Fång hos fullblod?

Sv: Fång hos fullblod?

En annan fundering, brukar man röntga enbart framhovarna, eller runt om??

Blir lite fundersam eftersom jag inte tycker att hon verkar fräsch bak (kan iofs bero på att hon belastar dessa mer nu), när grannen i höstas åkte röntgades och fångverkades alla fyra :confused:

Får inte tag på chefshovslagaren förrän imorgon, och tänkte bara kolla hur det gjorts för andra.

Min ponny hade i stort sett bara symptom på framhovarna men alla hovarna röntgades. Hon hade då mindre förändringar på ena bak, inget på den andra. Vi var på några återbesök, efterhand röntgade de endast fram.

Ja det kanske aldrig elle ytterst sällan ä något bak, jag vet faktiskt inte:confused:

Min var mest halt bak. Jag fick förklarat för mig att fången drabbar (eller kan drabba?) alla fyra hovarna men att symptomen är starkare fram av uppenbara skäl (mer vikt på framhovarna).

Men som sagt min fick symptom bak först och starkast.

OK, ja jag ill nog att de ska röntga äen bak nästa gång i åker ner. Ska även prata med hovslagaren i morgon och höra om inte baktårna också borde kortas. Det kan ju i såna fall göras i pincip på en gång, min hois brukar kunna komma med mycket kort varsel:laugh:

Ja jag har ju en riktig hästveterinär som dessutom kontaktade Strömsholm innan medicineringen sattes in. Vi koncentrerar oss på att rädda stoet, och hoppas att fölet klarar sig....
Stoet är definitivt INTE överviktigt, försöker tvärtom hålla hullet på henne.
(belastniongsfång
Kan inte förstå vad som utlöst fånganfallet, förutom ömma fötter...

Dräktigheten kan ju utlösa fång, mitt sto fick det också och jag vet tyvärr många dräktiga ston som får en släng av det

Jo det vet jag, och det i kombination med foderbytet misstänks vara orsaken

Måste bara få uppdatera!!

Idag var det dags för första återbesöket, vilket jag bävat lite för...

Hovslagaren utbrast dock att det "inte kunde se bättre ut!:laugh: Hoven var på väg att växa ner efter hovbenet igen och det enda som behövdes var lite raspning:banana:
Veterinären var enormt förvånad över skillnaden på fem veckor. Att hon är så tunn uppfattades mest som positivt eftersom hon ju inte riskerar att bli för tung. Störst problem var det visst med tunga halvblodsston.
Nu väntar fortsatt boxvila i ytterligare tio veckor innan nästa (förhoppningsvis sista!) återbesöket, och sen får hon nog komma ut igen!

Härligt dock att se hennes glädje över att få vara ute, hon stod och spanade ut över ängarna och andades djupt.

Hoppas att fortsättningen går lika bra!

Vad skönt Texaz!! Hoppas allt är väl med fölet också, du får hoppa in i dräktiga ston-tråden på avel!

Men du... tänker på boxvilan.
Hade hon rotation eller?

min fick gå ute dagtid i sjukhage med lämpligt underlag efter 5 v. o hade ändå haft rotation på 9 0 11 grader Har du varit på S. ellerär det din vet som har kontakt?

Jag skulle ringa själv:cool:

Fast då förutsätter det ju att man har en sjukhage med ett väldigt lämpligt underlag, och också att vägen dit är högst lämplig. Det kanske inte är så enkelt vid den här årstiden alla gånger! Jag skulle följt de mer konservativa råden, eftersom det antagligen finns en anledning till att de har rekommenderats.

Jag var ner till Strömsholm och fick där rådet. Just nu finns inte en chans att få till ett bra underlag ut, knöligt och fruset som det är!
Får se längre fram, då kan jag rådgöra med dem.
Ja hon har rotation!

Tack Lew!!!

Jo jag får väl göra det ;). Allt verkar bra med fölet, och enligt vet är det ingen fara att ge henne smärtlindrande vid behov, bara sista tre eckorna som hon ska vara utan.

OK. Jo underlaget är A o 0.
Utevistelse är inte livsviktigt om man ser framåt o vill att den ska kunna leva o vara ute om några veckor o sen med sin fölis.

Lycka till med stoet o blivande bäbis.:love:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka