Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Han hade ju exakt samma foderstat som innan osv. Säg att den totalt gav 1 kg socker/dag bara för att ha ngt att räkna med som exempel. Detta 1 kg socker var inga som helst problem sålänge hans insulinkänslighet var bra. Så kom vinteromställningen och insulinkänsligheten försämrades, hans insulinnivåer ökade osv. Då blev samma 1 kg socker som var noll problem innan plötsligt preciiis på gränsen och typ 'balanserade på gränsen till fång'. Och då krävdes det helt enkelt bara ytterst lite för att det skulle gå över gränsen.
Fast när man vet om det o stora snömängder gör att de inte rör sig lika mkt i hagen, kan man ju röra på den o på så sätt slippa skadan.

Motion är boten.

Då är jag med. Att jag antog det var fång/IR-hästar är för att tråden handlar om fång kontra sulläderinflammation på en fd fånghäst, och sen sen diskuterats socker/fruktan och just fång/IR-hästar.

Tråden handlar inte ursprungligen om fodrets inverkan, utan på helt andra faktorer så som yttre traumas inverkan. Det är du som lagt ut ett "stickspår" och börjat vinkla det till foderrelaterat/IR-hästar och gud vet vad det sedan lett till.

Läste sista nummret av ridsport (vilket jag aldrig brukar göra) och fann en mkt bra helsida som tog upp ämnet grovfoder med 3 olika näringsinnehåll v.s. 3 olika krafftfoder med olika innehåll.

Jag vill återigen poängtera att man inte ska se sig blind på dom "foderanalyser och rekomendationer" som sitter påklistrade på dessa krafftfodersäckar. Man bör även ha en fullständig analys på främst sitt grovfoder och fodra utifrån grovfodrets analys med ev (om behov finns) tillskott av krafftfoder utifrån arbete..

I artikeln framgår med tydlighet hur felaktig foderstaten lätt kan bli vilket leder till framtida oönskade problem med för all framtid långvarigt lidande för den enskilda individen.

Kontentan är att ingen matematiker kommer kunna ge sin häst en väl balancerad rätt foderstat utan komplikationer.

Jag har bett flera om hjälp att testa ACTH och insulin glukos

Tråden handlar inte ursprungligen om fodrets inverkan,

Kontentan är att ingen matematiker kommer kunna ge sin häst en väl balancerad rätt foderstat utan komplikationer.

Det är väl klart att fodret spelar roll om ts häst är insulinresistent? Jag antar att den är det eftersom ts efterfrågar ngn som kan testa den?

En matematiker behöver inte kunna ngt om näringsfysiologi, utfodring av hästar eller fång. Varför skulle det vara så? Däremot så är det så att om man har en IR häst så bör man ha koll på vad hästen stoppar i sig - i alla fall omman vill undvika fånganfall.

Fast när man vet om det o stora snömängder gör att de inte rör sig lika mkt i hagen, kan man ju röra på den o på så sätt slippa skadan.

Motion är boten.

Du menar förutom att han rörde sig så mkt han fick just då? Jo absolut, rörelse är alltid bra fångpreventivt. Vad stora snömängder har med saken att göra vet jag inte? Mina är snarast alldeles för bra att röra sig även i snö, det var därför det rök så mkt skor där ett tag.

Så jag hade inte kunnat, med något som går att 'se' i alla fall gjort annorlunda, inte utan att ta en lika stor risk åt andra hållet.

Det är väl klart att fodret spelar roll om ts häst är insulinresistent? Jag antar att den är det eftersom ts efterfrågar ngn som kan testa den?

En matematiker behöver inte kunna ngt om näringsfysiologi, utfodring av hästar eller fång. Varför skulle det vara så? Däremot så är det så att om man har en IR häst så bör man ha koll på vad hästen stoppar i sig - i alla fall omman vill undvika fånganfall.

Var framgår det att TS:s häst är insulinresistent??? Du antar det men jag utgår i från själva startinlägget med följdsvar och kan inte på ngt sätt se ett samband .

Tråden handlar inte om IR häst mer än att den utvecklat sig till att man bör ha kunskapen om vad hästen stoppar i sig för att förstå vad matematisk uträkning senare kan leda till för sjukdomsbild.

Ta gärna del av den helsidan i Ridsport jag hänvisade till,, för mig har den i alla fall bekräftat vad jag anser inte i många inlägg här lett till bekräftelse om trovärdighet i foderutlära. Hur välformulerat och välskrivet det än må vara med bakgrund av egen bekräftelse på egna foderrelaterade sjukdomsfall.

Jag förtår inte vad vissa vill uppvisa genom att leda mindre vetande som söker högre kunskap genom att delge sin egen verklighet och dom kroniska skador deras foderråd leder till.

I detta fall så är grundproblemet en häst som utan skyddande beslag på ett för dagen obekvämt underlag uppvisar obekvämhet i sina hovar. Det har inget med foder att göra utan enbart avsaknad av korrekt individuell hovvård.

På sikt så håller jag med dig,, för långvarig ömhet i hovarna kommer secundärt leda tll nedsatt allmäntillstånd och därmed även nedsatt mag tarmfunktion.

Vänd focus!!

Har du bara läst första inlägget?

Sedan är jag ledsen men jag förstår inte alls vad du menar med det du skriver och jag är inte helt obekant med hur man bör utfodra hästar och vad som händer i hästens matspjälkningssystem.

Ex: hur kan en långvarig ömhet i hovarna (om jag förstår dig rätt beroende på dåligt underlag) leda till tarmstörningar? :confused: För mig är det motsatta förhållandet mer troligt.

Fast det Ridsport skrev om var att man INTE ska gå på vad det står på KRAFTFODERSÄCKARNA att hästen behöver...

Dvs de som envisas med att skriva t ex 'Ponny X kg hö och Y kg kraftfoder, stor häst Z kg hö och Q kg kraftfoder', och att göra så UTAN att analysera höet etc. För att det beroende på hö kan bli HELT fel. Att det ska behövas ens sättas på pränt i ridsport är enbart tragiskt, att det fortfarande finns människor som inte ids analysera grovfodret och räkna istället och SEN välja ev kraftfoder utefter vad som ev behövs.

Dessutom påpekades att det är för mkt kraftfoder och för lite strå i säckrekommendationerna, ngt de allra flesta utan minsta besvär kan räkna ut själv. Och att det oftast är väl mkt MJ i säckexempelfoderstaten, vilket inte heller torde komma som någon nyhet.

Dvs det är sådana självklarheter att det är tragiskt att det behöver skrivas, och knappast något som en enda fång-/IR-hästägare ens funderar på, och inte så många andra hästägare heller även om de finns.

Däremot är det trevligt att artikeln belyser mitt hjärteämne som jag brukar tjata om på forumet - analysera grovfodret.

Fast det Ridsport skrev om var att man INTE ska gå på vad det står på KRAFTFODERSÄCKARNA att hästen behöver...

Dvs de som envisas med att skriva t ex 'Ponny X kg hö och Y kg kraftfoder, stor häst Z kg hö och Q kg kraftfoder', och att göra så UTAN att analysera höet etc. För att det beroende på hö kan bli HELT fel. Att det ska behövas ens sättas på pränt i ridsport är enbart tragiskt, att det fortfarande finns människor som inte ids analysera grovfodret och räkna istället och SEN välja ev kraftfoder utefter vad som ev behövs.

Dessutom påpekades att det är för mkt kraftfoder och för lite strå i säckrekommendationerna, ngt de allra flesta utan minsta besvär kan räkna ut själv. Och att det oftast är väl mkt MJ i säckexempelfoderstaten, vilket inte heller torde komma som någon nyhet.

Dvs det är sådana självklarheter att det är tragiskt att det behöver skrivas, och knappast något som en enda fång-/IR-hästägare ens funderar på, och inte så många andra hästägare heller även om de finns.

Däremot är det trevligt att artikeln belyser mitt hjärteämne som jag brukar tjata om på forumet - analysera grovfodret.

Jag tror du själv har missat själva poängen, vilket jag otaliga ggr försökt få dig att komma till insikt med.

Återigen bekräftar du detta och du ska inte se det som ngt personligt påpekande utan bara en indikation för alla andra som är intresserade av att ta del av fakta och själv "analysera" sitt foder med hjälp av den artikeln jag hänvisade till.

Det förekommer hela tidien otaliga sakfel från din sida i foderräkning om man tar del av denna rapport och det är det som under lång tid har oroat mig..

Du får ursäkta men din trovärdighet här är lägre än artikelns källhänvisning,, därmed inte sagt att du inte i andras ögon är trovärdig.

Själv har jag aldrig sett att du lever som du lär i din hjärtefråga,,men jag kan ha fel och i så fall blir jag varm i hjärtat om du på rätt plats delgiver mig den informationen.

I denna tråd är du helt fel på det eftersom detta är ett sko(eller avsaknad) av sko relaterat primärt avlastningsproblem. Secundärt leder det naturligtvis till dina relaterade tankar.

Skitsnack!!!!
Denna tråd handlar inte om ett skoproblem, tror du det så är du t o m dummare än du verkar.

Det märks tydligt att du inte känner till problematiken av fångkänsliga hästar, eller hästar med ämnesomsättningsproblem.
Det finns ny forskning från Storbritanien bl a som visar att många fler hästar än man tror går med mild laminitis som man kanske många gånger bortser ifrån som ömma hovar, som du säkert skulle kommit på ett bra beslag till istället för att lösa underliggade problem.

Sluta hitta på egna teorier som att hovproblem leder till foder/ämnesomsättningsproblem när all vetenskap visar att det är tvärt om.
Vad har du för din "hittapåvetenskap" ????

Min häst har fång och har troligen fått det för att han har en ämnesomsättningsstörning, och andra faktorer som ovanligt hög sockerhalt i ett höparti som vi fått hem av misstag tidigare, som gjort att han legat på fånggränsen då. Det har troligen gjort att han återigen puttats över till fång.
Han får veterinärmedicinsk behandling
Jag lämnar tråden!!!

Tack till vissa andra, ni vet vilka ni är!!

Jag vill återigen poängtera att man inte ska se sig blind på dom "foderanalyser och rekomendationer" som sitter påklistrade på dessa krafftfodersäckar. Man bör även ha en fullständig analys på främst sitt grovfoder och fodra utifrån grovfodrets analys med ev (om behov finns) tillskott av krafftfoder utifrån arbete..

Ja....och? Det är väl inte precis en nyhet att man måste ta rekommendationerna på fodersäckarna, eller de råd som foderrådgivare för kraftfoderföretagen kommer med, med en stor nypa salt. De vill ju självklart räkna fram foderstater som gynnar deras egen produkt, så de får sålt så mycket som möjligt. Var detta nytt för dig menar du?

Vad menar du med det?

Skitsnack!!!!
Denna tråd handlar inte om ett skoproblem, tror du det så är du t o m dummare än du verkar.

Det märks tydligt att du inte känner till problematiken av fångkänsliga hästar, eller hästar med ämnesomsättningsproblem.
Puss på dig med,, fång har jag "ganska" god kunskap om. Hästar med ämnesomsättningsproblem har jag väldigt god kunskap om att det beror på hästägarens bristande kompetens. Du tror väl inte på fullaste allvar att hästen själv väljer sitt foder och foderstat utan se dig själv i spegeln så förstår du vari grundproblemet ligger..

Det är just det artikeln i ridsport försöker få "folk" att börja inse.

I stället för att gapa och börja skrika och skylla över skulden på "ngt misstag" som bara du själv kan stå till ansvars för så borde du oxå ta ansvar över individens hovvård. Förstår du inte att att den kanske har "nått botten" på sin bärrand som barfota och kanske behöver ett skyddande beslag eller vill du oxå riskera att bli både anmäld och dömd så som skedde senast förra veckan??

Den dömdes förklaring va tydligen att detta skedde utan förståelse för att hästen lidit under lång tid. Jag får en uppfattning att du vill väl men blundar för verkligheten.

Om du nu envisas med att ha den barfota så kan du väl i alla fall försöka lära dig att analysera det foder du fodrar med och fodra balancerat så du slipper massa komplikationer.

Jag skiter i dig,, du verkar bara bli upprörd när man försöker hjälpa dig och skriker som en stucken gris när du känner dig trampad på tårna..

Ta du och lev i din tro att både fång och sulläderinflamation självläker med matematisk uträknad foderstat.

P.S. Du kommer återkomma en dag och även tacka mig,, så vida du kommer ändra uppfattning och tänka mer på hästens välbefinnande än ditt eget.

Adios!!

Håller tummarna för Er.

Nyfiken fråga; hur vet Du att det är fång och inte sulläderinflammation?

Hade för mig att ett klassiskt tecken på just sulläderinflammation är sviktande sula.

Lycka till

devere

Att raggsocks häst möjligen behöver skor, det kan jag hålla med om. Det är hårt, isigt och knöggligt just nu och en fånghäst är väldigt känslig. Men för övrigt undrar jag över några av dina påståenden, för jag tycker att du säger emot dig själv?

Om du nu envisas med att ha den barfota så kan du väl i alla fall försöka lära dig att analysera det foder du fodrar med och fodra balancerat så du slipper massa komplikationer.

Ta du och lev i din tro att både fång och sulläderinflamation självläker med matematisk uträknad foderstat.

Först säger du att TS ska lära sig att analysera fodret (jag antar att du menar en grovfoderanalys?) och fodra balanserat. Men sedan verkar du i nästa stycke kritisera vad du kallar en "matematisk uträknad foderstat". Men om man analyserar sitt foder, och sedan använder denna analys för att fodra balanserat, är det då inte en uträknad foderstat man använder sig av? Eller hur menar du egentligen? Hur använder du dig av en analys, om du inte i nästa steg räknar ut hur mycket hästen behöver?

Hästar med ämnesomsättningsproblem har jag väldigt god kunskap om att det beror på hästägarens bristande kompetens.
Hästar har olika energibehov. Det finns svårfödda hästar med högt energibehov, normalfödda med "normalt", lättfödda med lägre energibehov och sedan kan man nog påstå att det finns de som är ännu mer lättfödda och klarar sig på liten mängd energi. Det finns mkt forskning som talar för att det hos de hästar som är mkt lättfödda beror på att de har en viss genuppsättning som gör att de lättare blir feta än "normal"hästen. Det fungerar ungefär som diabetes 2 hos människan där man har hittat en del av dessa generna. Dessa hästar har alltså början till en metabolisk störning som sedan kan förvärras av olämpligt foder.
men
Allt detta innebär att om du har en häst av den senare typen så är det lätt att ge den för mkt mat. De reagerar också på foder med mkt socker i och det finns det ju i hästens naturliga foder dvs gräset. Jag undrar hur pass många hästägare som har kompetensen att redan från början avgöra om den häste de ska utfodra har dessa anlag.

Nu menar jag inte att ts har gett för mkt socker utan menar bara rent allmänt att det är svårt att utfodra dessa hästar. Det är nog att göra det lite väl lätt för sig att bara skuldbelägga hästägaren. Jag tror inte att man har insett problemet med hästar som har anlag för insulinresistens. Men det är min uppfattning.

.....så kan du väl i alla fall försöka lära dig att analysera det foder du fodrar med och fodra balancerat så du slipper massa komplikationer.

Jag har nog förstått det som att fodret var analyserat.
Om man har en häst som lätt blir IR (den superlättfödda varianten) så är det sockret i fodret man ska akta sig för. det är inte helt lätt att analysera detta i ett grovfoder.

Nu förstår jag det som att ts häst inte är fet.
Det finns IR hästar som är smala även om det inte är så vanligt. Så det är nog inte helt osannolikt att ts häst skulle vara IR.

Alla hästar fungerar inte enligt ngn sorts standardvariant. När det gäller fånghästar tycks det vara mer regel än undantag.

Till ts
Jag hoppas att din häst blir bättre snart!

Senast ändrad:

Ta gärna del av den helsidan i Ridsport jag hänvisade till,, för mig har den i alla fall bekräftat vad jag anser inte i många inlägg här lett till bekräftelse om trovärdighet i foderutlära. Hur välformulerat och välskrivet det än må vara med bakgrund av egen bekräftelse på egna foderrelaterade sjukdomsfall.

Jag har läst sidan i ridsport och förstår faktiskt inte vad du syftar på. Mig veterligen är det Íngen i tex. fång tråden som fodrar efter rekomendationerna på fodersäckarna.
De aldra flesta analyserar grovfodret och räknar sedan ut om det ev. är något som bör tillföras. Vart går det stick i stäv med vad ridsport skriver?

Jag har läst sidan i ridsport och förstår faktiskt inte vad du syftar på. Mig veterligen är det Íngen i tex. fång tråden som fodrar efter rekomendationerna på fodersäckarna.
De aldra flesta analyserar grovfodret och räknar sedan ut om det ev. är något som bör tillföras. Vart går det stick i stäv med vad ridsport skriver?

Min fråga måste då bli, hur kan du veta det? Att ingen av de i fångtråden fodrar efter rekommendation på fodersäcken?

Jag tror att yrkesmän/kvinnor får uppleva långt mycket mer än vad gemeneman på Bukefalos får göra, min erfarenhet sträcker sig till att ha hästar inackorderade och även om merparten av dessa människor är mycket bra hästmänniskor så är långt ifrån alla det. Man får uppleva mycket hårresande saker och situationer, varför jag inte ser det som konstigt om Coari har fått en helt annan erfarenhet än vad många andra har fått.

Just gällande fång och fodring så jo, viss fodrar man efter säcken rekommendation det har jag haft en inackordering som har gjort och då utan hänsyn till befintlig analys.

Det syns ganska tydligt på vad de skriver, de på Bukefalos alltså. Både i bantningstråden och fångtråden så ser man att det är ingen som fodrar med X kg hö och Y kg kraftfoder 'som det står på säcken man ska'. Alla har tyvärr inte analyserat grovfoder, men de flesta tacksamt nog.

Hur menar du syns? Att man skriver det ja, men är det då så i verkligheten? Jag skulle vilja påstå nej i det fallet, det är inte alltid så i verkligheten.

Går man sedan in på fodersidan så dyker det ju upp trådar lite då och då där hästägaren har noll koll på foder trots att det har verkat annorlunda tidigare. Man har skrivit på ett mycket kunnigt sätt, men sedan när baksidan av myntet börjar krypa fram så är det ändå inte så.

Jag kan förstå om tonfallet blir strävare och strävare från en del användare, för det kvittar ju vad de än skriver så har TS ändå rätt. Och då undrar man ju varför tråden egentligen skapades. Nu blev detta lite väl OT, men som hästägare skulle jag prova allt om min häst var dålig och jag skulle vara oerhört glad för olika infallsvinklar.

Jag ska också skriva att detta är mer en reflektion i allmänhet, och alltså inte riktat till TS för att undvika missförstånd.

Nej, givetvis kan man inte veta att användare X som skriver om sitt analyserade hö och sin analyserade foderstat inte sitter och bara hittar på, och i verkligheten ger Brunte 5 kg hö och 4 kg kraftfoder för det står så på kraftfodersäcken.

Men jag vill nog allt hävda att det är en ytterst liten risk det är så. Om man kan tillräckligt för att inte bara hitta på höanalysvärden som är rimliga, och sen dessutom KAN räkna ut en korrekt foderstat och bedöma en hästs behov korrekt, så har jag mycket svårt att tro att man sen struntar i det.

Att det finns gott om exempel på foderforumet på folk som har dålig kunskap om foder är sant, men nu nämnde du fånghästtråden och dess skribenter?

(Sen är det positivt med inlägg från folk som har låg kunskap på foderforumet, då vill de lära sig, och har en chans att göra det. De som gör som de alltid gjort och är övertygade om att de har rätt när de ger som det står på säcken är värre, de kommer aldrig sluta med det)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka