Få hästen att stanna vid avramling?

Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Bowman:
jodå jag vet hur man använder korsade tyglar och till vad;) jag har folk omkring mej dagligen som använder det på galopphästar ..
Men det är fortfarande som du säger själv för att reglera tempo i hög fart. inte mot bockningar. Faktiskt. Är man inte van att rida så är det ingen större hjälp.
Och min häst är f ö inte en dressyrhäst utan en numera fd galopphäst som jag även red i galoppträning på den tiden hon tävlade,:)
Mot bockningar är det en bra balans och bra sits som hjälper bäst. Som inhale visade på bilderna,
Samt att man måste komma ihåg sin röst, de flesta hästar lyssnar på rösten. Och att inte utmana ödet . Gärna sysselsätta en överpigg häst lite hela tiden så att den lyssnar på ryttaren och får lite hjärngympa som distraherar den.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jo, det är väl få som snackar och sjunger så mycket för sina hästar som galoppfolk... *s*
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Snackar och sjunger? Om de gör! Du skulle bara veta! Finns till och med de som skriver i sina träningsdagböcker och bokför vilka av hästarna de rider som tycker om att de sjunger... *s*
Men få kanske erkänner det när man frågar. Men man hör dem när man rider på banan! *ler*
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

När vi red in åringarna i höstas var det nog ingen som missade när vi kom gnolande i skogsslingan på Täby :rofl:

Extra kul att vi nog aldrig sjöng på samma låt, vi som red tillsammans.

Jag visslar, sjunger och snackar iofs med många av galoppisarna även när jag hanterar "på marken".

Ridbilder på mig innehåller ofta väldigt lustiga ansiktsuttryck som är en följd av vissling/sång ;)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Va roligt å höra :)

Jag har lärt mig massor i den här tråden. Håller på och sätter igång en häst som tydligen ääälskar att galoppera och gärna slänger in nån glädjebockning då o då så när det är dags så har jag lite tips att tänka på. Tack!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Skall se om jag inte kan ta mig upp till Täby efter påsken. Skall vissla försiktigt om jag rider förbi dig :)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Kl, jag brukar vid ridning på fältet ha halv brygga på tyglarna, dvs bara ena tygen i en båge. Det är lättare att släppa bågen då för att ta ledande tygeltag text, men också lätt att korta upp allt igen.

Prata /sjunga för hästen gör jag också :o, vid "läskiga" partier på rundan där det finns vilt och fåglar. Varnar man djuren i förväg och förbereder hästen på oväsen :p.

Men brygga på tyglarna är en livräddare, red barbacka på vårliga knäpp häst som i en galopp satte iväg i en bock serie. Första språnget räddades jag av bryggan som gjorde att jag inte för fram, sen var det bara att luta sig tillbaka och åka med :p.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Det där med att sjung/prata får man dock fundera lite på HUR man använder om man vill arbeta med att minska hästens triggers. Dvs träna bort rädslor, spänningar och med det sas oönskat beteende som resultat av spänningarna.

Om man börjar sjunga just på ställen hästen brukar spänna till på eller då hästen är spänd så gör man en grej av att den är spänd. Man gör ngt man inte brukar och förklarar då för hästen att "ja, du har rätt.. här/nu ÄR det konstigt".
Om man sjunger lite så där då det är coolt och bara fortsätter med det konstant så får man en helt annan effekt.

Jag arbetar för att få bort triggers hos alla utom konvalesenter. Det är ingen ide att träna en häst som är i så mkt energi och som heller inte får skutta till lite.
Så idag tex då jag skulle träna en häst som står på box, inte får skutta iväg och är minst sagt energisk då han går i hage och rids mkt så sjöng och babblade jag för att han inte skulle höra hur det lät utanför ridhuset och balla ur av det.

Men tränar jag hästar med rädslor aktar jag mig för babbel/sång öht. Bättre då att ta tag i problemet och vänja dem vid det de taggar på. Så man kan "släcka ut" den triggern.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag lånar knapp. MissFidell, varför inte testa en distanssadel (eller kanske en western/trailsadel) för uteritterna? Den ska ha breda, lite sviktande stigbyglar där foten sitter som gjuten. Har den fendrar så ger de också extra stöd, men det finns ju modeller med knästöd också. En bra distanssadel sätter dig i en centrerad sits från början, så att du får balansen lite gratis, men tillåter dig att vara rörlig i sadeln för att balansera. Den tillåter dig dessutom att komma bakåt i sadeln så att du inte behöver slå ryggen i bakvalvet ifall du behöver parera. I en sådan sadel kan du rida med långa läder också utan att få problem och utan att behöva gå över till en "läderlapp" av galoppmodell. Det finns ju modeller med "bucking rolls" också ifall det är riktig rodeo det handlar om.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Vore kul ju! Frågan är om du skulle känna igen mig? :) (jag brukar vara den som visslar som en fågel när hästarna är galna) :rofl:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja håller med dig om det här :bow: och känner att jag i min tur kanske skulle förtydliga hur jag gör...
Jag använder mig inte av sång/vissel på ställen där en häst "brukar" dumma sig (vare sig jag är på marken eller ryggen). Dock märker jag att jag mer eller mindre "ryggmärgsreagerar" när en häst, och då framförallt om jag har den vid hand, exploderar. Då visslar jag gärna, följt av "wooooooow" i mkt lugn ton. Visslingen för att jag vill ha uppmärksamheten/bryta fokus på det som triggade från början, och det lugnande när jag har fått just uppmärksamheten.

När vi (som nämnt) sjöng när vi red in var det lite mer i syfte att de ska lära sig att man (iaf på galopphästar pratar/låter på ryggen, speciellt när man rider i grupp) samt lite avslappning, eller ja kanske tillochmed avledning...

Det har funkat väldigt bra för mig, men vad tycker du om det upplägget? Jag frågar för att jag ofta läst intressanta och bra svar som du skrivit i andra trådar
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

:rofl: visslar också för att få uppmärksamhet, fungerar super bra ^_^, används mycket i longering tex. Hästen skiter i om jag sjunger, väsnas bara för att ev rådjur och fåglar ska flytta på sig i tid och inte komma skuttade ut från buskarna när man är uppe på vallen eller bredvid dammen, inte roligt om hästen ett skutt till sidan då.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag lånar knapp. MissFidell, varför inte testa en distanssadel (eller kanske en western/trailsadel) för uteritterna? Den ska ha breda, lite sviktande stigbyglar där foten sitter som gjuten. Har den fendrar så ger de också extra stöd, men det finns ju modeller med knästöd också. En bra distanssadel sätter dig i en centrerad sits från början, så att du får balansen lite gratis, men tillåter dig att vara rörlig i sadeln för att balansera. Den tillåter dig dessutom att komma bakåt i sadeln så att du inte behöver slå ryggen i bakvalvet ifall du behöver parera. I en sådan sadel kan du rida med långa läder också utan att få problem och utan att behöva gå över till en "läderlapp" av galoppmodell. Det finns ju modeller med "bucking rolls" också ifall det är riktig rodeo det handlar om.

Gibson's räningssadel normalt förekommande inom galoppen ända sen 1960. Är allt lite mer än en "läderlapp" och betydligt mer än Zilco´s sadlar...

https://www.gibsonsaddlers.com/product/gibson-half-tree-exercise-saddle-001sd/#.UUtG8DeDqME
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Vore kul ju! Frågan är om du skulle känna igen mig? :) (jag brukar vara den som visslar som en fågel när hästarna är galna) :rofl:

Vet ju vilket stall du håller till i. Skall lyssna efter vem som visslar mest när hästarna "stockar sig" vid grinden och bara dansar runt varandra! :angel:

Kan inte fatta att ingen ryttare blivit hängande på skyltarna där någon gång. Tror vi var tjugotalet ryttare med hästar som möttes där vid något tlllfälle. Lite för många hästar som skulle ut och in samma väg kunde ju bara sluta med att de dansade runt med varandra. Liknade en westernfilm med indianer och cowboys eller en avancerad rodeo. En och annan isfläck gjorde det hela inte mindre spännande. Och de utsläppta hästarna i hagarna som satte igång det hela låg närmast på rygg och garvade ihjäl sig såvida de inte var på väg över staketet för att ta plats i dansen... :angel:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Kl, jag brukar vid ridning på fältet ha halv brygga på tyglarna, dvs bara ena tygen i en båge. Det är lättare att släppa bågen då för att ta ledande tygeltag text, men också lätt att korta upp allt igen.

Prata /sjunga för hästen gör jag också :o, vid "läskiga" partier på rundan där det finns vilt och fåglar. Varnar man djuren i förväg och förbereder hästen på oväsen :p.

Men brygga på tyglarna är en livräddare, red barbacka på vårliga knäpp häst som i en galopp satte iväg i en bock serie. Första språnget räddades jag av bryggan som gjorde att jag inte för fram, sen var det bara att luta sig tillbaka och åka med :p.

Är ju så det skall vara. Anpassa ridningen efter häst och situation. *ler*

Rider inte ovanligt själv med bryggan i ena handen men kan rätt snabbt fatta bryggan med bägge händerna. När det handlar om att korta upp när man rider med brygga utan att släppa bryggan (och spöet) så finns det en "teknik" för det. Och det går blxtsnabbt när man lärt sig det!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Tycker faktiskt att Gibsonsadlarna är rätt mkt sadel för att vara av galoppmodell, visst, i jämförelse med en riktigt dressyrsadel är det ju skillnad såklart, men de är bra och ordentliga (man kan ju inte blunda för vad de är skapta för=inte bra dressyrsits) men hursom....
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Den är säkert helt ändamålsenlig för det den är till för. Kan dock knappast tänka mig att den ägnar sig åt längre skogsritter. Men så är jag ju lite bekväm av mig. ;-)
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja här rids skogsturer i såna i alla fall.....inte jag då, men andra. Verkar funkar funka utmärkt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 840
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp