Sv: Fånghäst i gräshage..
Mycket möjligt, för det är ju vad men slentrianmässigt säger.
Det är däremot inte vad han säger i intervjun! Han verkar tvärtom flexibel.
LIA
Och jag har haft fånghäst behandlad hos O.W, och på just punkten med boxvila var han INTE flexibel alls.
Stoet var ohalt i alla gångarter på mjukare underlag, gräs och mjukare. Hon markerade en aning i trav på hårt underlag (asfalt) dock.
Hon HATADE boxvila, var MYCKET lugn i hagen. Dels var det en gammal tant, dels så levde hon enligt devisen 'varför springa när man kan äta?'. Hon hade stått 6 veckor på box, och jag ville släppa ut henne i liten hage (typ 20 * 20 meter). De var njet och nix, STRIKT boxvila tills helt oöm.
Däremot är OW suverän på fång, mycket 'flexibel' med att klura ut rätt form av beslag för individen osv. Men var iaf då inte ett dugg flexibel ang att fånghästar ska ha strikt boxvila tills de är symptomfria och medicinlösa. Teoretiskt kan han ju ha ändrat sig radikalt på den punkten, men jag tvivlar. Han brukar ligga i framkant vad det gäller fång, forskning och studier och har så gjort i många år, och räknas ju som ledande/en av de ledande på fång i Sverige, så att han skulle - mot all sammantagen forskning - ha börjat bli 'flexibel' på den punkten känns tveksamt.
Däremot kan jag mycket väl 'se' honom säga att 'funkar det för dig så visst fortsätt så', men aldrig REKOMMENDERA att en fånghäst -oavsett stadie - inte boxas tills symptomfrihet inträder.