Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Tex så fodrar många efter en ren komplettering, dvs brister det med smrp i foderstaten så fodrar man bristen med kraftfoder för att komma upp i den nivå hästen behöver. Man glömmer bort en gammal regel som håller än idag, 75 % av näringsintaget från grovfodret. Brister det här så får man en obalans i foderstaten även om värdena är täckta för behovet.

Det DÄR är ju en 'säckrekommendation' om något?

Målet och idealet är 100% av behovet från grovfoder. Sen kan det för högpresterande hästar bli problem t ex då de inte orkar äta så mkt som skulle krävas. Men det gäller def inte de lättfödda fångisarna som var vad det började diskuteras.

Dock kan man om man inte kan få tag på grovfoder med korrekta värden bli tvingad att fodra med viss del icke-grovfoder med, men det är INTE varken mål eller önskvärt.

Så din regel är en säckregel. Dvs du sitter nu och rek det som Coari - med rätta - vände sig emot..

I stället för att bemöta argument så går de till angrepp på annat sätt. Och ganska ofta dyker det sedan upp användare som endast skriver här ibland men då ofta för att ta dessa i mitt tycke tråkiga användare i försvar.

Varför inte bemöta mina sakargument i stället så att det blir en intressant och givande diskussion

Måhända att jag inte skriver här så ofta, men jag läser desto mer så därför undrar jag ju då om man måste skriva ofta för att få reagera?

För att svara på ditt senaste inlägg så anser jag fortfarande inte att sådana diskussioner har ngt att tillföra hästvården. Det är vad jag förstår fritt fram för den som vill skriva inlägg att göra det, eller borde i alla fall vara så.

Men jag efterlyser fortfarande en debatt om sakfrågorna. Varför inte bemöta ett av mina argument? Eftersom det verkar som att du har samma uppfattning som Coari om utfodring och fång så kan du kanske svara på de frågor jag har ställt till C?

Nej det är ju inte en säckrekommendation, på säcken utgår man inte från någon analys alls. Har du ett oanalyserat grovfoder och får en muskeltillbakabildning så är det ju bättre att tillföra t ex lucern först som är ett grovfoder för att höja kvoten i grovfodret så jag håller också med.;)

Men som du bekant vet så är det svårt att få täckning till 100% genom grovfodret, men visst vore det idealet men nu ser ju tyvärr verkligheten annorlunda ut.

Nja, så svårt är det inte att få 100% täckning, 9 av 10 hobbyhästar går det utmärkt, den tionde brukar vara en svårfödd krake som inte är så förtjust i att äta övht och inte äter så mkt som den borde (av ngt).

Men att tycka att regeln är 75% grovfoder och sträva efter det är lika idiotiskt som säckmatning. Och det ÄR för mig även med analys på fodret 'säckrekommendation' att hävda att regeln 75/25 håller än. För det är en nödlösning om man inte får tag på rätt grovfoder och/eller har en sån där svårfödd pipig.

Att hitta ett grovfoder med en kvot på 6 eller högre kan vara svårt, jo. Att 75 % av näringen ska komma från grovfodret är något man kommit fram till är en bra nivå via studier och finns dessutom att läsa om om man vill det.;)

Idag verkar ju IR vara poppis hos häst, diabetes hos människa vet man i de flesta fall har med kosten att göra varför många människor blir bättre bara genom att ändra sin kosthållning. Så jag börjar nu undra om det faktiskt kan vara så att det handlar om fel typ av fodring som faktiskt utlöser ett IR problem hos hästen.:crazy:

Svårt hitta med en kvot 6 eller högre? Eh.. vi har uppenbart HELT olika foderleverantörer vi vänder oss till.

Att hitta ett grovfoder med en kvot på 6 eller högre kan vara svårt, jo. Att 75 % av näringen ska komma från grovfodret är något man kommit fram till är en bra nivå via studier och finns dessutom att läsa om om man vill det.;)

Idag verkar ju IR vara poppis hos häst, diabetes hos människa vet man i de flesta fall har med kosten att göra varför många människor blir bättre bara genom att ändra sin kosthållning. Så jag börjar nu undra om det faktiskt kan vara så att det handlar om fel typ av fodring som faktiskt utlöser ett IR problem hos hästen.:crazy:

Vart kan man läsa att 75 % är lagom. Det jag har läst står det typ, ju mer grovfoder desstå bättre.

Det troliga är väl ändå att man har en genetisk disposition som sedan kan utlösas av miljöfaktorer och då inte bara foder. Man har bland annat detta med kroniska inflammationstillstånd som i sin tur kan utlösa IR.

Senast ändrad:

Delvis KL.

ABsolut har ju IR och foder en STARK koppling. Sen hur mkt genetiskt det finns är ju idag okänt förutom ATT det finns genetisk disposition.

Men en häst med disp för IR som får för mkt energi/socker/stärkelse löper ju större risk, dock löper en ej predisponerad häst som får för mkt energi/socker/stärkelse risk med.

Så, att fodra med 75% grovfoder och 25% kraftfoder (som ofta innehåller mkt - just det - stärkelse och socker) ökar risken för både fång och IR. Så att rekommendera/sikta på det är bara horribelt.

Nja, så svårt är det inte att få 100% täckning, 9 av 10 hobbyhästar går det utmärkt, den tionde brukar vara en svårfödd krake som inte är så förtjust i att äta övht och inte äter så mkt som den borde (av ngt).

Hobbyhästar är väl just vad alla som diskuterar foder verkar ha, i alla fall framstår det att så är fallet.

Vi tar dom 9 av 10 som du ovan nämner och förklara nu hur den optimala foderstaten på en typisk hobbyhäst (500 kg) ska se ut. Den 10:e är en hobbyhäst som står på sk boxvila och vad skiljer den 10:es foderstat mot dom övriga 9:es behov.

Du om ngn borde kunna ge ett svar på detta och det skulle vara av stor vikt om du delgav detta för alla dom som har frågor om foder. Min uppfattning är att majoriteten lever i en tro att en hobbyhäst har ett näringsbehov som en högpresterande häst och det är därför man ofta noterar tragiska trådar om secundära foderrelaterade trauman.

Ser man inte sambandet mellan felaktig utfodring och secundära uppkommande trauman så brister man i hästens grundläggande förutsättningar för ett sunt hästliv!!

Det beror helt på individen. 500 kg hobbyhäst kan vara en lättfödd, normalfödd eller svårfödd häst.

Det krävs att man utgår från tabellbehov (med avdrag/pålägg för lättfödd/svårfödd) och sen justerar utefter den hästen.

Men det är INTE svårt att hitta ett hö som täcker hästens behov fullt ut (undantaget mineraler, vitaminer, salt och selen) förutom om hästen är svårfödd och/eller pipig med maten och inte så glad i att äta, däremot kommer höet som passar den ena inte alltid passa en mer lätt-/svårfödd, och det kommer vara olika givor beroende på hö som täcker. Men om man bara låter bli att köpa lågkvotshö är det som sagt inget som helst behov ge 75% hö och 25% kraftfoder förutom det undantag jag redan nämnt.

Förmedla är en personlig uppfattning, delge bygger på fakta av delgivna forskningsresultat.

Är det din tolkning av orden eller har du hämtat den någonstans?

Om man slår upp förmedla i NE så får man följande exempel på i vilket sammanhang ordet används

"FoU-enhet, organisation som har till syfte att förmedla vetenskaplig kunskap, utföra egen forskning och initiera verksamhetsutveckling inom i första hand kommuner och landsting."

citatet hämtat från NEs hemsida på nätet

Vi tar dom 9 av 10 som du ovan nämner och förklara nu hur den optimala foderstaten på en typisk hobbyhäst (500 kg) ska se ut. Den 10:e är en hobbyhäst som står på sk boxvila och vad skiljer den 10:es foderstat mot dom övriga 9:es behov.

Min uppfattning är att majoriteten lever i en tro att en hobbyhäst har ett näringsbehov som en högpresterande häst och det är därför man ofta noterar tragiska trådar om secundära foderrelaterade trauman.

Ser man inte sambandet mellan felaktig utfodring och secundära uppkommande trauman så brister man i hästens grundläggande förutsättningar för ett sunt hästliv!!

Varför redogör du inte själv för hur hästarna ska utfodras? I stället för att hela tiden anta att alla som har IR hästar på forumet inte kan ngt om utfodring.

Du har fortfarande endast svarat på ett av mina motargument och det var nog det som var det minst kunskapsgivande när det gäller fång, IR och utfodring. De andra då? Jag undrar fortfarande om detta med att det endast är hästar med försvagade hovar som får fång ngt som OW också anser, enligt dig?

Christina Planck har skrivit bra böcker som är läsvärda.

Svårt hitta med en kvot 6 eller högre? Eh.. vi har uppenbart HELT olika foderleverantörer vi vänder oss till.

Ja absolut, din foderleverantör lär väl knappast leverera till hela Sverige, sedan skrev jag väl inte att jag personligen hade dessa problem men det finns. Räcker om du går in på foder och läser.

Så, att fodra med 75% grovfoder och 25% kraftfoder (som ofta innehåller mkt - just det - stärkelse och socker) ökar risken för både fång och IR. Så att rekommendera/sikta på det är bara horribelt.

Nu har ju ingen påstått att detta är en riktlinje, MEN om tilläggsfodring behövs så ska 75% av näringen komma av grovfoder och om ytterligare kompletteringar krävs så kan detta ske genom kraftfoder.

Men vad ÄR en vettig foderstat enligt dig? Du behöver inte svara på min fråga om just min häst, utan utgå gärna från "din" hobbyhäst på 500 kg. Säg, för att göra det lite roligare, att denna häst är 10 år (alltså vare sig ung eller gammal) och att den rids varierat 5 ggr/vecka, 1 timme åt gången. Den kan få vara i normalhull och vare sig speciellt lättfödd eller svårfödd.

Hur skulle du fodra denna häst, och varför? Vad grundar du dess behov på, och hur vet du att du tillgodoser behoven? Om det gör saken enklare så kan du ju utgå från det grovfoder du själv använder till dina egna hästar, för då har ju ju en analys att utgå ifrån, eller? Och sedan kan du redogöra för om behoven täcks med ditt grovfoder eller om du behöver tillsätta något, och i så fall vad.

Nu har ju ingen påstått att detta är en riktlinje, MEN om tilläggsfodring behövs så ska 75% av näringen komma av grovfoder och om ytterligare kompletteringar krävs så kan detta ske genom kraftfoder.

Jag är inte riktigt med på hur du menar?

Vad kommer dessa 75% från?

Det måste väl ändå vara analysen av grovfodret som styr hur mkt koncentrat du måste lägga till. Sedan finns ju min gränsen för torrsubstans som reglerar minsta mängd grovfoder.

Jag är inte riktigt med på hur du menar?

Vad kommer dessa 75% från?

Det måste väl ändå vara analysen av grovfodret som styr hur mkt koncentrat du måste lägga till. Sedan finns ju min gränsen för torrsubstans som reglerar minsta mängd grovfoder.

Självklart är det grovfodret som styr, vad trodde du då? Så sätter man sin foderstat efter den analys man har som anger, TS, smrp, mj, ca, p och mg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka