Få hästen att stanna vid avramling?

Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag skrev en kommentar att du fått bra svar i tråden, och du var skitotrevlig i ditt svar.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Det är säkert jättebra, men jag ser inte att jag skulle kunna stå i den sitsen utan att dratta på ändan i sadeln :angel: Men den sitsen går ju absolut att träna på i ridhuset också, även om jag tror den kräver mer styrka och balans än jag någonsin kommer kunna få :p
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Nu är det ju avsett för galoppträning, inget annat, och inte bockande...
Mot bockande hjälper en stadig balans hos ryttaren bäst, då dras inte ryttaren fram. Lite det Inhale är inne på. Det är ju även hopprytttarsits.

TS: har inte läst alla svar, men jag skulle överväga att även sätta på annat bett som livräddare.

Hästen stannar när den anser att du är ett tillräckligt bra sällskap att vara kvar hos, lite så. Mina egna har stannat kvar, de (lyckligtvis få) gångerna jag åkt av ute, men en medryttarhäst lär kanske inte göra det, du känner den inte tillräckligt väl. Det går inte att träna in.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Nu är det ju avsett för galoppträning, inget annat, och inte bockande...
Mot bockande hjälper en stadig balans hos ryttaren bäst, då dras inte ryttaren fram. Lite det Inhale är inne på. Det är ju även hopprytttarsits.

TS: har inte läst alla svar, men jag skulle överväga att även sätta på annat bett som livräddare.

Hästen stannar när den anser att du är ett tillräckligt bra sällskap att vara kvar hos, lite så. Mina egna har stannat kvar, de (lyckligtvis få) gångerna jag åkt av ute, men en medryttarhäst lär kanske inte göra det, du känner den inte tillräckligt väl. Det går inte att träna in.


Tipsen som gavs är för att hålla sig kvar på just bockande hästar under galopp. Annars skulle man inte behöva använda sig av saker som halsrem, korsade tyglar och lätt sits...

Man får dessutom en säkrare sits genom att man stödjer sig på manken med händerna.Det blir en trepunktssits istället för en tvåpunktssits vilket i sig ger en viktig balanshjälp. Titta på var de bäge cantrande ryttarna har sina händer. Sen är det viktigt att som iNHALE skrev och jag glömde att att jobba på med att trycka fram fötter och ben och komma bak med baken. Men det brukar ofta komma naturligt med kortare läder...

Att få hästen att stanna är nog så mycket svårare. Jag har suttit på hästar som stannat när jag åkt av, nästan tittat förvånat på mig och undrat vad jag gjorde på marken. Men flera hästar har också satt full fart hem till stallet. Beror ofta på om det handlat om canter på banan med flera hästar eller en ensam tur skogen. Det fins ju en fördel med att hästen springer hem. Ligger man där skadad i skogen så upptäcker förhoppningsvis någon hemma den lösa hästen. Kan man inte komma upp i sadeln eller gå hem med hästen så gör det inte så mycket till att hästen stannar. Förutom då risken för att hästen med skadas om den springer hem...
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Det där med galoppfattning med tyglarna verkar ju som en jättebra idé! Ska absolut användas.

Att träna balansen är också ett bra tips, men hur? Jag rider bara 1 dag varannan vecka och 3 dagar varannan vecka (pga tidsbrist) så det är ju inte så ofta. Att trava istället för galoppera är ungefär det jag kunde komma på själv, att ta galoppen i ridhuset och bara skritta och trava ute. Också bra alternativ.
Hon är inte hoppig eller så, kastar sig inte åt sidorna. Utan bockarna är på rakt spår., så halsring vette 17 om det skulle hjälpa här.

Balans handlar mycket om muskelminne, muskelkoordination och styrka. Cyklar du mycket? Varför inte prova med att alltid cykla stående utan att sätta dig ner sadeln. Du blir starkare och tränar blansen samtidigt. Sen finns det ju sådana där gymnastikbollar att öva med. Fem minuter varje dag ger utdelning. Och du bor ju i Täby. På banan där har de en "mekanisk häst" som man kan träna balans, styrka och sits på då o då..

Halsremmen är mycket till för att man skall ha ett extra handtag om hästen kastar sig eller ställer sig (och man riskerar ju inte att dra hästen i munnen så mycket då). Men med halsremen kan du "dra dig ner till och få kontakt med manken" vilket sin tur ger dig en stadigare balans. Annars blir det lätt at du pendlar fram och tillbaka i sadeln och balanserar upp dig med hjälp av tyglarna. Är hästen känslig i munnen kan det bli nog så spännande...

En del galopphästar har lärt sig att sakta av, till och med stanna när man dragit i halsremmen. När jag ridit friska och studsiga unghästar har jag ibland till och med hållt halsremmen med bägge händerna. Jag har då kunnat ge lite lösare tyglar, fått ner mina egna händer på manken och fått hästen att slappna av, sluta studsa och istället gå framåt...
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Hästen stannar när den anser att du är ett tillräckligt bra sällskap att vara kvar hos, lite så. Mina egna har stannat kvar, de (lyckligtvis få) gångerna jag åkt av ute, men en medryttarhäst lär kanske inte göra det, du känner den inte tillräckligt väl. Det går inte att träna in.

Nja, mina stannar i närmsta buske och tar en fikapaus medan sönderslagna matte kollar att det mesta sitter typ kvar. Grönt gräs som man inte får äta brukar smälla högre än springa hela vägen hem helt enkelt. Men håller med om att det nog är svårt att lära in hur hästen ska bete sig när den blir plötsligt fri.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag förstår nog inte hur det öht skulle vara möjligt att träna en häst att stanna kvar i alla lägen efter en sällsynt avramling . De är flyktdjur och deras reaktion bör bero väldigt mkt på fall till fall ( no pun intended) hur reaktionen blir .

Möjligt att det skulle gå om man gjorde en tränings sak av det genom att trilla av varje dag konstant en period med stor belönings stimuli i kombination , men mkt tveksamt ändå .
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Man får dessutom en säkrare sits genom att man stödjer sig på manken med händerna.Det blir en trepunktssits istället för en tvåpunktssits vilket i sig ger en viktig balanshjälp. Titta på var de bäge cantrande ryttarna har sina händer. Sen är det viktigt att som iNHALE skrev och jag glömde att att jobba på med att trycka fram fötter och ben och komma bak med baken. Men det brukar ofta komma naturligt med kortare läder...

Vill skicka ett stort :bow: till dig och andra som kommit med bra tips i den här tråden. Filmen o bilderna och det ni skriver är bara så bra!
Jag har inte vågat galoppera så mycket som jag skulle vilja ute med min lilla dam för att hon är mycket för att tvärnita i någon tiondelssekund för att kolla extra på något, eller typ skuttar åt sidan. Jag har funderat över hur jag ska kunna känna mig tryggare eftersom jag tycker att jag bara åker framåt hela tiden, och det slutar oftast med att jag bromsar in min besvikna häst för att återställa balansen.

Ska använda mig av alla tips nästa gång!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ska använda mig av alla tips nästa gång!

Fick en sån bild i huvudet, ryttare som sitter och tänker hårt med samma min som piloten får när planet sjunker. Häl ner, ben fram, rumpa, bak, korsade tyglar, helsremmen? Check. Och såååå fatta galopp... :D
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Fick en sån bild i huvudet, ryttare som sitter och tänker hårt med samma min som piloten får när planet sjunker. Häl ner, ben fram, rumpa, bak, korsade tyglar, helsremmen? Check. Och såååå fatta galopp... :D

Jag tycker det är jämt så när man rider, speciellt när man vill att det ska se snyggt ut :D
"armbågarna check, händerna rättvända check, hälarna check, sitter lika på båda sittbenen check" osv osv osv
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Fick en sån bild i huvudet, ryttare som sitter och tänker hårt med samma min som piloten får när planet sjunker. Häl ner, ben fram, rumpa, bak, korsade tyglar, helsremmen? Check. Och såååå fatta galopp... :D

Men det är precis så det är... *s*

Citerar Colin Rayner, Brittish Racing Scool - Trott, sitt down, chorten reins, canter and stand up!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

KL
en liten reflektion:
jag tror man sitter ganska stadigt i en djup dressyr sadel med långa läder OM man inte hamnar i otakt i en bockserie. Hamnar du för en enda sekund i otakt så ryker du, eftersom du inte kommer "loss" från ryggens rörelse. Det är det jag tycker är fördelen med en hoppsadel och kortare läder, att du har chans att klara dig även igenom en sån galen bockserie just för att du aldrig får en push av ryggen utan befinner dig ovanför den och bara sviktar med i knäna.
Men det förutsätter ju en viss grund balans det också, för annars dyker du över skallen likaväl ;)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Mmm, jag tror inte ens grundbalansen finns här :angel: Man jag ska testa allroundsadeln nästa gång. Och kanske att ha med mig sällskap, kan tänkas vara roligare att stanna då :p
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

En film i samma stil som den iNHALE visade. Men nu med en lite piggare häst och med övergången från trav till canter. Se på hur ryttaren effektivt använder "bryggan" som hon lagt mellan händerna för att stabilisera det hela. Hon rider med rätt korta läder men får ändå bra stöd med händerna mot nacken på hästen utan att dra den i munnen i onödan. Tvärtom så jobbar hon med hästen. Det här var ryttarens sista tur efter nio veckor på BRS. Efter det bär det ut till galopptränarna och praktik i verkligheten som arbetsryttare...

http://www.youtube.com/watch?v=YclJVh8yRWo

Visst kan man sitta stadigt i en djup dressyrsadel. Men tror färre ryttare klarar en bockningsserie sittandes djupt i sadeln än om de kommer upp ur den och kan balansera sig genom bockandet. Och med sitsen, halsrem och tyglarna korsade som iNHALE och jag beskriver så får man en trepunktssits, ja till o med en fempunktssits om man hjälper till med knäna genom bockandet. Man har i allmänhet bättre fjädring i knäna än i ryggraden...
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Det går att lära in. men man får då just göra en träningsgej av det, som du säger.
Man kan börja kasta sig omkull på maken och sen av hästen i halt sen skritt sen.. etc..

En del hästar blir skraja då ryttaren åker av. Det går att träna bort. Och det går att få dem att alltid söka sig till ryttaren, som deras trygghet om de blir skraja för annat. Så jo - det går.

Inkallning går ju också att träna in. Så det till slut funkar även i skarpt läge.

Ang sitsen så tycker jag att hyfsat normala dressyrläder där man bara kan ställa sig nog så att ändan lämnar sadeln kan funka även på de som bockar.
Jag sitter mycket. Och börjar det bockas serier kan jag lätta med rumpan tills det lugnat ner sig.
Nu har jag ganska långa ben och bra balans/snabbhet. Så jag är rätt sadelfast trots bockseier i dressyrsadel.
Men iom att jag har ridit så mkt i dressyrsits just har min kropp vant sig vid den balansen och går gärna tillbaks till den. Jag laborerar därför inte så mkt med att testa galoppsits etc just för att jag har en ganska god balans och "satt" muskelminne. Jag kan därför bli för långsam tror jag om jag försöker jobba mot mitt muskelminne.

KL

Allmänt: Har man problem att rida sin häst GÅR det faktiskt att träna hästen att INTE bocka, INTE smånita, INTE skygga etc.
Det finns bra problemlösare att ta hjälp av så man kan våga rida på utan att behöva hålla i sig som en blådåre. Man behöver inte vara kamikazepilot i onödan.
Det går att få hästarna både trygga och lydiga. :laugh:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag är inne på Bowmans linje här. Galoppfattning på tyglarna, valfri halsrem och korta läder så man kommer upp från sadeln samt att man står med tyngpunkten bakåt så man inte faller fram över hästens hals om den dyker med huvudet eller plötsligt gör ett tvärt kast.

Lägger in ett par bilder jag postade för ganska länge sedan när denna diskutionen om sits vid galopp ute var på tapeten.

HRMaryGez.jpg

Här är den klassiska galoppsitsen vid arbetsridning där ryttaren har tyngpunkten långt bak och har stöd framåt i stigbyglarna vilket gör det lätt att hålla emot med benen om hästen dyker. Risken att man åker framåt vid ett tvärt kast är väldigt liten.

Intressant detta med deras sits! Måste testa det nu bara för det! Det blir en nattlig tur... Men vore intressant att se hur jag kan sitta som på översta bilden i dressyrsadel.
FloCanter3.jpg

Här är den vill sig illa, göra en kullerbytta över hästens hals.
Råka skriva i din text...
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

En liten sak när vi talar om sits och sadel. Som arbetsryttare med galoppsadel kan man rida galoppsits med rätt långa läder och ändå hålla sig ovan sadeln då sadeln är flat i bakänden. Ryttarna som cantrar rider med rätt långa läder.

För att rida med dressyr eller hoppsadel så måste man korta upp stiglädren minst lika mycket som sadeln är hög i bakänden för att inte bli störd av att sadeln slår i baken under galoppen. Så för att kunna få en motsvarande sits kan man behöva korta upp nära decimetern mer än vad man behöver på en galoppsadel. Men trycka fram fötter och ben kan man ju göra ändå.

Sen är det en annan femma att vi som rider galoppörer kortar upp betydligt mer ibland beroende på vad för jobb som skall göras... :angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp