Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

lenaloo

Trådstartare
För snart två år sen fick vi sälja våra två hästar pga av flera olyckliga omständigheter. Vi är en familj som bor på landet och har eget stall men inte så mycket mark till tyvärr.
I samband med att vi avslutade all "hästverksamhet" bestämde vi oss för att skaffa syskon till vår tjej som var 5 år. I april kom vår pojk, jättemysigt och härligt! Men, jag känner att jag saknar hästarna.. Försökt hitta medryttarhästar, men det svårt. Funderat allt mer på att skaffa egen igen, men då inackorderad på lösdrift i området där vi bor. På det sättet blir ju inte min arbetsbörda så tung som om den var hemma.

Nu till saken, jag funderar på att skaffa en äldre häst med avsikt lättare ridning och skogsmulleridning. Nu till min fundering, får man detta att gå ihop med familjelivet? Är det fler för ute som trots småbarnsliv och heltidsjobb får det att funka?? Är det värt det?
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Har du nåt stall nära där de tillåter att man är där lite senare kvällar när barnen lagt sig? I så fall kan det ju absolut funka. Skogsmulleridning funkar ju alltid. Problemen är om det är elitsatsningar. Jag har problem med mina hästar nu pga familj. Tiden är knapp och hästarna bor långt bort men vi håller på att kika på bostäder som matchar både mina och sambons önskemål så jag får närmare till vettiga stall. Kanske inte elittränar närmaste tiden men åtminstone får in hästarna i min vardag igen.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jag vet många som har häst/ar men även småbarn.
Verkar fungera fin fint men kräver såklart prioriteringar.

De flesta har en kväll eller två i veckan där föräldrarna har sin "egentid" för att utöva sina intressen.
Utöver det brukar det bli lite tid på helgen, dvs hästarna rids oftast 3-4 dagar i veckan ibland mer ibland mindre.
En del har hästarna hemma, andra inackorderade och vissa helinackordering så de bara åker ut när dem vill och kan.
Annars verkar det kunna bli väldigt tidiga mornar eller sena kvällar.
Vissa har medryttare.

Jag tror det handlar mest om vart man lägger ribban med sitt hästeri och inställning.
Ingenting blir bra om man inte vill det...
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jag har småbarn,men barnet har också en pappa! ;)

Har hästen på lösdrift,dvs så behöver jag inte åka ut varenda dag,vilket gör det mycket lättare,planerar att rida 3-4 dagar i veckan ca,har 5 minuters bilväg till hästen,så på 1-2 timmar är jag hemma igen. Gjorde klart för gubben när jag plussade att min häst åker inte iallafall,utan om vi skulle behålla barnet (var VÄLDIGT oplanerat!!!) så skulle det innebära att jag åker iväg några kvällar/veckan för att rida.

På sommaren så kan jag gå upp antingen innan sonen vaknar,eller när han har somnat för kvällen för att rida,då missar jag ingen tid med sonen. Är nu när det är mörkare ute det blir lite svårt att få i hop det,men det går. Nu är min häst dessutom bara 3 år så det är ju inga seriösa träningar och liknande än,och jag kommer antagligen inte kunna satsa fullt ut på många många år,men vad gör det? Jag får iallafall snusa häst,lufsa i skogen,och var ahemma med min gubbe och underbara unge! :D
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Ja det verkar ju lovande! Nu är jag ju hemma tills januari med pojken och ska börja jobba heltid sen. Pappan blir hemma under våren.
Lösdriften har en ridbana och man har mockningsjour på lösdriften 1-2ggr/vecka. Man behöver inte vara ute varje dag, de har daglig tillsyn av ägaren. Det är ju skönt jämfört när man hade hästarna hemma och allt ansvar själv.
Hästen är 16, snart 17 år och mest skogsriden. Blir väl lite skogsmulleridning och lättare träning, men skönt att inte behöva träna massor :) Det blir nog till att åka och titta på den!
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Hon skriver ju inget om att det berodde på att dom fått barn det inte fungerade, bra att det var pga flera olyckliga omständigheter.

Vad det ens är kommer det inte att bli lättar! Mycket har ändrat sig i häst världen.

Finns ett tråd nånstans om "hur hinna ni med hästar" eller sånt.
Intressant läsning, det flesta verka mer som ett plågari än ett glädja i hästhållning.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Vad det ens är kommer det inte att bli lättar! Mycket har ändrat sig i häst världen.

Finns ett tråd nånstans om "hur hinna ni med hästar" eller sånt.
Intressant läsning, det flesta verka mer som ett plågari än ett glädja i hästhållning.

Det håller jag med om att många inte verkar klara det och mår dåligt av det. Men det finns även de som fixar det. Men man vet ju inte utan att prova :)

Jag är en sån som klarar det väldigt bra än så länge :)
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Det håller jag med om att många inte verkar klara det och mår dåligt av det. Men det finns även de som fixar det. Men man vet ju inte utan att prova :)

Jag är en sån som klarar det väldigt bra än så länge :)

Min inställning....återfall och nubys....tank någa....."YOUR NOT BUYING SOME DERN DOG!!"
Som lång tid horseman och hovslager har jag sett en hel del, trasiga hästar - folk - relationer - family och hem.

En av fördela med såna häst siter är man kan få ett inblick av vad man kan stöta på i hästväg.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Nej, det var inte pga av barn vi sålde hästarna... Värmepumpen pajade, jag krockade (alltså totalt..) bilen samt några andra jättekostnader. Det blev för mycket just då och vi behövde andas ut ekonomiskt ett tag.

Jag ser ett värde i att kunna ha häst trots barn och jobb! Jag kräver inte heller en superutbildad, högavlad häst, jag vill ha närheten och känslan av hästarna igen. Det är väl bra att någon vill ha de lite äldre hästarna som inte längre än intressanta för tävling och träning. Sen är det skillnad på att ha en häst eller 3, vilket många som mår dåligt (i trådarna som jag också läst, flera ggr om) har. Jag skulle aldrig sitta och må dåligt över min situation, då får man ju strunta i att ha häst helt enkelt, börja på ridskola eller nåt.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Vet inte hur länge du har varit utanför hästari, men du vet du kan inte har 1 häst som gå ensam längre.
Om du har hängt med våra trådar att skaffa fram foder kan vara besvärlig liksom hovslager.
Mijö nissa som kommer runt utan att fråga och ska har betalt for allt dumhet dom kan hitta på.
Kom ihåg du är fäst loss, det är inte bara att säjer till alla "nu sticker vi till solen.

Finns gott om avdänked travar som behöva ett hem du kan få grattis.....men som allt ska dom sköttas, och dom är inte billiga i underhåll.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Läser du inte något av vad TS skriver? Hon har haft häst hemma (tar mycket tid, energi och pengar) nu vill hon ta en äldre häst på lösdrift och slippa ha flera hästar hemma. Istället en inackorderad på lösdrift.

Det är ju enorm skillnad att ha en häst uppstallad och tre hästar hemma.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jag tror inte det kommer att fungera med så små barn och heltidsjobb... tyvärr...Vänta tills baarnen blir större så du kan njuta av småbarns åren... rid så ofta du kan nu istället men utan pressen att ha en egen häst.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Varför skulle det inte funka?

Klart att det funkar om man vill!
Man får helt enkelt lägga sina ambitioner på en nivå som är realistisk.
TS pratar om "skogsmulle ridning" med en häst på lösdrift.

Jag har två småbarn och det är klart att ibland är det tufft men hästen ger ändå så mycket, en chans att fylla på energi!
Att rida 6 dagar i veckan, tävla osv har jag prioriterat bort. Jag rider ett par dagar i veckan och åker på kurs ibland, en lagom nivå som går ihop med familjen.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jo men att rida ett par gånger i veckan och åka på kurs ibland det går ju utmärkt att göra även utan att äga en egen häst för betydligt mindre kostnad...

När dagistiden börjar så börjar ju även infektioner osv det är en stressig tid ändå att få det ihop med arbete...nu är någon hemma med minstingen hela tiden självklart känner man då att tiden räcker till...när dagis, förskola arbete på heltid för bägge börjar är familjen i ett helt annat läge...
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jo men att rida ett par gånger i veckan och åka på kurs ibland det går ju utmärkt att göra även utan att äga en egen häst för betydligt mindre kostnad...

När dagistiden börjar så börjar ju även infektioner osv det är en stressig tid ändå att få det ihop med arbete...nu är någon hemma med minstingen hela tiden självklart känner man då att tiden räcker till...när dagis, förskola arbete på heltid för bägge börjar är familjen i ett helt annat läge...

Fast det är ju en härlig känsla också att ha egen häst där man får bestämma allt själv.
Mina barn är snart 4 och 6 år så jag vet vad jag pratar om även när förskoletiden har tagit fart!
Självklart är det ett stort ansvar osv med en egen häst men att välja bort det enbart för att man har småbarn det köper inte jag!
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Att ha egen häst ger som sagt mycket. Nu har vi diskuterat hemma och beslutat att vänta tills jag börjar jobba för att se hur det går tidsmässigt och om orken finns ordentligt. Vi vill inte ta hem en häst och sen inse att det inte går. Väntar någon månad och ser hur mycket ork man har efter jobbet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 566
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 139
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 396
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp