Fång igen, snälla hjälp mig....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 6 787
Sv: Fång igen, snälla hjälp mig....

Det är BESVÄRLIGT att ha häst... speciellt när det händer något och man själv inte mår bra av andra orsaker (det var därför jag tänkte det kunde varit bra att låta någon annan, som orkar, hjälpa dig med henne)... men nu börjar du tänka i rätt banor i alla fall :banana:

Jättebra att du ringer till klinik och frågar om konvalescens och hagvistelse. Tror säkert att du kan släppa ihop hästarna längre fram i vinter om det är mycket snö - då har de ju hunnit vänja sig vid varandra i stallet och över staketet också, så då blir det nog inte så dramatiskt mycket springande och jagande.

Till sommaren är det förmodligen heller inga problem, om hon får munkorg, eller om du vänjer in henne försiktigt på näringsfattigt gräs (på sommaren är det näringsrikt gräs de får fång av).

Höst och vinter får du även fortsättningsvis vara försiktig när det är risk för fruset gräs ute, men det kommer väl rätt mycket snö i Värmland?

Alltså, liten hage är ju bara i det akuta skedet - eller för att hon inte ska få i sig fruset gräs. Hade du haft en stor sandpaddock hade hon ju kunnat gå där när det akuta stadiet var över.

Ringde klinik idag, ska ringa annan veterinär imorgon för att få flera infallsvinklar från "kunniga" personer, anser att veterinärerna borde vara de som vet...
Ang ihopsläpp med ny häst 8 veckor efter fånganfall och efter att ha varit symtomfri i 7 veckor sa de "inga problem", om inte ponnyn blir jagad hela dagarna förståss, man måste ju självklart ha koll på det.
Och jag sa inget om gräs, däremot sa vet snabbt då: och ut i oktober är det heller ingen fara med gräset, bara du håller koll på henne såklart.

Sen vet de givetvis inte hur "allvarligt" anfallet var, och att konvalecenten givetvis ser annorlunda ut för olika hästar, men är hon så pigg som hon är nu, dvs travar och "busar" på våra minipromenader bara 3 veckor efter anfallet, skulle det inte vara några problem att ha igång henne om 6 månader.

Det är exakt samma saker som "min" vet. sa till mig när hon var ute hos mig.

Sen beror ju mycket på vad de just fick fång av, att min tjej, som alltid är skrot i magen -kroniskt- är känslig när hon står, det vet jag, och nu stod hon, väldigt fet plus frostgräs på det. Ingen vet ju självklart vad hon kommer att reagera på i framtiden, men vet. trodde att det inte skulle vara några problem att ha henne i en nerbetad hage, om jag vänjde henne på långsamt.

fö så vänjer jag alltid på mina hästar löjligt långsamt på betet.

Och nej, det är inte alltid det är snö i värmland inte...

Hade jag haft en stor sandpaddock så hade jag inte haft några problem. Men det är en dröm jag får jobba på, och den kommer inte att ske inom de närmasta 10 åren, DET vet jag...

Och jag sa inget om gräs, däremot sa vet snabbt då: och ut i oktober är det heller ingen fara med gräset, bara du håller koll på henne såklart.

Sen beror ju mycket på vad de just fick fång av, att min tjej, som alltid är skrot i magen -kroniskt- är känslig när hon står, det vet jag, och nu stod hon, väldigt fet plus frostgräs på det.

Men vaddå ingen fara med gräset?? Är det frost så är det farligt! Speciellt om hon är halvtaskig i magen jämt och har fått fång av frostgräs en gång innan.

/Maria - vet. student med egen fång/cushingponny

Bra att du hör dig för med flera. Men du skulle berättat för veterinären att hon hade fått fång första frostnatten. Då hade hon nog inte sagt så.

Vad jag har upplevt finns det 3 typer av hästar som får fång:
1. Hästar som inte tål näringsrikt gräs och blir dåliga vid betessläppet. Det är det klassiska och vanligaste. Dessa hästar behöver inte må dåligt för fruset gräs, även om det är en risk att utsätta dem för det.
2. Hästar som tål vanligt gräs men reagerar så fort det blir frost eller fruset i gräset. Dit hör t ex min ponny (och ev din). En del av dem, t ex min ponny, kan gå på bete som vanligt på sommaren (men hon är inte tjock).
3. Hästar som varken tål fruset gräs eller näringsrikt sommargräs.

På din beskrivning låter det som att din ponny är typ 2 (möjligtvis typ 3). Om det nu var så att fången orsakades av det frusna gräset och inte något annat, typ hög kraftfodergiva i samband med vila etc.

Men det vet du ju bäst själv. Det viktigaste är ju att du undanröjer orsaken till att hon fick fång och inte utsätter henne för det igen. Jag tror också det är viktigt att du försöker komma tillrätta med hennes dåliga mage, för att undvika fånganfall.

Annars håller jag med veterinären om att det nog inte är fara att släppa ihop med annan häst efter 7 symptomfria veckor FÖRUTSATT att de inte jagar varandra OCH att du håller koll på dem första dygnen (om fången var så lindrig som du säger och hon inte har hovbenssänkning/rotation).

Men vaddå ingen fara med gräset?? Är det frost så är det farligt! Speciellt om hon är halvtaskig i magen jämt och har fått fång av frostgräs en gång innan.

/Maria - vet. student med egen fång/cushingponny

Nej hon har inte fått fång av frostgräs innan. Hon har haft ett mycket lätt "anfall" för 5 år sedan, märktes bara på att hon var ovillig att galoppera.
Och det var mitt i sommaren, har inte visat något efter den gången. Ja förens nu då.

Bra att du hör dig för med flera. Men du skulle berättat för veterinären att hon hade fått fång första frostnatten. Då hade hon nog inte sagt så.

Vad jag har upplevt finns det 3 typer av hästar som får fång:
1. Hästar som inte tål näringsrikt gräs och blir dåliga vid betessläppet. Det är det klassiska och vanligaste. Dessa hästar behöver inte må dåligt för fruset gräs, även om det är en risk att utsätta dem för det.
2. Hästar som tål vanligt gräs men reagerar så fort det blir frost eller fruset i gräset. Dit hör t ex min ponny (och ev din). En del av dem, t ex min ponny, kan gå på bete som vanligt på sommaren (men hon är inte tjock).
3. Hästar som varken tål fruset gräs eller näringsrikt sommargräs.

På din beskrivning låter det som att din ponny är typ 2 (möjligtvis typ 3). Om det nu var så att fången orsakades av det frusna gräset och inte något annat, typ hög kraftfodergiva i samband med vila etc.

Men det vet du ju bäst själv. Det viktigaste är ju att du undanröjer orsaken till att hon fick fång och inte utsätter henne för det igen. Jag tror också det är viktigt att du försöker komma tillrätta med hennes dåliga mage, för att undvika fånganfall.

Annars håller jag med veterinären om att det nog inte är fara att släppa ihop med annan häst efter 7 symptomfria veckor FÖRUTSATT att de inte jagar varandra OCH att du håller koll på dem första dygnen (om fången var så lindrig som du säger och hon inte har hovbenssänkning/rotation).

Berättade om frostnatten, det visste även "min" veterinär om då det var 4:e shettisen på samma dag hon var ute hos den dagen med samma diagnos.
Frost antar jag att hon antar att jag undviker att sätta henne på, så det pratade vi inte om. Tror att hon menade frostfritt gräs.

Jag TROR att den största orsaken till att hon åkte dit nu, förutom frosten då förståss, var att hon har varit ovanligt fet i år, har verkligen inte haft tid att motionera henne i sommar, och det var ingen hög fodergiva, hon får inget annat än hö, speciellt inte på sommaren. Hon gick dessutom fortfarande på "bete".

Dålig mage har hon haft i 10 år och vi har inte kommit underfund med varför, eller 9 år, hon blev sådan efter att ha hållt på att stryka med i halsfluss som ettåring. Däremot verkar hon inte ha ont av det när hon rör sig å går regelbundet vilket hon annars gör, på "betet" har de rört sig mycket ändå därför tyckte jag att hon verkade ok trots stillastående. Skulle börja sätta igång henne samma vecka som det här hände var meningen.

Hon är ju shettis, så jag skulle anta att det numer, efter den här frostgrejen passar in på 3:an då.

Enl. vet skulle det inte vara någon större fara om hon sprang i hagen några ruscher så att säga, ingen häst mår bra av att jagas hela dagarna, oavsett hur friska de är.
Men när jag släpper ihop henne med andra stora hästar har jag gjort så att jag stängt av delar av hagen för den stora, där shettisen kan gå under tråden och på så sätt komma undan.
Eftersom min hage är avlång passar det bra att göra i bägge ändar av hagen, då är det bara på mitten hon riskerar att bli jagad.

Hej Tokmaja.

Jag känner precis som du men har fått "ge upp". Har en shettis som har fång oxå(är väl alla typ 1-3)...Du har fått många bra råd. Jag har bara 2 hästar jag med och jag kommer att låta min ponny gå i vinterhagen hela året hädanefter för jag tycker anfallen är så hemska och det kan komma så plötsligt och man kanske missar tillfällena då man ska ta bort hästen från gräset. (det är så jag tänker) Jag kommer att dela mina hästar nästa sommar. Lilltjejen går i skogen(vinterhagen)och bigbada tjejen bredvid där det är vall.

Ge inte halm...ett bra hö ska det vara. En analys på "sockret=fruktanet" kan vara bra och som det verkar vara nu, eftersom forskningen går framåt...så är ett gödat gräs bättre än ett ogödat gräs. Jag blötlägger höet o hoppas det funkar.

Bakjäst skrattade mina veterinärer åt när jag frågade. Då måste man ge mycket mena de på. Så kraffts eller nåt annat märke "MagTarm balans" är bättre köp. Då vet man att de får i sig det de ska."typ"

Jag vill inte sälja min lilltjeja...många säger det, men det kan jag inte. Då får hon leva ett fångshettisliv dårå men jag hoppas kunna använda henne och ge henne ett innehållsrikt liv.

Jag skulle inte släppa henne med en ny häst så fort, då skulle nya hästen få gå bredvid...

Det är din häst, din magkänsla och lyssna inte alltför mycket på experter.

Ha de gött!

Bakjäst skrattade mina veterinärer åt när jag frågade. Då måste man ge mycket mena de på. Så kraffts eller nåt annat märke "MagTarm balans" är bättre köp. Då vet man att de får i sig det de ska."typ"

Min veterinär tyckte däremot att bakjäst funkar alldeles utmärkt och h*n äger själv en fånghäst. Till en shettis ska det räcka med 0,5 paket om dagen. En stor häst behöver 1 pakt om dagen. Så olika veterinärer har nog olika erfarenheter av bakjäst.

/Lizzie

Dina veterinärer borde nog uppdatera sig.

Äntligen nån som kan svara på hur mycket jäst man ska ge!
Ska testa jästen, hur länge ska man hålla på med den??
Jag måste ge min i spruta, jästen måste ju ha ljummet vatten för att lösa upp sig väl, kan jag ge det då??

Hej Tokmaja.

Jag känner precis som du men har fått "ge upp". Har en shettis som har fång oxå(är väl alla typ 1-3)...Du har fått många bra råd. Jag har bara 2 hästar jag med och jag kommer att låta min ponny gå i vinterhagen hela året hädanefter för jag tycker anfallen är så hemska och det kan komma så plötsligt och man kanske missar tillfällena då man ska ta bort hästen från gräset. (det är så jag tänker) Jag kommer att dela mina hästar nästa sommar. Lilltjejen går i skogen(vinterhagen)och bigbada tjejen bredvid där det är vall.

Ge inte halm...ett bra hö ska det vara. En analys på "sockret=fruktanet" kan vara bra och som det verkar vara nu, eftersom forskningen går framåt...så är ett gödat gräs bättre än ett ogödat gräs. Jag blötlägger höet o hoppas det funkar.

Jag vill inte sälja min lilltjeja...många säger det, men det kan jag inte. Då får hon leva ett fångshettisliv dårå men jag hoppas kunna använda henne och ge henne ett innehållsrikt liv.

Jag skulle inte släppa henne med en ny häst så fort, då skulle nya hästen få gå bredvid...

Det är din häst, din magkänsla och lyssna inte alltför mycket på experter.

Ha de gött!

Lider med dig, vet ju som sagt hur du har det... det är inte alls kul...
Hoppas också att min ska få full användbarhet igen... man får ju hålla tummarna!!!

Äntligen nån som kan svara på hur mycket jäst man ska ge!
Ska testa jästen, hur länge ska man hålla på med den??
Jag måste ge min i spruta, jästen måste ju ha ljummet vatten för att lösa upp sig väl, kan jag ge det då??
Njä, jästen går att lösa i kallt vatten också, när man bakar med den använder man ljummet vatten för att få igång jäsprocessen snabbare... (det går att göra kalljästa degar också :love: )

Jästen har en stabiliserande effekt på tarmfloran och kan i bästa fall förhindra fångutbrott. Håll på så länge du tycker att det finns risk för fång...

Nej hon har inte fått fång av frostgräs innan. Hon har haft ett mycket lätt "anfall" för 5 år sedan, märktes bara på att hon var ovillig att galoppera.
Och det var mitt i sommaren, har inte visat något efter den gången. Ja förens nu då.

Jag menar att det var pga frostgräs den här gången.

Njä, jästen går att lösa i kallt vatten också, när man bakar med den använder man ljummet vatten för att få igång jäsprocessen snabbare... (det går att göra kalljästa degar också :love: )

Jästen har en stabiliserande effekt på tarmfloran och kan i bästa fall förhindra fångutbrott. Håll på så länge du tycker att det finns risk för fång...

Ok va bra! Tack! Där ser man hur bra mina bakkunskaper är *fnissar*.
Då kan jag alltså hålla på tills det ligger snö på marken med andra ord!

Men är det någon vits sen att börja ge det i vår igen när gräset kommer? Eller kan man inte använda det förebyggande??

Ett annat problem har dykt upp också som jag INTE trodde att jag skulle få med latmasken.
Hon bockar.
När vi är ute och går våra 5 min promenader, så gäller det att hålla i, för minsta vindpust kan få henne att bralla iväg.
Samma sak i hagen... Är det farligt för hennes hovar? Antar att det inte är så bra i alla fall.. *suckar* Visserligen brallar hon inte hela tiden, men det blir ju många kg som landar på framhovarna efter varje bock och skutt...

Försöker verkligen aktivera hagen, att det ska vara kul att vara där, men hon vill verkligen inte.. idag vägrade hon gå in tillbaka på gården när vi hade gått vår minisväng. Blev ståendes bara.
Visst får jag in henne i hagen, men hon visar så tydligt att hon inte vill dit...
Pinnar, utspritt hö.. kommer väl snart att gå längre promenader antar jag, men hur ska man aktivera dem i sjukhage??

Har bara ögnat igenom din tråd...
Våran 111 cm ponny fick fång förra året.
Det är inte kul att tvinga ponnyn kvar inne, eller i sjukhage... jag fick ha hingstgrimskaft på henne för att rå att hålla henne! Hon ville bocka och busa, galoppera i sjukhagen m.m. Se det som ett friskhetsecken! I år har vi klarat henne *peppar-peppar* och hon är i fullt arbete. Ge inte upp för tidigt men lyssna noga på vad hovis och veterinär säger. Var hela tiden obsevant på tidiga tecken på fång på din häst så du kan häva det innan det bryter ut! Var väldigt försiktig med frostgräs och sockerrikt hö eller ensilage (se foder).
Lycka till! Jag håller tummarna för er ponny!

Men är det någon vits sen att börja ge det i vår igen när gräset kommer? Eller kan man inte använda det förebyggande??

Jag ger bakjäst i förebyggande syfte. Jag har nog tänkt ge det ett bra tag framöver. Vet inte om det skulle vara olämpligt på något sätt. Det finns massor av trådar om detta om du söker på bakjäst/jäst.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 450
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈