Fånghäst i gräshage..

Sv: Fånghäst i gräshage..

Risken att den behandlingen inte hjälper.
Det är ju det man ser tämligen omgående. Åtminstone i fallet med min häst.
Observera att jag talar om inledningsstadiet där dom första tecknen visar sig. På vad sätt skulle div hokus pokus med bäddar och underlag hjälpa mot det fånget?

LIA

Att det inte förvärras genom att hästen går omkring.

Absolut stillhet, och på en mjuk men fast bädd, helst sand, så hästen kan dippa ner tårna avlastar och stoppar inte det hela, men förhindrar att det förvärras av att hästen belastar. Dvs det minskar t ex risken för hovbensförsänkning/-rotation.

Och det är inte hokus pokus, det är veterinärmedicinskt vedertaget, med sin grund i studier. Så långt från hokus pokus.

Du missar tydligen att jag talar om inledningsskedet?

Upplysningsvis så "går inte hästen omkring" i onödan på sina fånghovar eftersom det ömmar att göra det. Om sedan hästen står stilla (fastbunden?) i en box eller tar enstaka steg ute i en hage tror jag faktiskt inte har någon avgörande betydelse.

Ska slutligen påminna om att man ännu inte vet varför fång uppkommer. Annat än att det bland annat är foderrelaterat. Alltså, minskning av aktuellt foder torde vara den bästa boten och förebyggande av en fortsatt utveckling av fånget. Läs t ex om teorin om "fruktan" i fångsammanhang.

LIA

Jag har full koll på fruktanstudier osv. Men vad som utlöser, och vad man gör när det redan utlösts är två olika saker. Det är samma behandlingsrekommendationer oavsett vad som utlöst (dvs om det är foder/förgiftnings/belastningsfång)

Och det är ju just i inledningsskedet man har en möjlighet att påverka med t ex just boxvila etc. Har hästen så ont att den ogärna rör sig är vi förbi inledningsskedet, och har ett pågående akut fånganfall. Då ska hästen absolut ställas på mjuk, fast bädd. Inte stampat jordgolv/gräsyta/etc som är alldeles för hård.

Vad menar du är inledningsskedet, om det är innan hovarna börjar ömma?

Bevisligen kan man påverka förkoppet även utan boxvila! Bevisligen går fånget tillbaka med minskat foderintag. OBS att jag fortfarande här talar om min häst och inledningsstadiet!

Boxvila är f ö en standardordination vet brukar ta till i tid och framför allt otid oavsett omständigheter. Ofta med för hästen negativ inverkan.

LIA

Inledningsskedet för mig är t ex det här (autentiskt fall).

Kblsto. Röde sig aniiingens tassigt fram på grus, normalt i alla gångarter på gräs. Är lite varm båda fram, har aningens förstärkt puls bf.

Ja, det var ett fånganfall, ja det blev en lindrig sänkning på bf. Och ja vi kanske hade kunnat hindra det om hon inte stått i liten hage under tiden hon fick sin butta osv.

När de ömmar, då är det redan förbi inledningen, då ÄR det ett pågående akut fånganfall som absolut ska stå på box.

Och ponnyns 'fångvarningar' (ingen tassighet, men varm och lite puls) skulle kanske utvecklats till akut fånganfall om jag inte ställt på box, jag vet inte. Jag vet bara att det började precis som för stoet, men i hans fall har han genast ställts på box med grovfoder (silage eller hö) och fått stå där tills han varit sval och slutat pulsa, sen försiktigt ut i hage igen. I stoets fall ställdes hon i gräsfri hage och fick butta, men ingen box.

Jag tänker dock inte testa ha ponnyn kvar ute nästa gång och se om det ändå vänder eller om det blir som för stoet.

håller helt med, det finns inget som heter fångkänning - när hästen börjat ömma ja då HAR den fång NU. sen kan svårighetsgraden variera såklart.

Vad menar du är inledningsskedet, om det är innan hovarna börjar ömma?

Bevisligen kan man påverka förkoppet även utan boxvila! Bevisligen går fånget tillbaka med minskat foderintag. OBS att jag fortfarande här talar om min häst och inledningsstadiet!

Boxvila är f ö en standardordination vet brukar ta till i tid och framför allt otid oavsett omständigheter. Ofta med för hästen negativ inverkan.

LIA

Inledningsskedet är det som händer i hästen innan lamellerna börjar att brytas ner. Det är oftas ngn form av metabolisk störning och vad jag förstår ofta mer eller mindre osynlig - även för en hästägare som känner sin häst väl.

Sedan kan man inte som du själv skriver dra den slutsatsen att det blir på samma sätt med alla hästar som får fång. Men då ska man kanske inte heller vara så envis med att hävda att det inte är farligt för hästen att ex röra sig. Jag har ännu inte läst någonstans där det står att det är bra att en häst med pågående fång rör sig.

*delvis KL*

Det där inledningsskedet är himla svårt för en veterinär med upptäcka.

Kallblodsstoet, henne hade jag missat om jag INTE förlorat en ponny året innan i fång, som började precis lika smyyygande och med pyttesmå tecken. Helt ärligt så det som fick mig att känna att 'nåt är fel' var stoets blick/ögon.

Hursom, tecknen som beskrevs (liiiiite tassig fram på grus, inget ens i galopp på gräs, lite varm, lite förstärkt puls) på stoet, jag ringde vet som kom ut. Och tyckte 'inte fång, ingen fara, nog bara en slump'. Jag var envis och ville prompt ha butta/finadyne, vet var lika bestämd att det INTE var fång. Tills jag sa 'minns du ponnyn.. det är ett år sen på dagen idag som hans först symptom'. Det var nämligen vet som varit ut på ponnyn.

Jag fick min butta, dessvärre blev det ju ändå ett fullskaligt fånganfall. Men det där visar hur himla små, små tecknen kan vara alldeles i början.

Nämnda ponnys ENDA första tecken var att han började vila mer på betet, och inte självmant gick lös ur boxen på morgonen. Han gick villigt när man ledde dock. Vet togs ut, hittade ingenting. Ingen rörelsestörning alls, svala hovar, ingen puls. Antogs vara ålderdomsbekvämlighet (han var 28)

Sen en dag vägrade han gå ut när man tog i grimman med. Vet ut igen, ponnyn uppmanades gå ut med lite övertalning. Ingen rörelsestörning, ingen värme, ingen puls. INGA tecken alls.

Där satte man dock in behandling för fång, helt enkelt för säkerhets skull. Han ställdes på box, med enbart vattnat hö, han fick butta och magtarmbalans, skorna drogs av men utan att hitta några tecken (lamellrand etc) då heller, så han skoddes med PG.

10 dagar senare senare avlivades han akut, sulan buktade på båda fram, hovbenet var millimetrar från att peneterera sulan, han hade korsförlamning bak pga att han skiftat över vikt dit och överansträngt.

Han stapplade när han gick, men rörde sig helt okej såfort han nådde gräset. Han var inte varm i hovarna, ljummen på sin höjd. Och han pulsade inte. Helt sanslöst. Men det där lärde mig två saker: Fång är en förbannat jävlig och lömsk sjukdom, och det går inte alls att lita på skolbokstecknen, dvs att de blir jätteömma, ställer sig i fångställning, har kraftig puls etc. För de kan ha fång utan att visa de tecknen.

Så, hade jag inte haft fångest, hade jag förmodligen förlorat stoet samma väg, iom de små, små tecknen i början.

Observera att jag talar om inledningsstadiet där dom första tecknen visar sig. På vad sätt skulle div hokus pokus med bäddar och underlag hjälpa mot det fånget?

LIA

PÅ en mjuk bädd - sand elelr spån eller torv - så avlastas tåväggen

Dels av att sula och stråle bär mycket mera vikt efetrsom de får stöd av underlaget

men också på ett mjukt underlag så måset musklerna jobba mer och avlastar därför också

Inte hokus pokus

Senast ändrad:

Vilken risk?

LIA

Du skrev att munkorg kanske kan räcka

Om det inte räcker så står man där.

Jag skulle inte chansa dvs t arisken att det inte räcker

En sak till - om hästen betar oavsett om det är pytte så i den hållningen belastar den framhovarna mer

TS

Är det dina hästar? Kanske kan den få sällskap inne?

LIA

En mjuk men fast bädd är definitiwt inte något hokus pokus utan de senaste rönen inom forskningen. Som du inte werkar wara särskilt bekant med eller ens intresserad aw. De hästar som inte drabbas aw howbenssänkning el rotation kanske inte behöwer bädden, men hur awgör man det i det tidiga skedet? Innan det har hänt? För mig är det själwklart att man tar det säkra före det osäkra i samband med sjukdomar som kan leda till stort lidande och framtida oanwändbarhet hos en häst.

Slutdiskuterat för min del.

Du skrev att munkorg kanske kan räcka

Om det inte räcker så står man där.

Jag skulle inte chansa dvs t arisken att det inte räcker

En sak till - om hästen betar oavsett om det är pytte så i den hållningen belastar den framhovarna mer

TS

Är det dina hästar? Kanske kan den få sällskap inne?

Tack för intressant läsning.
Jag har två hästar varav en ganska nyinköpt ponny. Ingn av dom visar tecken på fång. Eftersom dom strax ska hem till min egen gård där det inte finns möjlighet till hage utan gräs blev jag fundersam på vad man ska göra ifall ponnyn visar tecken på fångkänning. Hon har aldrig tidigare haft några känningar (enl. tidigare ägare) så jag hoppas min oro är obefogad.

Tack för intressant läsning.
Jag har två hästar varav en ganska nyinköpt ponny. Ingn av dom visar tecken på fång. Eftersom dom strax ska hem till min egen gård där det inte finns möjlighet till hage utan gräs blev jag fundersam på vad man ska göra ifall ponnyn visar tecken på fångkänning. Hon har aldrig tidigare haft några känningar (enl. tidigare ägare) så jag hoppas min oro är obefogad.

Det är ändå inte så att alla hästar får fång. Man kan lätt tro det speciellt om man läser fångtrådar här på buke och kanske ännu mer om man som jag har en fånghäst.
Det är dessutom mest överviktiga hästar som får fång. Ju fetare hästen är desto större risk tycks det vara. Jag menar att man kanske inte ska vara alltför orolig i alla fall inte om hästen är i normalhull. Det är bra för hästar att gå på bete på sommaren.

Har nu läst ditt första inlägg igen.
Om den visar ngt tecken på fång så är det naturligtvis jätteviktigt att ta det på allvar.

Senast ändrad:

Du missar tydligen att jag talar om inledningsskedet?

Upplysningsvis så "går inte hästen omkring" i onödan på sina fånghovar eftersom det ömmar att göra det. Om sedan hästen står stilla (fastbunden?) i en box eller tar enstaka steg ute i en hage tror jag faktiskt inte har någon avgörande betydelse.

Har hästen SÅ ont så är det ju definitivt ett anfall, och hästen ska givetvis sättas på medicinering (och boxvila!) :crazy:
Stackars pålle.

I det sk "inledninsskedet" så har pållarna inte svårt att röra sig!

Sen kan jag inte hålla med dig. En häst i en flock följer flocken. Springer flocken iväg så måste hästen följa efter. Har den fång är detta plågsamt för den stackars hästen.
Klart den inte rusar efter, det gör ju på tok för ont, men nog rör den på sig.
Mkt bättre att stalla in den några dagar så den får vila upp sig och inte överbelasta hovarna (Och riskera hovbensrotation!)

Frågan är; Har du röntgat hovarna så du vet att hästens hagvistelse inte påverkat den?

Har hästen SÅ ont så är det ju definitivt ett anfall, och hästen ska givetvis sättas på medicinering (och boxvila!)
SÅ ONT är i det här fallet INTE så ont som fullt "utbrutet" fång innebär.

I det sk "inledninsskedet" så har pållarna inte svårt att röra sig!
Bra, då kan du kanske beskriva "inledningsskedet" närmare?

Sen kan jag inte hålla med dig. En häst i en flock följer flocken. Springer flocken iväg så måste hästen följa efter. Har den fång är detta plågsamt för den stackars hästen.
Klart den inte rusar efter, det gör ju på tok för ont, men nog rör den på sig.
Mkt bättre att stalla in den några dagar så den får vila upp sig och inte överbelasta hovarna (Och riskera hovbensrotation!)
Jag talar fortfarande om min häst (och vår flock) och den måste inte följa efter och gör det oftast inte heller. Alltså när den är frisk. Mina hästar är nämligen självständiga individer och kan själva avgöra var dom vill vara.
Vad menar du med "vila upp sig"?
Som jag redan har skrivit, så är symtomen borta efter ett par dagar, och givetvis har den under den tiden klingat av, så varför ska hästen stå i box??

Nej, hovarna är inte röntgade av den anledning att varken vet eller hovis anser det behövs.

Svar till flera:
På SLU talar man om 4 Obelgrader vilka visar hur kraftigt fånget är. Min häst hinner inte ens komma nära grad 1 innan munkorgen kommer på och "anfallet" går tillbaka.
Har (givetvis!) diskuterat hanterandet av min häst angående fånget med vet, och dom är helt överens med mig om att "mitt" sätt fungerar optimalt för min häst! Medicinering finns knappt och smärtstillande åtgärder är inte nödvändiga med tanke på att anfallet släpper så snart.

Min häst visar inte några av dom klassiska tecknen på fång, utan det läser jag på andra sätt. Under första fångtillfället förstod jag inte vad som var på gång, utan hästen fick då gå för länge och beta innan jag tog undan henne. Inte ens då visste vi säkert att det var fång, det bekräftades först när hovis hunnit verka ner till den tillväxtperioden året efter.

Det viktigaste (för mig) är alltså att se anfallet komma så jag kan stoppa det i tid. Någon påstår att det inte går att se, vilket inte stämmer. Kanske har det med nivån på fång att göra, kanske med hur väl man läser sin häst?

LIA

SÅ ONT är i det här fallet INTE så ont som fullt "utbrutet" fång innebär.
Om hästen väljer att inte gå så är det väl klart den har ONT! :crazy:
Det måste ju inte vara så illa att hästen inte kan stå upp bara för att det ska klassas som ont direkt.

Skulle du släppa ut en häst som hoppar på tre ben också - bara för att den "kan ju ta sig fram"?

Bra, då kan du kanske beskriva "inledningsskedet" närmare?
Exv kan hästen få lite puls, vara lite hängigare än vanligt lr ömma på hårt underlag, alt tappa -lite- i kraftiga svängar.
När hästen börjat få problem att gå i hagen skulle jag se det som illa.

Jag talar fortfarande om min häst (och vår flock) och den måste inte följa efter och gör det oftast inte heller. Alltså när den är frisk. Mina hästar är nämligen självständiga individer och kan själva avgöra var dom vill vara.
Vad menar du med "vila upp sig"?
Som jag redan har skrivit, så är symtomen borta efter ett par dagar, och givetvis har den under den tiden klingat av, så varför ska hästen stå i box??
Det ligger i hästens natur att följa flocken. Men har man en så pass liten hage att hästen inte behöver följa flocken så är det ju en annan sak.
Eller så har du kanske inte så bra flock att hästarna tyr sig till varandra?

Vila upp sig innebär att hästen får stå och vila benen som gör ONT.
Ute kommer de alltid röra på sig mer än inne, det bara är så.
(Om de inte boxvandrar då.)

Nej, hovarna är inte röntgade av den anledning att varken vet eller hovis anser det behövs.
Då tycker jag nog du ska rådfråga mer kunniga veterinärer eller hovslagare!
INGEN utan röntgen kan säga att det "inte behövs" :eek:
Min häst fick hovbensrotation när hon bara hade haft lite puls.
Gammelhästen fick kraftig hovbensrotation utan att ens visat tecken på att få fång.

Inte mycket mening att diskutera med någon som hela tiden vränger på vad man säger och dessutom vet mycket bättre om mina förhållanden än jag själv gör. :grin:

LIA

Ang Obelgrader så mitt sto som fick hovbenssänkning var inte en enda dag ens i NÄRHETEN av en grad 1, och fång börjar ju alltid med ett (eller under ett då om man är petig), sen är det individuellt hur fort det försämras.

Och SLU är mycket bestämda med att det ska vara strikt boxvila på fång, oavsett, tills hästen är helt oöm utan medicinering (om sådan ges/behöver ges). Det var knappt hon fick gå ut på gången och vända när jag mockade, min dam. Och då reagerade hon enbart en aning i trav.

Klippt ur: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/fang.html

Owe Wattle, SLU:
Akut fång:
Behandla eventuell primär orsak
Låt hästen stå still på bra underlag
Ge paraffinolja om fodermisstanke
NSAID och andra smärtstillande mediciner
Utfodra i högt läge om hästen har ont fram så den slipper böja sig ner
Vid behov justeras belastningsriktningar
- Smärtstillande ger man för att göra så drägligt som möjligt för hästen. Men det finns inget botemedel mot själva åkomman, det får naturen fixa själv. Bra att hästen står på ett mjukt underlag där det inte gör så ont.

Inget om strikt boxvila. Dom instruktioner du fick angående din häst, var just för den. Alla hästar är inte likadana, vilket jag försökt framhålla om och om igen. Min fångis har "sin typ" av fångproblem och hon hanteras utifrån det.

Det är konstigt att man inte kan berätta om alternativ utan att man ska göras ner jäms med fotsulorna! There is more than one way to skinn a cat, om man säger så.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 161
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka