Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Inte riktat direkt till FA utan som en liten fortsättning:).

Det finns ytterligare en faktor som kan utlösa IR och det är kroniska inflammationstillstånd.

Har varit uppe för ett par veckor sedan bland annat på Vetenskapsradion P1 och då gällande humansidan. Nämns också i förbifarten i ex-jobbet om EMS från student på Ulltuna.

Så det är inte enkelt detta med ämnesomsättningsstörningar.

Min fråga måste då bli, hur kan du veta det? Att ingen av de i fångtråden fodrar efter rekommendation på fodersäcken?

Jag tror att yrkesmän/kvinnor får uppleva långt mycket mer än vad gemeneman på Bukefalos får göra
varför jag inte ser det som konstigt om Coari har fått en helt annan erfarenhet än vad många andra har fått.

Just gällande fång och fodring så jo, viss fodrar man efter säcken rekommendation det har jag haft en inackordering som har gjort och då utan hänsyn till befintlig analys.

Om man läser flera inlägg av samma användare så inser man att det finns en hel del användare här som definitivt kan tillräckligt mkt om utfodring för att inte följa en rekommendation på en foderpåse.

Jag skulle snarare vilja fråga varför du tror att den som är insatt i problematiken trots allt skulle få för sig att följa en text som är helt meningslös?

Jag tror inte att det är ngh som betvivlar att Coari säkert har sett en hel del när det gäller hästhållning, det bör vara självklart för de flesta, i alla fall om man antar att han är hovslagare vilket vi naturligtvis inte kan veta säkert. Men jag tycker inte att det försvarar hans påhopp och ibland förföljelse av andra användare. Och inte heller att hans uppfattning om utfodring av hästar är den enda sanna.

Det kan ju knappast vara så att bara för att du har sett en fånghästägare fodra sin häst efter påsen så gör alla fånghästägare det.

Jag är i stället ganska övertygad om att om man vill förbättra hästhållningen i Sverige så ska man nog inte ge sig på de så skriver ofta i trådarna här på forumet. Då är det nog bättre att försöka vända alla de hästägare som ännu inte har hittat hit.

Hur menar du syns? Att man skriver det ja, men är det då så i verkligheten? Jag skulle vilja påstå nej i det fallet, det är inte alltid så i verkligheten.

Går man sedan in på fodersidan så dyker det ju upp trådar lite då och då där hästägaren har noll koll på foder trots att det har verkat annorlunda tidigare. Man har skrivit på ett mycket kunnigt sätt, men sedan när baksidan av myntet börjar krypa fram så är det ändå inte så.

Nu blev detta lite väl OT, men som hästägare skulle jag prova allt om min häst var dålig och jag skulle vara oerhört glad för olika infallsvinklar.

Jag förstår inte vilket fall du syftar på och hur du kan veta ngt om hur det är och att sedan lite löst hänvisa till trådar där en "kunnig" person senare har visat sig ha noll koll är ju inte ett argument som går att bemöta. Jag kan bara påstå att det är ganska ovanligt att jag lägger märke till det. Och då läser jag ändå en hel del. :angel:
Sedan finns det naturligtvis de som är mer osäkra och då ställer frågor till andra. Det är ju jättebra att det finns en sådan möjlighet.

Med en fånghäst, vilket denna tråden handlar om så är det kanske inte alltid så bra att följa alla råd man får.

ursäkta slarvfel med texten men jag ser dåligt

Senast ändrad:

Det är lätt att sitta och tycka en massa på sin kammare, men sedan finns ju verkligheten också.

Jag tror som Du att de flesta gör allt för sin häst om den blir sjuk och en del delar också med sig av sina erfarenheter här på Buke, trots att de får kritik etc. Strongt gjort att fortsätta.

Ofta tar man ju för givet att frisk är ett normaltillstånd för såväl häst som människa, men är det verkligen det? Har vi inte alla små skavanker som vi försöker kompensera för? När det gäller hästarna så skriks det i högans sky ibland om foder/rutiner, men dessa sker ju i ett sammanhang. Det skriks mig veterligen inte lika högt vid ryttarrelaterade skador eller hovslagarmissar eller whatever. Och de sistnämnda är då dessutom skador som hästen oftast kompenserat för under lång tid innan symptomen visas.

Att hela tiden tala om för någon att Du gör fel, leder inte speciellt långt och är heller inte konstruktivt, men ett väldigt enkelt sätt att göra sin röst hörd. Jag skulle vilja veta vad de som bara tycker fel fel fel skulle gjort själva, och då inte gömma sig bakom att jag inte har alla fakta, utan fram med kunskapen och erfarenheten och dela med Er.

Ofta tar man ju för givet att frisk är ett normaltillstånd för såväl häst som människa, men är det verkligen det? Har vi inte alla små skavanker som vi försöker kompensera för?

Håller med dig.
Sedan är det ju ganska intressant med en del av de ärftliga sjukdomarna. De har ju (ofta eller ibland) lyckats slå igenom pga individen har tjänat ngt på sjukdomen, ngt som gjort det lättare för den att överleva och fortplanta sig och föra anlagen vidare. Diabetes 2 lär vad jag förstår vara en sådan sjukdom som uppstod i klimat där det var ont om mat. De som bar på "sjukdomen" var antagligen inte förlorare i den omgivningen.

Jag läste en intressant bok om detta för ngt år sedan, om hur de med sjukdomar ibland är de som överlever.

Jag undrar just om någon läste vad jag skrev, för det verkar inte så utan man börjar slå, sparka och skrika som om man känner sig träffad.

Nu har jag som sagt träffat på en i mitt stall ja, men hur många sådana personer träffar man i sitt yrke som hovslagare? Jo jag skulle påstå flera än mig, och min jämförelse får nog ses som en fjärt i kategatt då inriktningen hos oss inte går ut på hovslageri. Det är märkligt vilken försvarsinställning man tar så fort detta ämne ( det finns några till ) tas upp. Varför då? Är du den allsmäktige då som vet och kan allt om just detta ämne?

Ja jag håller med om att tonfallet i just användaren Coari kan bli lite fränt ibland, men det gäller ju att läsa lite djupare än så och inte bara utgå eller tro som du har gjort i ditt inlägg nu. Min uppfattning är trots det att Coari bryr sig mer om hästarna än dess ägare, vilket säkert tas emot med blandade känslor.

Ja det är superintressant och häftigt med genetik. Speciellt detta med att en egenskap oftast har ytterligare en som visar sig först senare.

Läste för ett tag sedan om en bok av Temple Grandin och hon talar just om detta i olika djuravelsprogram, man avlar på en egenskap man vill ha fram och ett par generationer senare så finns egenskapen men också ett helt förändrat beteende. Hennes teori är väl bl a att varje gen även har en funktion i hjärnan och därmed beteendepåverkande.

Det senaste är väl som Du säger att IR-hästarna är de ursprungliga överlevarna, men att baksidan av myntet inte visat sig förrän idag, med våra koncentrerade foder, önskar att någon kunde ta fram GI-hö (sedan är jag nöjd:).

Jag har inget behov av att gå i försvarsställning om det är det du menar med att jag argumenterar emot dig. Däremot så är jag ganska trött på de användare som i upprepade inlägg ständigt förföljer de som skriver här. Det sammanfaller ganska ofta med att de inte tål att bli emotsagda. I stället för att bemöta argument så går de till angrepp på annat sätt. Och ganska ofta dyker det sedan upp användare som endast skriver här ibland men då ofta för att ta dessa i mitt tycke tråkiga användare i försvar.

ursäkta ts för total urspårning från ämnet

till putte nutte
Varför inte bemöta mina sakargument i stället så att det blir en intressant och givande diskussion (tex det inlägg jag skrev i morse om metabolism)? Detta är väl ändå ett diskussionsforum? Och detta är vad jag förstår en sida där hästvårdsfrågor ska diskuteras.

Hakar på detta Du skrev med metabolism, (ursäkta Raggsock) för vad styr egentligen metabolismen?

Intag av foder
Typ av foder
Motion/Rörelse

men även psykiskt välbefinnande/icke-dito bör ju styra? Ex vis genom frisättning av oxytoxin.

Och fodret styr väl egentligen bara delvis metabolismen direkt utan styr främst indirekt genom hormonpåverkan som påverkas av? Proteiner, kolhydrater etc.

Är det inte dessutom så att har Du en snabb passage genom tarmarna så blir det ett sämre utnyttjande, dvs sämre näringsupptag?

Blev rörigt men ville diskutera runt metabolism som i sin tur då kan leda till fång (för att på något sätt återknyta till tråden:)).

KL
Jag vill inte diskutera mer som jag skrev då vissa användare bara hittar på saker kring mig utan att veta i tråden, vilket jag ser som skitsnack, utan jag ska enbart fokusera på min häst,men jag vill säga några saker till.
Kanske kan någon lära sig att en häst som är känslig mot fång inte alltid är så lätt att äga som många tycks tro. Det är inte alltid man gör något tydligt fel, har en fet häst eller ger kraftfoder. Med lite otur eller en infektion kan räcka för att tippa dem över kanten.

Hästar kan ha genetiska svagheter precis som oss människor. Många kallblodsraser har genetisk betingelse att vara IR exempelvis. Dessa hästar har lätt för att lägga på sig men inte alltid utan Insulinet kan gå i topp ändå. Mer än så går jag inte in på det utan den som är intresserad kan söka själva. Det finns listor för genetiskt betingade raser.

Min häst och även min andra häst är oskodda men det gör dem inte sjuka!!! De skyddas med hovboots om de ska gå på svåra underlag. De har aldrig haft sulläderinflammation därför undrade jag hur det är nu när min häst började visa små fångtecken. Han sattes dock direkt på boxvila.
Mina hästar lider inte av att gå oskodda, då hade de inte gjort det, och jo det märker jag och veterinärer som sett dem, och min andra häst har aldrig haft fång trots samma ras och lika många år hos mig.
De får aldrig kraftfoder!
De är inte feta.
De får analyserat grovfoder lämpligt för just dem med låg energi. Dock så kan man inte köpa sockeranalyserat grovfoder och när jag märkte efter egen analys att mitt parti låg högt i socker men inte energi, så har jag bytt ut det och blötlägger det nya tills jag får sockeranalysen på detta.
Jag kan räkna foderstat och har så gjort i flera år och lägger mig gärn lite under i behov mj, i början, för att de inte ska bli överviktiga.
Sockeranalys gör man normalt inte men har man en känslig häst är man tvungen!! Alla ni med fångkänsliga hästar, glöm inte sockeranalysera ert grovfoder. Det kan ligga skyhögt trots normalt mj.

Min häst har fång. Han blev tydligare på det efter ett par dagars boxvila. Han har veterinärvård och får finylbutazon och urlakat hö i hönät för att få äta lite högre. Står mjukt i 20cm sågspån som luckras upp flera gånger per dag.

Det finns inte många hästar som är så ompysslade och välskötta som han. Han har varit frisk från fång i nästan 5 år innan återfall i år. Han är idag 20 år. Jag har referenser på det från veternär som sett honom i annat ärende.
Jag har äntligen hittat en veternär som kommer att utreda honom för PPID/IR när han är frisk nog att transporteras. Blir han inte det eller har svåra rotationer så får han sluta.

Detta är sanningen om mina hästar men jag kan inte stoppa vissa från att hitta på saker ändå. Vissa kommer alltid att tro att man gör något fel när man har en känslig häst.

Senast ändrad:

Vad tråkigt för dig. Försök att få tån kortad för att få bort trycket i hoven.

Lycka till nu.

Vad tråkigt att det var fång ändå =/ Håller tummarna stenhårt att akuta fasen snart är över och att det inte blivit lägesförändringar.

vad vissa skriver så strunta bara i det, vissa tycker om att hacka helt enkelt, och andra saknar förståelse för att just det kan vara stor skillnad och mycket små marginaler på vissa hästar.

Åh vad tråkigt, håller tummarna att inga förändringar uppstår och akutfasen klingar av snabbt.

Min egen erfarenhet är att hjälper inte ett NSAID ganska så omgående så byter man till ett annat (detta efter att ha haft häst som stått på av veterinär ordinerad jättedoser fenylbutazon som inte hjälpte, lärde mig mer och mer och bad senare om annat preparat som hjälpte direkt).

Vad bra att Du fått tag i veterinär som kan hjälpa Dig.

Nej, givetvis kan man inte veta att användare X som skriver om sitt analyserade hö och sin analyserade foderstat inte sitter och bara hittar på, och i verkligheten ger Brunte 5 kg hö och 4 kg kraftfoder för det står så på kraftfodersäcken.

Men jag vill nog allt hävda att det är en ytterst liten risk det är så. Om man kan tillräckligt för att inte bara hitta på höanalysvärden som är rimliga, och sen dessutom KAN räkna ut en korrekt foderstat och bedöma en hästs behov korrekt, så har jag mycket svårt att tro att man sen struntar i det.

Att det finns gott om exempel på foderforumet på folk som har dålig kunskap om foder är sant, men nu nämnde du fånghästtråden och dess skribenter?

(Sen är det positivt med inlägg från folk som har låg kunskap på foderforumet, då vill de lära sig, och har en chans att göra det. De som gör som de alltid gjort och är övertygade om att de har rätt när de ger som det står på säcken är värre, de kommer aldrig sluta med det)

Det viktiga är väl endå att den som har mindre kunskap och vill lära sig mera för svar från användare med större kunskap??? Det jag reagerar på är användare som i ena stunden "talar omkull" andra genom att uppfattas som väldigt kunniga i just ämnet foder för att i nästa stund inte bara en gång utan återkommande gånger starta trådar/komma med otaliga inlägg som genomskådar sina egna brister.

Hästen ljuger aldrig och startar man trådar/ skriver i majoritet i ämnen som min häst har fång/ sulläderinflamation/är IR/ fått blodförgiftning/ har magsår/ smärtstillande ex ex så är man väl dum i huvudet om man inte mellan raderna kan utläsa vari grundproblemet ligger.

Jag imponeras inte av användare som på ett forum försöker framstå som experter i ett visst hjärteämne när samma användare envisas med att förneka vari själva grundproblemet ligger.

Var och en får väl fodra ihjäl sin häst och ta ansvar för sitt eget aggerande men det är ansvarslöst och uppvisar ren respektlös het att svara en mindre kunnig användare som söker ökad kunskap med kännedom om sin egen bakgrundsbild.

Det är detta jag reagerar emot att det verkar inte finnas ngn respekt, bara en stor potion självbekräftelse.

Till T.S. Tråkigt att det va fång,, hoppas det senare kan framkomma vilken typ av fång det är för är det belastningsfång så är prognosen sämmre än om det bara är foderrelaterad fång. Anledning till detta är att belastningsfångens utvecklingsstadie är mkt längre och tyvärr ofta leder till nedsatta övre inre organs funktioner till skillnad mot foderrelaterad fång som omgående startar i mag/tarm funktionen och avspeglar sig i benställning/minskad rörelse och ömhet i hovarna inom 48 timmar från intag av utlösande orsak.

Jag önskar din häst ett snabbt tillfrisknade och en framtida mindre envis hästägare med mottot barfota är alltid bäst.

Hästen ljuger aldrig och startar man trådar/ skriver i majoritet i ämnen som min häst har fång/ sulläderinflamation/är IR/ fått blodförgiftning/ har magsår/ smärtstillande ex ex så är man väl dum i huvudet om man inte mellan raderna kan utläsa vari grundproblemet ligger.

Hmm, du får nog utveckla dig lite?

Jag har för flera år sen skrivit en tråd om sulläderinflammation ja. På vilket vis menar du att utfodringen gjorde att en plattfotad barfotaponny som gick på stenhårt knöggel (påfrusen lera) fick sulläderinflammation?

Samma sak, på vilket vis anser du att NSAID-utlöst magsår hos en häst med fri tillgång på grovfoder och ingen tidigare historik av magproblem skulle vara foderrelaterat?

Ska vi fortsätta med mig som ex så på vilket vis anser du att en pencillinutlöst immunmedierad hemolytisk anemi skulle vara foderrelaterat?

Du måste sitta på 'kunskap' som ännu inte nått någon av de internationellt ledande veterinärerna?

Sen när det gäller IR så är det delvis utfodringsrelaterat - ja. Tills vid del kan det vara genetiskt, men alldeles oavsett så förvärras IR av fel foder, och fel fodring under lång tid kan skapa IR. Men du har uppenbart mycket dålig koll på HUR man fodrar en IR-häst/ponny, och även hur svårt det kan vara att hålla dem på rätt sida gränsen ÄVEN med rätt fodring. Det ska du väl iofs vara glad för, det innebär att du aldrig behövt hantera fodring av IR-häst/ponny. Men det blir då lite fel när du ger stensäkra råd som ibland är helt felaktiga i frågan.

Jag diskuterar ogärna foder med dig och det vet du, och det är för att du alltför gärna uttrycker dig rakt i strid med både vetenskap och veterinärmedicin, och står blind fast vid din personliga åsikt som du försöker göra till fakta. T ex din syn på silage med TS-halt kring 50%, och vad det enligt din personliga åsikt (men i strid med fakta och forskning) gör och inte gör med t ex hästmagar.

Det viktiga är väl endå att den som har mindre kunskap och vill lära sig mera för svar från användare med större kunskap??? Det jag reagerar på är användare som i ena stunden "talar omkull" andra genom att uppfattas som väldigt kunniga i just ämnet foder för att i nästa stund inte bara en gång utan återkommande gånger starta trådar/komma med otaliga inlägg som genomskådar sina egna brister.

Jag imponeras inte av användare som på ett forum försöker framstå som experter i ett visst hjärteämne när samma användare envisas med att förneka vari själva grundproblemet ligger.

Var och en får väl fodra ihjäl sin häst och ta ansvar för sitt eget aggerande men det är ansvarslöst och uppvisar ren respektlös het att svara en mindre kunnig användare som söker ökad kunskap med kännedom om sin egen bakgrundsbild.

Det är detta jag reagerar emot att det verkar inte finnas ngn respekt, bara en stor potion självbekräftelse.

Till T.S. Tråkigt att det va fång,, hoppas det senare kan framkomma vilken typ av fång det är för är det belastningsfång så är prognosen sämmre än om det bara är foderrelaterad fång. Anledning till detta är att belastningsfångens utvecklingsstadie är mkt längre och tyvärr ofta leder till nedsatta övre inre organs funktioner till skillnad mot foderrelaterad fång som omgående startar i mag/tarm funktionen och avspeglar sig i benställning/minskad rörelse och ömhet i hovarna inom 48 timmar från intag av utlösande orsak.

Jag önskar din häst ett snabbt tillfrisknade och en framtida mindre envis hästägare med mottot barfota är alltid bäst.

Jag hoppas att du inser att du passar in ganska bra själv på de användare du beskriver här ovan - med ett enda undantag och det är att du aldrig delger ngn något om din egen hästhållning så därför går det naturligtvis inte att avgöra om du på den punkten gör samma även där.

Sedan vill nog i alla fall jag drista mig till att påstå att det kanske inte är så att det finns en enda sanning och kanske inte heller helt givet vem som är den som vet bäst. Det verkar som om du hela tiden utgår från det. Där håller jag inte med dig. Det finns flera olika teorier om hur man utfodrar sin häst på bästa sätt men även om flera olika teorier om fång.

Du tar upp två olika typer av fång. Den senaste forskningen visar att det troligen finns ett starkt samband mellan IR och fång. Vilken typ av fång menar du att IR kan leda till?

Hakar på detta med TS-halt på hösilage. Har hört så mycket olika varianter;

ju högre ts desto sämre fermentering vilket leder/kan leda till ökade mykotoxiner.

ts mellan 40-60% ger bra fermentering, men sänker ph-värdet i tarmen.

låg ts ökar risk för botulism, då pratar vi mer åt ensilagehållet, dvs riktigt blött.

Någon säger att sänkning av ph inte påverkar mag-/tarmkanal (tror att det gjorts studier utomlands), medan annars säger man väl att sänkning av ph påverkar tarmfloran och förekomsten av "goda bakterier".

En djungel är väl bara förnamnet.

Det har gjorts en svensk liten studie med. Ang pH i tarmen när man ger silage. De mätte en del grejer i träcken med.

INGEN skillnad på blött silage kontra annat. Ska se om jag hittar på den, återkommer!

Sen är ju hästars pHvärde i delar av tarmen väldigt mkt lägre än något silage alls, men högre i andra delar. Så knepigt - men intressant det där - tycker jag.

Apropå pH i tarm osv. .

Klippt ur en SLU-studie om lättlösliga kolhydrater i grovfoder, där man jmf hö, hösilage och ensilage, mina fetstilsmarkeringar:

Lite om pH i magsäcken kontra grovtarmen:
I den del av magsäcken det finns körtlar produceras väteklorid (HCl), vilket gör att födans pH sänks till ungefär 2,5 (McDonald et al., 2002). Vid högt kraftfoderintag stannar pH på omkring 5 (Björnhag, 2000). Att pH i födan blir högre vid kraftfoderutfodring beror på att hästens magsaftssekretion inte styrs av betingade reflexer. Magsaften utsöndras då foder fyllt ut magsäcken och stimulerat körtlarna mekaniskt och kemiskt. Kraftfoder, i jämförelse med grovfoder, upptar inte lika stor volym, vilket innebär att inte lika stor stimulans av körtlarna sker. Detta leder till att sekretionen av HCl fördröjs. En viss magsaftssekretion sker dock ständigt. Magsaften består framförallt av HCl och proteinspjälkande enzymer. Dessa ämnen i magsaften är inaktiva vid utsöndringen, men aktiveras i sur miljö (Björnhag, 2000).

--

Hästar som mestadels ätit grovfoder har normalt ett pH-värde på 6,5 i grovtarmen. Som tidigare nämnts kan stärkelse nå grovtarmen, framför allt blindtarmen, och orsakar då en pH-sänkning. Det sänkta pH-värdet beror på att mjölksyra bildas. Då stora mängder stärkelse når grovtarmen kan mjölksyra ansamlas, vilket i värsta fall kan leda till att mikroorganismer dör och tarmslemhinnan skadas. Om överproduktionen av mjölksyran resorberas genom den skadade tarmslemhinnan kan hästen drabbas av acidos. pH i kroppen sänks då, vilket leder till störningar i hästens blodcirkulation. Detta kan slutligen innebära cirkulationskollaps och att hästen dör (Björnhag, 2000).

---

Fång förknippas med en ökning av antalet laktobaciller och streptokocker i hästens grovtarm, vilka bildar mjölksyra som i sin tur sänker pH-värdet där (Bailey et al., 2003). Samma förändring sker i grovtarmen vid överutfodring av stärkelse.

--

Sen har de mätt pH i hö resp silage med följande resultat:
höet (pH 6,02) och i hösilaget (pH 5,60), ensilaget (pH 4.4)

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Tack snälla för intressant info. Skall försöka hinna läsa studien i sin helhet.

Men om jag förstår det rätt så innebär det att såväl hö som hösilage ger ett ph på 2,5 i magsäcken, om man då ger ett foder med lägre ph från början, typ hösilage, innebär detta då att ph fortfarande stannar på 2,5 pga mindre sekretion från körtlar, eller är sekretionen samma (vilket jag tolkar det som) och då för man ett ännu lägre ph i resten av tarmkanalen vid utfordring med hösilage.

Läste en studie tidigare om frigående hästars foderintag under vinterperioden, har för mig att det var new forrest ponny, och där bestod födan av max 30% gräs och resten var grenar, sly etc (browse), intressant ur hälsoaspekt.

Här är ang träckens pH. Och även ang träckens TS-halt, apropå diskussionen om hästar blir lösa i magen av foder med låg TS..

Klippt, länk till hela dokumentet sist i inlägget.

I en studie av Müller m.fl. (2008) redovisas inga skillnader i kemisk sammansättning i
träcken mellan hästar som utfodrats med hö (81,5 % ts) eller ensilage (34,3 % ts)
, se
tabell 1.
Muhonen m.fl. (2008) fick samma pH (6,2) i träcken hos hästar utfodrade med
hö eller ensilage,
däremot skilde sig tshalten i träcken lite mellan hästar utfodrade
med hö respektive ensilage (22 % resp. 21 %).

--

Lite annat ur samma dokument:
I en studie där man försökte utröna vilken konserveringsmetod som ger det i hästarnas smak bästa fodret erbjöds hästarna fyra olika foder från samma gröda.

Grödan hade konserverats i form av hö (88 % ts), torrt hösilage (68 % ts), blötare hösilage (58
% ts) och ensilage (31 % ts).
Resultatet av studien visar att det blötaste fodret var det populäraste. Ensilaget lämnades aldrig för ett annat foder och det var förstahandsvalet 72 av totalt 84 gånger. När det gäller ättid och konsumtion rangordnades fodren efter ts-halt, ensilaget hade längst ättid och högst konsumtion och tvärtom för höet (Müller & Udén, 2007).

Hill & Ellis (2002) fann att tuggfrekvensen för lusernhö jämfört med lusernensilage var 31
respektive 54 tuggningar per minut. Ett större antal tuggningar gick åt för att äta ett kg ts
ensilage jämfört med hö.

--

Träck
Det fanns ingen skillnad i ts-halt i träcken (20 %) under slutet av uppsamlingsperioden mellan
de två fodren
(tabell 4) däremot producerade hästarna fler kg ts träck per dygn på hödieten än
på ensilagedieten (tabell 5). NDF-innehållet i träcken var högre för H än för
E, se tabell 4, medan innehållet av ADF, N och aska var samma för båda fodren. Innehållet av
lignin var lägre i träcken från hästar utfodrade med H än med E. Innehållet av acetat, propionat,
isobuturat och buturat var högre i träcken från hästar utfodrade med H än med E medan innehållet av laktat, isovalerat och n-valerat inte skilde sig signifikant mellan fodren. Ingen
signifikant skillnad i pH-värde i träcken fanns mellan fodren.

---

Ätbeteende
I 70 % av observationerna valde hästarna E framför H i preferensstudien. Vid en jämförelse
mellan antal tuggningar per minut för de två fodren fanns ingen skillnad, 89,5 resp. 91,6
tuggningar per minut uppmättes för H och E (medelfel 1,3 resp. 1,5). När det gäller den totala
tiden som gick åt för att tugga 0,5 kg ts tog det 8 minuter och 51 sekunder att äta 0,5 kg ts H
medan samma mängd ts E åts upp på 12 minuter och 28 sekunder (p<0,02, medelfel 62
sekunder).

--

Det signifikant lägre innehållet av sukros och fruktaner i ensilaget jämfört med höet var väntat då socker åtgår i ensileringsprocessen.

--

Resultaten från preferensstudien stämmer överens med den preferensstudie som gjorts av
Müller och Udén (2007). Antalet tuggningar per minut för de båda fodren skilde sig inte
medan det tog längre tid att äta ett halvt kg ts E jämfört med ett halvt kg ts H.

--
Skillnaden i ättid skulle kunna ha betydelse på flera sätt. För hästar som riskerar överhull där
problemet ofta är att få en tillräckligt lång ättid per dygn skulle enligt våra resultat ett foder
med lägre ts-halt vara att föredra framför ett med högre ts-halt
, förutsatt att näringsvärdet är
likvärdigt.

--

Slutsats
 Det går åt fler antal tuggningar och tar längre tid för en häst att äta ett halvt kg ts
ensilage jämfört med ett halvt kg ts hö.
 Ensilerad gröda föredras ofta framför torkad gröda av hästarna.
Det är ingen skillnad mellan ts-halten i träcken från hästar utfodrade med hö jämfört
med hästar utfodrade med ensilage gjort på samma gröda efter anpassning till fodret.

 Smältbarhet av ts, organisk substans, råprotein, ADF och lignin är lägre i gröda
konserverad som hö jämfört med gröda konserverad som ensilage.
 Det finns inga stora skillnader i hur hästar reagerar på ett foderbyte från hö till
ensilage eller tvärtom.

 Hästar utfodrade med hö har högre andel acetat, propionat och buturat i träcken efter
tre veckors anpassning till fodret jämfört med hästar utfodrade med ensilage gjort av
samma gröda.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003175/01/Examensarbete.276.pdf

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka