Sv: Fånghäst i gräshage..
*delvis KL*
Det där inledningsskedet är himla svårt för en veterinär med upptäcka.
Kallblodsstoet, henne hade jag missat om jag INTE förlorat en ponny året innan i fång, som började precis lika smyyygande och med pyttesmå tecken. Helt ärligt så det som fick mig att känna att 'nåt är fel' var stoets blick/ögon.
Hursom, tecknen som beskrevs (liiiiite tassig fram på grus, inget ens i galopp på gräs, lite varm, lite förstärkt puls) på stoet, jag ringde vet som kom ut. Och tyckte 'inte fång, ingen fara, nog bara en slump'. Jag var envis och ville prompt ha butta/finadyne, vet var lika bestämd att det INTE var fång. Tills jag sa 'minns du ponnyn.. det är ett år sen på dagen idag som hans först symptom'. Det var nämligen vet som varit ut på ponnyn.
Jag fick min butta, dessvärre blev det ju ändå ett fullskaligt fånganfall. Men det där visar hur himla små, små tecknen kan vara alldeles i början.
Nämnda ponnys ENDA första tecken var att han började vila mer på betet, och inte självmant gick lös ur boxen på morgonen. Han gick villigt när man ledde dock. Vet togs ut, hittade ingenting. Ingen rörelsestörning alls, svala hovar, ingen puls. Antogs vara ålderdomsbekvämlighet (han var 28)
Sen en dag vägrade han gå ut när man tog i grimman med. Vet ut igen, ponnyn uppmanades gå ut med lite övertalning. Ingen rörelsestörning, ingen värme, ingen puls. INGA tecken alls.
Där satte man dock in behandling för fång, helt enkelt för säkerhets skull. Han ställdes på box, med enbart vattnat hö, han fick butta och magtarmbalans, skorna drogs av men utan att hitta några tecken (lamellrand etc) då heller, så han skoddes med PG.
10 dagar senare senare avlivades han akut, sulan buktade på båda fram, hovbenet var millimetrar från att peneterera sulan, han hade korsförlamning bak pga att han skiftat över vikt dit och överansträngt.
Han stapplade när han gick, men rörde sig helt okej såfort han nådde gräset. Han var inte varm i hovarna, ljummen på sin höjd. Och han pulsade inte. Helt sanslöst. Men det där lärde mig två saker: Fång är en förbannat jävlig och lömsk sjukdom, och det går inte alls att lita på skolbokstecknen, dvs att de blir jätteömma, ställer sig i fångställning, har kraftig puls etc. För de kan ha fång utan att visa de tecknen.
Så, hade jag inte haft fångest, hade jag förmodligen förlorat stoet samma väg, iom de små, små tecknen i början.