Fäller redan?

F

Filifjomp

Har ett ponnysto (typ shettis) som redan fäller sin tjocka vinterpäls...
Är det inte lite tidigt egentligen och borde hon inte hålla pälsen längre nu när det är evigt snökaos och kyla?

Kan inte minnas att någon av våra andra hästar fällt så tidigt, det har först varit ungefär i feb/mars deras päls börjat åka... medan ponnyn småfällt i två veckor ungefär.

Sv: Fäller redan?

Sedan jul ungefär så går vi mot ljusare tider, så det är nog inte onormalt att det börjar lossa lite redan. Vi är ju faktiskt inne i februari! ;)

Men "det stora raset" brukar ju komma i mars någon gång.

På en häst som har extremt mycket päls från början så kanske smygstartandet upplevs som att det lossnar väldigt mycket päls?

Jag blev oxå förvånad häromdagen när min lilla donna började fälla sin vinterpäls, NU? :eek:
Det råder ju full vinter fortfarande men som någon skrev, det är ju iaf februari och det går åt ljusare tider, TACKÅLOV!! :bow:

Har ett fjordsto som alltid oavsett väder alltid börjar att fälla i mitten på Januari.
Hon är ändå täckad och har alltså inte så mycket päls.

Samma visa på hösten börjat alltid att sätta den i mitten på Augusti och då kan det ju ff vara varmt, så jag tror också att dom har en inbyggd klocka som går på ljuset.

Min häst har börjat fälla, inte mycket men iallafall. Jag blev överlycklig - första vårtecknet! :bump:

De flesta hästar börjar fälla redan i januari, det är ljusets inverkan på hypotalamus som kickar igång hormonerna och gör att fällningen kommer igång.

Även min har börjat såg jag idag, inte särskilt lite heller :o

KL
Min grabb har fällt i en månad redan, ganska rejält dessutom. Då blir det tidig vår säger stallägaren :D

Inte alls konstigt vist det är ju fortfarande kallt men antar att den inte har sommarpälsen redan. Det är ljusare nu än för en månad sen sommånga skriver och de sätter igång och fäller. sommarpälsen kommer ju inte heller över en natt så du behöver inte vara orolig.

Det är som sagt inte värme som får hästen att tappa päls utan ljuset. Så det är helt normalt!

Mitt fjordsto började alltid fälla strax efter jul, nuvarande hästar brukar den ena börja i mitten av februari och den andre i början av mars.

Snart är sommaren här:banana:

Sv: Fäller redan!!!!!

Min 18 åriga shettlandponny har nu helt plötsligt börjat fälla en stor mängd päls. Ingen av de andra hästarna fäller ett enda hårstrå. Så något är antagligen fel, för alla brukar fälla ungefär samtidigt. Men hon är lika pigg och har fin glansig päls. Är det B-vitaminbrist eller något annat?

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 428
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar