgår från IRL-kontakt med O.W. Vi har diskuterat fång i många timmar sammanlagt, dock inte de senate åren.

Dessutom så det reportage du hänvisar till säger exakt det jag säger - stillastående på fast, mjukt underlag.

Men låt mig klargöra en gång för alla?
Jag ville med mitt första inlägg visa att det kan finnas fler sätt att hantera fång. I fallet med min häst behövs ingen boxvila eller smärtlindring (i samråd med vet), eftersom jag redan på ett tidigt stadium ser vad som är på gång, sätter på munkorgen och fånget därefter snart klingar av. Jag understryker än en gång att jag endast uttalar mig om just min häst och den grad av påverkan hon har/hinner få. Varje hästägare ska givetvis hantera sin hästs fång utifrån sin egen situation och förutsättningar.
Kan du fortsätta att missuppfatta?

Det jag skrev om veterinärers ordinerande av "boxvila" är inte alls någon rappakalja. Har även varit uppe här tidigare. Du saknar kanske själv heltäckande information om vad Sveriges veterinärer ordinerar?

LIA

Och jag vill påstå att nej, det finns generellt inte flera sätt att hantera fång som innebär att hästen ska gå kvar ute i sin gräshage. Du agerar på undantagsbasis och inget annat, och det är det jag vill få fram!

ang. boxvila skiter jag i om det varit uppe på forumet tidigare, det säger mig ingenting. Jag går på min egen och andras erfarenhet av det hela.

Så vad anser du att jag ska göra för att det ska stå klart för alla att jag uttalar mig om mina erfarenheter med just min häst och bara om min häst???

LIA

Jag tycker inte att du behöver göra mer. Jag tror att alla har fattat att din häst har klarat sig (i alla fall än så länge) på det sätt som du har hanterat situationen. Men eftersom de allra flesta veterinärer som är insatta i fång (alla landets veterinärer är tyvärr inte det) hävdar att boxvila är viktigt så är det inte så viktigt att veta att en häst har klarat sig utan denna vila.

Det är min uppfattning. Om du är trött på diskussionen så förstår jag inte varför du envisas med att fortsätta den.

Att svara på inlägg och att bemöta oriktigheter och påhittade uppgifter, det är alltså enligt dig att vara envis? Tack för den du...

LIA

Uppenbarligen finns det fler sätt, men inte i din tankevärld.
Skita i att flera har erfarenhet som strider mot din uppfattning är ju bekvämt, men inte speciellt konstruktivt.

Sån tur att inte alla är som du, för då hade vi fortfarande gått på en platt jord och varit rädda att segla över kanten.

LIA

Det står alltså inget om "strikt boxvila", vilket var vad jag hänvisade till.
Eftersom jag aldrig träffat personen ifråga, så har jag bara reportaget att utgå från. Där stod förresten en del annat intressant, för den som läser hela.

Kanhända har även O W:s kunskaper ökat med erfarenheter under åren sedan du träffade honom?

Hursomhelst, så lägger jag ner i den här tråden nu. Allt är sagt flera gånger om, och dom otrevliga inläggen klarar jag mig utan. Menar inte dina!

LIA

Att svara på inlägg och att bemöta oriktigheter och påhittade uppgifter, det är alltså enligt dig att vara envis? Tack för den du...

LIA

Nu tror jag att du läser mig som det passar dig. Det var inte så jag menade. Det du envisas med är att din häst inte har behövt boxvila. Jag tror fortfarande inte att någon har ifrågasatt just det utan endast det att man sedan lätt får intrycket av dina inlägg att boxvila inte är nödvändigt.

Uppenbarligen finns det fler sätt, men inte i din tankevärld.
Skita i att flera har erfarenhet som strider mot din uppfattning är ju bekvämt, men inte speciellt konstruktivt.

Sån tur att inte alla är som du, för då hade vi fortfarande gått på en platt jord och varit rädda att segla över kanten.

LIA

Du är rätt ensam om att hävda att det är en bra ordination på fång att låta hästen gå kvar ute i sin hage, och att den inte har ont för det är ju "bara" känning och betyder därmed inte att det är fång. Så det handlar knappast om att det bara finns MITT sätt, snarare att du hävdar att DITT undantags sätt, är en bra metod : )

Mina uppfattningar är baserade på 99% av veterinärernas ordination på fång. så helt ensam seglar jag knappast.

Håller med Forest Autumn: du har haft en väldans tur att din häst klarat sig hittills. Det har inget att göra med att den ordinerats särskilt smarta tilltag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 161
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka