Få hästen att stanna vid avramling?

Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Ja, och dom svarar jag på. Så jag fattar inte vad du anser dig bidra med?
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

*kl* Lite hederligt ponnybus :D

Bästa sättet att hålla emot bockningar och huvud-mellan-knäna-tvärnit är att ta tyglarna som vanligt, sen lägga ändan av högertygeln i vänster hand, och tvärtom i form av en "ögla". Så tyglarna ligger över varandra och ger dig ett stadigt "grepp" mot manken när huvudet håller på att gå ned.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Vet inte om det hjälper. Hästen är som en ponny, hon drar ner huvudet och då finns det ju inget som hindrar. Ägaren tyckte jag skulle hindra henne från att sätta huvudet mellan frambenen, men hur 17 gör jag det?

Det är väl här som det fördelen med att rida med korsade tyglar visar sig. Du rider alltså med händerna i kontakt med manken och tyglarna i en brygga mellan händerna. Du kan då hålla emot om hästen blir för stark eller kör ner huvudet. Sedan håller du då i halsremmen med men ena handens fingrar...

http://www.youtube.com/watch?v=h6vqQ_LNmBM&feature=relmfu

Risken med rida med tyglarna som de flesta ridhästryttare gör och att inte ha "galoppfattning" med tyglarna, dvs korsa tyglarna som Lovato visar på filmen är att du när hästen bockar flyger framåt utan att kunna hålla emot. I bästa fall håller du dig då kvar kramande hästtens hals. I sämsta fall åker du på näsan framåt på ena eller anda sidan av hästens hals...
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

*kl* Lite hederligt ponnybus :D

Bästa sättet att hålla emot bockningar och huvud-mellan-knäna-tvärnit är att ta tyglarna som vanligt, sen lägga ändan av högertygeln i vänster hand, och tvärtom i form av en "ögla". Så tyglarna ligger över varandra och ger dig ett stadigt "grepp" mot manken när huvudet håller på att gå ned.

Det är det här som redan beskrivits tidigare som att rida med galoppfattning med tyglarna, dvs. korsade tyglar eller att rida med tyglarna i brygga. Tyvärr är det här väl något som man inte lär ut vid de flesta ridskolor...
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag drev allt jag hade, men hon kunde klämma in några bocksprång ändå :p Nu satt jag i en dressyrsadel med långa stigbyglar, kan tänkas ha förvärrat.
Jag har inget emot att testa igen, men lite trist om hästen drar hem igen.

Dressyrsadel och långa stigbyglar...

Jag är rädd att man är rätt körd då om hästen sätter igång att bocka på galoppen. Det kan hjälpa att rida med korsade tyglar. Men det faktum att man inte kan hålla sig ovanför sadeln och undvika kontakt med den när hästen bockar i galoppen gör ju att man blir ivägskjuten...

Galoppsadlar har ju inte så höga bakdelar som dressyr och hopsadlar vilket gör att man står ännu säkrare då man direkt får en dm till mellan sadel och bak. Men bockar hästen samtidigt som man sitter ner i sadeln och driver in hästen i galoppen med underlivet så är det ändå inte ovanligt att det slutar med en flygfärd. :angel:

Det finns de ryttare som kan hantera sånt här i dressyrsadel. Jag kan säga att jag gör det inte. Det liknar mer rodeo än ridning. Jag lämnar dressyrsadeln hemma när jag rider ut och skall galoppera. Det blir hopp eller helst galoppsadel och stigläder i hopplängd...
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag har ju för mååånga år sedan ridit fälttävlan och fick då lära mig rida med tyglarna i brygga. Det slutade jag med då jag nu rider dressyr och även en del inridningar där man vill kunna röra handen mer och även en hel del med handhäst.

Däremot blev jag av en slump räddad av att jag satt som med tyglarna i brygga.
Jag red en häst som jag tränat. Han är stencool för det mesta iom allt jobb. Dock har vi inte tränat på saker som dyker upp framifrån/underifrån mot hans huvud. Och när han klev på en stock/pinne i skogen så låg den så till att andra änden kom farandes upp mot hans huvud.
Jag satt och sov(mkt dumt!) och satt och skulle just korta tyglarna. Så jag hade med höger hand tagit vänsters tygel och skulle just justera.
När hästen tvärnitade, slängde sig upp och sedan bak(rörlig och explosiv häst) hade jag nog klarat mig men åkt i obalans annars. Nu dunkade tygeln i manken/halsen och jag åkte direkt tillbaks i bra läge i sadeln.

Så jag tänkte nog absolut börja rida så på hästar som kan skygga/stoppa ute(rider ut andras hästar en del). Jag rider ju i dressyrsadel ofta och med längre läder än man kan ha i hoppsadel då. Jag är rätt sadelfast. Men det där är ett bra safe-knep.

TS:
Du måste kunna läsa då hästen är på väg att bocka och då ta upp huvudet på den. De måste ta ner huvudet för att kunna bocka.
Även i dressyrsadel kan man korta lädrena ngt då man ska rida ut.
Du kan göra gott i att träna upp din balans också för att hjälpa dig själv sitta kvar.
Just i galoppen är det svårare att sitta kvar i bockningar iom att de redan är lite rundade och lättare får till en sån katapult i bockningen.
Jag hade travat den där en hel del i friskt tempo lite längre sträckor innan jag galopperade om du inte hinner ta det innan det blir en bockning.
I den traven kan du ju också passa på att öva olika lättridningsövningar för din balans.
Frisk trav rastar dem ganska bra utan att de taggas upp mentalt som av galoppen. Sen kan du galoppera och då lära in en lugnare aproach till galoppen hos hästen. Så slipper du och andra bockningar.

Det går att lära dem att stanna då man åker av. Men bäst är att lära sig hålla sig kvar och att försöka lära dem energi framåt och lugn så man sliper det där med bockande etc.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Hoppsadel och kortare stigläder, då kan man parera bocksprången. Jag som är en ganska bra kamikazeryttare när det gäller bocksprång höll på att åka av i ridhuset av alla ställen när min orastade häst började bocka. Jag satt i min dressyrsadel med långa läder och fick bakvalvet i rumpan. I hoppsadeln sitter jag bara och skrattar när de bockar, i jämförelse.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Beduinerna i öknen lär sina hästar detta det första de gör efter de blivit inridna. Där skulle det skulle vara ödersdigert om hästen sprang ifrån ryttaren.
Kommer dock inte ihåg hur de gjorde men att vänja hästen vid att få en bit morot så fort man klivit av kanske kan va nåt.

Vet själv hur det är att sitta på en vig superbockare. Jag har aldrig lyckats hålla mig kvar när han gör sina glädjeskutt.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

kl

Vet inte hur jag har gjort men de hästar jag har varit ute och tävlat med har stannat kvar även när jag studerat underlaget på mycket nära håll. En gång på en terrängträning längst bort från alla andra hästar och jag red lite klantigt varav hästen sa nehe och jag dök själv över hindret. Hästen stod kvar på andra sidan hindret, ganska skärrad men hon sprang inte sin väg.

En halsrem tycker jag är guld värd om man har en hoppig häst, på fullblodet jag hade släppte jag den aldrig för hon hade lite tokryck för sig, snabb som en vessla kunde hon snurra runt eller hoppa åt sidan och så att man löst
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Du kan lära häst att Ground Tie, då om du ramla av stanna den, men då måste du rida med Split Reins så att dom faller ner på baken.

Ett annat sätt är ett längre grim skaft som gå från grimen till din bält.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag är inne på Bowmans linje här. Galoppfattning på tyglarna, valfri halsrem och korta läder så man kommer upp från sadeln samt att man står med tyngpunkten bakåt så man inte faller fram över hästens hals om den dyker med huvudet eller plötsligt gör ett tvärt kast.

Lägger in ett par bilder jag postade för ganska länge sedan när denna diskutionen om sits vid galopp ute var på tapeten.

HRMaryGez.jpg

Här är den klassiska galoppsitsen vid arbetsridning där ryttaren har tyngpunkten långt bak och har stöd framåt i stigbyglarna vilket gör det lätt att hålla emot med benen om hästen dyker. Risken att man åker framåt vid ett tvärt kast är väldigt liten.

FloCanter3.jpg

Här är den klassiska engelska stilen majoriteten av de vanliga ryttarna använder när de ska stå upp. Man blir lätt framtung, skänklarna åker bak och det krävs inte mycket för att man ska falla framåt, och om det vill sig illa, göra en kullerbytta över hästens hals.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Underbara förklarande bilder!
Det ÄR skillnad på lätt sits och lätt sits!
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Du kan lära häst att Ground Tie, då om du ramla av stanna den, men då måste du rida med Split Reins så att dom faller ner på baken.

Ett annat sätt är ett längre grim skaft som gå från grimen till din bält.

Är du inte riktigt klok??

FÄST ALDRIG IHOP DIG MED HÄSTEN PÅ NÅGOT SÄTT!!!!

Om hästen stannar är det ju inget problem men om hästen springer hem, dessutom med något farligt som släpar efter. :eek:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Det där med galoppfattning med tyglarna verkar ju som en jättebra idé! Ska absolut användas.

Att träna balansen är också ett bra tips, men hur? Jag rider bara 1 dag varannan vecka och 3 dagar varannan vecka (pga tidsbrist) så det är ju inte så ofta. Att trava istället för galoppera är ungefär det jag kunde komma på själv, att ta galoppen i ridhuset och bara skritta och trava ute. Också bra alternativ.
Hon är inte hoppig eller så, kastar sig inte åt sidorna. Utan bockarna är på rakt spår., så halsring vette 17 om det skulle hjälpa här.
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Har du ens läst vad jag skrivit? För jag har inte skrivit att vi bara rider inne och jag har heller inte skrivit att vi bara ska rida inne.
Ja, jag har läst vad du skrivit:
är det bara att lägga ner galoppen ute och ta den i ridhuset?
Det man gör är att man rider ut mer, för om hon har så mycket överskottsenergi att hon hoppar ur skinnet för det är kul att galoppera så behöver hon få jobba och komma ut även om du bör vänta med galopperna när du inte har någon kontroll.

Förstår inte varför du öht frågar om svar när du bara är otrevlig mot de som svarar. :mad:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag har ingen aning om min medryttarhäst skulle stanna eller springa vidare om jag trillade av när vi red ute. Jag hoppas aldrig situationen dyker upp helt enkelt :angel:. Är han väldigt pigg och brallig, så blir det bara korta ganska samlade gallopper. Om han känns mer avspänd så kan vi dra på rejält i backarna. Lyckligtvis så bockar han inte, men kicka bakut kan han, men med tvåpunktsits och rätt tyngdpunkt så sitter man kvar ändå.
Men själva grundfrågan, kan jag bara säga att en vän till mig lärde sin häst komma när hon vissla. Hon lyckades vissla till sig hästen när hon föll av i skogen, även om hästen först var på väg hemåt. Kanske är ett bra tips :idea:
 
Sv: Få hästen att stanna vid avramling?

Jag är bara otrevlig mot dom som är otrevlig mot mig. Och jag har fortfarande aldrig skrivit att jag bara ska rida i ridhuset, jag skrev att jag skulle ta galoppen i ridhuset.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp