Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

.

Jag känner nog till att det är olika klimat i olika länder, nu var du ju nästan rolig. ;)

Jag menar naturligtvis på vilket sätt de olika klimaten gör att man inte kan använda sig av utländska forskningsstudier? På vilket sätt påverkar klimatet och miljön hästens foder så att det inte går att jämföra med våra svenska förhållanden?

Min erfarenhet innehåller bara hästar importerade från Amerika,Island;Portugal;Spanien,Belgien,Tyskland,Holland,Polen, Irland,England, Saudi Arabien, Australien, och skåne...

Jag uppfattar inte dig som alvarlig med din fråga här för i annat fall vet jag inte i hur verklighets främmande du är. Först tyckte jag du va rolig med ditt inlägg men efter att ha läst om det två ggr så blev jag rädd.

Hur tror du årets höskörd på island som ett ex blev???

Hur blev årets höskörd 2008 i skåne jämfört med norrland??

Nu är du där igen, att du inte anser silage i ngn form är hästfoder är ju uppenbart, men det är och förblir ett personligt tyckande och saknar grund rent fakta- och vetenskapsmässigt. Ett bra grovfoder är bra oavsett TS, och ett dåligt grovfoder är dåligt oavsett TS.

Min erfarenhet innehåller bara hästar importerade från Amerika,Island;Portugal;Spanien,Belgien,Tyskland,Holland,Polen, Irland,England, Saudi Arabien, Australien, och skåne...

Jag uppfattar inte dig som alvarlig med din fråga här för i annat fall vet jag inte i hur verklighets främmande du är. Först tyckte jag du va rolig med ditt inlägg men efter att ha läst om det två ggr så blev jag rädd.

Hur tror du årets höskörd på island som ett ex blev???

Hur blev årets höskörd 2008 i skåne jämfört med norrland??

Det är du som ska svara på frågan - inte jag.
Du hävdar att man inte man jämföra forskningsresultat mellan olika länder. Jag frågar dig varför man inte kan det. Vad är det för skillnad? Jag är inte intresserad av vilka olika länder olika hästar kommer ifrån.

Vad har sommarens höskörd på Island med detta att göra - det handlar ju om en extrem situation. Men du svarar inte på frågan.

Varför jämföra skåne med norrland?
Men än en gång. Det var du som skulle svara inte bara komma med lösa påståenden utan grund - inte ett dugg kunskapsgivande.

Men om man nu skulle kunna tänka sig att du anser att det är skillnad mellan skåne och norrland (jag väntar med att berätta vad jag anser) så kan man inte lita på svenska rekommendationer heller - eller varför drar du in detta?

Men det där med Norrland och Skåne och hö är faktiskt väldigt intressant för det är helt olika typer av växtlighet.

Känner två gamla kobönder som båda varit uppe i Norrland, har även vänner som odlar vall i stor skala i Norrland, och det är skillnad i växtlighet, skördetidpunkter m.m, gödsling m.m. Skulle gärna ha Norrlandshö, men transportkostnaderna blir ofantliga om man inte kan ta stora volymer.

Har också funderat runt i kring alla s k vetenskapliga artiklar, nu lämnar jag ämnet kanske, och det som slagit mig är hur generella slutsatser kan man dra?
Ofta är populationerna (undersökningsgrupperna) och urvalet blir styrt utifrån de förutsättningar som finns, men det är intressant att läsa och se vad som forskas kring, men som sagt hur generella slutsatser man kan dra tycker jag är stora frågetecken. Men oaktat detta så kan ju undersökningarna ge hintar om olika saker. Mot bakgrund av detta gillar jag studier gjorda på frigående hästar just för att se deras beteendemönster, hur de väljer föda etc.

Läser man i exvis the welfare of horses så äter hästarna inte speciellt mycket "blött" foder vintertid (deras vinter kanske inte direkt är som vår) utan födan är väldigt säsongsanpassad, vore intressant att höra någon med erfarenhet från Island hur hästarna äter där.

Senast ändrad:

Jag hade hoppats att Coari skulle redogöra för det eftersom det var han som kom in på detta. Men det var kanske ett sätt att försöka vända vår uppmärksamhet från de andra frågor han har fått också dem ställda med anledning av hans tidigare påståenden. Han skulle beskriva hur han menar att man kan undvika att en häst utvecklar IR och andra tidigare frågor också.

men låt oss strunta i honom, han kommer inte att svara ändå

Men det där med Norrland och Skåne och hö är faktiskt väldigt intressant för det är helt olika typer av växtlighet.

Känner två gamla kobönder som båda varit uppe i Norrland, har även vänner som odlar vall i stor skala i Norrland, och det är skillnad i växtlighet, skördetidpunkter m.m, gödsling m.m. Skulle gärna ha Norrlandshö, men transportkostnaderna blir ofantliga om man inte kan ta stora volymer.
Det är säkert stora skillnader på hö från olika delar av landet men även mellan olika somrar, olika vallar, samma vall vid olika tidpunker osv. Dessutom antar jag att det är olika stora skillnader beroende på vilka näringsämnen det handlar om. Men vad jag har förstått så innehåller gräs som växer långt norr ut ofta mer socker (och tror även mer proteiner) jfr med gräs som växer längre söderut. Men det förutsätter nog egentligen att man jfr samma gräsart. Det är svårt att veta.
.[/QUOTE]

Förlåt, inte meningen att avleda uppmärksamhet eller kapa tråd eller annat, men jag tycker att frågeställningen om hö från olika delar är intresserant.

Skall kolla upp litet analysvärden i morgon:). Off Topic igen; vore intressant att veta hur fördelningen av IR-hästar ser ut i landet, är det vanligt i Norrland? Dalsland? Är det så att klimatet i södra Sverige påverkar metabolismen på ett helt annat sätt än i ex vis Norrland? Kanske finns studier på detta.

Jag håller med dig om att det hade varit intressant att veta men undrar om det finns ngn sådan undersökning?

Jag hade hoppats att Coari skulle redogöra för det eftersom det var han som kom in på detta. Men det var kanske ett sätt att försöka vända vår uppmärksamhet från de andra frågor han har fått också dem ställda med anledning av hans tidigare påståenden. Han skulle beskriva hur han menar att man kan undvika att en häst utvecklar IR och andra tidigare frågor också.men låt oss strunta i honom, han kommer inte att svara ändå
Det är säkert stora skillnader på hö från olika delar av landet men även mellan olika somrar, olika vallar, samma vall vid olika tidpunker osv. Dessutom antar jag att det är olika stora skillnader beroende på vilka näringsämnen det handlar om. Men vad jag har förstått så innehåller gräs som växer långt norr ut ofta mer socker (och tror även mer proteiner) jfr med gräs som växer längre söderut. Men det förutsätter nog egentligen att man jfr samma gräsart. Det är svårt att veta.
.
Men det är väl inget konstigt att även hästar kan utveckla diabetes av fetma:confused:
Fråga experten på Strömsholm som ser detta dagligen. eller Alex som har mailkontakt.
Det är inte fel på hästarna- bara vår hästhållning.

Så nu köper du att höt kan variera:bow:

Hö från Öland o Gotland är kalkrikt o galopptränare beställer ända därifrån till fastlandet.
Coari har helt rätt i att vi är bekväma o köper nästgårds o börjar krångla o komplettera med sådant som knappast är bra.

Min bonde kunde inte ens utläsa analysen som en kund hade gjort. Läste bara råprotein... för kossor.:rofl: Det faktiska SMRP var hälften.

Jag var på ett seminarium för knappt en månad sedan, under denna hade forskare från SLU ett föredrag om fång, IR och cushing. På frågan om hur många fall av IR och cushing man hade årligen så var svaret ungefär 50 fall i Sverige. Man redogjorde också för fång som i sig är en komplicerad historia men att man hade hittat nya rön som kommer att redovisas om ett litet tag.

På frågan ang IR så menade man att den största boven var fodret, och att det krävs extra mycket av hästägaren när hästen väl fått diagnosen IR men att det går att återföra individen till ett förhållandevis normal hästliv igen. Det är många som vill testa för IR och gör så också, ungefär 20 % av proverna visar positivt för IR.

Men det är väl inget konstigt att även hästar kan utveckla diabetes av fetma:confused:
Så nu köper du att höt kan variera:bow:
Du har helt rätt och jag har aldrig påstått ngt annat utan var mest intresserad av om den som påstår ngt också kan argumentera varför.
Det är inte fel på hästarna- bara vår hästhållning.
Det är sant på det sättet att vissa hästar troligen är känsligare än andra och våra foder ofta alldelel för näringsrika (sockerrika) för dem.

Coari har helt rätt i att vi är bekväma o köper nästgårds o börjar krångla o komplettera med sådant som knappast är bra.
Det är nog troligt att det är så i största allmänhet. Men det var inte det diskussionen eller rättare sagt vissa påhopp i tråden har handlat om. Det har handlat om att en hel del (man får lätt uppfattningen alla) som skriver om detta ämne utfodrar sina hästar på fel sätt.

J På frågan om hur många fall av IR och cushing man hade årligen så var svaret ungefär 50 fall i Sverige.

Det är många som vill testa för IR och gör så också, ungefär 20 % av proverna visar positivt för IR.

Då ska man veta att det är svårt att diagnosticera IR bla eftersom det är många olika faktorer som påverkar insulinhalten i blodet.
De har startat ett projekt i Ultuna där de ska ta fram analysmetoder för IR som går att använda för rutinanalyser ute i landet. De kommer då att testa hur pass tillförlitliga dessa analyser kommer att vara. Det finns alltså inte ngt bra sätt att mäta detta idag.

Christina Planck har skrivit bra böcker som är läsvärda.

Jag har läst dom. Personligen skulle jag aldrig ge en hobbyhäst 25% kraftfoder. Har jag ett så dåligt hö att det bheövs så skulle jag byta grovfoder(jag har bytt stall för att jag inte varit nöjd med fodersituationen).

25% verkar horribelt mycket! De få fall jag kan komma på där det kunnat vara rimligt är ett fåtal äldre hästar som hafft svårt att tugga.

Då ska man veta att det är svårt att diagnosticera IR bla eftersom det är många olika faktorer som påverkar insulinhalten i blodet.
De har startat ett projekt i Ultuna där de ska ta fram analysmetoder för IR som går att använda för rutinanalyser ute i landet. De kommer då att testa hur pass tillförlitliga dessa analyser kommer att vara. Det finns alltså inte ngt bra sätt att mäta detta idag.

Det mest pålitliga idag är väl glukosbelastning?

Skulle vara intressant att veta hur många av de hästar som glukosbelastas som har 'positiva' resultat (alltså har nedsatt insulinkänslighet).

Det vanliga provet är ju som du skriver väldigt trubbigt, och lite läskigt när man läst om hästar med HELT normala fastevärden, och ändå skenar insulin och blodglukos vid belastning. Nu hör/får man ju nog en skev bild, men än har jag inte hört om en enda som belastats som varit negativ. Dock vet jag bara ca 10 som belastats, och de som belastas är ju de där men verkligen, verkligen misstänker att de är IR. Dvs mångt färre än som testas med enkla blodprovet.

Jag har läst dom. Personligen skulle jag aldrig ge en hobbyhäst 25% kraftfoder. Har jag ett så dåligt hö att det bheövs så skulle jag byta grovfoder(jag har bytt stall för att jag inte varit nöjd med fodersituationen).

25% verkar horribelt mycket! De få fall jag kan komma på där det kunnat vara rimligt är ett fåtal äldre hästar som hafft svårt att tugga.

Nu är det ingen som påstått att man måste ge dessa 25% i kraftfoder, däremot så säger man att 75% bör komma från grovfoder så du kan alltså förstärka ditt grovfoder upp till 100 % också. Lite tunt i läsförståelsen här tycker jag nog.;)

Tillräckligt i varje fall enligt SLU som i mångt och mycket anser att många fall handlar om helt andra saker än IR.:crazy:

Tillräckligt i varje fall enligt SLU som i mångt och mycket anser att många fall handlar om helt andra saker än IR.:crazy:

Jag har ingen aning om hur det är med läsförståelsen hos andra användare men detta inlägg förstår inte jag ;)

Vad är det som är tillräckligt och för vad?
Vad är det som handlar om andra saker än IR?

Det mest pålitliga idag är väl glukosbelastning?

Skulle vara intressant att veta hur många av de hästar som glukosbelastas som har 'positiva' resultat (alltså har nedsatt insulinkänslighet).

Det vanliga provet är ju som du skriver väldigt trubbigt, och lite läskigt när man läst om hästar med HELT normala fastevärden, och ändå skenar insulin och blodglukos vid belastning. Nu hör/får man ju nog en skev bild, men än har jag inte hört om en enda som belastats som varit negativ. Dock vet jag bara ca 10 som belastats, och de som belastas är ju de där men verkligen, verkligen misstänker att de är IR. Dvs mångt färre än som testas med enkla blodprovet.

Jag har också förstått det som att belastningsprov är de mest pålitliga. Jag har nog också fattat det som att det finns olika typer av dessa prov. Nu är det många veterinärer som inte är tillräckligt väl insatta i IR-tester och därför testar man inte på alla ställen. Sedan är det ju inte lämpligt kanske alla ggr att göra ett belastningsprov på en sjuk häst.

Eftersom de har börjat med en studie för att ta fram bra mätmetoder så kan de knappast vara nöjda med de som finns.

Sedan finns det nog de som skickar proverna utomlands. de kommer ju inte med i statistiken.

Tillräckligt i varje fall enligt SLU som i mångt och mycket anser att många fall handlar om helt andra saker än IR.

Vi kan ta ett exempel, den här veterinären tillika forskaren bad alla som hade hästar med IR räcka upp handen, av dessa ca 200 personer räckte minst 100 upp handen varav att några hade flera hästar med "IR"

På frågan att de som hade hästar som man konstaterat IR genom prov, så blev det endast en häst kvar. Resten av församlingen hade hästar som deras veterinär "trodde" att de möjligen kunde ha IR. Vad vi pratar om är hästar mestadels överviktiga sådana, och här kändes det som att man ville fly det egentliga problemet och sätta en åkomma på sitt eget problem. Alltså hästen hade IR, istället handlar det i många fall om ägarens oförmåga att hålla hästen i en någorlunda normalhull.

Min ena häst är diagnosticerad IR på en klinik (gjordes för flera år sedan).

Glukosbelastning gjordes och sedan mättes hur snabbt glukosen sjönk eller tillbaka till inom normalvärde.

Vad jag funderat över många gånger är hur fastan och i mitt fall ny miljö påverkar hästens värden. Tänker som så att fastan i sig själv och stress utlöser adrenalin som i sin tur hämmar upptaget av och kanske till och med produktionen av insulin.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka