Fång hos fullblod?

Sv: Fång hos fullblod?

:confused::confused::confused:

Öh, det är en simpel fråga som jag gärna ville veta svaret på, utan att lägga några som helst värderingar i det, jag tycker det är ganska stor skillnad och intressant för den fortsatta utvecklingen för hästen men också rent generellt med tanke på diskussioner om hösilage vs hö till fånghästar!

Jag vill veta svaret för att jag är INTRESSERAD, och det är ju trist om det stör dig på något sätt.

How Tex horse foundered is water under the bridge, yesterday is gone and we cain´t get it back!
The vet told Tex the same as I did, "dry feed"!
For some reason you can not accept that.

How Tex horse foundered is water under the bridge, yesterday is gone and we cain´t get it back!
The vet told Tex the same as I did, "dry feed"!
For some reason you can not accept that.

No, for some reason you are not reading my posts correctly or you are misunderstanding the whole point of me asking. I am trying to learn from other people's experiences. You should try that!

No one agres with your statement that "dry feed" is always the best choise and to go back to dry feed when ever there is a problem. It always depends on differnet circumstanses.

Just don't read my posts!

Man vill helst ligga på under 100 g per kg TS om jag inte minns fel!

Ja så har jag också fått för mig att det är. Det har varit en del i Ridsport om blötläggning av grovfoder just för sockerinnehåll, det kanske finns kvar artiklar på hemsidan? Jag har i alla fall för mig att det visade på det som Wrangler sa - att socerhalten sjuknker rejält men inte påverkar andra ämnen.

Och visst är det så att sockerinnehållet är helt beroende på när det skördades, framförallt det aktuella vädret. Sockerhalten i strået regleras bl.a. av temperaturen och ljuset som jag minns det.

Leafhill: Google är bra, men det är säkrare att fråga någon som vet eller som har tillförlitliga källor. Allt på internet är inte sanning. Just fång är verkligen något som inte ens forskare är ense om, dessutom finns det så oädligt många olika fall. Att lära sig mer av varandra och lita på sig själv är nog bland det viktigaste man kan göra för hästen.

Tog de prov på din hästs insulinvärde?
Letar du hö eller hösilage med lågt socker värde så titta efter det som är skördat på fm. Det gör mycket på sockervärdet. Min leverantör fick under 100g på allt som var skördat före middag på dagen och över 140g på allt som skördades på em. Detta konstaterat efter att jag bad om fm skörd i år och har fått ett hösilage med 80g socker i år till mina hästar, varav en smal IR som nu mår toppen på detta foder. (hade fång för drygt ett år sedan pga hög sockerhalt i hösilage, smal häst)

KL Eftersom ni nu börjar diskutera hösilage och ir.

Jag har inget som stödjer att detta påstående är rätt men min egen personliga erfafenhet är att jag aldrig innan hösilagets inträde som grovfoder till häst tagit del av så många oförklarliga fånganfall och hört så många diskutioner om IR.

Själv har jag aldrig förstått varför man fodrar en häst med ett kofoder.

No, for some reason you are not reading my posts correctly or you are misunderstanding the whole point of me asking. I am trying to learn from other people's experiences. You should try that!

No one agres with your statement that "dry feed" is always the best choise and to go back to dry feed when ever there is a problem. It always depends on differnet circumstanses.

Just don't read my posts!

I have been reading your mail for years, ever since we locked horns on "the starting of 2 year olds".
You say you are trying too learn? you can not learn when you start out with a bias view where you are trying too support your own actions and therories.
I sit here and read all the Sad Sack Stories of sick horses, and too be honest it´s the horses I feel for, not the people!
I should try too learn? what? how too founder a horse, well---I feel I can do without yours or the others experties advice.
I like my horses healthy.

I don´t understand what you mean, or perhaps I do but if so I don´t agree with you.

You don´t need to pay anything to read all the articles about laminitis that are presented at the safergrass homepage.

Förlåt, jag har det här "fobia" när det gäller clinichs, bad experiances.
jag gick in och läs en del artikler, interessting!!!

Suger, Protien, Carbohydrates, Glucose, Moisture Content, Molds and Bacteria, Arvs Anlag.
det mesta som vi har prata om när det gäller uttfodering och sjuk häster.

För komma ihåg att plästed foder är inte så uttspritt i andra lander och i månge studia där fermentaion (jästning) ph hälten och andra facktor speler in.

KL Eftersom ni nu börjar diskutera hösilage och ir.

Jag har inget som stödjer att detta påstående är rätt men min egen personliga erfafenhet är att jag aldrig innan hösilagets inträde som grovfoder till häst tagit del av så många oförklarliga fånganfall och hört så många diskutioner om IR.

Själv har jag aldrig förstått varför man fodrar en häst med ett kofoder.

När jag var i skolen fick jag och några andra lämna smidja och hälpa till att lästa av hö som hade kommit in till kliniken, 16kg. bal av timotaj, stem-blommer-blad.
Jag har inte varit på kliniken på länge och jag är nyficken---vad är det för foder dom ta in nu för tiden för sjuk häster?
Har kört förbi och har inte sett non vit myr ägg baler ståenda uttanför.

Fast hösilage är väl ändå inte ett kofoder???

Ensilage vet jag kan vara kraftigt för hästar, men hösilaget tas ju som hö och är ofta i princip torrt när det plastas. Det beror nog helt på värdena om det ska klassas som ko- eller hästfoder.

Dock misstänker jag att mitt parti var för kraftigt för Glen, min "gamla" valack har blivit enormt speedad på detta foder.

Kollar nu runt värdena hos mina andra leverantörer och lakar ur mitt kvarvarande hö innan utfodring.

Kan ett alternativ vara att minska mängden hö och lägga till halm + lucern om jag inte hittar ett foder under 10% sockerhalt? Grannarnas hösilage ligger på 12 som sämst.

Verkar inte vara helt lätt här att hitta foder under 10%....

Själv hänger jag inte upp mig på om det är hö eller hösilage utan det är värdena i det som är viktigt förutom givet den hygieniska kvalitén. Jag skulle aldrig rata ett bra värdemässigt perfekt foder pga att det var 10% torrare eller blötare. Det är vad det innehåller som är det viktiga.

Förstår att det är svårt att hitta. Vet inte om du kan kolla upp Åsebros silage som säljs i 25 kg balar, kommer på pall. Horse Hage. Jag fodrade med det för 100 år sedan (typ) och hästarna ÄLSKADE det! Ingen aning om sockret i det då men värdena var bra och det var dyrt :angel: Men det går ju att blanda upp med tex halm och lusern om det funkar i övrigt.

Jag tror inte 12% är en katastrof heller om det inte absolut är så att hästen har blivit IR/jättekänslig. Men som sagt jag är inte insatt i just IR så jag kanske får på moppo nu. :o

Fast hösilage är väl ändå inte ett kofoder???

Ensilage vet jag kan vara kraftigt för hästar, men hösilaget tas ju som hö och är ofta i princip torrt när det plastas. Det beror nog helt på värdena om det ska klassas som ko- eller hästfoder.

Där satte du huvudet på spiken och mera rätt kan du inte ha.. Övertyga då gärna mig om att varje enskild inplastad bals värde överensstämmer med analysen för att det inte ska klassas som ko utan hästfoder...

Även om det nu enligt konstens alla regler är både odlat och slaget, inplastat osv för att klassas som hösilage så ska du inte bli förvånad om du tar ett stickprov och får ett analyssvar att det är bra värden för att vara ensilage..

Själva torrsubstansen,,,, bara där kan man ta del av mängder med olika rekomendationer från så kallade foderexperter...

Nu förstår jag inte hur du menar.....:confused:

Detsamma gäller väl i såna fall för hö? Inte tusan tar man prov på varenda bal?

I båda fallen är det ju ett antal stickprover som tas, och man kan väl ana att det visar medelvärdet på aktuell vall, och med foder som tagits samma dag (på samma vall)

Många tar ju dessutom proverna direkt på vallen innan fodret plastas eller pressas vad man nu väljer.

Många tar ju dessutom proverna direkt på vallen innan fodret plastas eller pressas vad man nu väljer.
Seriösa säljare tar prov på balar som legat o fermenterat till sig o gör ett snitt.

De flesta producenter av silage som har stort antal egna hästar väljer torrare hösilage- runt 70%. Sen kommer andra o påstår att det är bättre med blötare. De som gör små studier under kort tid på litet underlag.

jag litar mer på den som känner sina hästar o ser från år till år.:bow:

Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

En analys till exempel är inte bibeln, men ett av många mycket användbara verktyg man kan använda sig av i sin strävan efter att göra det bästa och mest optimala för sina hästar.

Och om du menar att jag har påstått att det är bättre med blötare silage (som jag förmodar eftersom du riktar dig till mig) så har jag aldrig påstått något dylikt och inte heller tvärtom. Däremot har jag aldrig haft problem med mina hästars magar oavsett om dom fått torrhö eller silage med 35% TS, men det kan ju tex bero på att jag är väldigt noga med den hygieniska kvalitén och med mina hästars välbefinnande överlag.

Om jag ska välja mellan ett bra innehåll och en viss torrsubstans så väljer jag alltid innehållet först.

Jag vill inte ha blött för det finns inga studier gjorda på när vattnet i silaget fryser. klart att även strukturen kan bli förändrad- på molekylnivå, som... F A alltid hävdar att hon är insatt i:grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka