Har du testat stripbeta/göra korridorer ?Nej jag hade ju mer än gärna haft en skogshage och fattar grejen med det på alla möjliga sätt, både vinter och sommar. Men det är en bristvara generellt där jag bor. Och det når någonstans gränsen också för mina uppoffringar, kommer det till valet att sälja min gård och tvingas flytta för att klara av att ha häst utan fång - då måste jag nog hålla fast vid gården och släppa hästarna. Eller behålla en och stalla upp hos någon annan, men det skulle också kännas som en tung inskränkning i hästägandet när man alltid har rått sig själv och har stall, hagar och ridbana hemma.
Men jag får börja med att försöka få plöjt upp klövervallen och så in den till ny vall för höskörd, och sedan hoppas att de andra hagarna kan balansera på rätt sida av den mycket svåra gränsen mellan för mycket nerbetat/skadligt ogräs och för kraftig vall.
Begränsa mängden dom kommer åt, och i vilken växtfas gräset är när dom äter, är en metod som kan funka.
10kg med 50g socker är lika mycket socker som 5kg med 100g socker. För en del hästar så kan det räcka att det totala intaget minskar. En mycket känslig häst kan däremot "reagera på varje tugga".
Min shettis har aldrig haft fång, men är en sällskapsshettis så jag försöker hålla han på lågsocker. Han får beta begränsad yta (jag snabbstolpar inne i stora beteshagen), jag flyttar rutan så han äter mest "mediumlångt", och bara på mulna dagar och natt/tidig morgon.