Fång hos fullblod?

Sv: Fång hos fullblod?

När anser man att det akuta stadiet har avklingat?

Det beror helt på hur snabbt man satt in veterinära åtgärder och egna övriga nödvändiga förändringar i närmiljön. Om,, jag säger om man "nyper" det akuta stadiet genom att finna orsaken till vad som kan ha påverkat individen under dom sista 48 timmarna som utlöst detta anfall så är prognosen i snitt ca 10-14 dagar.

Det som är helt avgörande vid fång är den enskilde hästägarens förmåga och kunskap i individens rörelsemönster och övrigt beteende.

Många tror att en häst får fång och "plupp" så får den hovbensrotation eller hovbenssänkning..

Ingen fånghäst har hitills framträtt där hovbenrotation eller hovbenssänkning varit det primära , utan alltid uppträtt secundärt.

Så förenklat svarat,, allt beror på den enskilda hästägarens kunskap och åtgärder.

Tack. Intressant, jag inser att jag hade tur som var snabb att upptäcka samt uppenbarligen eliminerade orsakerna då när min häst drabbades.
Fast jag kan inte skylla det på "fångkunskap" för det hade jag ingen, mer än gemene man.

Jag förmodar att det akuta stadiet inte anses avklingat förrän hästen är smärtfri utan medicin också?

Ja efter det akuta stadiet blev hon inte bra, därav besöket på Strömsholm...

Hoppas och tror att det var hösilaget, nu står hon på det vanliga höet och i morgon kommer jag att introdsera lucern, lte försiktigt!

Ska även kolla höleverntörerna här omkring, eftersom deras foder är analyserat
Det hö jag har kvar jag knappast hinna få analyssvar på innan det är slut....

Bra det lösa sig. Lucenen kan ger det lilla extra näring hon behöva utan att tippa över.
Det är en balance gång men jag tror du klara det.

Did you know Secrateriat had Lamanites?

For god´s sake wrangler, your beating a dead horse, give it a brake.

vad nu då? jag har noll erfarenhet av fång, men vill också lära mig så mycket som möjligt av andras erfaenheter och tycker det är en intressant fråga. Det är ju ganska stor skillnad.

Jag håller alla tummar för Glensan Tex!

For god´s sake wrangler, your beating a dead horse, give it a brake.

:confused::confused::confused:

Öh, det är en simpel fråga som jag gärna ville veta svaret på, utan att lägga några som helst värderingar i det, jag tycker det är ganska stor skillnad och intressant för den fortsatta utvecklingen för hästen men också rent generellt med tanke på diskussioner om hösilage vs hö till fånghästar!

Jag vill veta svaret för att jag är INTRESSERAD, och det är ju trist om det stör dig på något sätt.

Det vet vi inte men enligt vet kan hösilaget ha varit för kraftigt för henne.

Ok, ja det kan ju vara svårt att avgöra såklart o då får man prova sig fram o ta bort anledningarna.

Tycker det är intressant eftersom det var tvärtom i mitt fall (dvs det var hö't som inte funkade pga sockerinnehållet o det "kraftiga" (dvs bra värden) silaget var det hon mådde bäst av), och det är det enda fall jag har att jämföra med, varje fall är ju unikt och unika omständigheter o ju fler man läser om desto mer lär man sig!

Håller tummarna för er!

Det vet vi inte men enligt vet kan hösilaget ha varit för kraftigt för henne.

IR har redan tagits upp i tråden, att det kan uppstå i samband med dräktighet. Det är jag inte insatt i alls men hos människor kan graviditetsdiabetes utvecklas.

Senast ändrad:

Ja nu ska jag försöka hitta ett hö med lågt kolhydrat- och energiinnehåll, tillskott sen med lucern!

Kollade grannarnas hösilage, och det innåller mellan 120 och 170 g/kg, bra eller dåligt? Protein runt 25g/kg, energi 6-7 MJ/kg...

Senast ändrad:

*kl*

Finns det något prov för att diagnostisera IR på häst?

Texaz; ja det låter bra. Glöm inte att du kan blötlägga ditt nuvarande hö sålänge. Jag sänkte ner det helt i en balja vatten (i ett hönät) och lät det ligga minst en timme när jag väntade på mina sockeranalyser. Jag upplevde att det hade stor verkan (och det visade sig ju sen att det hö't innehöll en del socker) och det har ingen verkan på själva näringsämnena i fodret som jag förstod det. Bara ett tips :idea:

Tror det är högt (jag kan ha fel här, kommer inte ihåg exakt!) tror det ska vara under 10% dvs 100 g?

Men rätta mig någon om jag har fel!

Japp ska göra det!!!!

Ja jag hade också för mig att det ar så, hittade ingen höanalys på nätet, får kolla med dom om det är analyserat. Borde kanske ligga på samma nivå då åkrarna verkar jämna i värdena mellan de olika hösilagepartierna.

Jag tror socker halten har mycket att göra med väder och när på dygnet det är skördat snarare än bara växtsammansättning och åker. Kan ha fel men sök på sockeranalyser här på buke för det finns några användare som kan mer och har skrivit mycket om detta i olika trådar!

Jag måste friska upp mitt minne, det var ju ett par år sedan jag lusläste allt om detta!

Texaz; ja det låter bra. Glöm inte att du kan blötlägga ditt nuvarande hö sålänge. Jag sänkte ner det helt i en balja vatten (i ett hönät) och lät det ligga minst en timme när jag väntade på mina sockeranalyser. Jag upplevde att det hade stor verkan (och det visade sig ju sen att det hö't innehöll en del socker) och det har ingen verkan på själva näringsämnena i fodret som jag förstod det. Bara ett tips :idea:

När jag började blötlägga höet jag gav till min ponny nu i sommar så rasade hon i vikt, antagligen
på grund av att det var mycket socker i höet. Kunde ge mycket mera hö än innan.

Så för vår del gjorde det mycket stor skillnad, sockermässigt i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31