Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Självklart är det grovfodret som styr, vad trodde du då? Så sätter man sin foderstat efter den analys man har som anger, TS, smrp, mj, ca, p och mg.

Jag undrade vad du tror. Varför krångla till det ytterligare med en gräns på 75%.

Bra foderböcker är bra att läsa, det ger baskunskapen för utfodring av hästen.

Jag håller helt med dig och har läst en del litteratur om näringsfysiologi och utfodring av hästar.

Min absoluta favoritbok är
A Ellis och J Hill : Nutritional Physiology of the Horse

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1897676468

Det är en mkt intressant bok där författtarna ingående går igenom hur matspjälkningssystemet fungerar.

Jag fick aldrig svar på min fråga om var ni har fått detta med 75% ifrån.
Men jag ser fram emot svaret.

Men var har du fått en gräns i från? Precis som med TS så finns det ett minimum, men vad är det som är så svårt att förstå?

Jag undrar mest eftersom jag inte har träffat på detta tidigare. Det togs inte upp på den kurs i utfodring som jag läste för ett par år sedan i Ultuna.

Dessutom förstår jag inte meningen med att ha en gräns där 75% av näringen ska komma från grovfoder och 25 % från kraftfoder. Varför det? Om det inte finns en rimlig förklaring så är ju ett sådant råd inte något som man måste följa "bokstavligt". Jag antar att det är en riktlinje för den som inte är så insatt i foderlära.

Du kan ge hästen halm så det täcker behovet av torrsubstans och sedan fylla på med olika koncentrerade foder som tex havre, korn, soja, potatisprotein, mineraler osv så att alla näringsbehoven blir uppfyllda. Men då följer man inte denna 75% rekommendation.

Men bara man ser till att välja bra halm och kanske komplettera med lite betfor för att vara säker på att mikroberna i grovtarmen mår bra så kan man sedan lägga till exempelvis soja (inom maxgränserna) och mineraler för att uppfylla behoven för lättfödd häst. Nu är ju inte det en optimal lösning alla gånger men många ggr är man tvungen att anpassa situationen efter individen (och inte tvärtom).

Jag för min del har fått den under min utbildning på Ultuna, annars finns den att återfinna foderböcker.

Det står inte ngt om detta (75%) i Plancks och Rundgrens senaste bok Hästens näringsbehov och utfodring. Det blir ju lite mer kunskapsgivande diskussioner om man kan visa var man fått sina påståenden ifrån. Annars vet vi inte vad vi ska tro.

Vilka foderböcker menar du?

*Delvis KL*

Gränsen är för att hålla ner andelen kraftfoder. Dvs den är i dagsläget när alla (experter/agronomer/etc) är medvetna om att idealet är för alla hästar att hela behovet täckas av hö (även om det ibland är praktiskt omöjligt, t ex för elitpresterande hästar), och att man därför ska söka hö som passar hästen, istället för att försöka passa hästens fodring till höet så att säga.

I dagsläget har vi mycket större möjligheter att välja grovfoder (inte nödvis hö) efter häst även för de som inte är rena tabellhästar, än vad som fanns förr. Ytterligheterna är fortfarande knepiga, dvs de som behöver väldigt lite eller väldigt mkt. Det finns ju en gräns för vad man kan odla, mellan 9 - 13 MJ/kg TS ligger spannet, under eller över det är mellan svårt och omöjligt beroende på hur mkt utanför man siktar på.

Jag håller med dig.
Egentligen så är det nog så att det är de lättfödda hästarna och alla IR hästar (tjocka eller magra) som det behöver tas fram bättre grovfoder till.
Jag har förstått det som att det finns producenter som tar fram grovfoder med högt näringsinnehåll både när det gäller energi och protein.

Detta med 75%, för att ta en vända till med det, blir ju på ngt sätt bara en grov generalisering endast ngt bättre än att följa anvisningarna på foderpåsen.

Varför redogör du inte själv för hur hästarna ska utfodras? I stället för att hela tiden anta att alla som har IR hästar på forumet inte kan ngt om utfodring.

Därför att rätt individuell utfodring inte leder till IR så därför är min bestämda uppfattning att dom som skriver om sina IR hästar inte kan ngt om utfodring.

Förtydligande: Dom skriver själva att dom inte kan ngt om utfodring men vill gärna framstå som foderexperter på sina IR hästar.

Jag tycker det blir snedvridet när man envisas med att försöka få frågande med mindre kunskap som inte har en IR häst att ta lärdom och följa råd från en svarande som har en IR häst. (eller annan typ av delgiven foderrelaterat trauma.)

Därför att rätt individuell utfodring inte leder till IR så därför är min bestämda uppfattning att dom som skriver om sina IR hästar inte kan ngt om utfodring.

Förtydligande: Dom skriver själva att dom inte kan ngt om utfodring men vill gärna framstå som foderexperter på sina IR hästar.

Jag tycker det blir snedvridet när man envisas med att försöka få frågande med mindre kunskap som inte har en IR häst att ta lärdom och följa råd från en svarande som har en IR häst. (eller annan typ av delgiven foderrelaterat trauma.)

Jag antar att du inser att dina två första stycken i alla fall delvis motsäger varandra?

Min fråga gällde inte vad andra här på forumet skriver utan vad du anser att man bör utfodra en IR häst med.

Det verkar nästan som om du inte har några egna förslag eftersom du undviker att svara.

Jag ser inget kunskapsgivande i ditt svar alls, tycker det är viktigt att diskussionerna för kunskapen framåt.

Du kan ge hästen halm så det täcker behovet av torrsubstans och sedan fylla på med olika koncentrerade foder som tex havre, korn, soja, potatisprotein, mineraler osv så att alla näringsbehoven blir uppfyllda.

Vore det inte mkt enklare att ha ett analyserat grovfoder med rätt torrsubstans så slipper man klutta på med allt det där övriga duttandet som så lätt leder till att bägaren rinner över??

Du skriver själv ut svaret på hela problematiken och missar hela grundpoängen vilket är ett väl balancerat näringsinnehåll i grundfodret med rätt ts. Sluta kringå själva grundproblemet och börja med massa tillägg för att täcka behovet för ju mera tillägg ju större är risken matematiskt.

Sedan tycker jag inte du ska stödja din dagskunskap på ngn kurs i utfodring som du gått för flera år sedan på SLU, foder är en färskvara.

Heller inte hänvisa till utlänsk litteratur eller studier/forskningar eftersom dessa hästar lever under helt andra förhållanden än den svenska hästen både gällande klimat och miljö.

Ta islänningen som ett ex.... Det är mer än regel än ett undantag att en från island importerad socka rasar ihop under minst 1/2 år enbart beroende på miljöombytet och foderomställning beroende på ändrade näringsvärden.

Vore det inte mkt enklare att ha ett analyserat grovfoder med rätt torrsubstans så slipper man klutta på med allt det där övriga duttandet som så lätt leder till att bägaren rinner över??
Du kommer att förstå varför det inte är det alla ggr när du svarar på min fråga som jag ställde nyss.

Du skriver själv ut svaret på hela problematiken och missar hela grundpoängen vilket är ett väl balancerat näringsinnehåll i grundfodret med rätt ts.
Tala gärna om för mig vad du menar.

Sedan tycker jag inte du ska stödja din dagskunskap på ngn kurs i utfodring som du gått för flera år sedan på SLU, foder är en färskvara.
Nu är jag visserligen inte ngn ungdom men kursen på SLU i Ultuna avslutade jag i maj 2009, skrev hur länge sedan det var i inlägget tidigare, läs gärna det en gång till.

Heller inte hänvisa till utlänsk litteratur eller studier/forskningar eftersom dessa hästar lever under helt andra förhållanden än den svenska hästen både gällande klimat och miljö.
Förklara gärna vilka skillander det är mellan olika länder och olika klimat. Jag vill nog påstå att man mkt väl kan hänvisa till utländska studier om man vet vad som skiljer olika länder åt. Men eftersom det är du som påstår att man inte kan det så..........

Ta islänningen som ett ex.... Det är mer än regel än ett undantag att en från island importerad socka rasar ihop under minst 1/2 år enbart beroende på miljöombytet och foderomställning beroende på ändrade näringsvärden.
Vad grundar du detta påstående på?

Min fråga gällde inte vad andra här på forumet skriver utan vad du anser att man bör utfodra en IR häst med.

Jag diskuterar inte utfodring av IR hästar utan vad man ska tänka på för att undvika att få en IR häst... Jag trodde det framkommit med tydlighet.

Hade jag ansett mödan värd att lägga ner energi på hur man ska fodra hästar som fått trauma p.g.a. felaktig utfodring så hade jag väl redan svarat i den tråden som avhandlade det ämnet. Här anser jag mödan värd att försöka få andra att undvika samma misstag utan försöka fodra sin häst med rätt grundförutsättningar.

Fast Coari, problemet med de lättfödda, IR eller ej, är inte att täcka näringsbehoven, det är att inte överskrida näringsbehoven - men samtidigt erbjuda tillräckligt med TS. Det är den ekvationen som är så svår då det till dessa inte i dagsläget GÅR att odla fram tillräcklig låg MJ/kg TS.

Det är där halm etc kommer in, för att hålla ner MJ men hålla uppe TS. Men då halm inte innehåller protein så måste de tillföras, endera via komplement med ett högkvotshö eller dito silage, eller genom kraftfoder i någon form, för de lättfödda blir det proteinkoncentrat.

Det är där problemet är, att dessa hästar behöver ha ett MJ/kg TS som är omöjligt att få fram (med tillräcklig proteinnivå). Så jag är också nyfiken hur du löser det?

T ex 30 -35 MJ i behov, minimibehov TS 4 kg. Det innebär alltså att du måste hitta ett grovfoder med 7,5 - 8 MJ/kg TS. Det finns inte, inte om du ska ha en proteinnivå som täcker behovet och slippa komplettera.

Jag diskuterar inte utfodring av IR hästar utan vad man ska tänka på för att undvika att få en IR häst... Jag trodde det framkommit med tydlighet.

Nu handlar ju tråden om en IR häst,
Men OK vad anser du att man ska utfodra en häst med för att undvika att den utvecklar IR?

KL eller i alla fall delvis,

tänkte på en sak just när det gäller grovfodret, tror att någon nämnt det innan, och det är att många tar det foder de får tag i/har nära till och sedan försöker fodra utifrån det istället för att leta efter foder som passar hästen.

Till alla intresserade kan jag rekommendera boken the Welfare of Horses, redaktör Natalie Waran, som tar upp flera studier avseende bland annat foder, födslosök m.m. hos frigående hästar. Hästens biologi, avel m.m. på svenska har också bra kapitel om hästens tugg/tarm/utfordring m.m. Mycket av det som Du skrev Alex står nämnt även i denna bok, nu har jag gammal upplaga så det kanske finns en nyare mer uppdaterad (upptäckte det efter jag läst det Du skrivit om studien av ts).

När det gäller mina egna hästar så föredrar jag grovfoder med högre proteininnehåll vilket fungerar bra till dem.

Senast ändrad:

Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn Visa inlägg
Förklara gärna vilka skillander det är mellan olika länder och olika klimat.

http://www.klart.se/världen/

Vad grundar du detta påstående på?
Fallstudier
.

Jag känner nog till att det är olika klimat i olika länder, nu var du ju nästan rolig. ;)

Jag menar naturligtvis på vilket sätt de olika klimaten gör att man inte kan använda sig av utländska forskningsstudier? På vilket sätt påverkar klimatet och miljön hästens foder så att det inte går att jämföra med våra svenska förhållanden?

KL eller i alla fall delvis,

tänkte på en sak just när det gäller grovfodret, tror att någon nämnt det innan, och det är att många tar det foder de får tag i/har nära till och sedan försöker fodra utifrån det istället för att leta efter foder som passar hästen.

EXAKT RÄTT!! Du slog huvudet på spiken och ställer man frågan vad det beror på så blir det bara massa "hymmelbymmel" och otaliga bortförklaringar.

Allt bottnar i lathet,, både förån böndernas sida och hästägarnas bekvämlighet.. Det tror väl fasen att som bonde är det mer bekvämt och mera ekonomiskt att riva av sina vallar med 2/3 skördar om året och plasta in dom i storbalar utan varesig tork eller logmagasinering. För hästägaren är det oxå mkt bekvämare att få några plastsäckar dumpande på stallplan än att en hel dag bära höbalar och magasinera dom. 10 år,,, MAX så är vi tillbaka på ruta 1 när majoriteten åter förstår vikten av ett fullgott grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka