Få hästen att stanna vid avramling?

Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Håller med dig i det mesta. Sen tycker jag väl att fullbloden är skolade men i andra saker än ridhästarna är. Jag känner mig tryggare i galoppen på ett fullblod än på en hopp eller ridhäst (varmblod/halvblod). Och sen får man lägga in en viktig faktor till, fodret. Det ger de flesta hästar energi inte minst galopphästar. Och att fullbloden är i "gasen" ligger mycket i fodret. Tanken är ju att de skall prestera på galoppbanan och inte i ridhuset...
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, där uttryckte jag mig klantigt. De är skolade i annat.
Men de är inte skolade i hur man exakt ska kunna placera deras kroppsdelar hit och dit, formge etc.
Det kallar jag, som dressyr-yrkesskadad, skolning. Jag glömmer ibland att det ordet har annan innebörd för andra inom andra grenar.

Även jag hade ju hellre galopperat en galoppör på banan på Täby tex än en del dressyrhästar. Vanliga ridmänniskor som inte hoppar galopperar inte helt sällan sina hästar lite lite. De har inte galoppvana och galoppen blir en laddad grej för hästen. Det kan bli ett jäkla jippo.
En galoppör har vana att gå fram, att galoppera och bjuder då just fram och inte upp/åt sidorna/bakåt etc lika mkt.
Och inte helt sällan blir öppna ytor laddade också.

Vi har tur som har Polo-verksamhet hos oss. På vintern får vi då rida runt stora polo-fältet. Där vet man att det är slätt under snön och kan rida på.
Övrig säsong har vi en väldigt stor utebana som de byggt med tanke på polon. När de regnar och gräsfältet är för halt måste de kunna spela där.
Även där kan man rulla på i galopp bra. Och gasa på en del med för den delen.
Jättebra för hästarna för att få bort galoppladdningen!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja där får jag nog hålla med om och säga att de riktiga experterna finns. Brkar titta på hästpolon när det visa p eurosport.Att man kan hantera hästarna så fantastiskt väl på en öppen yta är närmast ofattbart. Gas, boma, svänga runt och gasa igen... in i depån, byta häst utan att röra marken och full gas ut igen...

Är bara så imponerad av både hästar och ryttare. Helt otroligt att det inte blir någon slags avancerad "lagspelsrodeo" med avbockade ryttare och galopperande ponnier över hela plan... *s*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 840
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp