Få hästen att stanna vid avramling?

Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Fina bilder! Täby? *ler avundsjukt, drömmer och längtar*

Har inte ridt där sen Yvonne Durant slutade...
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Tack! (även om just den bilden jag la in inte är exemplarisk sits då :angel: ) Man ser väl kanske nte så bra på bilden att jag har korsade tyglar, men det har jag åtminstone :)

Jag rider ju bara på helger eller om jag är ledig nu (tyvärr måste man ju tydligen jobba också)
Men jag har ju varit i samma stall sedan 99, så då borde vi väl varit där ett tag samtidigt?
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag har tränat på att landa rätt när jag ramlar av. Kan alltså med flit ramla av, leker lite stuntman ibland haha. När jag tränade det så hade jag ett jätte långt grimskaft så jag inte skulle tappa hästen när jag tränade och tack vare detta så stannar hästen om jag ramlar av :D
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Tipsen som gavs är för att hålla sig kvar på just bockande hästar under galopp. Annars skulle man inte behöva använda sig av saker som halsrem, korsade tyglar och lätt sits...

.

Vilka man? Korsade tyglar spelar inte större roll för bockningarna utan det är sitsen, det var det jag sa.
Jag vet syftet med korsade tyglar. Men det är också en vanesak, är man van att rida så har man nytta av det, annars inte, och det behövs inte korsade tyglar för att få stopp på bockningar.
Bättre att lära hästen sluta bocka under ryttare ;)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag har alltid trott korsade tyglar är en kompensation för dålig balans hos ryttaren inget annat i sig ? Blir som en låst striktare ram runt hästen så kan iof se hur det anses korrigerande .. Fast jag vet att det används av vissa tränare för att träna en dålig ostadig hand - blir stadigare och mindre ryckigt För hästen , beroende på hur man prioriterar .
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Har man som mål att skolrida en häst, utbilda den, tror jag man gör sig själv en otjänst om man på ngt vis låser händerna(tyglar i brygga, korsade tyglar, spö mellan händerna etc). Man blir låste i handen, långsammare och får ett begränsat register där man dessutom riskerar ge luddiga hjälper iom att händerna inte är oberoende av varann.

Jag testade på skoj på min ena här om dagen då jag red ut och han gluttade lite på saker. Men jag föredrar att kunna använda handen i olika positioner och då kunna parera INNAN hästen viker av från linjen eller om den fixerar på något läskigt.
Då kan man bryta fixeringen innan den leder till kast, stopp etc.
Och man kan justera innan hästen bockar.

Rider man galopp förstår jag att man har annat mål och då får man väl mer bara hålla i sig.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ser att det jag skrev kan misstolkas.:) Korsade tyglar förbättrar inte sitsen i bockningar, det har dom enbart för att säkra tygeln, inte för bockningar. Själv gillar jag det inte alls, men som jag sa, så de som är vana vid det tycker det är bra för sitt syfte i galoppträning, inte för bockande som Bowman pratar om.

Det är sitsen som är viktig om hästen bockar, menade jag förstås :D
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja så känner jag med, men för dem som rider i hög fart i galopp mestadels rakt fram, så är det bra enligt dem jag känner. Men jag kan inte rida så.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Vet inte om det hjälper. Hästen är som en ponny, hon drar ner huvudet och då finns det ju inget som hindrar. Ägaren tyckte jag skulle hindra henne från att sätta huvudet mellan frambenen, men hur 17 gör jag det?

Det kanske du har fått svar på och jag har inte läst hela tråden än.

När hästen sätter huvudet mellan frambenen måste den förmodligen ta tyglarna ur händerna på dig ? Om du har rejäla handskar, sadel som tillåter lite kortare läder så du kan stå upp och luta dig lite bakåt så du kan ta emot rycket när det är på G och OM du måste släppa efter i tyglarna och knte kan hålla emot så släpper du lite på den ena tygeln och sedan tar tillbaka den och bromsar så du hamnar i trav eller mer behagligt tempo.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Har man som mål att skolrida en häst, utbilda den, tror jag man gör sig själv en otjänst om man på ngt vis låser händerna(tyglar i brygga, korsade tyglar, spö mellan händerna etc). Man blir låste i handen, långsammare och får ett begränsat register där man dessutom riskerar ge luddiga hjälper iom att händerna inte är oberoende av varann.

Jag testade på skoj på min ena här om dagen då jag red ut och han gluttade lite på saker. Men jag föredrar att kunna använda handen i olika positioner och då kunna parera INNAN hästen viker av från linjen eller om den fixerar på något läskigt.
Då kan man bryta fixeringen innan den leder till kast, stopp etc.
Och man kan justera innan hästen bockar.

Rider man galopp förstår jag att man har annat mål och då får man väl mer bara hålla i sig.

Man låser inte händerna när man rider med korsade tyglar. Säger man så har man inte begripit hur man rider med korsade tyglar. Det du gör när du rider med korsade tyglar är att du vrider på händerna istället för att dra. Men eftersom de flesta ridkolelärare är helt okunniga om hur man rider med korsade tyglar och än mindre vet hur man kortar upp med korsade tyglar kan de heller inte lära ut det varför många missförstår.

Faktum är att galoppen är världen största hästsport och att samtliga jockeys och arbetsryttare i världen rider så här. Och det handlar inte om att hålla emot och åka med utan att med små rörelser och samtliga hjälper få hästen att gå i det önskade tempot dit man vill. En nog så tuff uppgift tillsammans med ett antal hästar som alla gärna vill gå på för fullt på träning såväl som tävling. Då kan man verkligen inte rida med "låsta händer"...

Vet man hur man rider med korsade tyglar vet man också att man kan rida med hela registret från mycket små rörelser till stora även på mycket starka hästar som pullar hårt. En "vårpigg häst" kan mycket väl få för sig att bocka in i galoppen hur väl den än är riden och tränad. Då gäller det att kunna hantera det. Rider man som flesta gör med en tygel i vardera handen riskerar man att flyga fram i första bockningen och dyka ner på ena eller andra sidan om hästens hals. Med korsade tyglar får man en chans att hålla mot med "tygelbryggan" mot hästens manke. Alltså inte bara för att säkra tygeln som tracys uttryckte det. Då har man inte förstått tanken med att rida med korsade tyglar. Förr var kunskapen mycket större om det här då fler med galoppvana red fälttävlan och steeplechase ingick. Hur man rider med brygga står fortfarande beskrivet i många böcker om grundläggande ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

jag lånar din knapp, då vi är av samma "skrot och korn" (dvs. galoppflängare ;) )

Jag anser att Bowmans råd till TS om bockande/att hålla sig kvar/tyngdpunkt i sits osv. faktiskt är relevanta för tråden. Sedan jag lärde mig den tekniken har jag suttit bättre kvar på "rodeofärder".

Jag ser inget fel i att plocka från olika discipliner inom ridsporten om de kan främja det du vill uppnå...

Sen att jag kanske inte sätter mig på en supertrimmad dressyrhäst och tänker att jag måste ha "galoppbrygga" på tyglarna ALLTID är ju en annan sak.

I det här fallet handlade det väl om att lära sig ha kontroll över en häst som bockar och således drar tyglarna ur händerna på ryttaren, och jag tycker det har skrivits många bra tips om hur TS kan göra. Det är ju inte så att någon skrivit att man alltid, oavsett måste rida med "galopptyngdpunkt, korsade tyglar och galoppläder", utan snarare att det förekommit tips om att man kan tillämpa det eller öva på det inför såna situationer som TS hamnat i.

Tilläggas bör också att det (åtminstone i galoppstallet jag jobbar) rids dressyr och tömkörs (utan tyglar eller tömmar i kors ;) ).
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Precis, det är ju inte så att jag tänker rida så när jag rider dressyr.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

:)

ser att du bor/kommer från täby (precis som jag) och du har ju faktiskt fått ett väldigt bra råd i att bege dig till galoppen och studera någon förmiddag. tro mig, man lär sig mycket av att stå och titta på träningsrundorna (speciellt nu när många tvååringar=bustroll/bckmaskiner är ute och tränar). Du kan säkert även få vara med på någon kurs på plastic (den mekaniska hästen) om du tar kontakt med unggalopp.

Mina basic-råd för rodeohästar ;) är alltid ändå
1. hitta din egen balans INNAN du utför moment som kan bli lite glada eller spralliga
2. tänk inte ATT det kommer hända... då brukar det bli så
3. om det väl gör det, luta dig bakåt och var lugn och samlad
4. starta aldrig dragkamp i båda tyglarna, den kan du inte vinna, gör då istället (som någon redan sagt) att du sitter till och tar en tygel på fokus...typ sväng.
5. andas ;)

Jag tror ju din häst kommer komma ur det här beteendet, låter som den mest är glad och rastlös, men om den inte gör det...prata med en tränare, ägaren (för det var väl inte din egen?) och (ja, trist men självklart svar) kolla igenom kroppen, så den inte har ont. :)

Hoppas du får ordning på det
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, nog är det glädje allt. Hon har gjort sånt här förr, så smärta tror jag inte på. Hon kan galoppera fint i ridhuset. Ägaren har jag förstås pratat med, hon säger bara att jag ska försöka hålla upp huvudet så hon inte kan bocka och gärna rida ut med sällskap för att hon ska stanna kvar :angel:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Dåså :)

Då tycker jag ändå att du fått många bra tips här i tråden, och jag tror och hoppas att det antingen går över helt eller att ni lär känna varandra såpass att du lär dig parera bockningarna (de är ju trots allt ofta bara glädjeyttringar och inte elakheter).
Rider du en häst i täby förresten?
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, jag tror också att det handlar om att jag måste lära mig föregå hennes små glädjesprång. För dom är små :o
Halvvägs till Vaxholm ligger stallet, så vi kan rida runt på hela Bogesundslandet :love:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Min första häst blev skrämd när man åkte av i början. Nåt som föll precis intill honom var ganska otäckt så han sprang vidare bara därför. Det blev dock bättre med tiden, jag kunde oftast behålla viss kontroll på kroppen under avramlingarna och därmed stoppa honom med tygeln. Han lärde sig snart att det var jag som ramlade i backen och då stannade han hos mig.

Annars hade jag sonika lärt in det med klicker. Hoppa av från stillastående - klick+godis. Hoppa av från skritt och stanna med tygeln - klick+godis. Från trav, från galopp. Givetvis måste hästen först klickas in, och hästen måste förstå momentet i halt innan man går över till skritt, förstå i skritt innan man går över till trav osv. Klickern är en himla bra uppfinning när det kommer till att motivera en häst att stanna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp