Få en jasminebuske från en redan existerande buske

AgentCarter

Trådstartare
Ja konstig titel men visste inte vad jag skulle skriva...

Har en kompis med en fantastiskt vacker jasminebuske (massa blommor och mellan två till tre meter hög och bred som en vägg) som jag gärna också skulle vilja ha en del av.

Hur kan jag göra för att på bäst sätt få denna buske till min trädgård? Inte hela busken då men skulle vilja kunna göra så jag kan plantera några grenar av den och se om det kommer upp något typ.

Så hur ska jag med svarta fingrar gå vidare med detta? :p

Sv: Få en jasminebuske från en redan existerande buske

Kan du inte gräva loss några stammar med rötter? Alternativt testa att göra en avläggare, men jag vet inte om det fungerar på jasmin. Säker på att det är jasmin och inte schersmin?

Jo, det kan vara en schersmin, dock luktar den här ljuvligt vilket jag inte vet om schersminen gör.

Vad är en avläggare?

Edit: Är nog en doftschersmin, eftersom den blommade direkt efter syrenen.

Jo, det kan vara en schersmin, dock luktar den här ljuvligt vilket jag inte vet om schersminen gör.

Vad är en avläggare?

Edit: Är nog en doftschersmin, eftersom den blommade direkt efter syrenen.

Schersminens stora tillgång är att den doftar så fantastiskt :)

Jag har inte provat - men du kan ju testa att sätta sticklingar. Stoppa kvistar i jord och håll fuktigt. Gärna med en plastpåse över under den första tiden.
Ta vedartade grenar, örtartade och både korta och långa. Någon variant kanske tar sig?

Om man tar rossticklingar (vilket ska göras just nu) ska man ta grenar som blommat. Kanske är det likadant med schersmin?

Jag plockade med mig ett gäng grenar så får prova :)

Mina schersminer doftar ljuvligt, har en planterad utanför sovrumsfönstret och har längtat sedan förra året på att den ska blomma. :)

En avläggare är att helt enkelt lägga ner en kvist på marken mha en klyka eller något så den kan rota sig. Mina vinbärsbuskar gör det spontant om jag inte håller efter dem. Googla så hittar du bilder, men enklast är nog att helt enkelt gräva upp några stammar med rötter.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar