T
Tokmaja
Sv: Fång igen, snälla hjälp mig....
Ringde klinik idag, ska ringa annan veterinär imorgon för att få flera infallsvinklar från "kunniga" personer, anser att veterinärerna borde vara de som vet...
Ang ihopsläpp med ny häst 8 veckor efter fånganfall och efter att ha varit symtomfri i 7 veckor sa de "inga problem", om inte ponnyn blir jagad hela dagarna förståss, man måste ju självklart ha koll på det.
Och jag sa inget om gräs, däremot sa vet snabbt då: och ut i oktober är det heller ingen fara med gräset, bara du håller koll på henne såklart.
Sen vet de givetvis inte hur "allvarligt" anfallet var, och att konvalecenten givetvis ser annorlunda ut för olika hästar, men är hon så pigg som hon är nu, dvs travar och "busar" på våra minipromenader bara 3 veckor efter anfallet, skulle det inte vara några problem att ha igång henne om 6 månader.
Det är exakt samma saker som "min" vet. sa till mig när hon var ute hos mig.
Sen beror ju mycket på vad de just fick fång av, att min tjej, som alltid är skrot i magen -kroniskt- är känslig när hon står, det vet jag, och nu stod hon, väldigt fet plus frostgräs på det. Ingen vet ju självklart vad hon kommer att reagera på i framtiden, men vet. trodde att det inte skulle vara några problem att ha henne i en nerbetad hage, om jag vänjde henne på långsamt.
fö så vänjer jag alltid på mina hästar löjligt långsamt på betet.
Och nej, det är inte alltid det är snö i värmland inte...
Hade jag haft en stor sandpaddock så hade jag inte haft några problem. Men det är en dröm jag får jobba på, och den kommer inte att ske inom de närmasta 10 åren, DET vet jag...
Det är BESVÄRLIGT att ha häst... speciellt när det händer något och man själv inte mår bra av andra orsaker (det var därför jag tänkte det kunde varit bra att låta någon annan, som orkar, hjälpa dig med henne)... men nu börjar du tänka i rätt banor i alla fall
Jättebra att du ringer till klinik och frågar om konvalescens och hagvistelse. Tror säkert att du kan släppa ihop hästarna längre fram i vinter om det är mycket snö - då har de ju hunnit vänja sig vid varandra i stallet och över staketet också, så då blir det nog inte så dramatiskt mycket springande och jagande.
Till sommaren är det förmodligen heller inga problem, om hon får munkorg, eller om du vänjer in henne försiktigt på näringsfattigt gräs (på sommaren är det näringsrikt gräs de får fång av).
Höst och vinter får du även fortsättningsvis vara försiktig när det är risk för fruset gräs ute, men det kommer väl rätt mycket snö i Värmland?
Alltså, liten hage är ju bara i det akuta skedet - eller för att hon inte ska få i sig fruset gräs. Hade du haft en stor sandpaddock hade hon ju kunnat gå där när det akuta stadiet var över.
Ringde klinik idag, ska ringa annan veterinär imorgon för att få flera infallsvinklar från "kunniga" personer, anser att veterinärerna borde vara de som vet...
Ang ihopsläpp med ny häst 8 veckor efter fånganfall och efter att ha varit symtomfri i 7 veckor sa de "inga problem", om inte ponnyn blir jagad hela dagarna förståss, man måste ju självklart ha koll på det.
Och jag sa inget om gräs, däremot sa vet snabbt då: och ut i oktober är det heller ingen fara med gräset, bara du håller koll på henne såklart.
Sen vet de givetvis inte hur "allvarligt" anfallet var, och att konvalecenten givetvis ser annorlunda ut för olika hästar, men är hon så pigg som hon är nu, dvs travar och "busar" på våra minipromenader bara 3 veckor efter anfallet, skulle det inte vara några problem att ha igång henne om 6 månader.
Det är exakt samma saker som "min" vet. sa till mig när hon var ute hos mig.
Sen beror ju mycket på vad de just fick fång av, att min tjej, som alltid är skrot i magen -kroniskt- är känslig när hon står, det vet jag, och nu stod hon, väldigt fet plus frostgräs på det. Ingen vet ju självklart vad hon kommer att reagera på i framtiden, men vet. trodde att det inte skulle vara några problem att ha henne i en nerbetad hage, om jag vänjde henne på långsamt.
fö så vänjer jag alltid på mina hästar löjligt långsamt på betet.
Och nej, det är inte alltid det är snö i värmland inte...
Hade jag haft en stor sandpaddock så hade jag inte haft några problem. Men det är en dröm jag får jobba på, och den kommer inte att ske inom de närmasta 10 åren, DET vet jag...