Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation
Bra foderböcker är bra att läsa, det ger baskunskapen för utfodring av hästen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart är det grovfodret som styr, vad trodde du då? Så sätter man sin foderstat efter den analys man har som anger, TS, smrp, mj, ca, p och mg.
Jag fick aldrig svar på min fråga om var ni har fått detta med 75% ifrån.
Men jag ser fram emot svaret.
Jag för min del har fått den under min utbildning på Ultuna, annars finns den att återfinna foderböcker.
Varför redogör du inte själv för hur hästarna ska utfodras? I stället för att hela tiden anta att alla som har IR hästar på forumet inte kan ngt om utfodring.
Därför att rätt individuell utfodring inte leder till IR så därför är min bestämda uppfattning att dom som skriver om sina IR hästar inte kan ngt om utfodring.
Förtydligande: Dom skriver själva att dom inte kan ngt om utfodring men vill gärna framstå som foderexperter på sina IR hästar.
Jag tycker det blir snedvridet när man envisas med att försöka få frågande med mindre kunskap som inte har en IR häst att ta lärdom och följa råd från en svarande som har en IR häst. (eller annan typ av delgiven foderrelaterat trauma.)
Du kan ge hästen halm så det täcker behovet av torrsubstans och sedan fylla på med olika koncentrerade foder som tex havre, korn, soja, potatisprotein, mineraler osv så att alla näringsbehoven blir uppfyllda.
Du kommer att förstå varför det inte är det alla ggr när du svarar på min fråga som jag ställde nyss.Vore det inte mkt enklare att ha ett analyserat grovfoder med rätt torrsubstans så slipper man klutta på med allt det där övriga duttandet som så lätt leder till att bägaren rinner över??
Tala gärna om för mig vad du menar.Du skriver själv ut svaret på hela problematiken och missar hela grundpoängen vilket är ett väl balancerat näringsinnehåll i grundfodret med rätt ts.
Nu är jag visserligen inte ngn ungdom men kursen på SLU i Ultuna avslutade jag i maj 2009, skrev hur länge sedan det var i inlägget tidigare, läs gärna det en gång till.Sedan tycker jag inte du ska stödja din dagskunskap på ngn kurs i utfodring som du gått för flera år sedan på SLU, foder är en färskvara.
Förklara gärna vilka skillander det är mellan olika länder och olika klimat. Jag vill nog påstå att man mkt väl kan hänvisa till utländska studier om man vet vad som skiljer olika länder åt. Men eftersom det är du som påstår att man inte kan det så..........Heller inte hänvisa till utlänsk litteratur eller studier/forskningar eftersom dessa hästar lever under helt andra förhållanden än den svenska hästen både gällande klimat och miljö.
Vad grundar du detta påstående på?Ta islänningen som ett ex.... Det är mer än regel än ett undantag att en från island importerad socka rasar ihop under minst 1/2 år enbart beroende på miljöombytet och foderomställning beroende på ändrade näringsvärden.
Min fråga gällde inte vad andra här på forumet skriver utan vad du anser att man bör utfodra en IR häst med.
Förklara gärna vilka skillander det är mellan olika länder och olika klimat.
http://www.klart.se/världen/
Vad grundar du detta påstående på?
Jag diskuterar inte utfodring av IR hästar utan vad man ska tänka på för att undvika att få en IR häst... Jag trodde det framkommit med tydlighet.
.Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn Visa inlägg
Förklara gärna vilka skillander det är mellan olika länder och olika klimat.
http://www.klart.se/världen/
Vad grundar du detta påstående på?
Fallstudier
KL eller i alla fall delvis,
tänkte på en sak just när det gäller grovfodret, tror att någon nämnt det innan, och det är att många tar det foder de får tag i/har nära till och sedan försöker fodra utifrån det istället för att leta efter foder som passar hästen.