Fäller redan?

Sv: Fäller redan?

upptäckte i torsdags att de flesta av ridskolehästarna hade börjat fälla. Min ponny fäller i pannan men inte på kroppen (är helklippt)

Säger som TinyWiny: SNART ÄR SOMMAREN HÄR :bump:

min nordis fäller också, undrar bara, hur viktigt är det att ge extra bvitamin vid fällning??

Min valack fäller för fullt också... stoet och ponnyn däremot gör det inte...

//Domino_s

knapp

Här rasar pälsen av i stora sjok. Satte igång på riktigt för någon vecka sedan. Började lite smått i mitten av januari. Har gått fortare i år än vad jag tycker att det har gjort tidigare. Alltså själva bytet av päls verkar gå fortare.

Både min håriga grizzlybjörn till kallblodstravare och mina två katter har börjat fälla. Men det handlar bara om några strån här och där än så länge. Jag hoppas jag har lite mer tid att förbereda inför det stora raset som torde komma om några veckor. Då blir metallskrapa och ryktsten för hela slanten på pållen... och köpa nya dammsugarpåsar till hemmet :p

Inte alls konstigt vist det är ju fortfarande kallt men antar att den inte har sommarpälsen redan. Det är ljusare nu än för en månad sen sommånga skriver och de sätter igång och fäller. sommarpälsen kommer ju inte heller över en natt så du behöver inte vara orolig.

Jo, sommarpälsen har hästen förhoppningsvis satt under december. Den fäller vinterpälsen efter det.

Min 18 åriga shettlandponny har nu helt plötsligt börjat fälla en stor mängd päls. Ingen av de andra hästarna fäller ett enda hårstrå. Så något är antagligen fel, för alla brukar fälla ungefär samtidigt. Men hon är lika pigg och har fin glansig päls. Är det B-vitaminbrist eller något annat?

Hon kanske helt enkelt fått i sig protein bättre under hösten och vintern än de andra? Eller så är hon "före" de andra. Enkelt.
Eftersom det är fullt naturligt för hästarna att fälla nu, så är det nog inget fel på din ponny.
Och nej, B-vitamin har inte med detta att göra.

min nordis fäller också, undrar bara, hur viktigt är det att ge extra bvitamin vid fällning??
Nej, det gör ingen skillnad för pälsfällningen eller sommarpälssättningen.

Här har katterna fällt i några veckor och jag har fått dammsuga mer ofta. I stallet har min häst inte börjat fälla än vad jag märkt, men så rullar hon sig rätt mycket, både ute i snön och inne i halmen, så hon kanske sköter den delen själv än så länge.

Russet har också börjat fälla päls, rätt rejält också! Ryktsten, here I come!

Min nordsvensk har börjat fälla de långa håren nu. Så det kommer nog igång ordenligt innom en månad. Helt underbart tycker jag för då vet man att våren är inte långt borta.

Sv: Fäller redan!!!!!

Jag tror det är ett sundhetstecken att de fäller om det inte är fläckvis och konstigt.
Vår gamle ponny fäller massor nu men har en "mellanpäls" som brukar vara helt borta till midsommar.

Jag blir glad när han fäller för då tror jag att han mår bra! Det är värre med gamla hästar som inte fäller och är ruggiga långt in på sommaren.

Mina fäller oxå! :) Det har med ljuset att göra inte med kylan.. Det har ju varit väldigt ljust och klart väder i januari så det är inte kontigt :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 428
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar