Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Seriösa säljare tar prov på balar som legat o fermenterat till sig o gör ett snitt.
De flesta producenter av silage som har stort antal egna hästar väljer torrare hösilage- runt 70%. Sen kommer andra o påstår att det är bättre med blötare.
KL Eftersom ni nu börjar diskutera hösilage och ir.
Jag har inget som stödjer att detta påstående är rätt men min egen personliga erfafenhet är att jag aldrig innan hösilagets inträde som grovfoder till häst tagit del av så många oförklarliga fånganfall och hört så många diskutioner om IR.
Själv har jag aldrig förstått varför man fodrar en häst med ett kofoder.
Runt 70% låter sunt,, man börjar se ett samband mellan lägre torrsubsans och ökade problem.
Ja fast dina kanske tränas kontinuerligt eller är unga eller i avel.
De hästarna har en helt annan motståndskraft. fungerande kroppar som klarar av ett överskott av diverse- tror jag![]()
De anledningar till att jag använder hösilage o då med 70% Ts är för att
1. det finns inte hö att tillgå i min närhet, när jag inte kan ha stora lager som ska förvaras på ett bra sätt.
2 dammfritt är ett stort plus
3 får det hemkört![]()
Föst och främst är det skillnad på ensilage - som jag ser som kofoder - och hösilage. Mitt hösilage är analyserat på 15 olika balar och har en TS på 75%. En analys gjordes också på ett nindre antal balar precis efter plastning. Det är inte jättestora skillnader mellan de "nya" balarna och de som varit frusna. Inget vetenskapligt underlag förstås, men på mina balar har det då inte hänt något omvälvande. Jag har tidigare haft silage med TS på ca 55-60% och inte heller då var hästarna dåliga.
Hehe ja "i närheten" är ju ett relativt begrepp beroende på vad man bor...![]()
När man frågar hur dom vet att dom inte varit dåliga så får man bara till svars att "dom ser det på dom".
Grattis på födelsedagen!!
Om det nu stämmer på hela partiet så är ts på75% helt ok, när vi kommer ner på en ts runt 50% och under så börjar problemen bli ganska stora.
Det vanligaste svaret man får höra av dom som försepråkar hösilage med lågt TS är precis ditt resonemang,,, att dom inte varit dåliga. När man frågar hur dom vet att dom inte varit dåliga så får man bara till svars att "dom ser det på dom".
Jag vet inte hur era leverantörer tar betalt men jag känner en bonde som vid betalning av hösilage enbart tar betalt för mängden ts.
Alltså en bal på 500kg med 75% ts tar han betalt för 375kg.
Detta är seriöst och skulle alla hästägare ställa dessa krav så skulle det framtvinga högre ts hos samtliga leverantörer.
Den som nu trots allt är villig att betala för 500kg med en ts på 40% får väl göra det men det låter dyrt att betala för 300 kg vatten.
500kg. kan vara lite jobbiga att brotas med när man har ingen traktor.
Har tänkt så länge,"garanti av quality"
Och om man kan få balerna i en storlik som är hanterbar;
500kg. kan vara lite jobbiga att brotas med när man har ingen traktor.
500 kg va bara ett exempel,, lättare att räkna % på den vikten och slippa ta fram miniräknaren.![]()