Fång hos fullblod?

Sv: Fång hos fullblod?

Ja det vet jag inget om, jag vet bara att mina hästar mår bra och det är det viktigaste för mig!

Ja fast dina kanske tränas kontinuerligt eller är unga eller i avel.

De hästarna har en helt annan motståndskraft. fungerande kroppar som klarar av ett överskott av diverse- tror jag:cool:

Jag har och har haft alla typer, rena avelsdjur och unghästar till tävlingshästar.

Vad är det för överskott av diverse du tror att dom får? *nyfiken*

Seriösa säljare tar prov på balar som legat o fermenterat till sig o gör ett snitt.

De flesta producenter av silage som har stort antal egna hästar väljer torrare hösilage- runt 70%. Sen kommer andra o påstår att det är bättre med blötare.

Runt 70% låter sunt,, man börjar se ett samband mellan lägre torrsubsans och ökade problem.

De anledningar till att jag använder hösilage o då med 70% Ts är för att

1. det finns inte hö att tillgå i min närhet, när jag inte kan ha stora lager som ska förvaras på ett bra sätt.

2 dammfritt är ett stort plus

3 får det hemkört:o

under sommar o höst har jag hö.

Det som varit negativt tidigare har varit att helt plötsligt får man en sjöblöt bal, bara/ eller för mkt alsikeklöver eller en möglig.

det finns stallar där det luktar sjukt- både från silaget o från avföringen- koblajor.

KL Eftersom ni nu börjar diskutera hösilage och ir.

Jag har inget som stödjer att detta påstående är rätt men min egen personliga erfafenhet är att jag aldrig innan hösilagets inträde som grovfoder till häst tagit del av så många oförklarliga fånganfall och hört så många diskutioner om IR.

Själv har jag aldrig förstått varför man fodrar en häst med ett kofoder.

Föst och främst är det skillnad på ensilage - som jag ser som kofoder - och hösilage. Mitt hösilage är analyserat på 15 olika balar och har en TS på 75%. En analys gjordes också på ett nindre antal balar precis efter plastning. Det är inte jättestora skillnader mellan de "nya" balarna och de som varit frusna. Inget vetenskapligt underlag förstås, men på mina balar har det då inte hänt något omvälvande. Jag har tidigare haft silage med TS på ca 55-60% och inte heller då var hästarna dåliga.

Sedan så är det inte så lätt att bara välja och vraka mellan grovfoderleverantörerna, i alla fall för mig. Jag antar att det är så för de flesta hästägare - man får mer eller mindre ta vad som finns och fler och fler bönder producerar bara hösilage.

Ang överskott så ser man ju i analysen hur det ser ut... eller vad är det de skulle få överskott av om man har ett blötare silage??

Runt 70% låter sunt,, man börjar se ett samband mellan lägre torrsubsans och ökade problem.

Beror de problemen på fodret i sig, näringsinnehållet i de aktuella blöta fodren eller att hästarna får i sig för lite TS? Bara en nyfiken undring...

En foderokunnig hästägare, om man ska kalla dem så, kan nog ganska lätt tänka att min häst behöver 10 kg hösilage och ger den det. Att TS ligger på 30% och hästen i själva verket bara får i sig dryga 3 kg kg TS kan ju ställa till det...

Ja fast dina kanske tränas kontinuerligt eller är unga eller i avel.

De hästarna har en helt annan motståndskraft. fungerande kroppar som klarar av ett överskott av diverse- tror jag:cool:

Hur menar du där?:confused:

Klarar alltså en häst i avel av mer än en häst som bara går och skrotar, eller vad man nu ska kalla det...

Just mitt sto är ju just ett avelssto och det kan ha bidragit till hennes anfall, att hon är extra känslig just nu.

F ö så har jag inte hittat någon leverantör här med lägra TS än 70 %, särskilt inte i år då vallarna torkade rekordsnabbt!!

Fördelen med hösilage sägs ju även vara att fodret inte tappar näringen lika snabbt som hö + att det inte blir hygieniskt sämre vid lagring. I år har ju rekordmånga hästar i norra Sverige dött pga mögligt foder då hästen varit så fuktig...

De anledningar till att jag använder hösilage o då med 70% Ts är för att

1. det finns inte hö att tillgå i min närhet, när jag inte kan ha stora lager som ska förvaras på ett bra sätt.

2 dammfritt är ett stort plus

3 får det hemkört:o

Eftersom jag misstänker att mina hästar blev sjuka i alla fall delvis pga hösilage, vägrar jag att fodra med det igen. I mitt fall innebär det att vi ca var sjätte vecka åker och hämtar hö med hästtransporten - 500 kg/gång. Ca 4,5 mil enkel resa, är det. Bonden satsar på att producera hästhö av bra kvalitet. Det är en timotej- och ängsvingelblandning han använder. Väl hemma lagras höet i ett uppvärmt utrymme med en luftavfuktare som går på vid behov.

Nu har jag löst det på ett sätt som blir relativt "knöligt" för mig själv. Det är nog därför man i första hand väljer hösilage, för att det oftast är det foder som är lättast att få tag i samt är mest praktiskt att hantera/lagra. Jag fick leta och leta och leta ännu lite mer innan jag hittade ett vettigt småbalshö, så lätt är det inte på många platser i Sverige...

Hehe ja "i närheten" är ju ett relativt begrepp beroende på vad man bor... :) Förra året hade vi turen att hitta en bonde så nära som på just 4,5 mils avstånd dit vi åkte ungefär var 10:e dag och hämtade silage med bra värden... :) Året innan var vi nyinflyttade på den orten och åkte lika ofta och hämtade sämre foder 8 mil enkel resa, men det var det enda vi fick tag på mitt i vintern.

Föst och främst är det skillnad på ensilage - som jag ser som kofoder - och hösilage. Mitt hösilage är analyserat på 15 olika balar och har en TS på 75%. En analys gjordes också på ett nindre antal balar precis efter plastning. Det är inte jättestora skillnader mellan de "nya" balarna och de som varit frusna. Inget vetenskapligt underlag förstås, men på mina balar har det då inte hänt något omvälvande. Jag har tidigare haft silage med TS på ca 55-60% och inte heller då var hästarna dåliga.

Grattis på födelsedagen!!

Om det nu stämmer på hela partiet så är ts på75% helt ok, när vi kommer ner på en ts runt 50% och under så börjar problemen bli ganska stora.

Det vanligaste svaret man får höra av dom som försepråkar hösilage med lågt TS är precis ditt resonemang,,, att dom inte varit dåliga. När man frågar hur dom vet att dom inte varit dåliga så får man bara till svars att "dom ser det på dom".

Jag vet inte hur era leverantörer tar betalt men jag känner en bonde som vid betalning av hösilage enbart tar betalt för mängden ts.

Alltså en bal på 500kg med 75% ts tar han betalt för 375kg.

Detta är seriöst och skulle alla hästägare ställa dessa krav så skulle det framtvinga högre ts hos samtliga leverantörer.

Den som nu trots allt är villig att betala för 500kg med en ts på 40% får väl göra det men det låter dyrt att betala för 300 kg vatten.

Hehe ja "i närheten" är ju ett relativt begrepp beroende på vad man bor... :)

Ja, allting är ju relativt... ;) Men "här nere" är nog 4,5 mil rätt långt att köra för att köpa hö. Det finns ju ändå en hel del foder på närmare håll, men när man börjar ställa en massa krav krav så finns det inte så mycket att välja på. Om man vill ha torrhö, småbal, av bra hygienisk kvalité, och dessutom inte vill att det ska vara rajgräs och annat i, så blir det genast väldigt mycket svårare!

Dessutom kör "min" bonde in höet löst, och pressar inte förrän man ringer och säger att man vill komma och hämta. Det känns som om risken för att höet ska bli dåligt minskar på det här viset.

När man frågar hur dom vet att dom inte varit dåliga så får man bara till svars att "dom ser det på dom".

Detta är just ett av mina jätteproblem med hösilage. Jag har väldigt svårt för att se/lukta mig till om fodret är bra eller dåligt. Men det kanske är för att jag inte har haft tillräckligt med erfarenhet av hösilage i och för sig.

100% säker kan man förstås inte vara utan hygienanalys, inte med något foder... jag gör själv så att jag kasserar allt som luktar och/eller ser misstänkt ut. Mina balar är så pass billiga att jag har "råd" att riskera att kassera foder som är ok trots allt. Rådjuren äter det mer än gärna i alla fall :P

Det låter himla bra med bönder som bara tar betalt för TS, tyvärr tvivlar jag på att bönder här skulle gå med på de, de analyserar inte själva utan det får man göra sjäv om man vill veta värdena...;)

OT

Tack för grattiset förresten!

Kan förresten tillägga att jag under den här varma hösten har fått kassera halva balar på löpande band. Såna som har varit dåliga redan vid öppning har bonden skrivit av helt och hållet, och även någon som blivit dålig efter bara en dag.

Sen för att återgå till ämnet så tror jag fortfarande att det är vida skillnader på varför hästar får fång, och att det inte är så enkelt att det beror på ts-halten eller val av lagringsmetod av grovfodret. Det är nog väldigt många faktorer som spelar in, och som någon sagt tidigare... ibland får man helt enkelt köra med uteslutingsmetoden och se vad hästen mår bäst av och vad som minskar/stoppar anfallet och hindrar det från att återkomma.

Jag har lyckligtvis ingen egen erfarenhet av fång.

Grattis på födelsedagen!!

Om det nu stämmer på hela partiet så är ts på75% helt ok, när vi kommer ner på en ts runt 50% och under så börjar problemen bli ganska stora.

Det vanligaste svaret man får höra av dom som försepråkar hösilage med lågt TS är precis ditt resonemang,,, att dom inte varit dåliga. När man frågar hur dom vet att dom inte varit dåliga så får man bara till svars att "dom ser det på dom".

Jag vet inte hur era leverantörer tar betalt men jag känner en bonde som vid betalning av hösilage enbart tar betalt för mängden ts.

Alltså en bal på 500kg med 75% ts tar han betalt för 375kg.

Detta är seriöst och skulle alla hästägare ställa dessa krav så skulle det framtvinga högre ts hos samtliga leverantörer.

Den som nu trots allt är villig att betala för 500kg med en ts på 40% får väl göra det men det låter dyrt att betala för 300 kg vatten.

Har tänkt så länge,"garanti av quality"
Och om man kan få balerna i en storlik som är hanterbar;
500kg. kan vara lite jobbiga att brotas med när man har ingen traktor.

Det går bra det också med lite trixande, så hade vi det i dryga två år. Har dock inte balarna i hagen utan vi bär ut foder (bättre koll på att allt foder till hästarna är ok + att det blir mindre spill). Fortfarande utan traktor men med lättare balar! :)

Har tänkt så länge,"garanti av quality"
Och om man kan få balerna i en storlik som är hanterbar;

500 kg va bara ett exempel,, lättare att räkna % på den vikten och slippa ta fram miniräknaren.:crazy:

500 kg va bara ett exempel,, lättare att räkna % på den vikten och slippa ta fram miniräknaren.:crazy:

So True:
men jag har lite svårt att baxa upp 500kg upp i sjulet, jobbig nog med dessa 200+kg rund bal.

Du minns vi prata om det i en annan tråd:
Serious Häst Hö Leverantor med etikat på förpackning med innahåll dekleratin, och packatering som är hänterbar.

Tråkig, i USA kan man välja vilket grovfoder man vill ger hästen:
Har kan man bara köpa "Gris I Sacken" och bara hoppas det är inte Rav Gift när man oppna en sån Vita Bal Monster:crazy:

En annan fundering, brukar man röntga enbart framhovarna, eller runt om??

Blir lite fundersam eftersom jag inte tycker att hon verkar fräsch bak (kan iofs bero på att hon belastar dessa mer nu), när grannen i höstas åkte röntgades och fångverkades alla fyra :confused:

Får inte tag på chefshovslagaren förrän imorgon, och tänkte bara kolla hur det gjorts för andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka