Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Läser du inte något av vad TS skriver? Hon har haft häst hemma (tar mycket tid, energi och pengar) nu vill hon ta en äldre häst på lösdrift och slippa ha flera hästar hemma. Istället en inackorderad på lösdrift.

Det är ju enorm skillnad att ha en häst uppstallad och tre hästar hemma.

Tycka du att det är God Hästhållning?
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Att stalla upp sin häst på lösdrift? Ja. det tycker jag är god hästhållning.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Ja, jag tycker det är betydligt bättre med lösdrift än stall, om det är en häst som passar för det.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Tycka du att det är God Hästhållning?

Det beror på lösdriften och hästen, så länge det är en bra lösdrift är det oftast det bästa för hästen. Det är ett mänskligt behov att ha hästen instängd på box, de flesta hästar har inte ett sådant behov, men visst finns det hästar som gillar stall bättre och har svårt att fungera med lösdrift.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

KL

Jag har min häst på lösdrift och kunde inte ha önskat det bättre för henne. Hon går ut och in som hon vill. Ligghallen är stor och luftig med 2 "sektioner" så hästarna kan komma ifrån varandra om dom vill. Dom har fri tillgång på hö och vatten på 2 ställen. Utanför har dom en grusad plan (där höet står i en ring) samt att dom har en kuperad del med skog och äng. Bättre kunde dom inte haft det. Flocken är blandad, 2 ston, en äldre valack, 2 unghästar. Dom mår toppen tillsammans och går en till ett ställe så går resten med. Detta är det bästa jag har gjort för min häst. Att kalla det för dålig hästhållning... Nej, det skulle jag inte göra. Det finns dåliga lösdrifter, naturligtvis.

Att hinna med småbarn när man har häst. Klart man gör om man vill. Barnet har förhoppningsvis en pappa som kan ta barnet en stund på kvällen när man vill åka till hästen. I vår lösdrift har vi en småbarnsmamma. Hon är inte i stallet varje dag men vi andra ser självklart till hennes och varandras hästar och hjälps åt om det behövs. Det känns inte som något problem. (Jag har stått i lösdriften sedan Augusti/September. Kände ingen av de andra innan.) Hästar kan verka som en väldigt fin energikick om man har småbarn. För oss vanliga "Svenssons" så kanske det får duga med skogsmulleridning och/eller lättare träning men med rätt uppbackning kan man hålla igång sin elitsatsning. Se bara på Malin Baryard. ;-)

Hade jag haft barn med speciella behov, så hade jag kanske funderat en vända till.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Att ha egen häst ger som sagt mycket. Nu har vi diskuterat hemma och beslutat att vänta tills jag börjar jobba för att se hur det går tidsmässigt och om orken finns ordentligt. Vi vill inte ta hem en häst och sen inse att det inte går. Väntar någon månad och ser hur mycket ork man har efter jobbet.

Jag tycker du gör helt rätt. Vänta och se hur det känns när ni båda jobbar.

Jag har bara en pensionerad häst som bara lullar runt på en lösdrift. Jag behöver inte göra något alls med hästen. Just nu känns det väldigt bra. Jag tyckte att hästen "stal" för mycket tid från familjen. Barnen är bara små en gång och jag vill kunna njuta av dom åren och inte stressa för att hinna med både häst och barn.

Däremot har jag möjlighet att hålla på med häst när jag vill. När det passar mig kan jag vara där sju dar i rad för att sen inte vara där alls på en månad.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Kontakten!
Så länge man skötta den då gå det bra, men hur många som kör Lösdrift for bekvämlighetens skull och knapp känna sina hästar?
Oavsätt typ av hästhållning MÅSTE hästen hanteras, benen lyttas, hoven krättas.....och hur ofta bli det när hästen är ut på "inakordering"?
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Kontakten!
Så länge man skötta den då gå det bra, men hur många som kör Lösdrift for bekvämlighetens skull och knapp känna sina hästar?
Oavsätt typ av hästhållning MÅSTE hästen hanteras, benen lyttas, hoven krättas.....och hur ofta bli det när hästen är ut på "inakordering"?

Att ha hästen inackorderad betyder väl bara att du har den inhyrd hos någon annan? Jag har haft mina hästar dels hemma (när jag bodde hos mina föräldrar) och sedan inackorderade både i lösdrift och i stall. Jag arbetade absolut inte mindre med dom bara för att dom stod på lösdrift. Jag anser mig ha en mycket god kontakt med mina hästar.
Jag hade gärna haft dom på lösdrift igen för deras skull då dom mådde bra av det. Tyvärr har jag inte hittat någon lösdrift där jag bor nu där det inte är fri tillgång på mat. Mina klarar tyvärr inte av fri tillgång.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Kontakten!
Så länge man skötta den då gå det bra, men hur många som kör Lösdrift for bekvämlighetens skull och knapp känna sina hästar?
Oavsätt typ av hästhållning MÅSTE hästen hanteras, benen lyttas, hoven krättas.....och hur ofta bli det när hästen är ut på "inakordering"?

Många har lösdrift för hästens skull, det ger också möjlighet till mer rationell hästhållning och ger ofta mer tid över till att umgås med hästen.

En stor procent av hästarna i Sverige är inakorderade, menar du att de har de sämmre än som bor på ägarens gård? Varför tror du att TS skulle sköt sina hästar sämre för att de bor en liten bit bort?
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Många har lösdrift för hästens skull, det ger också möjlighet till mer rationell hästhållning och ger ofta mer tid över till att umgås med hästen.

En stor procent av hästarna i Sverige är inakorderade, menar du att de har de sämmre än som bor på ägarens gård? Varför tror du att TS skulle sköt sina hästar sämre för att de bor en liten bit bort?

Det kan förklara varför många av dagens hästar är så ouppfostred, gå dom ihop med andra hästar på lösen med fri tillgång på mat på nån annans gård som ska se till att hästarna har vatten och kör utt ett bal hö en gång i vecka, och den som äger hästen ska kör ditt i ur och skur for att rykta, kratta och gå över hästen.............right ;)
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Så du menar att det går till så på lösdrifter i allmänhet? Du är häpnadsveckande okunnig om du tror att uppstallningsformen och om man äger stallet är avgörande för hur väluppfostradehästarna är.

Och inte har du kunskaper om lösdrifter heller.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Jag har alltid haft mina hästar inackorderade eftersom jag aldrig bott på gård. Dom har gått på både lösdrift och uppstallade, dom är och har inte varit mer ouppfostrade än någon annan häst?
Man har ju hästen inackorderad i ett stall där man litar på stallägaren och där dom har daglig tillsyn.

Förstår inte vad du vart i för stall..
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Vi har löst det rent tidsmässiga genom att de eftermiddagar/kvällar som jag rider så är grannens tonårsbarn barnvakter ett par timmar. Det tycker både barnen och tonåringarna är jättekul och vi får tid över till respektive intressen. Ibland är de här och ibland är de hemma hos sig. Trodde inte att tonårstjejer tyckte det var kul att passa småbarn nuförtiden men tji fick jag.

:)
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Det kan förklara varför många av dagens hästar är så ouppfostred, gå dom ihop med andra hästar på lösen med fri tillgång på mat på nån annans gård som ska se till att hästarna har vatten och kör utt ett bal hö en gång i vecka, och den som äger hästen ska kör ditt i ur och skur for att rykta, kratta och gå över hästen.............right ;)

Ehhh, ja jag kör ut till min häst i ur och skur för att rykta, kratsa hovar, umgås med honom och motionera honom. Varför skulle jag varje månad betala en massa pengar för att ha en häst inackorderad om jag inte vill spendera tid med den? O_o

Att hästen numera går på lösdrift där ägarna av gården sköter all hantering av mat, vatten och markerna gör ju bara att jag nu har betydligt mer tid att spendera med hästen istället för på att sköta allt runt omkring.

Den enda hantering han får mindre av nu jämfört med när han tidigare stod på stall är att han inte förflyttas en extra gång mellan hage/stall i samband med in- och utsläpp. Men bortfallet av den lilla "uppfostran" som han eventuellt skulle ha fått vid dessa tillfällen kompenseras lätt av den betydligt minskade risken för att han ska drabbas av någon slags beteendestörning av att stå instängd i en box så pass många av dygnets timmar som en normal boxhäst gör.
 
Sv: Familj, häst, jobb och pengar... Suck!

Ja, det är ju så man vill känna, att veta att hästen har det bra trots att man inte riktig hunnit med. Det är flera som har hästar här och ser till dem.

Jag väljer lösdrift för att jag vill att hästen ska ha möjlighet till rörelse 24/7 och själv bestämma inne/ute. Jag tror på den filosofin!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 566
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 139
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 396
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 911
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp