Fånghäst i gräshage..

M

Mie

Denna undran har säkert ställt förut och jag har ögnat igenom de fångtrådar jag hittat men blir inge klokare.

Vad jag undrar är; Om hästen/ponnyn visar tecken på fång..du har bara en hage och det är en gräshage. Ponnyn/hästen är i behov av sällskap.. Vad gör man? Finns möjlighet att låta hästen/ponnyn gå kvar i gräshagen med sin kompis..finns det något (typ betesreducerare) att sätta på ponnyn så han/hon inte kan äta gräset eller är det boxvila som gäller? Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Fånghäst i gräshage..

en häst som visar minsta tecken på fång ska omedelbart ställas på box med djup sågspånsbädd!! absolut inte vara ute i hagen och definitivt inte gräshage. då kan det som var ett lätt fånganfall från början bli så allvarligt att hästen måste avlivas. stalla in hästen och ring veterinären.

Var för har du inte till gång till stallplats?

Alternativet är att göra en LITEN sjukhage och strö upp den rikligt med spån eller sand. Kontakta veterinär och hovslagaren! Fodra med hö som legat i blöt ca 30 min före fording. Följ vetrinären råd och din hovslagares råd. Du behöver en stallpalts.

Fång är smärtsamt för hästen.

Mitt råd är at inte släppa hästen på bete fören efter alla växter i betet blommat ungefär efter midsommar. Använd betesbegränsare eller låt beta kortare tid på dagenoch fodra med hö.

Hoppas att det går bra med din häst.

Jag misstänker att min häst har en fångkänning ( upptäckte i morse )
Han har haft fång förut.
Jag tar in honom under dagen ( Han har fått metacam nu )
Men han får vara ute i natt .
I den hagen finns i princip inget gräs att äta .
Men faktiskt mycket sand på ena sidan, och när jag tänker efter så undrar jag om han inte sökte sig till det redan igår..........
Som tur var hade jag " gammalt" hö som han får äta nu.
Jag blöter det ca 1 timme innan han får det, för ev näring försvinner då
Fast jag tvivlar stark att det är någon näring kvar i det höet !?
Till kvällen ger jag honom vanlig ranson av hans vanliga hö.
Jag gör likadant de kommande dagarna, sen får jag se !

Om du måste ha din häst ute av en massa anledningar som jag inte känner till, så är ett tips att du stängslar av den så gott det går, så
att han har kompis vid sidan av .
Men är det en häst som kanske är renglåg så får han inte vara ifred och då är det nog bättre för honom om du ställer in honom .

Risken med att ha dom ute när dom står på smärtstillande ( För det har han väl fått ?) Är att dom rör sig mer än dom ska för dom känner ju inte så mycket smärta
Detta funkar för min häst, men det är ju inte nån garanti att det funkar för nån annan !

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Det sak självklart vara RANGLÅG inte renglåg eller vad jag nu skrev:cool:
HfH

Har veterinären sagt att det är OK att släppa ut hästen?
Jag har då alltid fått strikta order om att hästen INTE får gå ut under metacambehandling (fång).
När hästen fått fång ska den stå stilla!!
Är itne risken för hovbensrotation bedydligt större om hästen rör på sig??

Jag skulle då inte låta hästen äta NÅGOT gräs alls i akuta läget.

Om hästen söker sig till sanden är det väl ett tecken på massa ont i fossingarna?!

Risken med att ha dom ute när dom står på smärtstillande ( För det har han väl fått ?) Är att dom rör sig mer än dom ska för dom känner ju inte så mycket smärta
Detta funkar för min häst, men det är ju inte nån garanti att det funkar för nån annan !
Vad menar du? Vad är det som funkar? :confused:

Om du läser trådarna så hittar du met information. :idea:
Bl a har jag skrivit om min unghäst som haft fång/fångkänning under två säsonger. Ännu inga tecken i år, ta i trä.

Jag har inte tagit in hästen, utom första gången hon fick fång, utan satt på munkorgen. Det har fungerat utmärkt, men förutsätter att man är tidigt ute i "fångutvecklingen".
Fångtecknen har börjat gå tillbaka ganska snart och efter 2-3 dagar har dom upphört helt.

MEN, det gäller alltså för min häst! Hur andra svarar på vad, får man lov att ta reda på själv. Vill med det här inlägget visa att det inte alltid är tvunget med en massa specialbehandling eller dito hagar/boxar. En enkel minskning av gräsätandet genom påsatt munkorg kan kanske räcka.

LIA

det spelar ingen roll om det inte finns gräs i hagen, du risikerar din hästs hälsa om du låter den gå omkring under ett pågående fånganfall. fruktansvärt onödigt!

låt hellre era hästar stå inne några dagar, det kan innebära liv eller död för hästen. :crazy:

Risken att den behandlingen inte hjälper.

*kl*
Själwklart ska hästen bort ur gräshagen och tills dess någon bedömt hur allwarligt det är bör man följa de behandlingsrekommendationer som rekommenderas aw weterinär. Bort med saltsten och mineraler, näringsfattigt growfoder, tjock spånbädd eller ännu hellre sand (snö funkar bra på wintern), wila och medicinsk behandling i form aw NSAID.

Om man har en häst med återkommande beswär lär man sig att se de små tecknen och kan ofta utforma en behandling som fungerar för indiwiden.

Det är väl egentligen inte näringen du vill laka ur, utan sockret. Jag gör det till min shettis, dvs blöter 2 x 15 min (byter vatten en gång). Om det nu är det som hjälpt, det vet jag inte säkert. Men hon blev betydligt bättre ett kort tag efter jag börjat blötlägga hennes hö... Hon får även Spillers Happy Hoof-foder, som hon verkar må väldigt bra på. Fin i hullet och bra i magen!

Nej, men man kan skölja bort en del wattenlösliga kolhydrater. Kan ju wara till hjälp, men wattnet suger inte direkt näringen ur höet.

Nja, om du slår höt på sommaren och det kommer regn på så innehåller höt mindre näring.

*KL*

Förvånas också över att ha hästen ute gåendes omkring vid fång. Har varit strikta order om absolut boxvila tills hästen är oöm UTAN medicinering när mina drabbats.

Dvs helt uteslutet släppa ut häst under behandling, och sen efter behandling så om hästen även då är helt oöm, ja då kan den få börja knalla omkring igen. Gräs eller ej får man avgöra från fall till fall, och isf med försiktig invänjning.

Men ordentlig bädd, som TE säger så helst sand, men annars spån. Och strikt boxvila.

Jag boxar för 'fångvarning' med, eller vad man ska kalla det. Ponnyn har haft två sådana, dvs har varit varm och haft lite förstärkt puls. Då har han åkt in på box och fått äta grovfoder + magtarmbalans tills det lagt sig, räckt med några dagar tack och lov. Sen försiktigt ut igen. Litar int en sekund ens på begränsare i de lägena, han går ju omkring med begränsaren med liksom.

Kblstoet jag hade som inte gillade box, hon fick en spånad boxhage ute med hö, men fortfarande absolut boxvila.

Jag håller helt med dig. En betesreducerare kan ju dessutom lossna. Jag släpper inte min fångponny som inte har några som helst tecken på fång just nu i en hage ens med gräs lite betesreducerare utan att jag kan se till henne ofta. Fång är en fruktansvärd sjukdom och det är hemskt om de blir sjuka.

Nej, en fångponny/häst skulle jag inte lita på betesbegränsare ens om den var förbi akuta stadiet och fick knalla omkring. Just för om de får av sig den kan de ju vräka i sig. Det är btw just så min lilla fått båda de där 'fångvarningarna', efter att fått av sig begränsaren. Han har ju inte fång och har aldrig haft *peppar peppar* men fick han ett fånganfall skulle jag inte våga ha honom på något direkt gräs att tala om ens med begränsare.

Och om man så kan garantera den sitter kvar, så i akuta läget så även med begränsare så går de ju omkring, vilket de inte ska med fång, då ska de stå stilla, och på mjukt underlag (så de kan gräva ner tårna om de vill).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 161
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka