Fång igen, snälla hjälp mig....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 6 787
Sv: Fång igen, snälla hjälp mig....

Vissa av råden jag fick var fel för min älskling och jag önskar jag aldrig följt dem. Jag vågar inte ge dig några mer än de vanligaste: undvik snabba foderbyten och kör på låg energifoder.

:(

Lycka till

Klart hästen ska ha hö! Min gamling, som fick fång i maj, har ätit hö hela tiden. Kraftigt hö dessutom. Inga problem. Massor av foderjäst har hållit magen i trim och ger du inte redan jäst så börja. Vanlig bakjäst ska vara bäst.

Såg dessutom att någon här ovanför redan tipsar om att blötlägga höet före utfodring. En timmes blötläggning lär ta bort så mycket som femtio procent av fruktanet. En av tjejerna i stallet där jag står gör så och hennes häst har hållit sig fångfri i över ett år nu. Har haft fem fånganfall innan på en ganska kort tid.

Skit i att lyssna på de som skäller. Ta bort kraftfodret och räcker det inte med hö så ge lucern. Det är vansinne att skälla på människor som faktiskt bara vill sina djur väl. Lycka till!

Det är ännu grymmare att låta hästen få fång igen! Ordna en gräsfri hage är inte så svårt om man vill.

/Maria

Så ser inte jag på det, om hästen inte kan få vara häst, dvs röra på sig varje dag, så är det inte värt det.
Nej det är inte alls svårt att ha en gräsfri hage om den ska vara 10*10 meter, men så små hagar tänker jag inte ha mina hästar i, om det inte är så att det är just för sjukdom.
Och en 10 årig häst, som för resten av sitt liv måste gå i en "sjukhage"... det tycker inte jag är rätt. Men det är min åsikt.

"Utegångsförbudet" gäller bara i hage med gräs i. För övrigt rids hon, promeneras, går lös i ridhus/paddock/sandhage. Och när det är ett tjockt packat snölager och minusgrader kan hon även gå ute i "vanlig" hage. Det är sånt pyssel man måste ställa upp på om man har en fånghast.
Fixar man inte det så är det lämpligare att överlåta hästen till någon som tar sig det besväret. Att släppa den på fruset gräs och riskera ytterligare smärtsamma fånganfall är inget alternativ som jag ser det. Och varför avliva en häst som kan må bra och vara symptomfri med rätt behandling?
Jag tycker du ska fundera lite på vad DU kan göra för din häst för att hon ska slippa äta fruset gräs. Du har ju fått ganska många förslag i inläggen i denna tråden, dela av hagar etc. Nog måste det finnas några sätt som kan fungera även för dig.

Nej, det är inget alternativ för mig att dela av hagen, jag har nog liten hage som det är redan.
Och i o m att det krävs dubbla staket om hagen ska vara i hagen, tar det ju bort MYCKET av den stora hästens hage, har en avlång hage vilket gör det besvärligare, jag vill ju att shettisen ska kunna RÖRA på sig i hagen, ha kompis osv.
Jag funderar på var JAG kan göra för min häst, annars hade jag inte mått dåligt över det.

Om det inte blir snö et tår då?
Vet inte vart du bor, men här är det inte alla år det är speciellt mycket snö, det betyder alltså att hon måste gå i sin "sjukhage", fram tills sommaren, då hon återligen får stå i den eftersom det är gräs ute, fram till hösten, då hon får stå i den igen, eftersom det blir fruset gräs...
För mig är det inget hästliv.
Jag vill absolut göra det bästa för henne, och det vet jag, att stänger jag in henne på en så liten yta varje varje varje dag, kommer hon att må mycket mycket sämre än vad hon gjorde under fånganfallet i längden. Vill givetvis inte ha fång på henne igen, men frågan är om det lilla näringlösa gräset som växer i vinterhagen är farligt öht....

Dessutom, det är en sak om man, som nu när det är frost på morgonen, kan släppa ut dem senare när frosten försvunnit, det kan inte jag, vi jobbar och då kommer hon tidigast ut på lunchen...

Klart hästen ska ha hö! Min gamling, som fick fång i maj, har ätit hö hela tiden. Kraftigt hö dessutom. Inga problem. Massor av foderjäst har hållit magen i trim och ger du inte redan jäst så börja. Vanlig bakjäst ska vara bäst.

Såg dessutom att någon här ovanför redan tipsar om att blötlägga höet före utfodring. En timmes blötläggning lär ta bort så mycket som femtio procent av fruktanet. En av tjejerna i stallet där jag står gör så och hennes häst har hållit sig fångfri i över ett år nu. Har haft fem fånganfall innan på en ganska kort tid.

Skit i att lyssna på de som skäller. Ta bort kraftfodret och räcker det inte med hö så ge lucern. Det är vansinne att skälla på människor som faktiskt bara vill sina djur väl. Lycka till!

Hur får man i dem jäst då?
Jag har försökt förut, men hon vägrar äta det... Hon får inget kraftfoder heller ska tilläggas, då blandade jag i det, men hon pillade ur det... men nu har jag inget att blanda i...

Nu läste jag inte igenom alla svaren, så någon kan redan gett dig tips om munkorg.

Min shettis fick fång i somras och efter det så får hon gå med munkorg för att kunna gå i samma hage som sin kompis (jag har bara 2 hästar). Så länge det är minsta gröna strå ute så får hon ha munkorgen på sig. Ger henne också 0,5 paket bakjäst varje dag för att hålla magen i trim. Detta på inrådan av veterinär.

Jag tycker det funkar kanon med munkorg. Shettisen vande sig och accepterade den på en gång. Hellre att hon går med munkorg och få med sin kompis än att stå själv i en sjukhage.

Hö med bra värden (kvot 6) får hon också och mår bra på det.

Lycka till

/Lizzie

enl vet/proffessor owe wattle som forskar på fång, är det stärkelsen i gräs och ex.vis majs som utlöser fång. fruset gräs är mkt stärkelserikt. =sockerstärkelse.
det går säkert att googla fram wattles forsknigsresultat. mycket gediget material.
mvh

Ja till sommaren blir det munkorg, men nu i höst ska hon få ny kompis så då går det inte, hon måste kunna försvara sig känner jag....

Äter hon inte lucern. Du kanske kan blanda i torrjäst och blöta och se om hon äter det.

Tror knappast du behöver dubbla staket, det har inte jag haft i de lägena. Det är skillnad om det går många hästar i två hagar bredvid varandra, då vill man ju ha dubbla staket så att hästarna inte står och bråkar med varandra över staketen.

Är hagen avlång så blir det ännu lättare att fixa en liten hage i den, bara att dela av en bit rakt över (eller ett hörne, om hagen är för bred).

Och, ja, då får räkna med att hon måste gå i sjukhagen hela vintern, tills det är plusgrader dygnet runt. Om du inte vill riskera ett nytt fånganfall på din ponny. Är det bara fruset gräs hon har reagerat på KANSKE det fungerar att ha henne i gräshage på sommaren. Min ponny går på bete hela sommarhalvåret utan problem, men det är ganska ovanligt så det är inte säkert att det fungerar på din ponny.

Sen tycker jag att du ska fundera på lite saker:
1. Att hästar får fång av fruset gräs beror inte på att gräset är näringsrikt... utan just på att det är fruset.
2. Att bli "instängd" i en sjukhage är inte tillnärmelsevis så obehagligt för hästen som att bli utsatt för ett fånganfall. Har du sett ett rejält fånganfall när hästen har så ont att den inte ens kan stå upp, än mindre gå? Tycker du det är bättre än att hästen ska behöva stå i sjukhage? Resonerar du likadant om din häst får en hovbensfraktur - "nej, den kan inte stå i boxvila 6 mån, det är för synd om den, då släpper jag hellre ut den i hagen eller avlivar den"?
3. Även om hästen står i sjukhage under vintern så hindrar det inte att du går ut och promenerar med den osv. (Till skillnad från om du hade fått en hovbensfraktur t ex.)

Du får ursäkta, men jag tycker du resonerar egoistiskt, och inte för ponnyns bästa. Allt verkar så besvärligt för dig. Vad vill du att vi ska säga? Att du ska släppa ut ponnyn i hagen i vinter, det är ingen risk att fången kommer tillbaka? Tyvärr är det inte sant, det är därför ingen säger det...

Jag håller helt med dig.

Till ts : Jag tycker att du mest tänker på din egen bekvämlighet, Hur kan du veta att det är mindre plågsamt för hästen att få fång än att gå i en icke gräshage? Jag håller med dig om att det inte känns som något bra alternativ att inte låta hästar gå på gräs. Men tyvärr kan det vara det enda alternativet. I alla fall ett tag framöver. Min fångponny har gått i sin stora vinterhage hela sommaren utan problem. Jag hoppas att det är så att de kan gå i vissa gräshagar så småningom om fången verkligen försvinner. Men jag kommer inte låta henne gå ute på gräs när det är fruset. Jag tror att det var så hon fick fång.

Jag ger henne vanlig färsk bakjäst som jag köper i en vanlig affär. Hon äter det som det är. Annars kan du väl blanda det i betfor?

Lilith & Forest Autumn!!

Tack ni skrev precis det jag har tänkt ett tag nu!!

enl vet/proffessor owe wattle som forskar på fång, är det stärkelsen i gräs och ex.vis majs som utlöser fång. fruset gräs är mkt stärkelserikt. =sockerstärkelse.
det går säkert att googla fram wattles forsknigsresultat. mycket gediget material.
mvh

Var detta inlägg syftat till MIG? :confused:

Det är ju sockerarten FRUKTAN som är största boven, ja. Inget nytt för mig. Mig veterligen är det en KOLHYDRAT men den kanske också kan benämnas som stärkelse? När man läser om det så står det alltid iaf kolhydrat eller sockerart (fruktan alltså).
Sen är även stärkelse fångutlösande - därför är ofta spannmål bannlyst till fångisar (de är stärkelserika kraftfoder, särskilt korn).

Var detta inlägg syftat till MIG? :confused:

Det är ju sockerarten FRUKTAN som är största boven, ja. Inget nytt för mig. Mig veterligen är det en KOLHYDRAT men den kanske också kan benämnas som stärkelse? När man läser om det så står det alltid iaf kolhydrat eller sockerart (fruktan alltså).
Sen är även stärkelse fångutlösande - därför är ofta spannmål bannlyst till fångisar (de är stärkelserika kraftfoder, särskilt korn).

Fruktan är en kolhydrat. Det finns flera olika sorters kolhydrater. Sockerarterna som tex druvsocker och vanligt rörsocker är ganska små molekyler som bryts ner snabbt. Fruktan och stärkelse är inte sockerarter utan det är längre molekyler. Fruktan och stärkelse är inte riktigt samma sak rent kemiskt men de liknar varandra.

Så ser inte jag på det, om hästen inte kan få vara häst, dvs röra på sig varje dag, så är det inte värt det.
Nej det är inte alls svårt att ha en gräsfri hage om den ska vara 10*10 meter, men så små hagar tänker jag inte ha mina hästar i, om det inte är så att det är just för sjukdom.
Och en 10 årig häst, som för resten av sitt liv måste gå i en "sjukhage"... det tycker inte jag är rätt. Men det är min åsikt.

Men då har du ju bara ett alternativ kvar. Att ta bort hästen eller ge den till någon som har tid och ork att fixa så den INTE får fång igen.

Och hagar behöver inte vara små för att vara gräsfria.

Att däremot släppa ut den igen på gräs i år är livsfarligt.

1. Att hästar får fång av fruset gräs beror inte på att gräset är näringsrikt... utan just på att det är fruset.
2. Att bli "instängd" i en sjukhage är inte tillnärmelsevis så obehagligt för hästen som att bli utsatt för ett fånganfall. Har du sett ett rejält fånganfall när hästen har så ont att den inte ens kan stå upp, än mindre gå? Tycker du det är bättre än att hästen ska behöva stå i sjukhage? Resonerar du likadant om din häst får en hovbensfraktur - "nej, den kan inte stå i boxvila 6 mån, det är för synd om den, då släpper jag hellre ut den i hagen eller avlivar den"?
3. Även om hästen står i sjukhage under vintern så hindrar det inte att du går ut och promenerar med den osv. (Till skillnad från om du hade fått en hovbensfraktur t ex.)

Precis.

Till TS:
Även om hagen är liten så går det ju fixa en stimulerande hage. Lägg t ex in grenar den kan gnaga på. Sen kan man ju ta flera promenader per dag.

Tror knappast du behöver dubbla staket, det har inte jag haft i de lägena. Det är skillnad om det går många hästar i två hagar bredvid varandra, då vill man ju ha dubbla staket så att hästarna inte står och bråkar med varandra över staketen.

Är hagen avlång så blir det ännu lättare att fixa en liten hage i den, bara att dela av en bit rakt över (eller ett hörne, om hagen är för bred).

Och, ja, då får räkna med att hon måste gå i sjukhagen hela vintern, tills det är plusgrader dygnet runt. Om du inte vill riskera ett nytt fånganfall på din ponny. Är det bara fruset gräs hon har reagerat på KANSKE det fungerar att ha henne i gräshage på sommaren. Min ponny går på bete hela sommarhalvåret utan problem, men det är ganska ovanligt så det är inte säkert att det fungerar på din ponny.

Du får ursäkta, men jag tycker du resonerar egoistiskt, och inte för ponnyns bästa. Allt verkar så besvärligt för dig. Vad vill du att vi ska säga? Att du ska släppa ut ponnyn i hagen i vinter, det är ingen risk att fången kommer tillbaka? Tyvärr är det inte sant, det är därför ingen säger det...

I o m att det kommer att gå häst i samma hage, eller i hagen som hagen är i behövs dubbla staket, behöver inte dubbla staket för att hålla inne ponnyn.
Nej resonerar inte så om det gäller en skada som läker ut.
Men i det här fallet handlar det ju inte om det, eller hur, det handlar om en livslång sjukdom, och att ha en häst/ponny på livstidsdom i "sjukhage" tycker inte jag är ett häst liv. Om vi sen går ut på promenad med dem en timme om dagen, sorry, tycker inte att det räcker som stimulans för en häst.

Jag antog faktiskt att det är näringen i gräset som bildar "socker" och det är därför fruktanet ökar när det fryser. Har du något det inte finns någon näring i kan inget bildas, om det enbart är för att det är fruset är det precis lika farligt då att gnaga på pinnar, eller äta snö vintertid för dem.

Det ÄR besvärligt.
Nej, ingen ska säga att jag bara ska släppa ut henne, för det ska jag inte. Men med de förutsättningar jag står inför i vinter så ser den inte rolig ut för ponnyn, som sagt, kan inte påstå att sjukhagevistelse, hur mycket grenar man än lägger i, är trevligt.
Jag ser till hennes bästa, känner henne och vet att hon verkligen mår dåligt av att vara instängd på sådan liten yta.
Sen har jag panik i o m att det kommer ny häst, jag vill inte släppa ihop dem mitt i vintern när bägge har vinterskor, för ja, jag behöver brodd i hagen, då ökar risken för skador betydligt.
Hade jag haft gammelhäst kvar hade problemen varit BETYDLIGT mindre eftersom det då hade gått fin fint att ha sjukhagen i vanliga hagen då de aldrig bråkade.

Möjligt att jag tänker egoistiskt, jag orkar inte se min lilla gumma :love: stå och lida fram till maj, för det är ju inte förens dess man kan vara säker på att det är frostfritt... Mår dåligt bara jag tänker på det.
Vill absolut inte att hon ska ha några fler fånganfall, vet bara inte hur jag ska lösa tillvaron för henne så att hon kan få ett trevligt liv framöver.
Sälja en fånghäst skulle jag aldrig göra.

Precis.

Till TS:
Även om hagen är liten så går det ju fixa en stimulerande hage. Lägg t ex in grenar den kan gnaga på. Sen kan man ju ta flera promenader per dag.

Jag har ingen möjlighet att göra flera promenader om dagen med henne. Jobbar heltid och har två barn så det är tyvärr ingen möjlighet, det går att lösa om det är en kortare period, men det är inte det här.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund