Fång hos fullblod?

Sv: Fång hos fullblod?

Hon är skodd men har gått barfota när marken var mjuk, dock endast under en kort period.

Överutfodring av kraftfoder kan vara en orsak, men hon har iofs stått på 2 kg Krafft avel, således inte så mycket.

Har även gått in på årets hösilageskörd förr ett par veckor sen, skulle ochkså kunna vara en orsak.

Nu medicinerar jag och hoppas på att hon ska bli frisk. Tur i oturen har jag en granne med färska erfarenheter av fång, hennes häst är nu frisk efter dryga tre månader på box. Därtill har vi ju vår superduktiga veterinär, som tidiagre jobbat på Strömsholm och är kunnig på sjuka hästar:idea:

Det är visserligen väldigt ovanlig att ett fullblod är IR, men det betyder inte att de inte kan få fång av andra orsaker!

Dräktighet i sig är en fångrisk pga ändrade hormonnivåer och ökad belastning. Många ston får fång första gång under dräktighet.

Är det en äldre häst så kan den också ha cushings, vilket är en sjukdom som oftast förvärras av dräktighet.

Be vet att kolla insulin, glukos och ACTH.

Jag håller med om att det borde vara ovanligt med fång hos ett fullblod.

En av anledningarna till att dräktiga ston får fång är (som ngn annan redan har skrivit) att insulinkänsligheten minskar under dräktigheten. Det gäller i alla fall för andra typer av hästar, tex lättfödda ponnyer. Jag antar att det kan vara så även för att fullblod. Jag har för mig att jag har hört på ngn föreläsning (på SLU eller diabetesföreläsning) att man tror att anledningen till detta kan vara att det är ett sätt att se till så att fostret får så mkt näring som möjligt (eller så har jag läst det någonstans men kommer inte på var).

I vilket fall som så kan det säkert vara all ide att minska på mängden stärkelse/socker - så mkt det nu går till ett dräktigt sto. Men det är ju några månader kvar och säkert en tuff situation att befinna sig i med ett föl som man naturligtvis helst vill rädda. När det gäller fång så har jag insett att om det finns en liten risk för att man kan förvärra situationen så ska man undvika den. Ett allvarligt fånganfall är inte något som man önskar någon häst/hästägare att genomlida.

Du har säkert bra kontakter och man ska naturligtvis lyssna på experterna och följa deras råd. Tyvärr är det så att när det gäller just fång så är inte alla så insatta som man skulle kunna förvänta sig/ kräva.

Det är mina erfarenheter. Hoppas att det går bra med ditt sto!

Just arabiska fullblod har tvärtom väldigt stor risk att få fång. TS syftar nog på engelsk fullblod. :)

Just arabiska fullblod har tvärtom väldigt stor risk att få fång. TS syftar nog på engelsk fullblod. :)

Har araber verkligen "väldigt stor risk" att få fång? Vet du varför? Hur ser det ut bland araber jämfört med andra raser upplever du?

Allt är ju relativt, nu menade jag att den har stor fångrisk jmf med engelskt fullblod.

Det beror på att araben tyvärr ofta är/utvecklar IR. Finns säkert ingen forskning i Sverige, men i USA så är araben bland de raser som oftast får fång.

Om man tänker på att de skall överleva i en öken så är det inte alls konstigt att de är "genetisk programmerade" för att vara/bli IR. Och IR kan som du säkert vet orsaka fång.

Så är viktigt att tänka på ang foder/bete, tänk på den som en islandshäst och inte ett engelsk fullblod. Särskilt om den inte gör så mkt, går den galopp eller distans så blir det lite annat. Men många hobbyrids ju bara, eller är rena utställningshästar (inte så mkt här kanske, värre utomlands).

Min arab har haft fång, men han är dock inte IR utan har cushings vilket ju kan drabba alla raser. Men läste faktisk nyligen att araber och ponnyraser var överrepresenterade i den statistiken också :crazy: , dock kan det bero på att de helt enkelt lever längre än tex halvblod, quarter, etc? Det låter rimligt i mina öron iaf. :)

Senast ändrad:

Det var ett tag sedan jag läste om det men visst finns det en koppling mellan IR och Cushing, i alla fall ibland för vissa hästar? är inte din Cushing häst IR, många av dem är det pga de höga kortisolhalterna i blodet.

Om de inte medicineras så är de ju oftast IR ja, som en följd av det höga kortisolet. Men med pergolid och vettig foderstat behöver de inte vara det, hela poängen med att medicinera är ju att få ACTH och kortisolvärden på en normal nivå.

Vissa cushingshästar är inte IR alls så länge de medicineras, dvs de tål både bete och havre. Inget jag chansar på dock, de kan verka friska på en foderstat som är låg i socker/stärkelse men det innebär såklart inte att värdena hade sett lika bra ut om de fick massa socker och stärkelse.

Sen finns det de som inte utvecklar IR ens vid obehandlad cushings, har läst om några som testat jättehögt på ACTH och trots det haft normala G/I värden.

Så det finns alla kombinationer verkar det som.

Men va?! Rider du på en häst som hade fång för tre veckor sedan?? :eek: Hästen ska ju stå på boxvila då.

Min ponny fick stå i ett halvår med noga igångsättning från veterinär.

Det där är väldigt individuellt, och beror säkert på hur långt sjukdomen fått gå. Mitt sto kom under behandling mycket tidigt, men då hon fortfarande var halt efter två veckor röntgades alla fyra hovarna. Plåtarna visade inga som helst förändringar, så sedan hon fått Finadyne i fem dagar och sedan gått i hagen i ytterligare en vecka fick jag på veterinärens inrådan börja skritta henne.
Hon hade ingen boxvila alls, redan dag två gick hon ute i sjukhage.

Fast det där måste ju ha varit en väldigt ovanlig fångbehandling? Inte brukar man väl rekommendera att låta hästen gå i hage så länge den får smärtstillande?

Inte vet jag.
Men veterinären gjorde bedömningen att det var det bästa eftersom stoet är flockledare och både hon själv och flocken var lugnare om hon gick ute så att de andra kunde se henne.
Och, som sagt, så kom hon under behandling mycket tidigt. Klockan 7 på morgonen, vid utsläpp, visade hon inga symptom men klockan 11 hade hon svårt att gå och var varm i benen osv. Veterinären var på plats innan 13.

Andra gången samma häst drabbades av fång var i februari i år. Då hade det tyvärr gått längre tid innan hon kom under behandling, och hon lade sig gärna ner för att vila benen. Samma veterinär ordinerade boxvila i en vecka, och då fick de andra hästarna turas om att vara sällskap. När en vecka gått stod stoet mest och galopperade på stället i boxen och ville gå ut, trots sällskap. Så då fick hon vara ute, på ridbanan där det var ett par decimeter snö var det perfekt för henne att gå. Hon hade inga förändringarna på hovarna den här gången heller, så jag fick börja skritta försiktigt i början av april (ca två månader efter att hon insjuknat).

*kl*

Glen har nu stått på box i dryga tre veckor, är ännu inte helt smärtfri:(

Funderar lite över hur ni gjort med hovvården? Om ni verkat, är det i så fall en fångverkning som gjorts?

Kommer visserligen att kontakta Strömsholm i morgon, men är lite allmänt nyfiken!:p

Jobbigt!
Det kan ta så lång tid innan de är smärtfria.
Det viktiga är ju att försäkra sig om att anfallet har stannat av.
Nu minns jag inte exakt hur det var med din häst.

Ja om anfallet stannat av vet jag ju inte??? Hon står dock inte längre i fångställning....

Ömfotad har hon alltid varit, kliver alltid försiktigt omkring, även i box.
Verkar i övrigt pigg och vid gott mod. Kommer dock antagligen inte att kunna köras iväg för röntgen än på ett tag.....

Ska försöka få tag på S-holms fångexpert i morgon, han gjorde (tillsammans med min hovslagare) ett fantastiskt jobb med grannens fångdrabbade häst i höstas;)

Har hästen fortfarande förstärkt puls? Är hovarna varma eller svala?

Låter knepigt att hästen normalt är så ömfotad att den till och med rör sig försiktigt på box... Hur ser underlaget ut i boxen? Hästen behöver ett tjockt lager spån nu. Vad har hovis sagt om hur ömfotad hästen är?

Menar du att den inte ens är bekväm i sin box?

Betty har helt rätt i att den måste stå på ett tjockt spånlager- inte bädd.
Den ska kunna dippa ner tårna i ströt.

Hon står på ca 30 cm spån, helt enligt ordination. Tills största delen råspån, men uppblandat med kutter sör att det inte ska sätta sig och bli för fast.

Hon rör sig ALLTID försiktigt. Ska få prata med mästerhovslagaren på S-holm i morgo bitti.

Ömfotad har hon alltid varit, kliver alltid försiktigt omkring, även i box.
Verkar i övrigt pigg och vid gott mod. Kommer dock antagligen inte att kunna köras iväg för röntgen än på ett tag.....

Trots denna vetskap har du tydligen under en kort period när marken varit "mjuk" haft den barfota,,,

Röntgen är inga problem,, strömsholm har mobil röntgen. Bra att du får prata med "mäster" i morgon glöm inte att försöka återge all histork,, främst dom sista 48 timmarna innan det utlösande anfallet. Luktar belastningsfång lång väg men det har varit så många andra förändringar hit å dit så det kan lika gärna vara vilken typ av fång som helst.

Ska bli intressant att ta del av hur man löser detta för individens framtida välbefinnande.

Trots denna vetskap har du tydligen under en kort period när marken varit "mjuk" haft den barfota,,,

Röntgen är inga problem,, strömsholm har mobil röntgen. Bra att du får prata med "mäster" i morgon glöm inte att försöka återge all histork,, främst dom sista 48 timmarna innan det utlösande anfallet. Luktar belastningsfång lång väg men det har varit så många andra förändringar hit å dit så det kan lika gärna vara vilken typ av fång som helst.

Ska bli intressant att ta del av hur man löser detta för individens framtida välbefinnande.

Finns 2 i hella landet.

Ja hon gick barfota INNAN jag visste att hon hade drabbats av fång.... Borde jag alltid ha mina hästar skodda, eller????

Skodde henne då marken frös till och blev hård.

Ja jag önskar att det fanns fler mobila röntgen, men nu är inte läget så, iaf inte hos de veterinärer jag pratat med....

Vill inte ha en massa negativ kritik för hur jag BORDE ha gjort, just nu försöker jag göra det som är allra bäst för min häst, om fölet inte klarar det, so what, huvudsaken att mitt sto blir bra!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur