Fång igen, snälla hjälp mig....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 6 787
Sv: Fång igen, snälla hjälp mig....

Men då har du ju bara ett alternativ kvar. Att ta bort hästen eller ge den till någon som har tid och ork att fixa så den INTE får fång igen.

Och hagar behöver inte vara små för att vara gräsfria.

Att däremot släppa ut den igen på gräs i år är livsfarligt.

Som jag skrev förut så är redan vinterhagen liten som den är, ska jag kunna erbjuda henne skydd och torrt underlag vintertid, ja då blir hagen liten. Det är gräs i hagen nu, hur ska jag få bort det då, hade gått fint om jag hade kunnat släppa in en annan häst ett par dagar, men nu har jag ingen annan häst att tillgå.

Jag vill mer än gärna lösa det här för min lilla häst, det känns bara som att jag står bakbunden, inga alternativ känns som att de i praktiken är genomförbara, med mina hagförutsättningar.

Jag tycker fortfarande du överdriver alla problem.

Anser du att du behöver dubbelt staket, gör dubbelt då! använder du ett hörn av hagen går det inte åt mkt extra mark, det räcker absolut att ha 1 m emellan, shettisar har inte så lång hals. Jag tycker det är lite överdrivet, det är ju ingen katastrof om hästarna hälsar på varandra och får de en stöt så håller de sig borta därifrån sen...

Det här är heller inte för evigt. Du säger ju själv att du hade kunnat ordna det bättre om omständigheterna inte varit så speciella, ny häst osv. Till nästa vinter har du tid på dig att förbereda. Just nu gäller det att överleva denna vintern.

Vad du "tycker" räcker som stimulans är oviktigt ur hästens synpunkt. Hon mår bättre med mindre stimulans bara hon slipper ett nytt fånganfall. Återkommer fången så behöver du inte bekymra dig om ev stimulans, då är det inte läge för så mkt stimulans i vilket fall.

Näringen försvinner aldrig helt ur gräset, det som händer (om jag minns rätt) är att när det blir minusgrader ute går gräset på "sparlåga" och för att lättare kunna "övervintra" ombildas vissa ämnen i gräset till fruktan.

Finns det risk att din nya häst kommer att jaga shettisen så ska du absolut inte släppa ihop dem. Det är alltför ansträngande för hovarna på en häst som nyss haft fång. Om de ska må bra av rörelse, så ska det vara lugn, balanserad och frivillig rörelse - inte galopprusher och tvära vändningar. Det bör vänta tills lamellranden vuxit ner igen (dvs närmare ett år, om inga återfall kommer vill säga).

Jag tycker inte att du ska sälja henne, men att låna ut henne som sällskap till någon som redan har en egen fånghäst och behöver sällskap till den, kan ju vara ett bra alternativ. Då kommer hon ju till någon som förhoppningsvis är kunnig på fång, och som har viljan att lägga ner lite extra pyssel på att det ska fungera. Sen kan du låna en annan häst som sällskap till din nya (för jag antar att det är där skon klämmer lite...).

Vilken utmärkt idé att låna ut till någon som redan har fånghäst och är kunnig. Våra två fånghästar har jättestor glädje av varandra. Från början fanns det ett ensamt fångsto i stallet. Hon stod i en liten hage och kallade och kalladel på den övriga flocken som gick i väg i sin stora hage. Sedan kom min gubbe och han fick ganska omedelbart ett återfall i sin fång.

Vi löste det genom att anpassa foder och släppte ihop dem och de är mycket lyckliga tillsammans! När jag tar in min för pyssel och ridning är det ett evigt kallande.

Det är gräs i hagen nu, hur ska jag få bort det då, hade gått fint om jag hade kunnat släppa in en annan häst ett par dagar, men nu har jag ingen annan häst att tillgå.

Gräsklippare, eller handsax kanske :idea:

Allting går att lösa, bara man vill... ;)

Gräsklippare, eller handsax kanske :idea:

Allting går att lösa, bara man vill... ;)

Så mycket att en gräsklippare tar det är det inte, det är nerbetat redan av gammeltant innan hon gick vidare. Det är mest daggkåpor osv som växer....
Och även om du klipper med gräsklippare/handsax så finns ju gräset kvar, eller hur?!
(ja nu finns det som sag tinte så mycket gräs att det går att klippa ner, men även om man gjorde det så finns det ju gräs kvar...)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker fortfarande du överdriver alla problem.

Anser du att du behöver dubbelt staket, gör dubbelt då! använder du ett hörn av hagen går det inte åt mkt extra mark, det räcker absolut att ha 1 m emellan, shettisar har inte så lång hals. Jag tycker det är lite överdrivet, det är ju ingen katastrof om hästarna hälsar på varandra och får de en stöt så håller de sig borta därifrån sen...

Det här är heller inte för evigt. Du säger ju själv att du hade kunnat ordna det bättre om omständigheterna inte varit så speciella, ny häst osv. Till nästa vinter har du tid på dig att förbereda. Just nu gäller det att överleva denna vintern.

Vad du "tycker" räcker som stimulans är oviktigt ur hästens synpunkt. Hon mår bättre med mindre stimulans bara hon slipper ett nytt fånganfall. Återkommer fången så behöver du inte bekymra dig om ev stimulans, då är det inte läge för så mkt stimulans i vilket fall.

Näringen försvinner aldrig helt ur gräset, det som händer (om jag minns rätt) är att när det blir minusgrader ute går gräset på "sparlåga" och för att lättare kunna "övervintra" ombildas vissa ämnen i gräset till fruktan.

Finns det risk att din nya häst kommer att jaga shettisen så ska du absolut inte släppa ihop dem. Det är alltför ansträngande för hovarna på en häst som nyss haft fång. Om de ska må bra av rörelse, så ska det vara lugn, balanserad och frivillig rörelse - inte galopprusher och tvära vändningar. Det bör vänta tills lamellranden vuxit ner igen (dvs närmare ett år, om inga återfall kommer vill säga).

Jag tycker inte att du ska sälja henne, men att låna ut henne som sällskap till någon som redan har en egen fånghäst och behöver sällskap till den, kan ju vara ett bra alternativ. Då kommer hon ju till någon som förhoppningsvis är kunnig på fång, och som har viljan att lägga ner lite extra pyssel på att det ska fungera. Sen kan du låna en annan häst som sällskap till din nya (för jag antar att det är där skon klämmer lite...).

Skon klämmer på att jag älskar min lilla tjej och vill inte se henne ledsen.
Är heller inte orolig för att hon ska nå över staketet, är mer rädd för att nya ska riva staketet om det inte är avstånd emellan så att shettis kommer ut, eller givetvis att stora skadar sig.
Om du hade sett min hage hade du förstått varför jag är orolig, i perioder blir den tyvärr väldigt blöt, går de "fritt" i hagen kan de gå på torra stigar och ta sig till torra områden, men om jag stänger in shettisen i ett hörn, och det hörnet som för resten av hagens skull också, passar bäst (både för skydd osv) är jag rädd att det blir väldigt blött åt henne höst/vår...

möjligt att jag överdriver alla problem, men mår av personliga skäl rent ut sagt skit just nu och just NU fixar jag inte mer krångel om jag ska klara vardagen, så enkelt är det tyvärr.

Och menar du att hon inte får springa på ett år?
Ett halvår har jag hört men....

Och det blir problem när man bara har två hästar och de ska sällskapa varandra, för shettisen är ingen sällskapshäst, utan körponny så hon står inte som sällskap, och den ena blir sjuk och helt enkelt inte kan sällskapa...
Nu är det så det är, självklart, man får göra det bästa av det, men har faktiskt inte träffat någon som irl tycker att det är "ingenting" när problem dyker upp, och klämkäckt säger att "det här går så fint så fint", faktiskt bara här på buke jag upplevt det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte riktigt med på hur många hästar du har och hur de ska vara i olika hagar. Men kan berätta om våra. Vi har alltid haft alla fyra hästarna i samma hage. Enda undantaget har varit i maj och juni då vår äldsta gamla ponny ej fått gå på vallen. Han har alltid klarat det bra men han har gått helt ensam innan han kom till oss så det har jag aldrig reflekterat över. Men from i vintras när min häst fick fång har vi dem på annat sätt, anpassat efter fånghästen. Det har inneburit att vår minst självständiga häst har fått gå helt ensam i en stor hage några dagar då hans hagkompis var tvungen att stå inne. Jag trodde aldrig att det skulle fungera men det gick jättebra. Han brydde sig inte så mycket över att han var själv. Han såg de andra hela tiden. Jag tror inte att de absolut måste gå tillsammans hela tiden.
Jag förstår din oro för den har jag känt själv många gånger men samtidigt säger jag än en gång att när det gäller fång tror jag att man måste lösa alla problem som uppstår. Man måste ju tex inte ha repstaket om inte det fungerar osv. Det allra viktigaste måste vara att hästen inte får fång igen. Jag tycker att det låter som ett bra alternativ att låna ut den till någon annan som har fånghäst. Om du tycker att den personen tar hand om hästen på det sätt som du själv tror mest på.

Jo visst är det skit och elände, när det blir problem, jag har haft nog av min del så jag vet hur det känns :cry:

Men inget blir bättre av att man gör problemen oövervinnerliga. Då låser man sig i stället för att se till de lösningar som faktiskt finns. Även om inte lösningarna är toppen och uppfyller alla ens krav, så får man ta de bästa av det som erbjuds. Då har man iaf gjort så gott man kan.

Jag tror den bästa lösningen för dig just nu faktiskt är att försöka låna ut henne. Sätt ut en annons på bukes radannonser och på hästnet och se vad du får för svar. Kanske hittar du drömsället till henne, om inte får du se på de andra alternativen. (Skriv i kontraktet att du har rätt att ta hem henne om hon vantrivs eller missköts, så har du den dörren öppen).

Ansträngande arbete hade inte jag börjat med förrän efter ett år (och dit räknar jag att bli jagad i hagen...). Promenader och lättare arbete kan hon göra långt innan dess (om du är noga och håller koll så hon inte får puls och blir varm i hovarna och i övrigt är symptomfri). Körning på grusväg hade jag också väntat ett bra tag med, det är ganska påfrestande på hovarna för en fånghäst (liksom hårt underlag öht). Tänk på att ovilja att gå fram kan bero på att hon har ont.

Sätt in en annons om att du önskar låna annan shettis till sällskap och körning. Många blir glada om deras ponnyer får göra lite nytta.

För mig är det inget hästliv.
Jag vill absolut göra det bästa för henne, och det vet jag, att stänger jag in henne på en så liten yta varje varje varje dag, kommer hon att må mycket mycket sämre än vad hon gjorde under fånganfallet i längden....

att stå i en liten hage gör iallafall inte ont på hästen :crazy:

jag tycker nog att du antingen ger/lånar ut/säljer hästen till nån som har möjlighet att ta hand om en fånghäst.

Jag är ledsen och det här kommer låta tufft men du har bara en uppgift just nu och det är att se till att din häst INTE får fång igen. Om du inte klara att ge den vad den behöver lovar jag att någon annan kan. Du har tagit på dig ansvaret när du köpte hästen och avsett hur resten av ditt liv ser ut så måste du tillgodose hästens behov annars får du helt enkelt göra dig av med den.

Tro mig jag vet hur det är att må skit! Och mitt i allt fick min ponny Cushing. Precis när jag köpt en stor häst och lånat ut ponnyn för att jag bodde i Uppsala och pluggade. Hade eg inte råd eller tid att ha två hästar men fick helt enkelt lösa det. Min ponny äter medicin för 500 kr /månaden. Nu har den medicinen tagits bort och ersatts av en dubbelt så dyr. Jag har nu hästarna hemma och dom har inte kunnat gå ihop på flera månader. Ingen av dom mår dåligt. Inte ens ponnyn som står i en "liten" hage och bara får äta hö. Har haft henne i 16 år så jag vet när hon mår bra eller inte.

Klart jag hade önskat att hon kunde äta gräs och gå ihop med den stora men nu kan hon inte det. Bara att acceptera och göra det bästa av situationen. Men aldrig att jag skulle riskera hennes liv genom att släppa henne på gräs. Då skulle jag hellre ta bort henne direkt.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har troligen inte din häst fått någon rotation av hovbenet då symptomen försvann så snabbt. Det verkar ju varit ett lindrigt fånganfall och då behöver ju inte hästen stå stilla i box eller sjukhage ett halvår.

Det bästa är väl om du åker och röntgar hästen för att se om hon har någon lägesförändring av hovbenet. (om du snabbt vill veta det för att kunna planera hur länge hon ska vila etc) Om hon ej har fått någon lägesförändring så räcker det säkert att vila henne från arbete ett par månader. Större hage borde hon kunna gå i tidigare förutsatt att den inte innehåller gräs.

Vad det verkar på dig så är det redan nu LITE gräs i din hage och hagen är inte speciellt stor. Om den nya hästen går där själv ett par veckor så har den nog hunnit beta av det mesta som är kvar. Under dessa veckor kan du väl stänga av ett hörn till fånghästen. Det är ju lätt gjort med plaststolpar. Hörnet kan du ju klippa med gräsklippare om det är för mycket gräs. Då hagen är mer nerbetad släpper du ut fånghästen i hela hagen. Du får sedan vara mycket observant och bland annat lära dig känna på pulsen varje dag.

Det är alltid en avvägningsfråga hur man ska göra med sin fånghäst.
Vissa är mycket känsliga och kanske inte alls går att släppa på gräs igen medan andra i princip kan leva sitt vanliga liv med undantag av fri tillgång på gräs på sommaren.

Jag skulle nog prova släppa hästen i hela vinterhagen under vintern förutsatt att det mesta gräset försvinner först.

Ja till sommaren blir det munkorg, men nu i höst ska hon få ny kompis så då går det inte, hon måste kunna försvara sig känner jag....

Det ska MYCKET till för att hon måste försvara sig med TÄNDERNA. I första hand så använder ju hästarna sparkar som försvar och kroppsspråket. Min lilla shettis försvara sig mycket bra trots att hon har munkorg på sig.

Med tanke på övriga problem du beskrivit så tycker jag munkorg låter som det enklaste alternativet för dig.

/Lizzie

Ja herrejösses...

Tokis!
För det första:
Du ska INTE ha dåligt samvete för att du inte har röntgat hovarna på henne. Hästen blir inte ett dugg friskare av att man har röntgat fötterna på den. Man ser hur mycket hovbenet roterat, men ahr du en duktig hovslagare så kan h*n rätta till det ganska bra med ögats hjälp, genom att verka bort det dubbelslående steget.
Du SKA ge henne hö att äta, det är bättre att hon äter av höet än av gräset. Och en fånghäst har samma näringsbehov efter sjukdomen som före! Den måste självklart få sitt näringsbehov tillgodosett och det bästa sättet är just med ett BRA hö.
Se till att hon äter så mycket som möjligt av hö, för att minimera gräsintaget
Ge henne något tarmflorestabiliserande, t,ex Protexin eller bakjäst. Lös upp det i vatten och spruta in i munnen på henne med t.ex en gammal avmaskningsmedelsspruta, så får du i henne det.
Du fixar detta! :)

Jag tycker det är bedrövligt att så många här idiotförklarar Tokmaja för att hon vill ge sin häst ett drägligt hästliv!
Jag tycker också att det är BRA att Tokmaja gör just det, strävar efter att hästen ska kunna leva ett så normalt hästliv som möjligt.
Jag tycker att det är sunt att älska sin häst så mycket att man VILL att den ska få leva så normalt det bara går, att man inte accepterar att den ska gå ensam i en grushage och ha tråkigt, med ständig bantningskost.

Jag har själv en fånghäst och den dagen hon inte kan leva ett drägligt hästliv kommer hon få sluta sina dagar. Jag anser nämligen inte att hästen får ett bättre hästliv hos någon annan heller.
Nu har jag hittills haft turen att ha en häst som funkar normalt hela vinterhalvåret och har sin fångperiod i slutet av maj och till midsommar ungefär. Men hur länge det håller i sig vet ingen. Och när den dagen kommer då hon inte längre kan leva ett normalt hästliv som en glad häst, då åker hon vidare till hästens evigt gröna land, där inga fångsjukdomar förekommer....

Tack ameo!

Det är precis så jag känner också.

Jag har inte sagt att jag ska släppa ut henne på en massa gräs, men när man får tips om att klippa hagen med gräsklippare.. om så lite gräs är farligt...
Jag vill ju inte ha henne på gräs alls och det är just det som är problemet, jag HAR gräs, eller rättare sagt, daggkåpor, i hela hagen, så det är inget bete vi pratar om.

Har redan planerat för att ha kvar henne i vinterhagen även sommartid eftersom det växer väldigt lite gräs där och låna in någon annan häst som kan gå med på stora betet med den stora, bara man hittar någon som vill det förståss.. nån värmlänning som vill ha häst på bete till sommaren :angel:?
Kanske kan hon få gå ut i slutet av sommaren, med munkorg, men kanske inte nästa sommar... får se hur allt utvecklar sig.

Hon ömmar inte i hovarna alls nu, visserligen är hon skodd osv nu, men jag ledde henne i ca 3 minuter igår, och då ville hon mest trava, fick hålla ner henne i skritt.
Så hon verkar som sagt inte det minsta öm.

Hur länge ska man ge jäst och hur mycket? Hon väger ca 250 kg skulle jag gissa på... Eller lite mindre kanske...

Har tänkt att ringa till vet.klinik för att rådfråga dem. Höra vad de säger om konvalecens osv.
Och framför allt hagvistelse med jagande kompis då kanske... om hon får gå i liten hage fram till runt januari, då borde det finnas snö, om det inte är allt för mycket att då, när det har gått 6 månader, släppa ihop dem, men jag ska fråga vet. om saken som sagt.

Vet inte alls hur jag ska få ner staketstolp, för ska hon gå länge i en sådan hage vill jag göra en riktig, där hagen måste gå... det är stora sten under marken... helt hopplöst att få ner någon.. *suckar*

Men håller fortfarande fast vid, att mår hon inte bra dvs, kan leva ett bra hästliv, då är det inget liv för henne.
Kommer inte låna ut henne eller sälja. Har ingen som jag litar så mycket på, vad händer om de inte gör allt "rätt" då, tänk om de ställer in henne i beteshage och hon får fång, eller tänk om de ställer in henne på 5*5 meters grushage... nej, jag gör hellre så gott jag själv kan.
Men att man inte får ha funderingar runt det, och sedan vädra att det faktiskt är riktigt jäkla besvärligt att ordna, hade varit lika besvärligt oavsett sjukdom.
Är givetvis glad att jag slipper medicin, men hade hon varit bra av medicin, hade jag gärna betalat det varje månad, om hon hade kunnat leva på som "vanligt"....

Ja herrejösses...

Jag tycker det är bedrövligt att så många här idiotförklarar Tokmaja för att hon vill ge sin häst ett drägligt hästliv!
Jag tycker också att det är BRA att Tokmaja gör just det, strävar efter att hästen ska kunna leva ett så normalt hästliv som möjligt.
Jag tycker att det är sunt att älska sin häst så mycket att man VILL att den ska få leva så normalt det bara går, att man inte accepterar att den ska gå ensam i en grushage och ha tråkigt, med ständig bantningskost.

Jag har själv en fånghäst och den dagen hon inte kan leva ett drägligt hästliv kommer hon få sluta sina dagar.

Om jag nu ska fortsätta denna debatten .... men jag antar att jag kan räknas till en av idiotförklararna.
Det är självklart att jag tycker att hästar ska leva ett hästliv!!
Om min häst blir så dålig att hon bara kan vara i en lite grushage hela dagarna och får fång hela tiden kommer jag inte att låta henne fortsätta att leva. Hoppas att hon fortsätter att må så bra som hon gör nu.
Men jag har förstått det som att om man verkligen ser till att de hämtar sig igen efter fånganfallet och att de inte utsätts för fler påfrestningar så kan de så småningom bli mycket bättre. Jag uppfattade det som att ts inte riktigt har insett att det är viktigt att ta detta med fång på allvar.

Jag känner igen mig att det känns hopplöst ett tag. Var inget kul i början alls :cry:
Jag hade mina i den där "gången" bara tills det kom snö, då fick de ut i den stora hagen och gick där sen tills det saftiga vårgräset kom.

Nu fick väl min fång pga övervikt och för mycket gräs i och för sig.

Ang. promenader så kan man bara göra så mycket man kan utifrån sin egen situation.
Jag har 2,5 mil till stallet och 2 barn varav ett var nyfött med kejsarsnitt när ponnyn fick fång. Jag kunde inte gå med henne överhuvudtaget först utan jag fick typ longera henne i skritt (och fick släppa linan när hon gick utåt i volten för snabbt :crazy: , jag kunde nämligen inte hålla emot alls med obefintliga magmuskler). Men det gick bra det också.

Jag har också resonerat lite som ameo att om hon får lagom hö så äter hon inte så mycket gräs, och det har funkat om inte det har funnits för mycket gräs i hagen. "För gräs är ju så otroligt gott!!" :D

Ja, jag tror du hittar nån lösning till dina hästar. Ibland har man inte möjlighet att följa alla rekommendationer och då får man på eget ansvar känna efter vad som är rätt för ens egen situation och häst.
Jag hade tex inte heller velat ha kvar min häst om hon bara kunnat gå i grushage hela året om, jag är van vid att hästarna ska ha stora ytor och ströva runt lite. Så det blev en kompromiss så under en period tills gräset är nerbetat får de ha liten hagen men sen blir den större och större. Och mina ska i år gå i fd sommarhagen på vintern :idea: när det är snö ute så de får busa av sig i kuperad rolig terräng.

Det är BESVÄRLIGT att ha häst... speciellt när det händer något och man själv inte mår bra av andra orsaker (det var därför jag tänkte det kunde varit bra att låta någon annan, som orkar, hjälpa dig med henne)... men nu börjar du tänka i rätt banor i alla fall :banana:

Jättebra att du ringer till klinik och frågar om konvalescens och hagvistelse. Tror säkert att du kan släppa ihop hästarna längre fram i vinter om det är mycket snö - då har de ju hunnit vänja sig vid varandra i stallet och över staketet också, så då blir det nog inte så dramatiskt mycket springande och jagande.

Till sommaren är det förmodligen heller inga problem, om hon får munkorg, eller om du vänjer in henne försiktigt på näringsfattigt gräs (på sommaren är det näringsrikt gräs de får fång av).

Höst och vinter får du även fortsättningsvis vara försiktig när det är risk för fruset gräs ute, men det kommer väl rätt mycket snö i Värmland?

Alltså, liten hage är ju bara i det akuta skedet - eller för att hon inte ska få i sig fruset gräs. Hade du haft en stor sandpaddock hade hon ju kunnat gå där när det akuta stadiet var över.

hej absolut inte menat som nån form av "påhopp".:p ber om ursäkt om du uppfattade det som sådant! tyckte bara att din text var tydlig nog att komplettera med.

annars mycket snack/resonemang här och vid fång är det ju fakta som gäller oavsett vad folk har för sej. man ska vara aktsam att ha ut sina hästar vid kallgrader innan tillvänjning och undvika att fodra med ex.vis majs ö.h.t. fick jag just lära mej vid en ytterst lärorik föreläsning om fång av nämnde owe wattle. för att skydda hästen...
mvh

Jag uppfattade det som att ts inte riktigt har insett att det är viktigt att ta detta med fång på allvar.

Hade jag inte tagit det på allvar hade jag inte frågat om råd. Då hade jag bara släppt ut henne i hagen igen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 450
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka